Gå til innhold

Lyst til å bli moderator?


Anbefalte innlegg

Kan være greit for de som ønsker å søke å vite hvilke deler av forumet det dreier seg om i forkant. Mange her på forumet holder seg kanskje til begrensede deler av forumet, og er man brukermoderator til en porsjon av forumet, bør man også ha en del innsikt og noe interesse i delen av forumet man skal moderere.

Altså. Hvor man henger/har innsikt/interesser på forumet vil kunne spille en rolle for om man blir moderator eller ei, men ikke noe mer enn det. Man velger selvsagt selv hvor man ønsker å være aktiv på forumet, uavhengig av om man er moderator eller ei.

Er det ikke organisert slik at moderatorer delvis blir indelt i forumet for å forsikre seg om at alle delene blir moderert, eller er det slik at man bare modererer de delene man selv er aktive i? Man kan nok fint klare å passe på at alle forholder seg til retningslinjene for forumet selv om man ikke har noen interesse eller innsikt i de områdene som skal modereres, men blir kanskje ikke like givende, og gode kunnskaper pluss objektive holdninger til emnet kan føre til en mer behjelpelig moderator. Har da aldri trodd at moderatorer blir avgrensett til de områdene som skal modereres :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gode moderatorene er jo de du ikke legger merke til mens de gjør jobben sin.. De autoritære, skrikende brukerene blir skjelden mods :p

I HELV...SKAL VISE DEG AUTORITET!!! ARGG!

 

Nei, å være mod er herlig! Jobb, jobb, kjeft fra brukere, kjeft på PM, dask av Dotten, jobb, jobb, jobb.

Jeg ble faktisk hand-picked til jobben :(

Lenke til kommentar
Så har vi en stakkar moderator under 20, han er vår maskot sammen med ilpostino :)
Snakker du om meg nå? :D

 

Om dere er av de som er for unge til å søke eller føler dere ikke passer inn; ikke nøl med å gjøre forumet til et bedre sted likevel og samtidig bruk rapporteringsknappen for det den er til ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Er det ikke organisert slik at moderatorer delvis blir indelt i forumet for å forsikre seg om at alle delene blir moderert, eller er det slik at man bare modererer de delene man selv er aktive i? Man kan nok fint klare å passe på at alle forholder seg til retningslinjene for forumet selv om man ikke har noen interesse eller innsikt i de områdene som skal modereres, men blir kanskje ikke like givende, og gode kunnskaper pluss objektive holdninger til emnet kan føre til en mer behjelpelig moderator. Har da aldri trodd at moderatorer blir avgrensett til de områdene som skal modereres :p

 

Det er mest naturlig å moderere i de delene av forumet hvor man var mest aktiv før man ble moderator. Men nå er det slik at man ikke slutter å være bruker når man blir moderator. Man blir begge deler, og man fortsetter som regel å bidra som en vanlig bruker/debattant, i tillegg til at man modererer. Unntaket er jo så klart at man kanskje endrer interesseområdene sine litt over årenes løp, og da følger jo områdene man moderere med. Man blir ikke tvunget til å moderere en gitt kategori.

Folk har også ulike stiler når de modererer. Men jeg tror hos de fleste er det en litt flytende overgang mellom å moderere og bidra ellers. Enkelte kategorier er vanskeligere å moderere enn andre, eksempelvis politikk og religion. Da er det absolutt en fordel at man har erfaring og kjenner 'kodene' og brukerne der man modererer. Blir man satt til å styrke et områder på forumet så er "kravet" om å moderere der langt mer uformelt. Vi modererer tross alt ut av eget ønske og vilje, basert på dugnadsånden. Men hadde man blitt ansatt i Tek-nettverket til å moderere en kategori hadde nok saken vært ganske anderledes med tanke på ansvarsområder og ulike krav som måtte stilles til jobben man gjør.

 

Men vi er likevel globale moderatorer siden bidraget man gjør som moderator sjeldent begrenser seg til kun en kategori eller ett område på forumet. Det kan også være fint å veksle litt hvor man moderere så man ikke blir utbrent og lei. Ulempen er jo at man kanskje ikke har den nødvendige erfaringen og kunnskapen om det det prates om, noe som kan medføre feilmoderering. Oppstår det vanskelige saker kan man la de mer erfarne moderatorene i de kategoriene ta seg av det. Men som regel går det bra å moderere i flere kategorier og områder på forumet, og vi får dekt hele forumet uten å måtte ha like mange moderatorer som det er kategorier. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Men nå er det slik at man ikke slutter å bli bruker når man blir moderator. Man blir begge deler, og man fortsetter som regel å bidra som en vanlig bruker/debattant, i tillegg til at man modererer. Unntaket er jo så klart at man kanskje endrer interesseområdene sine litt over årenes løp, og da følger jo områdene man moderere med. Man blir ikke tvunget til å moderere en gitt kategori.

Igjen, jeg har aldri trodd at man begrenser seg til det området man modererer ... heller ikke at man mister muligheten til å delta i debatter som vanlig bruker (personlig mening: selv om han har subjektive meninger, bør skrive så objektivt som mulig, men det gjør det ikke vanskeligere å delta i debatter av den grunn) ... uansett, takk for en fin oppklaring.

 

Persnonlig holder jeg meg stort sett til Linuxdelen og smått innom et par artikler som intresserer meg, samt en liten tur innom spilldelen og programmerdelen. I Linuxdelen er det stort sett et godt miljø, og der er det allerede en god moderator som passer på :)

Lenke til kommentar

Må bare benytte anledningen til å takke for den enorme interessen, det er inspirerende for oss som jobber med forumet. Over 40 søknader så langt og de fortsetter å tikke inn :)

 

Det kommer veldig mange henvendelser om hvor på forumet vi trenger moderatorer. Det har vi ikke avgjort helt enda. Det er heller ikke slik at vi har bestemt oss for å ta inn et visst antall i løpet av de neste ukene. Forumet er ganske så dynamisk av seg, så vi må ta en løpende vurdering av hvor det trengs å styrkes. De som søker er de som vil være våre kandidater når vi skal styrke teamet. Så det kan være man hører fra oss om en uke, kanskje fire måneder.

Lenke til kommentar
Hmm, husker jeg hadde en periode der jeg hadde utrolig lyst å bli moderator. Var vel da jeg var mest aktiv. But those days are over...

Samme her egentlig. har forøvrig alt for mye på gang også, er admin på 4 forum, og moderator på 1 forum. Hadde jeg vært involvert i mindre hadde jeg sannsynligvis lagt inn en søknad.

Lenke til kommentar

En god og velskrevet søknad viser først og fremst at man tar saken på alvor. Merk, vi krever ingen norskstil, vær kort og konsis. (Se førsteposten for hva søknaden skal inneholde.)

 

Samtidig er det slik at søknaden bare er én faktor i dette. Selv den beste søknaden vil ikke redde et forumtroll, og et par skrivefeil vil ikke felle en som har vist på forumet at han/hun er den rette typen. Det er først og fremst i det dere poster der at dere legger grunnlaget.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De gode moderatorene er jo de du ikke legger merke til mens de gjør jobben sin.. De autoritære, skrikende brukerene blir skjelden mods :p

I HELV...SKAL VISE DEG AUTORITET!!! ARGG!

 

Nei, å være mod er herlig! Jobb, jobb, kjeft fra brukere, kjeft på PM, dask av Dotten, jobb, jobb, jobb.

Jeg ble faktisk hand-picked til jobben :(

 

Jeg har søkt før, men har funnet ut i det siste at jeg egentlig ikke har veldig lyst til å bli moderator, pga. jeg har nok å slite med for tiden, men nå fikk jeg plutselig lyst til å søke.. ^^

 

Uansett, blir spennende å se hvem som blir de utvalgte. Hvor mange skal dere egentlig ta inn denne gangen?

Lenke til kommentar
Hvor mange skal dere egentlig ta inn denne gangen?

Som Dotten sa tidligere i tråden så er det ikke et bestemt antall nye moderatorer vi ønsker å få inn umiddelbart. Istedet gjøres det en løpende vurdering av behovet for nye moderatorer. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hvordan er det forresten med rapporteringer fra forumbrukere når det er feilposting eller brudd på relgene? Selv har jeg ingen ønsker om å bli moderator, men det å rapportere innlegg kan alle gjøre, og det tar bare et par sekunder. Synes det kan være en grei måte å gjøre jobben til moderatorer lettere, og kanskje senke behovet for mange moderatorer. Nå vet jeg ikke hvor mange forumbrukere som setter av tid til å rapportere, men om det er relativt få kan dere jo oppfordre flere til å bidra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...