Gå til innhold

Test: Markedets beste er kåret


Anbefalte innlegg

Det er ikke lett å velge, vi har testet de syv ledende produktene på det norske markedet.

 

 

 

Les mer

hmm kul test, men lurer på hvordan 24karat utgaven av icdiamond ville prestert.. bruker den selv for tidene men den er litt dyrere enn de som var i testen.

 

http://www.petrastechshop.com/icdi24cathco.html

Spiller ingen rolle om man bruker 7,2carat eller 24carat eller 4867carat. Karat er en vekt, akkurat som kilo og gram. Brukes hovedsakelig til å angi menge diamanter på et smykke... 7,2carat er omtrent 1,5gram, mens 24carat er ca 5gram.

Så nå veit du det. Den er dyrere kun fordi pakken er større

sant ser det nå..^^

Endret av MiKA77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe... en test for "menigheten" ser jeg.

 

Dersom det ikke er gjort en test av minst 10 påføringer/monteringer av kjøler med kjølepasta og tatt ett snitt, så vil jeg si at konklusjonen kan være basert på slump. :)

Når det er sagt; dersom to "forsøk" er gjort og det er snittet av målingene som ligger til grunn, så er det ikke akkurat feil heller.

 

Personlig heller jeg til den oppfatning at følgende rangordning gjelder for kjøling.

 

80% - Kjøler (heatpipe, vannbklokk, "aluklomp")

29% - Montering (evne/manglende evne til å gjøre dette korrekt/likt fra gang til gang)

1% - pasta

 

Får du 40 grader over romtemp uten pasta har du enten montert skjevt/elendig eller at hs er konkav/skjev. Eventuelt at flatene ser ut som månens overflate (full av "krater").

 

Men dette er kun basert på mine empiriske forsøk. :)

 

 

må si meg litt enig der Det har veldig mye med hvor bra du monterer blokkene men for vanlige dødelige folk så er ikke det så "lett", så da er do greit og klaske på en dash med kjølepasta

 

men når det gjelder marginene på 2-3 grader er dette faktiskt mye mer en folk tror

 

2-3 grader i forskjell på samme kjøler bare med en annen type kjølepasta er mye. burde kansje vært testet med en litt mer ekstrem sammenheng hadde kjøleren vært skikkelig heftig så hadde nok forskjellene komt mye bedre frem.

 

det du heller ikke får frem i denne testen som er ekstremt viktig i overklokking er ikke de 2-3 gradene men evnen til og ta under varmen når prossessoren peaker, da snakker jeg ikke om at du setter på en cpu test elns men dår er veldig små peaks i varmen på en prossessor som du ikke klare og måle med noe som helst program. som kan gjøre det hele veldig ustabilt

Lenke til kommentar

Jeg synest det var ett fint tiltak men at det manglet en del for å nå helt opp.. her er mine innvendinger:

 

a) Det nevnes at flere merker skal ha en "innkjøringsperiode", noen av disse var på 200 timer. At testen ikke tar hensyn til slik innkjøring er rimelig slappt. Alt som trengs for å gjøre dette er å kjøre testen over flere dager.

 

b) Alle temperaturer er relative og appåtil relativ mot en ikke-konstant kilde nemlig tom-temperatur. Her er det slapt/useriøst/problematisk at de sier "rom temperaturen var 24 grader +/- 0.5". Jaha. Det var da svært god temperatur-kontrol på rommet demms da! Hvordan reguleres og ikke minst overvåkes rom-temperaturen? Man burde logge rom-temperatur med same rate som test-benk temperatur og presentere grafer. Når man har gjort det kan man ta test-temp minus rom temp for hvert sample for å lettere sammenligne, men selv dette kan bli feil siden varmeledning også avhenger av relativ temperatur.

 

c) som nevnt over: mengden er avgjørende og ble ikke regulert, men siden dette er en praktisk test så er jo dette på lik linje med hva man kan forvente att hjemme-brukere ville gjort, men er enig i at konklusjonen kan være litt feil pga. av denne feilkilden. Ellers er jeg ikke overbevist om at 10% forskjell i mengden påført pasta (mer eller mindre pasta) vil påvirke temperaturen med 10% høyere eller lavere.. Det er ingenting som indikerer at det er en direkte og linjær korrelasjon mellom mengde og temperatur.

 

Når dette er sakt så vil jeg også legge til at det kanskje ikke er rettferdig å kritisere en populær-vitenskapelig "mann i gata" artikkel etter samme normer som enn ville gått etter en vitenskaplig rapport i en peer-reviewed publikasjon...

 

... Men det er alltid viktig og gøy (synest jeg) å se på hva som kunne vært gjort bedre og annerledes.

Lenke til kommentar
Synes det er litt halv-tragisk at testen ikke nevner noe om hvordan forskjellen er når det gjelder påføring av Goop, på dette området er også IC Diamond Tragisk, eller rett og slett ubrukelig ;)

 

Kjøpte selv IC Diamond for noen månder tilbake og sleit ekstremt med å påføre denne. Så goggla jeg litt og så at det skulle ha fulgt med monteringsintruksjoner da IC Diamond er veldig hard og tørr.

 

Jeg tror det er mye vanskligere å teste goop nå enn det var før da mange produsenter nå har forskjellige metoder for påføring. At man også gjør en test uten å benytte produsentenes anbefaling er ikke bra. For IC Diamond så skal den påføres veldig spesielt og de har lagd en egen webside med resultater av vanlige metoder for påføring og hvorfor dette ikke fungerer med deres produkt: http://www.innovationcooling.com/applicati...nstructions.htm

I tillegg skal du virkelig legge litt muskler bak installasjonen "In most cases, improved performance is indicated by total force loads above 45 lbs, averaging 53.6 lbs" (http://www.innovationcooling.com/ICDtroublshooting.htm)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen grunn til å tro at Nilsen ikke veit hva han driver med når han påfører pasta, tror ingen hw.no-lesere kommer til å få noe merkbart bedre resultater på noen av de pastaene som er vanskelige å påføre.

 

 

Jeg syntes riktig nok det kunne ha vært nevnt noe mer om hvor vanskelig pastaene var å påføre. Hadde noen uheldige opplevelser da jeg var ny som dataentusiast med AS5, som er både strømledende og klissete. Ceramiquet er den pastaen jeg har brukt som har vært enklest å fordele, i tilegg risikerer du ikke å kortslutte noe med den.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen grunn til å tro at Nilsen ikke veit hva han driver med når han påfører pasta, tror ingen hw.no-lesere kommer til å få noe merkbart bedre resultater på noen av de pastaene som er vanskelige å påføre.

 

 

Jeg syntes riktig nok det kunne ha vært nevnt noe mer om hvor vanskelig pastaene var å påføre. Hadde noen uheldige opplevelser da jeg var ny som dataentusiast med AS5, som er både strømledende og klissete. Ceramiquet er den pastaen jeg har brukt som har vært enklest å fordele, i tilegg risikerer du ikke å kortslutte noe med den.

 

Det jeg refererte til var at det står følgende i testen

Nå skal pastaen smøres helt jevnt utover flaten. Her bør du bruke noe stivt, slik som kanten på et bankkort. Det er viktig å fordele massen jevnt utover i et meget tynt lag.

Dette er stikk i strid med hva det står om hvordan f.eks. IC Diamond 7 skal påføres. Jeg prøvde selv den gode gamle metoden Nilsen beskriver, men det lar seg ikke gjøre med denne pastaen. Det burde stått noe om dette i artikkelen, og kanskje testet med begge/flere metodikker med f.eks. to forskjellige pastaer for å se om det utgjorde noen forskjell.

Men deilig å se skikkelig overklokkingstester igjen. DET var lenge siden, det :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått kredittkort-metoden, den gir absolutt ingen mening, og jeg har heller aldri sett produsenter anbefale den.

 

Tenk litt over hva man egentlig gjør. Man lager altså en klissete og litt ujevn flate som man skal presse en annen flate i mot. Det er dømt til å oppstå luftbobler med denne metoden. Ingen er tjent med det, samme hvor lite viskøs pastaen er.

Lenke til kommentar

De fleste produsenter mener at man enten skal legge på en dert/dråpe eller en stripe og la kjøleren presse dette utover. Men de gjør i hvertfall garantert at områder på IHSen ikke har kontakt med kjøleren. Samt at bruker man AS5 som er ledende er man aldri helt sikker på om noe kan tyte ut over kanten.

 

Jeg er litt usikker på hva som er best.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det beste er å først påføre "kjølepasta-støv" på kjøleren, slik at den akkuratt skifter farge. Veldig lite altså. Dette gjør man ved å ta veldig lite pasta på fingen (som man har inni en ren plastikkpose) og presse dette hardt utover hele kjøleren. Deretter lager man én linje a la Arctic Silver-instruksjonene, bare litt tykkere på midten kontra i kantene slik at ikke for mye renner ut.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Arctic Silver 5 er virkelig bra må jeg si. Kjøpte Arctic silver 5 etter å ha lest testen. Smurte goopen på en Intel Pentium M 2.27Ghz laptop CPU. Merket så og si ingen effekt. Nedkjøling ble muligens raskere når vifta kicka inn, ellers kunne det hende at temp-forskjellen ble 1 grad. Ble ikke så veldig overbevist.

 

Men, for noen dager siden prøvde jeg goopen på en gammel Fujitsu Siemens Amilo a7600 Bærbar med AMD Athlon Mobile XP 2200+ CPU (1.79Ghz). Fikset opp denne til en venn. I følge HWmonitor var temperaturen helt opp i 89`C grader ved vanlig surfing på nettet. Meget høyt. Viften gikk hyppig for å kjøle ned maskina. Ganske mye støy. Jeg hadde til hensikt å smøre på goop, men jeg fant ikke tuben. Etter litt leting noen dager etterpå dukket tuben opp. Smurte på et fint og tynt lag med Arctic Silver 5. Merket med en gang imponerende resultat! Maks temp. på 89 grader gikk ned til maks temp. på 74 grader! Har ikke opplevd høyere temp enn 74 grader etter goopen ble smurt på. Temperatur-skalaen er på det minste 54 og maks 74. Dette syns jeg var imponerende.

 

Jeg hadde før jeg smurte på goopen vært oppe med CPU for å sjekke om noe var galt. Syns temperaturen var unormalt høy. Etter å ha montert CPU igjen og fjernet støv fra kjøleribbene var tempen fortsatt 89.

 

Arctic silver 5 virker svært bra på enkelte CPU`er. Temp-forskjell på 15 grader er meget bra!

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...