Gå til innhold

OSX kan bli "fritt"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dette slår igjennom!

Eneste grunnen til at jeg aldri har prøvd OSX fordi jeg ikke betaler for overprisede MacBook's!

 

Hadde med glede kjøpt OSX lisens om jeg kunne kjørt det ved siden av mine andre operativsystemer på de maskinene jeg alt har i heimen :)

 

mer opengl!.

 

det er hva jeg håper på, driter i macos selv, jeg veit det funker bra, men fler spill på opengl, mer porting til linux/macos.

 

Alle er glade :D

 

Joda, vell og bra hadde det vært.. Men OpenGL burde komme seg på et litt høyere nivå først, er både lettere og billigere for utviklere og benytte seg av DirectX kontra OpenGL, og resultatet ser gjerne bedre ut også.. Så ikke rart at det går mest i DirectX enda ;)

Lenke til kommentar
I alle tilfeller håper jeg Psystar for gjennomslag, fordi jeg mener at operativsystemer og datamaskiner er separate markeder og at en sammenbidning av disse er helt kunstig.

I såfall mener du vel at Microsoft skal tvinges til å frigi X-Box-OS-et også, slik at andre maskinprodusenter kan bruke X-Box-OS-et i sine spillmaskiner. Ikke sant?

 

IBM ga opp sitt eget OS/2 for noen år siden, Atari hadde også et eget OS knyttet til sine maskiner, og det samme hadde Amiga. Jeg kan ikke huske at noen reagerte på denne spesifikke maskin-OS-koblingen den gangen.

 

Apple er i utgangspunktet og i bunn og grunn en maskinprodusent (på linje med Dell), Mac OSX er deres beste markedsføringsverktøy for å selge disse datamaskinene. Tvinges Apple til å gi andre tilgang på deres eget markedsføringsverktøy, som de har utviklet i løpet av over 25 år, så mister dette markedsføringsverktøyet sin misjon. Microsoft er i utgangspunktet en programvareprodusent og er derfor ikke sammenlignbart med Apple.

 

Jeg skjønner at interessen for å selge egne maskiner med Mac OSX er interessant for mange, for Mac OSX er et bra OS, men det er som sagt Apples fremste markedsføringsverktøy for å selge Apple-maskiner. Det er ikke ment som et fritt og separat OS. Akkurat som X-Box-OS-et heller ikke er ment for salg separat til andre spillmaskinprodusenter.

Lenke til kommentar
Håper dette slår igjennom!

Eneste grunnen til at jeg aldri har prøvd OSX fordi jeg ikke betaler for overprisede MacBook's!

 

Hadde med glede kjøpt OSX lisens om jeg kunne kjørt det ved siden av mine andre operativsystemer på de maskinene jeg alt har i heimen :)

 

mer opengl!.

 

det er hva jeg håper på, driter i macos selv, jeg veit det funker bra, men fler spill på opengl, mer porting til linux/macos.

 

Alle er glade :D

 

Joda, vell og bra hadde det vært.. Men OpenGL burde komme seg på et litt høyere nivå først, er både lettere og billigere for utviklere og benytte seg av DirectX kontra OpenGL, og resultatet ser gjerne bedre ut også.. Så ikke rart at det går mest i DirectX enda ;)

 

Du kan jo gjøre det hvis du eier et Gigabyte hovedkort :-P

 

Frank

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjøre s60 på min SE, det er en grunn til det :nei:

 

Jeg eier ingen Apple produkter for uten om en Ipod Touch, men håper faktisk at Apple vinner. Jeg vil heller at Dell, HP, Acer og de andre PC-produsentene skal lage sitt eget OS. Det skjer dog sikkert aldri.

 

Dell eier som faktisk liker Vista, men liker OS X bedre:P

Lenke til kommentar
I alle tilfeller håper jeg Psystar for gjennomslag, fordi jeg mener at operativsystemer og datamaskiner er separate markeder og at en sammenbidning av disse er helt kunstig.

I såfall mener du vel at Microsoft skal tvinges til å frigi X-Box-OS-et også, slik at andre maskinprodusenter kan bruke X-Box-OS-et i sine spillmaskiner. Ikke sant?

 

IBM ga opp sitt eget OS/2 for noen år siden, Atari hadde også et eget OS knyttet til sine maskiner, og det samme hadde Amiga. Jeg kan ikke huske at noen reagerte på denne spesifikke maskin-OS-koblingen den gangen.

 

Apple er i utgangspunktet og i bunn og grunn en maskinprodusent (på linje med Dell), Mac OSX er deres beste markedsføringsverktøy for å selge disse datamaskinene. Tvinges Apple til å gi andre tilgang på deres eget markedsføringsverktøy, som de har utviklet i løpet av over 25 år, så mister dette markedsføringsverktøyet sin misjon. Microsoft er i utgangspunktet en programvareprodusent og er derfor ikke sammenlignbart med Apple.

 

Jeg skjønner at interessen for å selge egne maskiner med Mac OSX er interessant for mange, for Mac OSX er et bra OS, men det er som sagt Apples fremste markedsføringsverktøy for å selge Apple-maskiner. Det er ikke ment som et fritt og separat OS. Akkurat som X-Box-OS-et heller ikke er ment for salg separat til andre spillmaskinprodusenter.

 

Personlig setter jeg veldig pris på nå man holder forskjeller segmenter fra hverandre, fordi man kan bruke markedsovertak på den ene fronten til å selge mye i et annet marked, der man ikke er noen markedsleder, derfor mener jeg feks også at infrastruktur og innholdslevrandørerer bør være skillt fra hverandre. Jeg innser dog at alle ikke er enig i denne tankegangen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig setter jeg veldig pris på nå man holder forskjeller segmenter fra hverandre, fordi man kan bruke markedsovertak på den ene fronten til å selge mye i et annet marked, der man ikke er noen markedsleder, derfor mener jeg feks også at infrastruktur og innholdslevrandørerer bør være skillt fra hverandre.

Du pleier ofte å ha fornuftige og velfunderte innlegg, ATWindsor, men denne gangen må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har filla peiling på hva du egentlig skrev om eller mente.

Lenke til kommentar

Atari og Amiga kjørte på m68k arkitekturen, så derfor kan man "skylde" på det, hva gjelder inkompabilitet med andre arkitekturer. MacOS kjørte på PPC, men gjør ikke det lenger, så det er ingen unnskyldning der heller. Inkompabilitet? Windows takler da det meste av hardware, så hvorfor skal ikke et annet OS gjøre det?

Lenke til kommentar
Windows takler da det meste av hardware, så hvorfor skal ikke et annet OS gjøre det?

Apple lager ikke Mac OS i konkurranse med Windows, de lager Mac OS-maskiner i konkurranse med andre PC-produsenter, men med sitt eget OS som markedsføringsverktøy for disse maskinene. Hvorfor skal det være forbudt å lage sine egne markedsføringsverktøy?

Lenke til kommentar
Personlig setter jeg veldig pris på nå man holder forskjeller segmenter fra hverandre, fordi man kan bruke markedsovertak på den ene fronten til å selge mye i et annet marked, der man ikke er noen markedsleder, derfor mener jeg feks også at infrastruktur og innholdslevrandørerer bør være skillt fra hverandre.

Du pleier ofte å ha fornuftige og velfunderte innlegg, ATWindsor, men denne gangen må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har filla peiling på hva du egentlig skrev om eller mente.

 

La oss ta telefonettet, jeg mener de som eier infrastruktur ikek bør være samme firma som leverer innhold. Grunnen er at de kan feks presse ut andre innholdslevrandører, takket være sin posison i infrastruktur-brasnjen. Selv om de ikke har den beste innholdslevrnadøren. Mao de "fordreier" det frie markedet på inholdslevrandørfronten. Samme kan være tilfellet på software-hardware, man kan feks bli tvunget til å kjøpe hardware som er dårligere per krone enn konkurrentens, fordi samme firma har en dominerende rolle i software-markedet. Håper det er litt oppklarende for hva jeg mener.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser vel ikke helt poenget med å "frigi" OSX, det er vel i utgangspunktet bare ett BSD? Jeg heller vel i retning av at dersom noen vil lage noe tilsvarende kan de gjøre det samme som Apple.. eventuelt plukke opp Linux. Jeg har liten forståelse for at man skal tvinge Apple inn i ett marked de ikke er interesserte i, man kan ikke regne med at Apple gjør mye for å legge dette tilrette og kundene vil bli skadelidende. Det neste må jo være at Sony må frigi "OSet" til PS3, Nintendo til Wiiiiii etc etc... konsekvensene kan bli ganske vidstrukne dersom man skal kunne tvinge selskaper inn i nye markeder på denne måten... Dvs med mindre Psystar har en veldig god sak, dvs Apple bryter kopirettigheter eller noe i den duren....

Lenke til kommentar
Samme kan være tilfellet på software-hardware, man kan feks bli tvunget til å kjøpe hardware som er dårligere per krone enn konkurrentens, fordi samme firma har en dominerende rolle i software-markedet.

Tvunget? Tvunget? I monopolsituasjon kunne jeg kanskje vært enig, men ingen tvinger deg til å kjøpe Apple-maskiner. Dell selger også maskiner med et OS på, og de maskinene kan brukes til omtrent det samme. Derfor er dette en reell konkurranse og ikke en tvang på noen måte.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Fordelen med dette er at Apple sannsynligvis kommer til å sette ned prisen til et realistisk nivå eller så lager noen PCer med lik hardware og OSX til halve/tredjedel prisen. For de som faktisk foretrekker OSX er dette en kjempenyhet og store markedsandeler (5% kanskje) vil bli tatt fra Microsoft.

 

Selv holder jeg meg til Windows uansett.

Lenke til kommentar
I alle tilfeller håper jeg Psystar for gjennomslag, fordi jeg mener at operativsystemer og datamaskiner er separate markeder og at en sammenbidning av disse er helt kunstig.

I såfall mener du vel at Microsoft skal tvinges til å frigi X-Box-OS-et også, slik at andre maskinprodusenter kan bruke X-Box-OS-et i sine spillmaskiner. Ikke sant?

Nei, det gjør jeg ikke. Det er tre betydelige forskjeller på spillkonsollmarkedet og datamaskinmarkedet slik jeg ser det.

 

1 - Spillkonsoller er ikke standarisert i form av maskinvare slik datamaskiner (PC'er) er, og dermed vil programvaren av natur være langt mer maskinvarespesifikk.

2 - Spillkonsoller tjener en relativt bestemt og ensartet oppgave, og programvaren (herunder operativsystemet og middelvare) er derfor i stor grad applikasjonsspesifikk (rettet mot den oppgaven 'dingsen' skal utføre). Datamaskiner derimot er generelle, og operativsystemen egner seg for det aller meste.

Disse to kombinert gjør at det er en ganske lukket og spesialisert platform av natur, hvor det vil være betydelige praktiske problemer med å flytte OS'et til andre enheter, eller vica versa. Og verdien av det for forbrukeren vil ikke være spesielt høy, spillkonsollbransjen er såvidt jeg har forstått svært presset hva gjelder pris allerede.

 

Sist, men kanskje aller viktigst:

3 - Spillkonsoller er ikke en nødvendighet for at å kunne delta i dagens samfunn. Datamaskiner er rett og slett helt sentrale for det moderne samfunnet vi lever i, og dermed er det langt viktigere å passe på de ulike aktørene enn i for eksempel spillkonsollmarkedet.

 

Merk også mitt ganske så nøytrale ordlyd i forrige post, jeg skriver håper. (min uthevning)

Jeg blir ikke overrasket dersom Psystar ikke får gjennomslag i denne saken. Apple ikke er en dominerende aktør, og det er derfor ikke usannsynlig at de har sitt på det tørre, juridisk sett. Og er det ikke ulovlig, så krever ikke jeg at noen skal tvinges til å gi fra seg noen ting.

 

Tror ikke du det vil være i forbrukerenes interesse at operativsystemer og maskinvare i personlige datamaskiner er separert som produkter/markeder og at man dermed fritt kan velge disse to komponentene uavhengig av hverandre?

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg SeaLion.

 

Greit nok om Apple må godta at folk som kjøper en DVD med OSX kan få installere det hvor de vil (eks. hackintosh). Så vidt jeg vet er vel dette lovlig i Norge.

 

Men at andre skal kunne bruke OSX til å selge egen maskinvare blir feil.

Virker på meg som Spystar (eller hva de heter) kun er ute etter å tjene penger på et produkt de ikke har investert verken tid eller penger i.

 

Mynotir: Ta å sjekk prisen på OS X og prisen på Vista Ultimate kjøpt løst. Da får du deg en overraskelse...

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...