Gå til innhold

Test: Markedets beste er kåret


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

hehe... en test for "menigheten" ser jeg.

 

Dersom det ikke er gjort en test av minst 10 påføringer/monteringer av kjøler med kjølepasta og tatt ett snitt, så vil jeg si at konklusjonen kan være basert på slump. :)

Når det er sagt; dersom to "forsøk" er gjort og det er snittet av målingene som ligger til grunn, så er det ikke akkurat feil heller.

 

Personlig heller jeg til den oppfatning at følgende rangordning gjelder for kjøling.

 

80% - Kjøler (heatpipe, vannbklokk, "aluklomp")

29% - Montering (evne/manglende evne til å gjøre dette korrekt/likt fra gang til gang)

1% - pasta

 

Får du 40 grader over romtemp uten pasta har du enten montert skjevt/elendig eller at hs er konkav/skjev. Eventuelt at flatene ser ut som månens overflate (full av "krater").

 

Men dette er kun basert på mine empiriske forsøk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dj_eLmO:

Jeg regner med at du tenker på den hvite gørra som er ment til å brukes på kjølere til transistorer osv i grovere elektronikk.

Vi har brukt denne typen på en god del pc'er på jobb og det funker sikkert for standardkjøling uten overklokking, men jeg ville ikke brukt det på de varmeste prosessorene sånn som amd t-bird på socket-A og pentium D dual core lga775. De trenger seriøs kjøling!

PS. Vi bruker ikke silisumoksydbaserte "varmeledende pasta" lengre. Det går på Shin Etsui og Arctic Silver.

 

Kommentar til Testen:

1:De billige merkene av pastaen bruker ikke silisum, men silisumoksyd. Det er stor forskjell på de to. f.eks så leder ikke SiO ikke strøm. Mens Si er et halvledermateriale.

 

2:Isospropanol er IKKE vanskelig å få tak i. Det kalles for BLÅrens og føres av nesten alle malerforretninger. 1 liter koster under 60 kr. (ja du har rett den er ikke 100% ren, men renere enn kondensfjerner.) Det blåe er kun tilsatt for å skille den fra rødsprit og som brekkmiddel.

 

3:

Er ikke enig med påføringsmetoden på CPUer med IHS, men påføring på en IHS er nok vanskelig å få perfekt unsett metode. Får jeg foreslå en av typene som er noe tyntflytende?

 

Påstand:

"Sølv er det beste valget med tanke på termiske egenskaper, ikke gull slik som mange tror. Det koster kanskje litt ekstra, men bedre materialer får du ikke fra naturen"

 

Ikke helt rett. Ifølge wikipedia så leder diamant varme over dobbelt så bra som sølv. Men det er jo lite praktisk i kjølepasta da(trodde jeg). kanskje en custom IHS i diamant? ;) Noen her med budsjett til det muligens? jeg vil ha bilde av en sånn! Og mens jeg leser så ser jeg at en pasta allerede inneholder diamant:)

 

 

BTW: Nok syting fra meg. Dette var uansett en fin artikkel. Takk HW!

 

ps: Jeg har alltid brukt ordet "kjølepasta" og kommer antakeligvis til å fortsette med det. Jeg snakker mye med PC eiere som ikke vet forskjell på harddisk og kabinett. Da vet de neppe hva goop eller termisk pasta er. Kjølepasta derimot taler nesten for seg selv. Den hjelper med kjøling inni "boksen" og det må jo være bra ikkesant?

Endret av Quasam
Lenke til kommentar
Dersom det ikke er gjort en test av minst 10 påføringer/monteringer av kjøler med kjølepasta og tatt ett snitt, så vil jeg si at konklusjonen kan være basert på slump. :)

Når det er sagt; dersom to "forsøk" er gjort og det er snittet av målingene som ligger til grunn, så er det ikke akkurat feil heller.

Godt poeng, men i virkeligheten er det vanskelig å perfekt montering hver gang, men hvis temperaturen blir høyere enn forventet så er det jo bare gjøre det en gang til.

 

Neste gang jeg monterer en PC tror vil kjøpe 2 forskjellige kjølepasta bare for å se om det har noen praktisk forskjell i temperatur avhengig av den kjølepastan jeg har brukt. :hmm:

Lenke til kommentar

Skal ikke arctic silver 5 kjøres inn over flere uker?

 

Takk for en kjempeartikkel

Har forresten testet claas olson sin og. Rundet akkurat 60 grader i test med gammel zalman kjøler og E6850 (Var desperat en lørdags kveld hovedkortet streika) Langt dårligere enn "ånkli" pasta.

Endret av Opelgutt
Lenke til kommentar

AS5 krever omtrent 200timer innkjøring. Og det er meget viktig at man slår av PCen hver dag for at den skal forme seg riktig. Noe jeg har glemt å gjøre siden jeg ofte kjører 24/7 med en gang. Etter disse 200 timene kan man fint kjøre 24/7.

 

Typisk vil tempen for AS5 synke 3-5C om man kjører den inn riktig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Typisk, har skrevet et langt innlegg også reloader siden :roll:

 

Dette blir bare synsing, da dette er smak og behag.

 

Noctua Pastan synes jeg er veldig lett å påføre, men jeg synes den er litt for tørr. Når det gjelder OCZ Pastan så synes jeg den er altfor bløt, noen ganger har jeg opplevd at denne Pastan er så bløt at det renner. Alle de Andre AC'ene så synes jeg de er generelt greie, alle er enkle å påføre.

 

Dog er min Favoritt AC5, perfekt konsistens (Nei jeg prater ikek om Mat :p ).

 

My 2 Cents.

Lenke til kommentar
Hvordan er Noctua under påføring?

Synes den var ganske viskøs.

 

Jeg gjorde det i to runder.

 

Først en dært midt på IHS, satt ned kjøleren, presset bra ned og vred kjøleren rundt.

 

Tok opp igjen, så at jeg hadde tatt på litt for lite, slengte på to miniskule dærter i de to hjørnene der det ikke var noe goop, satt på kjøleren, skrudde fast og bling blong ferdig. Ingenting kom ut på sidene, kjølingen er bra. Må si jeg er fornøyd.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...