Gå til innhold

OSX kan bli "fritt"


Anbefalte innlegg

Spennende rettssak, ville vært ekstra interessant å se utfallet av saken her til lands, men får nøye meg med hva som skjer over dammen. Synes forøvrig det er mange gode argumenter ute og går i tråden her, jeg har skiftet side/syn på saken flere ganger etterhvert som jeg har lest gjennom. Sitter og undrer meg om jurymedlemmene vil gjøre det samme, og spent på hva utfallet av saken blir.

 

Eller mener du kanskje at dersom jeg kjøper en Litago på butikken hvor det står "Vendes før bruk" på, og ikke vender den før bruk, så har jeg tatt Litagoen fra Tine?

Du har iaf unngått å ta deg melk over hodet, grattis! Ref. http://bildedump.no/pics/e44a9126dddd8bd1f...9a49e0badcb.jpg :cool:

Endret av cc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye tull ute og går her.

 

Litt forenklet: EFI er et slags tillegg/utvidelse til BIOS

Sorry, ingen Apple-maskiner har BIOS, de har en EFI-krets i stedet. Såkalte Hacintosher (vanlige PC-er med Mac OS) har selvsagt en BIOS (som andre PC-er), og for å få installert OSX må man også sette inn en EFI-krets (som finnes som et kort til å sette rett på hovedkortet). Men Apple-maskiner har altså ingen BIOS, og det er heller ingen Apple-Mac-er som har hatt det, i hvert fall ikke de siste 15-20 årene. Man ikke ha en BIOS i en datamaskin for å få den til å fungere, selv om mange PC-folk med skylapper kanskje tror det. :hrm:

Lenke til kommentar
Mye tull ute og går her.

 

Litt forenklet: EFI er et slags tillegg/utvidelse til BIOS

Sorry, ingen Apple-maskiner har BIOS, de har en EFI-krets i stedet. Såkalte Hacintosher (vanlige PC-er med Mac OS) har selvsagt en BIOS (som andre PC-er), og for å få installert OSX må man også sette inn en EFI-krets (som finnes som et kort til å sette rett på hovedkortet). Men Apple-maskiner har altså ingen BIOS, og det er heller ingen Apple-Mac-er som har hatt det, i hvert fall ikke de siste 15-20 årene. Man ikke ha en BIOS i en datamaskin for å få den til å fungere, selv om mange PC-folk med skylapper kanskje tror det. :hrm:

BIOSen er strengt tatt bare et program som er lagret på hovedkortet. EFI er ikke noe magisk nede på hovedkortet, det er i all hovedsak en mer avansert BIOS. Den har et annet navn for å skille seg fra tradisjonell x86-BIOS og pga. manglende kompatiblitet (og selvsagt markedsføring). Det er tydelig at du har misforstått dette, for det er mange som kjører OSX på PCer uten noen EFI-krets, noe som ikke skulle være mulig i følge deg.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...