Gå til innhold

NSB - kvalitet, pris og presisjon.


Anbefalte innlegg

Jeg mente de billettene som forsvaret selv kjøper til sine ansatte. De skal jo ha avbestillingsmuligheter.

 

Jeg har reist til og fra Oslo 8 ganger de siste 6mnd, og jeg har aldri hatt tilgang til så lave togbilletter. Det er greit nok, som du sier, at de finnes. Men de er så få at man må jo kjøpe de med en gang om man skal ha dem. Noe som for de aller fleste er urealistisk.

 

Det vi klager på er at disse billige alternativene burde vært til alle, eller i hvertfall mange flere, enn bare de som vet 90 dager på forhånd at de skal reise mellom Bergen/Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mente de billettene som forsvaret selv kjøper til sine ansatte. De skal jo ha avbestillingsmuligheter.

 

Jeg har reist til og fra Oslo 8 ganger de siste 6mnd, og jeg har aldri hatt tilgang til så lave togbilletter. Det er greit nok, som du sier, at de finnes. Men de er så få at man må jo kjøpe de med en gang om man skal ha dem. Noe som for de aller fleste er urealistisk.

 

Det vi klager på er at disse billige alternativene burde vært til alle, eller i hvertfall mange flere, enn bare de som vet 90 dager på forhånd at de skal reise mellom Bergen/Oslo.

Det er mulig å avbestille rabatterte billetter. Det er kun minipris som ikke kan avbestilles.

 

Jeg har ikke reist så hyppig mellom Bergen/Oslo, men jeg får nesten alltid billett til 299 på dagtog og 199 på nattog - også på impulskjøp. Det skal sies at det også har vært utsolgt (særlig i forbindelse med ferier), samt at jeg ofte holder meg unna travle dager som fredag og søndag.

Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på hvorfor en knøttlite Oslo ikke greier å ha kontroll over det lille av vognspor de har,

Når en metropol som Tokyo som får Oslo som å se ut som en rundkjøring, Alltid er presise til enhver tid (bokstavelig talt).

De har reisende per dag som tilsvarer hele Norges befolkning.

Det er faktisk noe jeg lurer veldig på :hmm:

Lenke til kommentar

Japan har kanskje litt større byer og mer fancy teknologi enn gjennomsnittet her i verden? Oslo er kanskje ikke så tettbefolket som Tokyo.

 

Se fordelen her i Norge iallefall, at NSB ikke har annsatt dørvakter som presser passasjerene sammen inn i vognene :p

 

Edit: Men er enig med at vi burde ha bedre kollektivtrafikk. Når NSB ikke har noen konkurranse, (som er lite aktuelt siden det er lite plass til flere tog) så er det det eneste selskapet vi kan orholde oss til, og det utnytter de godt ved å tjene fett på det.

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Noen som kan svare meg på hvorfor en knøttlite Oslo ikke greier å ha kontroll over det lille av vognspor de har,

Når en metropol som Tokyo som får Oslo som å se ut som en rundkjøring, Alltid er presise til enhver tid (bokstavelig talt).

De har reisende per dag som tilsvarer hele Norges befolkning.

SKiftet tog på Shiunjuku stasjon i Tokyo tidligere i år. Stasjonen har i snitt over 3,6 millioner reisende per dag. Oslo S med 70.000 daglig blir aldri det samme etter å ha opplevd det. :p

 

Japan ligger i en helt annen divisjon når det gjelder kapasitet, vedlikehold, presisjon og profesjonalitet for kollektiv transport.

Lenke til kommentar

Kommer sikkert midt inn i diskusjonen her, men jeg kan ikke akkurat si at jeg er fornøyd med dem. Det er dyrt, veldig ofte forsinka (personlige erfaringer) og noen steder virker ikke de nye billettautomatene deres en gang! Jeg tar mer enn gjerne buss over tog, selv om jeg syntes det er mer behagelig å ta tog.

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Man må ikke dra til Japan for å oppleve at togene går i rute. Jeg bor i Østerrike, og her er det mye mindre forsinkelser enn på Østlandet.

 

Opplevde endel forsinkelser her i Østerrike de siste dagene, men det var ikke ÖBB (den østerriske jernbanen) sin skyld. Det var øst-europeere som hadde stjålet kobber-jordingsledningene flere steder. Så slo lynet ned like etterpå, og flere transformatorer, varslingssystemer og hva-det-nå-heter brant opp/kortsluttet. Så da var det langsomkjøring og håndsignaler som gjaldt noen dager. Men bortsett fra det er jeg egentlig imponert over nøyaktige togtider.

 

Leste at ett av de første togene "The Rocket" i England i 1839 nådde en hastighet på 60 kmh. Når jeg tar tog Oslo-Trondheim er det en gjennomsnittshastighet på 80 kmh. Det er sannelig ikke imponerende. 170 år senere.....

Lenke til kommentar
Det er viktig å skille NSBs tog og Jernbaneverkets infrastruktur. I de fleste tilfeller når tog er forsinket kommer dette av signalfeil eller lignende. Dette er Jernbaneverkets felt og har ingenting med NSB å gjøre.

NSB eier togene og står for personalet som kjører disse.

Det er riktig at begge selskaper er statseide, men de har ingenting med hverandre å gjøre utover at NSB kjører sine tog på Jernbaneverkets linjer.

 

NSB får en sekk penger av staten og må forholde seg til denne. Det samme må Jernbaneverket.

Det er altså staten og regjeringen som må stå til ansvar for at jernbanen forfaller.

Togene forfaller, men NSB er utrolig flinke til å enten pusse dem opp, eller å gå til innkjøp av nye, raskere og romsligere tog.

NSB er også relativt raskt ute med ny teknologi, som f.eks. bredbånd i togene sine. Dette er allerede implementert på enkelte strekninger i Norge, og vil bli rullet ut i løpet av ett til to år for resten av togene.

 

Edit:

Jeg ser at flere etterlyser konkurranse. Da stiller jeg meg meget undrende til at dere også snakker om dårlig infrastruktur. Dersom vi får konkurranse vil infrastrukturen måtte tåle enda flere tog, og dette vil trolig føre til enda flere forsinkelser.

Jeg ser ikke helt henn hvor du har fra at nsb er relativt raskt ute med ny teknologi.

For det første så er togene til NSB eldgamle, og det lukter gammelt bare du går inn.

En del stasjoner ser ut som falleferdig forlatt hvilkested. Bilett systemet til NSB er av den gamle sorten.

Det er ikke mye "moderne" jeg ville ha pekt på når det gjelder NSB.

Når du sier at dersom vi får flere tog på skinnene, så vil det føre til flere forsinkelser.

Da har du på en måte godtatt at det er forsinkelser.

Andre land greier å ha bedre og flere tog på skinnene sine uten noe problem, hvorfor skulle ikke Norge greie det?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsomt at folk klager på NSB og sammenligner Norge med land som har en langt mer kompleks jernbane. Kanskje en heller skulle se til Sverige - et land som har en tilsvarende jernbane? Er det store forskjeller på den norske og svenske jernbanen?

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Tja. De har mindre fjell. Er faktisk den eneste forskjellen jeg vet om :p

 

Det er en rekke fordeler når det kommer til jernbanebygning i Sverige kontra Norge. Mye av det skyldes faktisk distriktspolitikken, mens vi i Norge har valgt å bruke penger på å oppretholde distriktene på en slik måte at det bor en og annen her og der, har man i Sverige valgt og satse på regionen. Derfor er det lite spredt bosetning i Sverige, men derimot tettbygde regioner ulike steder i landet, det blir da enkelt å drive en effektiv jernbane simpeltenn ved å bygge linker mellom disse regionen.

 

I Norge har vi desverre ført en politikk som etter mine mening er en tragedie for landet vårt, men som har blitt oppretholdt av en alt for sterk landbrukslobby. Som har sørget for at det bor mennesker på et hvert lite skjer. Bosetning på alle steder i landet er ikke noe mål, det hadde vært bedre for Vestlandet, og Nord-Norge om man hadde styrket regionene som Tromsø, Bergen, Stavanger-ommerådet osv. Da kunne man også effektivt bygd jernbane i de tettbygde strøkene.

Lenke til kommentar

Når du sier slikt, modin, så merker jeg hva slags høl Norge egentlig er i forhold til Sverige i forskjellige ting som kollektivtrafikk, teknologi og slikt. Men jeg unngår å si mer nå, for å unngå at tråden sporer av.

 

Jeg hørte at for ikke mange uker siden begynte toget å stoppe ved Torp flyplass for første gang på 20 år. Hva har vært grunnen til at toget ikke har stoppet der tidligere? For lite etterspørsel?

Lenke til kommentar

Haha, ser at noen har tolket mitt innlegg feil. Faktum er at jernbanen i Sverige IKKE er så forskjellig fra den vi har i Norge, på trass av at vi har et langt vanskeligere terreng. Forskjellen er, riktignok, som Modin er inne på at det går "høyhastighets-tog" mellom Stockholm, Malmö og Göteborg (hvor raskt det er, kan diskuteres - da disse togene bare er 2 timer raskere enn Intercity-togene - som kanskje har sin sammenheng med at det er mindre stopp....)

Lenke til kommentar
Haha, ser at noen har tolket mitt innlegg feil. Faktum er at jernbanen i Sverige IKKE er så forskjellig fra den vi har i Norge, på trass av at vi har et langt vanskeligere terreng. Forskjellen er, riktignok, som Modin er inne på at det går "høyhastighets-tog" mellom Stockholm, Malmö og Göteborg (hvor raskt det er, kan diskuteres - da disse togene bare er 2 timer raskere enn Intercity-togene - som kanskje har sin sammenheng med at det er mindre stopp....)

 

"Bare to timer raskere"??? Det raskeste høyhastighetstoget mellom Stockholm - Gøteborg bruker ifølge togtabellen 2:46 timer. Avstanden er vel nesten 50 mil. (Når det tar et par stopper til er de oppe i 3 timer) Dette er jo noe vi bare kan drømme om her i Norge. Til sammenligning tar Oslo-Trondheim med NSB omtrent 7 timer (Dette tilsvarer omtrent hastigheten, som jeg opplyste om tidligere, til engelske "the Rocket" fra 1839. Ikke veldig imponerende.

I nord-Sverige er sikkert saken en annen. Men det er jo mellom de store befolkningssentra vi først må bygge ut. I tillegg bør det satses på godstrafikk. Pr.idag er jo NSB godstogtrafikk nesten 100% belastet, da får vi forhåpningsvis mindre trailere på veiene.

Lenke til kommentar

Da signaturtogene (BM73) ble lansert, var ideen at de skulle kun skulle stoppe på noen utvalgte strekninger. Da ville Oslo - Trondheim gått på 5 timer (mot dagens 7,5). Problemet var bare at det kom inn en del klager fra de utelatte stasjonene.

 

Sverige har et bedre tilbud mellom de største byene, ja, men det er med jernbane som med alt annet - snakk om vilje.

 

Togprisene i Sverige er så vidt meg bekjent også høyere enn i Norge (om en ser bort ifra "just-nu" tilbudet som på en god dag er billigere enn minipris). Det leder inn på et nytt spørsmål: La oss si Norge bruker 30 milliarder mellom Trondheim - Oslo - Bergen for å få en høyhastighetsbane. Hvordan skal det finansieres?

 

Jeg kan godt betale 2000 kr for en togreise mellom Oslo og Bergen, om det går på 2,5 time. Det er bedre enn å ta fly.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...