Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød


Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

  1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

    • Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dette er en bolle, end of line.....

 

bolle.jpg

Og dette er et brød...

 

BreadCalories.jpg

 

Skolebollen ligner mer på bollen på ditt bilde enn brødet på mitt bilde, synes du ikke?

 

Hamburgerbrød ligner det så jævelig på det brødet du viser her da?

Og morrabrød, det har jo pokker ingen ting med brød og gjøre et heller men det KALLES det.

 

Så da skal vi heller begynne å kalle hamburgerbrød for hamburgerbolle og morrabrød for morrastang??? Nei la oss heller bruke de navnene vi har satt på ting;

 

Hamburgerbrød,

Morrabrød,

Skolebrød!

Lenke til kommentar
Hamburgerbrød er mat, så det ville vært unaturlig å kalle det for hamburgerbolle.

 

Skoleboller derimot, er snop. Boller er også snop, i motsetning til brød, som som sagt, er mat.

 

Mat er noe man blir mett av og som gir næring. Et plain skolebrød og et plain hamburgerbrød er jo begge like næringsfattige. Hamburgerbrød uten tilbehør og skolebrød uten snask er da like mye/lite mat, så det argumentet kan du godt stappe opp i brunøyet. (touche!)

 

BTW Grovt hamburgerbrød er helsekost og ikke mat!

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Ordboken din er sikkert laget av en østlending :!:

 

Det vet jeg ikke, men er sikkert skrevet av en fyr som greier å feste buksene sine høyere enn knærene sine, som din ordbok er skrevet av :!:

 

Jeg bruker ikke bukse....BURN...

Den eneste gangen jeg har sett at det har blitt skrevet som "skolebrød" var på ferie på østlandet.

Her på vestlandet forblir det Skolebolle:)

Lenke til kommentar

Har noen her sjekket ordbøkene for både nynorsk og bokmål? Hvis ikke, sjekk dette:

 

Ordboken om skolebrød:

Bokmål:

skolebrød ~brød hvetekake med eggekrem, melis og kokosmasse oppå

Nynorsk:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skolebrød' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka.

 

Ordboken om skolebolle:

Bokmål:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skolebolle' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

Nynorsk:

skolebolle ~bolle kveitebolle med eggekrem, melis og kokos oppå

~bolle

 

Kortversjon: Skolebolle = nynorsk, mens skolebrød = bokmål. I allefall i følge ordboken jeg sjekket.

 

Selv sier jeg skolebrød, og har faktisk aldri hørt begrepet "skolebolle" før jeg leste denne tråden. Men så er ikke jeg noen tilhenger av nynorsk heller, mulig det har noe med det å gjøre? :p

Lenke til kommentar
Har noen her sjekket ordbøkene for både nynorsk og bokmål? Hvis ikke, sjekk dette:

 

Ordboken om skolebrød:

Bokmål:

skolebrød ~brød hvetekake med eggekrem, melis og kokosmasse oppå

Nynorsk:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skolebrød' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka.

 

Ordboken om skolebolle:

Bokmål:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skolebolle' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

Nynorsk:

skolebolle ~bolle kveitebolle med eggekrem, melis og kokos oppå

~bolle

 

Kortversjon: Skolebolle = nynorsk, mens skolebrød = bokmål. I allefall i følge ordboken jeg sjekket.

 

Selv sier jeg skolebrød, og har faktisk aldri hørt begrepet "skolebolle" før jeg leste denne tråden. Men så er ikke jeg noen tilhenger av nynorsk heller, mulig det har noe med det å gjøre? :p

Er det lov å si at Bokmål er mer riktig en nynorsk uten og virke som en komplett drittsekk nå? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...