Gå til innhold

OSX kan bli "fritt"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme kan være tilfellet på software-hardware, man kan feks bli tvunget til å kjøpe hardware som er dårligere per krone enn konkurrentens, fordi samme firma har en dominerende rolle i software-markedet.

Tvunget? Tvunget? I monopolsituasjon kunne jeg kanskje vært enig, men ingen tvinger deg til å kjøpe Apple-maskiner. Dell selger også maskiner med et OS på, og de maskinene kan brukes til omtrent det samme. Derfor er dette en reell konkurranse og ikke en tvang på noen måte.

 

Dell lager ikke OSet de selger. Mer sammenliknbart var om MS solgte hardware-. Legg forøvrig merke til at eksemplet mitt var genrelt, og ikke nødvendigvis myntet på apple, det finnes dog konkrete tilfeller der man i praksis er tvunget til å kjøpe hardwarte pga software.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke helt appellen til OSX. prøvd det en god stund virtuelt i VMWare, og irriterer meg konstant over manglende funksjoner jeg er vant med fra Windows. Mitt inntrykk er at en funksjon som ikke følger med OSet i Linux eksisterer fritt tilgjengelig for hvem som helst med alle ønskelige funksjoner, I Windows finnes det meste som freeware, men ofte med begrenset funksjonalitet og i OSX koster det samme minimum $29.99. Et mer låst å gammeldags OS skal man lete lenge etter.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
det finnes dog konkrete tilfeller der man i praksis er tvunget til å kjøpe hardware pga software.

Jepp, man er f.eks nødt til å kjøpe seg en X-Box-maskin for å kunne bruke innkjøpte X-Box-spill (som selges separat). Irriterer dette deg?

 

Jeg skulle ønske vi slapp vendor-lock-innen som konollmarkedet forårsaker ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ikke helt appellen til OSX. prøvd det en god stund virtuelt i VMWare, og irriterer meg konstant over manglende funksjoner jeg er vant med fra Windows.

Mac OSX er ikke "en annen Windows-distribusjon". Tenker man på en "windowsk" måte så får man ikke til mye i Mac OSX. Man må rett slett glemme å tenke på windowsk og lære det meste på nytt, først da blir Mac OSX logisk og brukervennlig.

 

Uansett er dette en avsporing av tråden da det denne gangen ikke handler om plusser og minuser med operativsystemet Mac OSX, men om Apple skal få lov å bruke dette OS-et som sitt unike markedsføringsverktøy for å selge flere Apple-maskiner eller ikke.

Lenke til kommentar
Håper Apple vinner. Om de skal begynne å produsere OSX som skal fungere på hvilken som helst hardware så blir det bare tull... Bedre at det fungerer knall på deres hardware enn at det blir masse krøll og ustabilitet med alt mulig slags hardware.

 

Sånn som det er nå så kan man jo installere det på en vanlig PC uansett.. Selvom det er stress. (hackint0sh)

 

Retten kommer nok ikke til å tvinge de til å produsere ett OS som fungerer på "all" HW, det eneste som kommer til å skje er at man kan intallere OSX på alle maskiner om man ønsker/våger å gjøre det. Så blir det opp til HW produsentene å lage HW og drivere som gjør at OSX fungerer med deres HW.

Lenke til kommentar

"Psystar har i snart et år vært i krangel med Apple. Årsaken er at Psystar selger egne maskiner med Apples operativsystem OSX installert, og dette uten Apples samtykke."

 

vis man ikke har problemer må man lage seg noen :tease:

 

Syns ikke at Appel skal har OS X bare for seg.

 

Jeg hadde sjølv gjerne hatt OS X på datane vis det flesste spill og programm varan hadde støtta OS X.

Lenke til kommentar
Mac OSX er ikke "en annen Windows-distribusjon". Tenker man på en "windowsk" måte så får man ikke til mye i Mac OSX. Man må rett slett glemme å tenke på windowsk og lære det meste på nytt, først da blir Mac OSX logisk og brukervennlig.
Hva er det som skal være så forskjellig? Å lære OSX er ikke som å lære klingon. Du har en menybar, en kombinert taskbar/"Quick Launch". Ikke så radikalt forskjellig fra andre OS.

Jeg får følelsen av å bruke Windows 3.11. Et forenklet OS er greit nok, men funksjonsfattig er noe helt annet. Jeg forstår ikke fascinasjonen ved å innstallere OSX på ikke-Apple hardware.

 

[/rant]

Lenke til kommentar

Psystar betaler, såvidt jeg vet, for OS X. Så lenge OS X selges fritt, så ser jeg ikke helt hvordan en bullshit-EULA kan sette noen begrensning på hvem som får lov til å betale for produktet.

 

Når jeg kjøper mat på en restaurant, så er maten min. Jeg kan selge den videre uten at restauranten kan komme løpende til onkel blå.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i at det burde være opp til Apple selv hva de ønsker å gjøre med sin egen programvare.

Ønsker de å holde den til sin egen proprietære verden og bundet til sin egen maskinvare, så får de være dem om det..

 

På den måten vil jo ALDRI Mac OSX få noe spesielt stor markedsandel, greit nok at det finnes mange Apple fanboys der ute som punger ut hva det måtte være for en MacBook, iPhone osv.. uansett hvor bra / dårlig produktet måtte være, uansett prislapp. Men ikke pokker om du klarer å få noen stor markedsandel på den måten!

 

Jeg hadde helt klart kjørt Mac OSX i dual boot jeg om det hadde latt seg gjøre på min maskin!

Det at jeg derimot skal bli tvunget på en MacBook eller iMac for å kunne få teste ut Mac OSX gjør jo det hele fullstendig uaktuelt for min del, og vet om en hel haug av personer som føler akkurat det samme, og vips så mistet Apple en hel del potensielle kunder / brukere

 

 

Men Apple lever jo på mye av dette her også, om Mac OSX hadde blitt utbredt på "ikke Apple" maskinvare så taper de jo stort der, da vil jo ende færre betalte dyrt for MacBook's osv.. Samtidig som antallet hackere osv øker dratisk og hele OSX får seg en annen hver dag hvor det ikke lengre er et så sikkert og godt operativsystem så fort som det blir sluppet til 1000x så mange brukere.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig i at det burde være opp til Apple selv hva de ønsker å gjøre med sin egen programvare.

Ønsker de å holde den til sin egen proprietære verden og bundet til sin egen maskinvare, så får de være dem om det..

Men tingen er jo at de ikke bare bundler den med egen maskinvare. De selger den separat også, men krever at den ikke skal brukes på annen maskinvare, selv om den selges separat. Skal man bundle, så får man søren meg bundle ordentlig og ikke selge ting separat.

Tenk deg om MS (siden X-box allerede er brukt som eksempel i tråden) skulle solgt X-box OS-et separat på en egen disk, men _krevde_ at ingen fikk lov å installere det på noe som helst annet enn en X-box.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...