Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://vimeo.com/21419634

 

Tenkte å spre denne filmen litt, kom over den på NRK. Har alltid vært fasinert av nordlyset, og denne timelapsen viser det frem på en fantastisk måte.

 

Fantastiske bilder, men syns det var meir futt i "jacdan" sin film. Kan skjønne at folk synes det er best når det går såpass roleg heile tida som her og då :)

 

Einaste kritikken til din film "jacdan", er at det blir litt for standard musikk. Den passer veldig godt, men fins mange sanger som passer til timelapse, og eg syns du kunne brukt litt tid på å finne en anna sang. Men det er berre mi meining ;)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Da var jeg tilbake fra dagens/kveldens tur. Første gang jeg har prøvd meg på en solnedgang.

Og så var jeg også vitne til min desidert største stjernehimmel. Jeg lå sikkert 1 time å bare kikka på himmelen.

Hadde i tillegg med meg musikk så det gjorde opplevelsen 20 ganger bedre.

 

Edit: Faen.. Det er nå jeg ser hvor simpelt Canon 400D er. Booster opp ISO til 800 og alt er ødelagt..

 

http://hillefoto.no/timelapse/segmenter/Obrestad_hus.mp4

 

Edit: ISO 800..

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Gjorde én timelapse da jeg var på Cuba i februar - har ikke gidda gjort noe med den før i dag. Tenkte egentlig å ta en del videoopptak og flere timelapses der, men det ble det ikke noe av.

 

http://vimeo.com/21554516

 

Skutt med 1D III/24-70L i blenderpriortet - ett bilde hvert tredje sekund, spilt av ved 30fps. Henta først litt lys i skyggepartiene i Aperture, samt litt oppskarping og litt justering av levels, før jeg eksporterte til 100% JPEG* i full oppløsning (SRAW fra kamera - 2,5MP (1936 x 1288px)). Brukte Quicktime 7 til å konvertere til ProRes LT, fortsatt i full oppløsning. Så la jeg til lydspor og deflicker og pan + digital zoom i Final Cut. Brukte Color til å fikse siste rest av color grading, samt la til litt vignetering. Eksporterte til 720P.

 

*)Fikk ikke Quicktime til å spise TIFF-filer av en elleranna grunn. :/

 

Edit: Er litt for mye støy i skyggepartiene i begynnelsen av videoen, men foretrekker det forran at det er alt for mørkt.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hakkete, og merkelig, stjernene er bare hvite prikker, har du redigert materialet noe?

 

Etter min erfaring er ikke stjernelys så simpelt som i videoen her.

 

Konstruktiv kritikk her, ikke ta det som at den var dårlig.

Var i grunn det jeg skulle frem til. Hele videoen er forferdelig. Boostet ISO til 800 når jeg var ute å skøyt.

Videoen er redigert til tusen. RAW filene ser ikke ut. Fulle av støy, og masse røde prikker.

Hvorav kommentaren min, "Faen.. Det er nå jeg ser hvor simpelt Canon 400D er. Booster opp ISO til 800 og alt er ødelagt.." :]

 

Er forøvrig drittlei hele 400D. Har hatt det siden 2007. Oppgraderer innen kort tid.

 

Edit: Hakkingen kommer forresten av at jeg kjørte klippet på 12 fps. Jeg hadde 30 sekunders eksponering med 32 sekunds interval. Og jeg tok bilder i 1 time ca, så jeg hadde ikke så mange bilder å ta fra så da satte jeg ned fps for å få lengre spilletid. Men jeg ser at det ikke var et smart sjakktrekk. Testet på 24 fps nå og alt ser mye bedre ut.

Jeg må nok bare holde på lengre neste gang. Dette var det siste segmentet jeg tok før jeg dro. Hadde da vært der i 5 timer så var passe kald og lei. :p

 

Her har du det oppdaterte klippet. Fortsatt mye støy, men mye bedre flyt.

http://hillefoto.no/timelapse/segmenter/test.mp4

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Bruker fortsatt Windows Movie Maker så har ikke mulighet til å lagre i HD.

Har du ein gammal versjon av WMM? For sidan Vista har det vore mogeleg å lage HD-videoar med Movie Maker.

Ja, sitter med XP ennå.

WMM er bare en midlertidig løsning. Regner med at kjøpte redigeringsprogram er mye bedre egnet til time-lapse video.

Lenke til kommentar

Gjorde én timelapse da jeg var på Cuba i februar - har ikke gidda gjort noe med den før i dag. Tenkte egentlig å ta en del videoopptak og flere timelapses der, men det ble det ikke noe av.

 

http://vimeo.com/21554516

 

Skutt med 1D III/24-70L i blenderpriortet - ett bilde hvert tredje sekund, spilt av ved 30fps. Henta først litt lys i skyggepartiene i Aperture, samt litt oppskarping og litt justering av levels, før jeg eksporterte til 100% JPEG* i full oppløsning (SRAW fra kamera - 2,5MP (1936 x 1288px)). Brukte Quicktime 7 til å konvertere til ProRes LT, fortsatt i full oppløsning. Så la jeg til lydspor og deflicker og pan + digital zoom i Final Cut. Brukte Color til å fikse siste rest av color grading, samt la til litt vignetering. Eksporterte til 720P.

 

*)Fikk ikke Quicktime til å spise TIFF-filer av en elleranna grunn. :/

 

Edit: Er litt for mye støy i skyggepartiene i begynnelsen av videoen, men foretrekker det forran at det er alt for mørkt.

 

Likte den her veldig godt, og trur filmen ville blitt bra om det var fleire klipp. Likte spesielt godt at du zooma lenger og lenger ut, og "avslørte" der røyken kom frå litt lenger ute :)

 

 

Og et spørsmål til folk her inne: Når enn skyter med kamera som gjer omtrent 4000x3000px, betyr det at ein kan zoome meir enn halvvegs inn (for eksempel halve då som gjer 2000x1500px) og likevel få heilt klare bilder i sluttproduktet?

Lenke til kommentar

Hakkete, og merkelig, stjernene er bare hvite prikker, har du redigert materialet noe?

 

Etter min erfaring er ikke stjernelys så simpelt som i videoen her.

 

Konstruktiv kritikk her, ikke ta det som at den var dårlig.

Var i grunn det jeg skulle frem til. Hele videoen er forferdelig. Boostet ISO til 800 når jeg var ute å skøyt.

Videoen er redigert til tusen. RAW filene ser ikke ut. Fulle av støy, og masse røde prikker.

Hvorav kommentaren min, "Faen.. Det er nå jeg ser hvor simpelt Canon 400D er. Booster opp ISO til 800 og alt er ødelagt.." :]

 

Er forøvrig drittlei hele 400D. Har hatt det siden 2007. Oppgraderer innen kort tid.

 

Edit: Hakkingen kommer forresten av at jeg kjørte klippet på 12 fps. Jeg hadde 30 sekunders eksponering med 32 sekunds interval. Og jeg tok bilder i 1 time ca, så jeg hadde ikke så mange bilder å ta fra så da satte jeg ned fps for å få lengre spilletid. Men jeg ser at det ikke var et smart sjakktrekk. Testet på 24 fps nå og alt ser mye bedre ut.

Jeg må nok bare holde på lengre neste gang. Dette var det siste segmentet jeg tok før jeg dro. Hadde da vært der i 5 timer så var passe kald og lei. :p

 

Her har du det oppdaterte klippet. Fortsatt mye støy, men mye bedre flyt.

http://hillefoto.no/timelapse/segmenter/test.mp4

 

Jeg ville aldri prøvd å fjerne støy, blir bare dårligere da syns jeg, støy kan og være fint i noen sammenhenger, og jeg har ikke noe problemer med det i mørke videoer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...