Gå til innhold

Cuba velger Linux


Anbefalte innlegg

Alle dere som vil ha det slik i norge også, har dere tenkt på alle de som var for slapp til og ta seg en ordentlig utdanning? Alle de som sitter igjen etter 1 år IKT og 2 års lærlingetid og ikke kan annet så windows?

 

Personlig drit jeg i de, få inn Linux nå! Hadde virkelig vært et løft for skolen min. Så hadde man kanskje sluppet å ha en IT-tropp på 10 stk som tror de kan windows og har svart belte i IKT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Simen1:

 

Microsoft Norge hadde i 2007 en omsetning på 507 mill kroner. Vi kan vel regne med at dette mer eller mindre i sin helhet kommer fra lisenssalg og tjenester rundt programvare. Hvor mye som knytter seg til offentlige instanser og hvor mye som er privat sektor vet jeg ikke.

 

Det er også stor mulighet for at en betydelig del av omsetningen av Microsoft sine produkter i Norge faktisk ikke er med i disse tallene.

 

Men regnestykket er langt fra enkelt uansett.

Lenke til kommentar
Tenk deg hvor mye Norges regjering kan spare hvis de kun skifter ut Office med OpenOffice.org.

med tanke på at en skummelt høy andel kontorbeukere ringer support/it om et office er vekke bare ene ikonet deres har flytta på seg høres tanken på openoffice til alle "koselig" ut.

 

at it folket som ikke har særlig linux erfaring hadde lært det fort tviler ikke jeg på, men er mer enn bare de som drifter systemet som faktisk skal bruke systemet.

Lenke til kommentar

Linux er jo ikke mye vanskeligere enn Windows. Jeg er enig at mange greier å fixe nettsurfing og filkopiering samt avspiling av media i Windows, men det er ikke mye verre i Linux.

 

Jeg vet ikke helt om det er bare jeg som er litt uheldig, men jeg møter på utrolig mange folk som ikke har spesielt peiling på Windows heller. Hvor mange av de gjennomsnittlige brukere greier å fikse problemer i kontrollpanelet egentlig?

 

Linux er etter min mening ganske selvforklarende, men "ulempen" er at ting er bygd opp anderledes enn i Windows og når du først har prøvd Windows så vil du enten ha småvansker med å lære det som er bygd opp på en annen måte eller bare ikke gidde å lære deg noe nytt.

Lenke til kommentar
Ikke bare hadde vi spart lisenskroner til MS men den viktigste saken som vi har hatt problemer med i det siste vil også være en saga blott.

Den berømmelige Ormen / Viruset som plukket en god del av Helse Norge sitt system av "lufta" / "Kabelen"

 

Hadde vi kjørt Linux, så hadde ormen gått rett forbi, så i samfunnskritiske system så burde Microsoft være BANNLYST og jaget langt vekk.

Skal man "spare", så må man være sikker på at man faktisk sparer. Skal man bytte fra Windows til Linux, så må man investere. Det offentlige bruker en haug med spesialtilpasset programvare som må portes, de ansatte må sannsynligvis skoleres på nytt, så her må man regne med at "effektiviteten" synker noe etc etc. Dersom man kun brukte Office og nettleser, så er jeg enig at en overgang mest sannsynlig ville spart mye penger. Faktum er at de fleste bedrifter og det offentlige har større behov og man snakker ofte om programvare som ikke er tilgjengelig for Linux.

 

Det neste punktet er at de som drifter systemene må læres opp på ny, kanskje man må oppgradere hw?

 

Mht til ormes, virus og annet rusk, så er Linux like sårbart. Disse folka ville funnet hull i Linux og utnyttet dem, verre er det ikke.

 

Det er selvfølelig ingen som stiller spørsmål ved om denne "spesialtilpasningen" til Cuba går ut på. Det er ikke sikkert at det bare er default bilde av Castro på desktop'en som blir gjort av "spesieltilpasninger", man kan like lett se for seg at man velger denne løsningen for å kunne kontrollere ansatte enklere.. det samme ser jeg for meg i Kina.

Lenke til kommentar

De vil nok spare mye penger på lang sikt, kanskje ikke i begynnelsen. Og folk er vane dyr, så de vil ikke lære seg noe nytt. Men vis de innser at de må lære seg det, så vil de til slutt kanskje lese litt på internett om hva man skal gjøre osv, for Linux er ikke så forskjellig fra Windows.

Lenke til kommentar
Mht til ormes, virus og annet rusk, så er Linux like sårbart. Disse folka ville funnet hull i Linux og utnyttet dem, verre er det ikke.

 

Med så mange servere som kjører linux (på serversiden er linux STORT) som det er i dag, har dette fortsatt ikke vært noe problem.

 

Når det gjelder "virus" som utnytter svakheter/dumskap hos selve brukeren, så kan nok dette potensielt også være et problem på linux.

Lenke til kommentar

At det finnes en NSA-bakdør i Windows er et kjent faktum. Den har eksistert siden Windows 95. Jeg forstår godt at Cuba frykter dette, men for oss i land som er allierte med USA er det ikke NSA vi bør frykte; men alle de som finner tak i oppskriften på hvordan bakdøren kan utnyttes (og det er ikke vanskelig).

 

Forhåpentligvis vil dette være med på å øke brukermassen til Linux i tiden som kommer.

Cuba har en av verdens høyeste gjennomsnittlige utdanning i befolkningen. Det er altså svært mange dyktige folk der, sannsynligvis også innen IT. Denne satsingen kan bety at Linux-miljøene generelt får tilført mange smarte hoder som kan gjøre mye bra utvikling.

Ja det er mange dyktige IT-folk der, jeg kjenner til noen som jobber der.
Lenke til kommentar
Mht til ormes, virus og annet rusk, så er Linux like sårbart. Disse folka ville funnet hull i Linux og utnyttet dem, verre er det ikke.

 

Med så mange servere som kjører linux (på serversiden er linux STORT) som det er i dag, har dette fortsatt ikke vært noe problem.

 

Når det gjelder "virus" som utnytter svakheter/dumskap hos selve brukeren, så kan nok dette potensielt også være et problem på linux.

 

La det være sagt fra min side: Linux er ikke immun mot skadelig programvare.

Men vi kan ikke feie under teppet at strukturen i Windows-kjernen gjør den mer utsatt. For det første er sikkerhetspolitikken for dårlig og et virus kommer lett rundt administratorsperrer. For det andre så skal det for lite til før systemet kneler.

I kombinasjon med IE blir Windows ennå mer utsatt.

 

Men tenk tilbake til før Mac OS tok i bruk UNIX-kjerne, da ble de også plaget med virus. En bedre kjerne løste problemet. Derfor holder ikke argumentet med at Windows er plaget med virus fordi det er populært. Og Windows vil fortsette med å plages med virus til de bytter ut kjernen, enten med UNIX-like eller med en annen genial struktur (som kanskje ikke er oppfunnet ennå).

 

Perfekt programvare får vi aldri.

Lenke til kommentar
Perfekt programvare får vi aldri.

Nettopp, jeg er redd "UNIX" i diverse varianter fort blir en sovepute. Jeg tror veldig mange som innstallerer diverse Linux distroer tenker lite sikkerhet, det var faktisk ett problem da jeg gikk på NTNU. De hadde fått folk med Windows til å legge inn brannmurer og antivirus, ment glemte BSD, Linux brukerne som i praksis åpnet døren til hele nettverket fordi de ikke helt visste hva de holdt på med. Jeg er fremdeles redd at det er slik at nybegynnere som tar en distro med Linux(også OSX) ikke tenker på sikkerhet, de "vet" at OSet er immunt og gjør ingenting. De har ett gratis OS som tilsynelatende fungerer greit.

Lenke til kommentar
Tenk deg hvor mye Norges regjering kan spare hvis de kun skifter ut Office med OpenOffice.org.

 

Det blir så dumt og snakke om disse "småbeløpene" for lisenser til Microsoft. Faktumet er at Microsoft skaper en vanvittig verdiskapning her i landet. Vi er et land som produserer lite varer, men masse tjenester. En meget høy prosentandel av disse baserer seg på en MS-operativsystem, en MS-database, et CRM/ERP system basert fra MS eller kjører på MS-plattform. Alle bedriftene og menneskene rundt dette gjør dette til en uunværlig symbiose som man ikke kan gjøre om over natten.

 

Og si at MS-produkter ikke kan kjøre systemkritiske applikasjoner er så dumt at personene som uttaler seg får stå for det selv. Se f.eks på kritiske hull i Oracle vs MS-SQL. Faktumet er jo at MS sine server-produkter er blitt meget sikre og stabile. De blir valgt av verdens største organisasjoner, i virksomhetskritiske applikasjoner. Og da snakker jeg ikke om MS Office vs Open Office. Det virker som flere som uttaler seg aldri har vært i en befrift, og sett hvilke applikasjoner som er installert på en PC, hvordan sikkerhet er rullet ut osv.

Lenke til kommentar
At det finnes en NSA-bakdør i Windows er et kjent faktum. Den har eksistert siden Windows 95. Jeg forstår godt at Cuba frykter dette, men for oss i land som er allierte med USA er det ikke NSA vi bør frykte; men alle de som finner tak i oppskriften på hvordan bakdøren kan utnyttes (og det er ikke vanskelig).

 

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da. Jeg lurer på hvordan den funker. Går det igjennom firewall'en til Windows? Eller via RPC? Eller ... Du har vel svaret tipper jeg!

Lenke til kommentar
Det blir så dumt og snakke om disse "småbeløpene" for lisenser til Microsoft. Faktumet er at Microsoft skaper en vanvittig verdiskapning her i landet. Vi er et land som produserer lite varer, men masse tjenester. En meget høy prosentandel av disse baserer seg på en MS-operativsystem, en MS-database, et CRM/ERP system basert fra MS eller kjører på MS-plattform. Alle bedriftene og menneskene rundt dette gjør dette til en uunværlig symbiose som man ikke kan gjøre om over natten.

Faktumet er at Microsoft er en snylter på en vanvittig verdiskapning i Norge. De henger seg på og krever en del av kaka i lisenser som man kunne fått billigere og i noen tilfeller gratis hvis man bare hadde styrt unna Microsoft. Vi er et lite land som produserer mye varer. Mulig du ikke har hørt om landets tre største eksportnæringer: Olje, fisk og metall.

 

Den såkalte "symbiosen" din er ikke noe annet enn et konstruert PR-argument for Microsoft. Fortell meg hvilke programvarer som ikke kunne vært erstattet av billigere eller gratis programvare i Norsk næringsliv? FarCry?

 

Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

Lenke til kommentar

Kuba har forbausende høy prosentvis bruk av linux (For eksempel debian-cuba) fordelt over landets datamaskiner. 20% per dags dato, med mål om 50% innen fem år.(20% tilsvarte 1500 leste jeg, så det må dreie seg om 7500 totalt.)

 

Noe av grunnen til dette er at det er forbudt ved amerikansk lov å innføre programvare laget i USA som et selskap tjener penger på å selge. Sist jeg sjekket lisensen til Ventrilo gjaldt dette også installasjon på maskiner man tar med seg inn i landet...

 

En annen grunn kan jo være at grunnet handelsembargoen går all internettkommunikasjon over satelitt.

Fiberlinjene som ligger i havet utenfor landet får de ikke lov å koble seg til, men likevell nytter USA anledningen i FN til å beskylde Kuba for å undertrykke innbyggerne ved å begrense nettilgang.

 

Siden alle surfer gjennom proxy er det sikkert like greit å sette opp en pakkebrønn, lurer på hvordan det er å holde windowsmaskinene oppdatert bak en kubansk ip, noen som vet?

 

Oi, ser ut til at cuba har "samarbeidsavtale med Venezuela om kabler i Karibien, og lån fra Kina,- etter at USA har nekta Cuba tilgang til deres undersjøiske kabler."

 

Hvis dette stemmer så ser jo fremtiden med ett lysere ut for kubanerne. Tidligere har det vært 20Mbit/20Mbit eller noe i den leia.

 

"The free software movement," he says, "is closer to the ideology of the Cuban people, above all for the independence and sovereignty." Dette kan jo forsåvidt også stemme.

 

Er distribusjonen basert på gentoo slik jeg har lest? Dette kunne jo vært tatt med i artikkelen.

 

 

OT:

Ikke bare hadde vi spart lisenskroner til MS men den viktigste saken som vi har hatt problemer med i det siste vil også være en saga blott.

Den berømmelige Ormen / Viruset som plukket en god del av Helse Norge sitt system av "lufta" / "Kabelen"

 

Hadde vi kjørt Linux, så hadde ormen gått rett forbi, så i samfunnskritiske system så burde Microsoft være BANNLYST og jaget langt vekk.

Skal man "spare", så må man være sikker på at man faktisk sparer. Skal man bytte fra Windows til Linux, så må man investere. Det offentlige bruker en haug med spesialtilpasset programvare som må portes, de ansatte må sannsynligvis skoleres på nytt, så her må man regne med at "effektiviteten" synker noe etc etc. Dersom man kun brukte Office og nettleser, så er jeg enig at en overgang mest sannsynlig ville spart mye penger. Faktum er at de fleste bedrifter og det offentlige har større behov og man snakker ofte om programvare som ikke er tilgjengelig for Linux.

 

Det neste punktet er at de som drifter systemene må læres opp på ny, kanskje man må oppgradere hw?

 

Mht til ormes, virus og annet rusk, så er Linux like sårbart. Disse folka ville funnet hull i Linux og utnyttet dem, verre er det ikke.

 

Det er selvfølelig ingen som stiller spørsmål ved om denne "spesialtilpasningen" til Cuba går ut på. Det er ikke sikkert at det bare er default bilde av Castro på desktop'en som blir gjort av "spesieltilpasninger", man kan like lett se for seg at man velger denne løsningen for å kunne kontrollere ansatte enklere.. det samme ser jeg for meg i Kina.

 

Nå er det akkurat effektiviteten som synker når hele serverparken går ned, og dermed også nettilgangen til skolebrukerne, som forsvant i et par dager.

 

Hvilke behov er det som ikke dekkes i Linux? Hvilken servermaskinvare er det som ikke har linuxstøtte?

 

Hvor ofte er det man snakker om programvare som ikke er tilgjengelig for Linux, og hva er det som må portes/ikke kjører i applikasjonslag/virtuellt? "Ofte", javell, hva dreier det seg om?

 

Kom gjerne med argumenter med mer tyngde enn "verre er det ikke" når du sier at Linux er like sårbart som windowsservere som ikke er oppdaterte. (Ja, det var tilfelle) I alle tilfeller bør de som drifter systemene skoleres på nytt, og en gang må ny jo versjon av nettleser og office rulles ut, det er jo en fin anledning.

 

Standard bakgrunnsbilde i Nova Gnu/Linux er forresten en blå stjerne og en jordklode på blå bakgrunn. Du er jo velkommen til å sjekke ut kildekoden til både ALT Linux, Redflag og Nova (når det kommer ut) som brukes i henholdsvis Russland, Kina og Kuba.

 

Asianux is a Linux distribution. It is a joint development between Linux vendors Red Flag Software Co., Ltd. (of China), Miracle Linux Corporation (of Japan- 50.5-percent owned by Oracle Corporation), Haansoft (of South Korea), and from September 2007, VietSoftware (of Vietnam) *wiki

 

Hadde jo vært litt merkelig om Kina skulle prøvd å snike inn noe der, men det er ikke jeg som konspirerer, så det får stå sin prøve.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

@dizx:

 

Ville den verdiskapinga blitt særlig mindre om man valgte ikke MS produkter. Neppe tror jeg. Og nå har jeg ingen problemer med å innrømme at MS sine serverplattformer er stabile og gode.

 

Men mangel på valgfrihet og fleksibilitet har også en betydelig kostnad over tid. Mitt kjennskap til deler av offentlig sektor, der man innenfor omtrent alle systemer kun kan velge løsninger basert på MS teknologi er uten tvil med på å hindre både konkurranse og utvikling. Løsningene blir i mange sammenhenger også uforholdsmessige dyre. Deler av offentlig sektor har faktisk sett dette, derfor sterkere krav til åpne standarder samt større fokus på kombinasjon av det beste fra ulike miljøer.

 

Edit: En særlig stor honnør til Møre og Romsdal, som faktisk har klart å utvikle et "skolenett" som mer eller mindre er plattformuavhengig og ikke bryr seg om hvilket OS tilknyttede maskiner faktisk har.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Tenk deg hvor mye Norges regjering kan spare hvis de kun skifter ut Office med OpenOffice.org.

 

Det blir så dumt og snakke om disse "småbeløpene" for lisenser til Microsoft. Faktumet er at Microsoft skaper en vanvittig verdiskapning her i landet. Vi er et land som produserer lite varer, men masse tjenester. En meget høy prosentandel av disse baserer seg på en MS-operativsystem, en MS-database, et CRM/ERP system basert fra MS eller kjører på MS-plattform. Alle bedriftene og menneskene rundt dette gjør dette til en uunværlig symbiose som man ikke kan gjøre om over natten.

 

Ikke over natten, men over en periode. Hvis det offentlige, har som mål å bruke mest mulig fri programvare i løpet av fem år, vil det redusere avhengigheten og lock in. Om det offentlige vil spare penger er ikke sikkert, og hvertfall ikke i løpet av en kort periode.

 

Kan ikke se at det skulle føre til mindre verdiskapning i bransjen, selvom en bruker åpne løsninger. Det vil fortsatte være bruk for å utvikle/ videreutvikle programmer og levere support til dem. Dessuten vil det sikkert være et stort privat marked som, fortsatt ønsker å få proprietære løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg er enig med dizx her. Lisenskostnadene utgjør fint lite av det totale regnskapet, når man ser på andre kostnader ved å drifte store datasystemer.

Det er ganske naivt å tro at innsparte lisenskostnader ikke vil skape enorme andre forandringer i utgifter, selv når man ser i ett langt tidsperspektiv

 

Nå snakker jeg om litt større bedrifter, derav også det offentlige. For mindre bedrifter, som mest bruker kontorstøtteverktøy, kan jeg være enig med at lisenskostnadene antakelig utgjør en større post. I en slik sammenheng kan det være fordelaktig.

 

..så er det et godt ordtak som heter "if it ain't broke, don't fix it". Kanskje det passer inn her ? :whistle:

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Meg bekjent er IKT-budsjettene til skolene noe som kastes i retning MS-lisenser generellt sett. Her dreier det seg om helt vanlig bruk, som det viser seg at fint kunne vært erstattet av for eksempel skolelinux.

 

I et rent økonomisk perspektiv hadde det vel vært mye bedre å brukt de pengene på skolering av systemadministratorer (som ofte egentlig er lærere) eller maskinvare.

 

Det ser ut til at Richard Stallman har vært på kuba og fått ballen til å rulle. (Kuba startet å bruke linux aktivt i 2005.) Hvis han klarer å få norske myndigheter til å innse det samme på foredraget han skal holde her snart så kan det jo bli både fortgang og ordning i problematikken her til lands.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Du "glemmer" faren for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, samt faren for utnyttelse ved at man låser seg for fast i proprietære systemer.

 

Milde himmel.

Ikke rart at forumene her går til en viss plass når sånne folk får administrator rettigheter.

Det er vel veldig liten vits å komme med konspirasjons teorier uten begrunnelser.

 

som efikkan sa:

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...