Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød


Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

  1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

    • Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg kan si for alle fra her på vestlandet, at det er ingen fra østlandet som forstår oss uansett. Når jeg er på østlandet må jeg snakke bokmål for å få meg forstått i det hele tatt.

hehe.

ja du har et poeng der...

Østlendinger er akkurat som de fleste svenskene, altså de forstår ikke norsk :p

Møtte en fra Oslo engang som ikke klarte å bestemme seg for om jeg var fra Trondheim, Sverige eller Bergen. :p

Jeg er fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke glem wienerbolle.

Var det ment som en spøk?

Selvfølgelig, men poenget var likefullt dønn seriøst.

 

Bruken av ordet bolle for faktiske boller kommer av formen, ikke av deigen, så ikke bland den inn i diskusjonen. Hvis skolebrød kvalifiserer for tittelen «bolle», gjør også wienerbrød, da det har prinsipielt samme form (forholdsvis flatt, og omtrentlig sirkulært), ergo wienerbolle.

 

Når det er sagt ser det ut som skolebrød er korrekt på bokmål mens skolebolle er korrekt på nynorsk, ifølge ordboka. Skulle likt å ta en titt på etymologien der, gitt.

 

Edit: Bildet du viste var forresten av wienerstang, ikke wienerbrød.

 

Skal vi starte en diskusjon: Skillingsbolle VS Kanel i svingene?

Pffft: kanelsnurr.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Bruken av ordet bolle for faktiske boller kommer av formen, ikke av deigen, så ikke bland den inn i diskusjonen. Hvis skolebrød kvalifiserer for tittelen «bolle», gjør også wienerbrød, da det har prinsipielt samme form (forholdsvis flatt, og omtrentlig sirkulært), ergo wienerbolle.

 

Nå heter det for fillen ikke "wienerbrød", men wienerstang.

Lenke til kommentar
Bruken av ordet bolle for faktiske boller kommer av formen, ikke av deigen, så ikke bland den inn i diskusjonen. Hvis skolebrød kvalifiserer for tittelen «bolle», gjør også wienerbrød, da det har prinsipielt samme form (forholdsvis flatt, og omtrentlig sirkulært), ergo wienerbolle.

 

Nå heter det for fillen ikke "wienerbrød", men wienerstang.

Wienerbrød og wienerstang er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Wienerbrød og wienerstang er to forskjellige ting.

 

Hva er den forskjellen?

 

Wienerstang er jo wienerbrød etter du har kuttet den opp.

Tja, begge kan vel kalles wienerbrød (etter produksjonsteknikken, med opprinnelse i Wien). Wienerbrød kommer visst i mange former, men bare wienerstang er wienerstang.

 

Men nå var det visst skolebrød vi diskuterte her. Beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Det heter skolebolle når de er runde, og skolebrød når de er avlange.

En bolle er rund (eller forsøkt rund) i tre dimensjoner (med unntak av undersiden, av tekniske årsaker :p), ikke bare to. Et skolebrød er rundt i to dimensjoner, men ellers flatt-ish, iallfall av de jeg har sett og sannsynligvis fortært. Avlange skolebrød har jeg aldri sett, uten at det trenger å bety noe. Er det skolebrødets svar på wienerstang? :p

 

Lager man derimot et bakverk med samme form som en vanlig bolle, altså omtrentlig sfærisk, og putter skolebrød-fyll på det, da kunne jeg gå med på å kalle det skolebolle. Det er kanskje det man gjør for alt jeg vet. I så fall snakker vi om forskjellige bakverk, i og med at det som utgjør forskjellen er nettopp det som avgjør navnet. Da er dette en ikke-debatt.

 

Brød er for øvrig et langt mer generelt begrep enn bolle; en bolle er tross alt et hvetebrød.

 

bollezb1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...