Gå til innhold

Cuba velger Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig med dizx her. Lisenskostnadene utgjør fint lite av det totale regnskapet, når man ser på andre kostnader ved å drifte store datasystemer. Det er ganske naivt å tro at innsparte lisenskostnader ikke vil skape enorme andre forandringer i utgifter, selv når man ser i ett langt tidsperspektiv

Ikke glem at det koster å ha folk oppdatert på Microsoft-produkter også. Hvis brukere plutselig la fra seg Microsoft-programvare et par år så er de veldig utdatert når de begynner med det igjen. Brukere av Microsoft-produkter må altså bruke mye tid på å lære og finne ut av ting. Hadde de brukt like mye tid på GNU/Linux og annen fri programvare ville de nok blitt like drevet i det over f.eks 2 år som med å bruke like mye tid på å oppdatere seg på Microsoft-programvare.

 

..så er det et godt ordtak som heter "if it ain't broke, don't fix it". Kanskje det passer inn her ? :whistle:

Tja, hvorfor sluttet de med slavedrift i USA på 1800-tallet? Hvorfor sluttet folk å vaske klær på vaskebrett? Hvorfor sluttet folk å kjøre hest og kjerre? Det funket jo... ;)

 

PS. Ikke ta sarkasmen min for bokstavelig. Ref. smileyen.

Lenke til kommentar
Norge burde ta etter Cuba på dette området. Bare tenk på alle millionene vi hadde spart bare i lisenser vi no betaler til microsoft.

Og alle de milliardene vi i stedet hadde brukt på konsulenter for å fikse alle problemene.

 

Linux is free if your time is worthless.

Stemmer det. Bedriften jeg jobber i trenger bare å tenke på lisenskostnader, resten går av seg selv i Windows-parken.

Jeg er kansje ikke i noe bedrift men bruker Linux selv og alt går av seg selv. Man må riktig nok instalere på nytt.

 

Programmer også videre følger ferdiginnstalert så du sparer en del tid der pluss at det er mye enklere og instalere programmer i Windows.

 

Jeg begynte og bruke de som en 12 åring som ikke kunne spesielt mye data og fant ut av alt selv.

Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.
Milde himmel. Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

Hvis du kan bevise at det ikke finnes noen NSA-bakdør i Windows så må du gjerne det. Inntil beviset foreligger forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det finnes en slik bakdør. PS. Beviset finner du selvsagt ikke uten å granske kildekoden så det kan jo ta sin tid før du klarer å finne noe bevis. Antagelig ikke før både jeg og du har grått hår.

 

Det samme gjelder argumentet om fare for utnyttelse ved at man låser seg til proprietære systemer. Kom med et bevis for at Microsoft ikke kan utnytte bedrifter ved å skru opp priser og sette kjepper i hjulene for systembytte. (stikkord: formater og protokoller)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg er enig med dizx her. Lisenskostnadene utgjør fint lite av det totale regnskapet, når man ser på andre kostnader ved å drifte store datasystemer. Det er ganske naivt å tro at innsparte lisenskostnader ikke vil skape enorme andre forandringer i utgifter, selv når man ser i ett langt tidsperspektiv

Ikke glem at det koster å ha folk oppdatert på Microsoft-produkter også. Hvis brukere plutselig la fra seg Microsoft-programvare et par år så er de veldig utdatert når de begynner med det igjen. Brukere av Microsoft-produkter må altså bruke mye tid på å lære og finne ut av ting. Hadde de brukt like mye tid på GNU/Linux og annen fri programvare ville de nok blitt like drevet i det over f.eks 2 år som med å bruke like mye tid på å oppdatere seg på Microsoft-programvare.

 

Det er klart at det er utgifter med å drifte eksisterende systemer også. Jeg har da ikke sagt noe annet ? Imidlertid er jeg rimelig sikker på at merkostnadene av å bytte plattform er enormt mye større enn gevinsten, selv på lang sikt. For ikke å snakke om alle eventuelle problemer som oppstår i en lang overgangsperiode, som antakelig ikke bare går ut over word-skriverne, men kunder og andre knyttet til det offentlige.

 

..så er det et godt ordtak som heter "if it ain't broke, don't fix it". Kanskje det passer inn her ? :whistle:

Tja, hvorfor sluttet de med slavedrift i USA på 1800-tallet? Hvorfor sluttet folk å vaske klær på vaskebrett? Hvorfor sluttet folk å kjøre hest og kjerre? Det funket jo... ;)

 

PS. Ikke ta sarkasmen min for bokstavelig. Ref. smileyen.

 

Bokstavelig skal jeg ikke ta det ;) Men det er trossalt forsjell på å gå fra hest til bil, og fra windows til.. tja, noe som strengt tatt gjør akkurat det samme ?

 

 

Norge burde ta etter Cuba på dette området. Bare tenk på alle millionene vi hadde spart bare i lisenser vi no betaler til microsoft.

Og alle de milliardene vi i stedet hadde brukt på konsulenter for å fikse alle problemene.

 

Linux is free if your time is worthless.

Stemmer det. Bedriften jeg jobber i trenger bare å tenke på lisenskostnader, resten går av seg selv i Windows-parken.

Jeg er kansje ikke i noe bedrift men bruker Linux selv og alt går av seg selv. Man må riktig nok instalere på nytt.

 

Programmer også videre følger ferdiginnstalert så du sparer en del tid der pluss at det er mye enklere og instalere programmer i Windows.

 

Jeg begynte og bruke de som en 12 åring som ikke kunne spesielt mye data og fant ut av alt selv.

 

Det er rimelig stort forsjell på linux for hjemmebruk og bedrifter. Ikke misforstå, operativsystemet er det samme, men det er nok en god del andre faktorer enn "bare å installere og så virker det" som må tas hensyn til i en bedrift. Sikkerhet, tilganger, nettverksløsninger, kommunikasjon med andre systemer/applikasjoner være seg interne/eksterne, vedlikeholdsløsninger etcetc.. og listen er nok ganske lang

Lenke til kommentar
NSA-bakdør, nei, jeg lar tvilen komme Microsoft til gode her. Fallhøyden er rett og slett for stor om dette skulle komme folk med "uærlige hensikter" i hende. Både sikkerhetsmessig og PR-messig. Kan ikke se for meg Microsoft ta en slik sjanse.

Sant, men med proprietær programvare så kan man aldri, aldri vite.

Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.
Milde himmel. Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

Hvis du kan bevise at det ikke finnes noen NSA-bakdør i Windows så må du gjerne det. Inntil beviset foreligger forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det finnes en slik bakdør. PS. Beviset finner du selvsagt ikke uten å granske kildekoden så det kan jo ta sin tid før du klarer å finne noe bevis. Antagelig ikke før både jeg og du har grått hår.

 

Det samme gjelder argumentet om fare for utnyttelse ved at man låser seg til proprietære systemer. Kom med et bevis for at Microsoft ikke kan utnytte bedrifter ved å skru opp priser og sette kjepper i hjulene for systembytte. (stikkord: formater og protokoller)

 

Vanlig feil konspirasjons teoretikerene gjør er "Bevis det".

Fordi jeg skal ikke bevise noe.

Det var du som kom med påstanden om en NSA bakdør i windows.

De er du som skal bevise det.

 

og ved å bruke din egen argumentasjon:

Inntil beviset foreligger forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det finnes en slik bakdør

 

vil jeg hevde at du er en linux fanatiker med en personlig agenda imot Microsoft, og utnytter stillingen din på hardware.no til å drive en personlig krig mot dem.

Og inntil det er bevist feil, forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det er riktig.

 

 

ps:

Det samme gjelder argumentet om fare for utnyttelse ved at man låser seg til proprietære systemer. Kom med et bevis for at Microsoft ikke kan utnytte bedrifter ved å skru opp priser og sette kjepper i hjulene for systembytte. (stikkord: formater og protokoller)

 

Norske lover og regler.

Noe som alle bedrifter i norge må følge.

Og tro ikke at monopoltilsynet ikke holder et godt øye til Microsoft.

Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

 

Milde himmel.

Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.

Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

 

som efikkan sa:

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da.

 

Det var meg som sa det, ikke efikkan ;)

Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

 

Milde himmel.

Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.

Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

 

som efikkan sa:

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da.

 

Fant dette

 

Har funnet forklaringer (bare fra MS) som forklarer de to første nøklene.

 

Det er ikke første gangen jeg hører om NSA i overvåkningskontekst. Når pentagon bruker linux så må jo det bety at de ønsker total kontroll over hva som foregår på egne maskiner? Et mer kritisk utsatt mål kan jeg vanskelig tenke meg. pentagon *digi

 

Edit: Og dette.

 

Hva en tredje nøkkel i windows 2000 er til kan man jo spekulere i.

 

Edit2: Og dette hørtes jo unektelig litt pussig ut.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
@dizx:

 

Ville den verdiskapinga blitt særlig mindre om man valgte ikke MS produkter. Neppe tror jeg. Og nå har jeg ingen problemer med å innrømme at MS sine serverplattformer er stabile og gode.

 

Men mangel på valgfrihet og fleksibilitet har også en betydelig kostnad over tid. Mitt kjennskap til deler av offentlig sektor, der man innenfor omtrent alle systemer kun kan velge løsninger basert på MS teknologi er uten tvil med på å hindre både konkurranse og utvikling. Løsningene blir i mange sammenhenger også uforholdsmessige dyre. Deler av offentlig sektor har faktisk sett dette, derfor sterkere krav til åpne standarder samt større fokus på kombinasjon av det beste fra ulike miljøer.

 

Edit: En særlig stor honnør til Møre og Romsdal, som faktisk har klart å utvikle et "skolenett" som mer eller mindre er plattformuavhengig og ikke bryr seg om hvilket OS tilknyttede maskiner faktisk har.

 

Jeg skjønner ikke hvilken del av konkurransen man hemmer ved og velge MS som plattform. Det eer da der det finnes absolutt MEST konkurranser innenfor alle segmenter. Velger man Linux ssom plattform har man noen få konsulenthus og velge mellom.

 

La meg si du får utviklet et system som kjører på Linux, Oracle, utviklet for Ubuntu desktop. Hva er egentlig den store forskjellen (plattformuavhengighet) enn om det kjører på Windows Server, MS-SQL og Windows Desktop. I ettertid med hensyn videreutviklnig, tror du man sparer tid, penger? I dagens situasjon tror jeg neppe. Jeg har ingenting imot Linux eller konkurranse. Jeg uttaler meg simpelthen på bakgrunn av slik jeg ser situasjonen idag.

 

Det blir så dumt og snakke om disse "småbeløpene" for lisenser til Microsoft. Faktumet er at Microsoft skaper en vanvittig verdiskapning her i landet. Vi er et land som produserer lite varer, men masse tjenester. En meget høy prosentandel av disse baserer seg på en MS-operativsystem, en MS-database, et CRM/ERP system basert fra MS eller kjører på MS-plattform. Alle bedriftene og menneskene rundt dette gjør dette til en uunværlig symbiose som man ikke kan gjøre om over natten.

Faktumet er at Microsoft er en snylter på en vanvittig verdiskapning i Norge. De henger seg på og krever en del av kaka i lisenser som man kunne fått billigere og i noen tilfeller gratis hvis man bare hadde styrt unna Microsoft. Vi er et lite land som produserer mye varer. Mulig du ikke har hørt om landets tre største eksportnæringer: Olje, fisk og metall.

 

Den såkalte "symbiosen" din er ikke noe annet enn et konstruert PR-argument for Microsoft. Fortell meg hvilke programvarer som ikke kunne vært erstattet av billigere eller gratis programvare i Norsk næringsliv? FarCry?

 

Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

 

Der satt du ny rekord i saklighet! Gratulerer :D

Lenke til kommentar
og ved å bruke din egen argumentasjon:
Inntil beviset foreligger forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det finnes en slik bakdør

 

vil jeg hevde at du er en linux fanatiker med en personlig agenda imot Microsoft, og utnytter stillingen din på hardware.no til å drive en personlig krig mot dem.

Og inntil det er bevist feil, forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det er riktig.

Godt sagt :thumbup:

Lenke til kommentar
Det samme gjelder argumentet om fare for utnyttelse ved at man låser seg til proprietære systemer. Kom med et bevis for at Microsoft ikke kan utnytte bedrifter ved å skru opp priser og sette kjepper i hjulene for systembytte. (stikkord: formater og protokoller)

 

Det er faktisk at selv MS må tilpasse seg konkurransesituasjonen. Idag er vi alle mer bevisst på at ting skal snakke sammen og fungere. Nettopp derfor har jo MS åpnet opp sine kjerneprodukter. DOC formatet er åpent. OpenXML. Exchange-protokollene er åpnet. Du kan lage Gnoutlook for Linux GPL'a. De prøver hardnakket og lage en browser som støtter websider på samme måte som Fx. Her kan sikkert listen gjøres lenger, men det går rette veien.

Lenke til kommentar
NSA-bakdør, nei, jeg lar tvilen komme Microsoft til gode her. Fallhøyden er rett og slett for stor om dette skulle komme folk med "uærlige hensikter" i hende. Både sikkerhetsmessig og PR-messig. Kan ikke se for meg Microsoft ta en slik sjanse.

Jeg regner også med at sannsynligheten for det er liten. Men enn så lenge man ikke kan utelukke det så er det en risiko man bør ta hensyn til dersom det er snakk om svært sensitive data som kan lekkes den veien og få store konsekvenser.

 

Vanlig feil konspirasjons teoretikerene gjør er "Bevis det". Fordi jeg skal ikke bevise noe. Det var du som kom med påstanden om en NSA bakdør i windows. De er du som skal bevise det.

For det første var det ikke jeg men artikkelen som tok opp denne faren.

 

For det andre finnes det tre kategorier:

- Bevis for at en slik bakdør finnes

- En gråsone uten bevis hverken for eller mot

- Bevis for at en slik bakdør ikke finnes

 

I dette tilfellet befinner vi oss i gråsonen. Det er en fare for at bakdøren finnes. Risikoen for det er til stede. Risikoen er hverken 0 eller 1, men i gråsonen i mellom.

 

Jeg behøver altså ikke bevise noe. Kun påpeke at risikoen er reell, selv om jeg antar den er liten.

 

Norske lover og regler. Noe som alle bedrifter i norge må følge. Og tro ikke at monopoltilsynet ikke holder et godt øye til Microsoft.

Norske lover er ikke til hinder for at Microsoft skal kunne styre prisene sine oppover og gjøre det stadig vanskeligere å konkurrere mot dem. Det har jo vist seg gang på gang siden Microsoft ble grunnlagt. (og med en rekke andre selskaper og saker, men det blir en avsporing)

Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

 

Milde himmel.

Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.

Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

 

som efikkan sa:

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da.

 

Det var meg som sa det, ikke efikkan ;)

 

Min feil.

gikk bare litt for raskt i svingen der.

Lenke til kommentar
Norske lover er ikke til hinder for at Microsoft skal kunne styre prisene sine oppover og gjøre det stadig vanskeligere å konkurrere mot dem. Det har jo vist seg gang på gang siden Microsoft ble grunnlagt. (og med en rekke andre selskaper og saker, men det blir en avsporing)

 

Og styre prisene oppover er sjelden heldig i en konkurransesituasjon. Vanligvis, slik jeg kjenner foretning, så er det de med lavest priser vi sliter og konkurrere med.

Lenke til kommentar
NSA-bakdør, nei, jeg lar tvilen komme Microsoft til gode her. Fallhøyden er rett og slett for stor om dette skulle komme folk med "uærlige hensikter" i hende. Både sikkerhetsmessig og PR-messig. Kan ikke se for meg Microsoft ta en slik sjanse.

 

Hvorfor skulle de ikke ta en slik sjanse? De har rimelig drøy markedsdominans, om du ikke har lagt merke til dette, og det ville fortsatt vært folk som brukte systemene deres fem-ti år etterpå uuuuansett.

 

Personlig er jeg også veldig begeistra for at skoler og kommuner, i det minste, sakte men sikkert kryper i retning av Linux. Relatert til lisenskostnader og åpenhet virker det som det eneste "rette" valget. (Med tanke på at andre operativsystemer er langt mindre.)

Lenke til kommentar
Jeg er enig med dizx her. Lisenskostnadene utgjør fint lite av det totale regnskapet, når man ser på andre kostnader ved å drifte store datasystemer. Det er ganske naivt å tro at innsparte lisenskostnader ikke vil skape enorme andre forandringer i utgifter, selv når man ser i ett langt tidsperspektiv

Ikke glem at det koster å ha folk oppdatert på Microsoft-produkter også. Hvis brukere plutselig la fra seg Microsoft-programvare et par år så er de veldig utdatert når de begynner med det igjen. Brukere av Microsoft-produkter må altså bruke mye tid på å lære og finne ut av ting. Hadde de brukt like mye tid på GNU/Linux og annen fri programvare ville de nok blitt like drevet i det over f.eks 2 år som med å bruke like mye tid på å oppdatere seg på Microsoft-programvare.

 

Det er klart at det er utgifter med å drifte eksisterende systemer også. Jeg har da ikke sagt noe annet ? Imidlertid er jeg rimelig sikker på at merkostnadene av å bytte plattform er enormt mye større enn gevinsten, selv på lang sikt. For ikke å snakke om alle eventuelle problemer som oppstår i en lang overgangsperiode, som antakelig ikke bare går ut over word-skriverne, men kunder og andre knyttet til det offentlige.

 

..så er det et godt ordtak som heter "if it ain't broke, don't fix it". Kanskje det passer inn her ? :whistle:

Tja, hvorfor sluttet de med slavedrift i USA på 1800-tallet? Hvorfor sluttet folk å vaske klær på vaskebrett? Hvorfor sluttet folk å kjøre hest og kjerre? Det funket jo... ;)

 

PS. Ikke ta sarkasmen min for bokstavelig. Ref. smileyen.

 

Bokstavelig skal jeg ikke ta det ;) Men det er trossalt forsjell på å gå fra hest til bil, og fra windows til.. tja, noe som strengt tatt gjør akkurat det samme ?

 

 

Norge burde ta etter Cuba på dette området. Bare tenk på alle millionene vi hadde spart bare i lisenser vi no betaler til microsoft.

Og alle de milliardene vi i stedet hadde brukt på konsulenter for å fikse alle problemene.

 

Linux is free if your time is worthless.

Stemmer det. Bedriften jeg jobber i trenger bare å tenke på lisenskostnader, resten går av seg selv i Windows-parken.

Jeg er kansje ikke i noe bedrift men bruker Linux selv og alt går av seg selv. Man må riktig nok instalere på nytt.

 

Programmer også videre følger ferdiginnstalert så du sparer en del tid der pluss at det er mye enklere og instalere programmer i Windows.

 

Jeg begynte og bruke de som en 12 åring som ikke kunne spesielt mye data og fant ut av alt selv.

 

Det er rimelig stort forsjell på linux for hjemmebruk og bedrifter. Ikke misforstå, operativsystemet er det samme, men det er nok en god del andre faktorer enn "bare å installere og så virker det" som må tas hensyn til i en bedrift. Sikkerhet, tilganger, nettverksløsninger, kommunikasjon med andre systemer/applikasjoner være seg interne/eksterne, vedlikeholdsløsninger etcetc.. og listen er nok ganske lang

Det var i grunn det jeg sa. [qoute=Meg selv]Jeg er kansje ikke i noe bedrift

.

 

Skjønner at det kan være en del problemer med Linux for bedrifter, men det lar seg gjøre hvis man vil (Sikkert får bedrifter som vil det...)

Mange av de nettverkene som krever stor oppetid og god sikkerhet kjører/baser seg på Linux. Så vist jeg har hørt baserer Statoil Hydro (Ikke spesielt troverdig kilde) seg på Linux og du skal gasnke langt ned på lista over store superdatamaskiner før du finner Windows. Dette gjelder imidlertid ikke bedrifter men svære servere, men det sier noe om sikkerthet og stabilitet og sånt.

Lenke til kommentar

microsoft skatter ikke engang til Norge.

 

mens skolene fungerer som opplæringssentre for nye microsoft-slaver.

 

husk, skolene i Norge får nesten gratis ALLE microsoft licenser dem ønsker, for å hjernevaske elever til sine produkter.

 

Et hint til Coca-cola, gi gratis cola til elever mot at skolen kutter ut andre drikker (steng vannet i kranene)

 

burger-king kunne også starte tidlig utdanning av hva som er mat, ved å overta kantinedriften i alle skoler.

 

...akkuratt som microsoft gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...