Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød


Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

  1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

    • Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det han egentlig mener er at han skal bolle med kassadama.. :)

 

var den rettet mot meg ?

 

litt fakta om skoleboller :)

 

-skoleboller finner...

-skoleboller heter skoleboller og ikke skolebrød.

-vist du på liv og død skal kalle det noe annet enn skolebolle,kall det skulebolle :p

-pluss at skoleboller er kjempe gode...

 

 

til utsagnet ditt om "bolle med kassedama" sier jeg bare: I don't bend that way

Lenke til kommentar
Var det ikke en som fant ut at det var skulebrød(wtf) på bokmål og skolebolle på norsk og nynorsk?

 

Da blir det jo som å diskutere om det er eg/jeg?

 

...... wat? Det som du kan lese selv tidligere i tråden, er at i Bokmålsordboka står "skolebrød" og i Nynorskordboka står det "skolebolle" av en eller annen grunn. "på Norsk" skjønner jeg ikke hva du mener med.

 

Når vi først er inne på boller, så failer du i signaturen din også

 

Detta var andre boller det, sa bakern, og dreit i bolledeigen!

Nå blir det andre boller sa bakern, og dreit i deigen.

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
Var det ikke en som fant ut at det var skulebrød(wtf) på bokmål og skolebolle på norsk og nynorsk?

 

Da blir det jo som å diskutere om det er eg/jeg?

 

For det første er bokmål norsk...

For det andre heter det skolebrød på norsk.

 

 

At det står et nytt oppdiktet ord i bokmålsordboka underminerer nynorsk massivt. Jeg veit dette er ondskapsfullt å dra opp i en skolebrød-tråd, men hvis nynorsk bare skal være en gal miks av alt man sier feil kan jo nynorsk ta opp sjøtt, sjino, sjue og sjylling og slikt. Så kan bokmål beholde kjøtt, tjue, kino og kylling.

 

Så kan vi gjøre klasseskillet i norge enda tydeligere ved at overklassen snakker bokmål og underklassen nynorsk.

Lenke til kommentar
-vist du på liv og død skal kalle det noe annet enn skolebolle,kall det skulebolle :p

-pluss at skoleboller er kjempe gode...

 

til utsagnet ditt om "bolle med kassedama" sier jeg bare: I don't bend that way

Du er sannsynligvis bøybar den veien og bare du prøver hardt nok.

Skule er noe man gjør på folk om man er noe misfornøyd.

Du har en sær avatar som heter Marthe baklengs.

 

*skuler på med hedenske intensjoner*

 

(her skulle jeg lime inn en het lærerinne for å understreke "skolebolle", men porrfilteret på jobben løp løpsk da jeg googlet "hot teacher picture" :ph34r: )

Lenke til kommentar

Var da svært som folk skulle ta av da :p

 

Det med "skolebolle på norsk og nynorsk?" Var bare for tull. Tydeligvis forsto ikke folk det, siden de måtte kommentere.

 

Blir for dumt å diskutere dette, da nesten halvparten er uenige.

Blir som gul/hvitost, forskjell på billig og dyr høyttalerkabler osv.

 

Fortsetter ut i det uendelige.

 

 

Bare for å avslutte, og som mitt siste innlegg i denne tråden :p

 

Ehtram har rett! :ph34r:

Lenke til kommentar
-vist du på liv og død skal kalle det noe annet enn skolebolle,kall det skulebolle :p

-pluss at skoleboller er kjempe gode...

 

til utsagnet ditt om "bolle med kassedama" sier jeg bare: I don't bend that way

Du er sannsynligvis bøybar den veien og bare du prøver hardt nok.

Skule er noe man gjør på folk om man er noe misfornøyd.

Du har en sær avatar som heter Marthe baklengs.

 

Vel...Det er jo det som er navnet mitt da :D

 

Skolebolle FTW

Lenke til kommentar

Det stemmer at det var en tidligere i tråden som fant ut at ifølge ordbøkene er skolebrød bokmål og skolebolle nynorsk for det samme bakverket. Men det forklarer ikke hvorfor nesten alle som hevder at det heter skolebolle, skriver bokmål. De burde selvsagt skrevet på nynorsk siden de bruker nynorskformen av skolebrød.

Lenke til kommentar
Det stemmer at det var en tidligere i tråden som fant ut at ifølge ordbøkene er skolebrød bokmål og skolebolle nynorsk for det samme bakverket. Men det forklarer ikke hvorfor nesten alle som hevder at det heter skolebolle, skriver bokmål. De burde selvsagt skrevet på nynorsk siden de bruker nynorskformen av skolebrød.

Det er ikke så fryktelig mange som skriver nynorsk er det? De langt oppi nord snakker jo så sært uansett, at det er vel ikke noe mere unaturlig for dem å skrive bokmål. Unntatt dem som ikke skriver noen av delene og skriver som de snakker, men det får heller bare være. (æ e er ikke to norske ord, men to norske bokstaver. "eg er" eller "jeg er", takk :) )

 

Blir for dumt å diskutere dette, da nesten halvparten er uenige.

Blir som gul/hvitost, forskjell på billig og dyr høyttalerkabler osv.

Det er diskusjon.no da! OK, kunne kanskje vært flyttet til Off-Topic, men morro er det lell :!:

 

Vel...Det er jo det som er navnet mitt da :D

Hah! Det jeg visste! Si meg hva du heter og adressa di, så skal jeg si deg hvem du er og hvor du bor. *synsk* :devil:

Lenke til kommentar

Utdrag fra Wikipedia i år 2029:

 

Norges skolebrød krig (2009-2015)

 

Etter unorm uenighet fra et forum, spredte uenigheten seg over vårt hvetemelshvite land om hvorvidt en deigbakst het "skolebolle" eller "skolebrød". En deigbakst som forøvrig hadde skapt elendige tenner til mange generasjoner fra når det ble oppfunnet. Uenigheten ble raskt til en ovnsvarm borgerkrig uten noen form for oppskrift eller Geneve konvensjoner. I løpet av den årevis lange konflikten ble det teppebombet med klaser av det vi nå har blitt enig om at heter "skolebrød" i store deler av landet. Flere områder er enda per dags dato ubeboelige pga. unorme mengder kokosmelis i jorda. Utrydninger av de største "skolebolle" tilhengere ble gjort i stor skala ved drukning i vaniljekrem.

 

Konflikten står igjen som en påminnelse at "skolebrød" er det eneste riktige ordet, og at de gjærfyllte hodene som trodde "skolebolle" egentlig var noe helst tok feil.

Lenke til kommentar
Konflikten står igjen som en påminnelse at "skolebrød" er det eneste riktige ordet, og at de gjærfyllte hodene som trodde "skolebolle" egentlig var noe helst tok feil.[/i]

You can have my babies (eller hva man nå enn sier)

 

-skoleboller heter skoleboller og ikke skolebrød.

HVordan kan du sie noe sånt? Skoleboller er det da ingenting som heter.

Lenke til kommentar
Det heter skolebrød. Uansett om den er rund eller lang. Basta

 

-Nordmøre

Jeg har alltid sagt skolebolle, og kommer fortsatt til å si det.

 

-Romsdal

 

Edit:

 

Utdrag fra Wikipedia i år 2029:

 

Norges skolebrød krig (2009-2015)

 

Etter unorm uenighet fra et forum, spredte uenigheten seg over vårt hvetemelshvite land om hvorvidt en deigbakst het "skolebolle" eller "skolebrød". En deigbakst som forøvrig hadde skapt elendige tenner til mange generasjoner fra når det ble oppfunnet. Uenigheten ble raskt til en ovnsvarm borgerkrig uten noen form for oppskrift eller Geneve konvensjoner. I løpet av den årevis lange konflikten ble det teppebombet med klaser av det vi nå har blitt enig om at heter "skolebrød" i store deler av landet. Flere områder er enda per dags dato ubeboelige pga. unorme mengder kokosmelis i jorda. Utrydninger av de største "skolebolle" tilhengere ble gjort i stor skala ved drukning i vaniljekrem.

 

Konflikten står igjen som en påminnelse at "skolebrød" er det eneste riktige ordet, og at de gjærfyllte hodene som trodde "skolebolle" egentlig var noe helst tok feil.

 

Har Wikipedia ingen som retter opp skrivefeil i år 2029?

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg kan si for alle fra her på vestlandet, at det er ingen fra østlandet som forstår oss uansett. Når jeg er på østlandet må jeg snakke bokmål for å få meg forstått i det hele tatt.

hehe.

ja du har et poeng der...

Østlendinger er akkurat som de fleste svenskene, altså de forstår ikke norsk :p

Endret av Ehtram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...