Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan navnsetter jeg ut i fra følgende strukturformel:

CH3

CH3-C-CH3
CH3-CH2

 

Skal egentlig være en strek mellom CH3 og C og CH2 og C. I fasiten står det 2,2-dimetylbutan. Jeg ser ikke hvordan butan kommer inn i bildet her, da det er tre karbonatomer i hovedrekken. I tillegg trodde jeg etyl skulle være med her for CH3-CH2...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan navnsetter jeg ut i fra følgende strukturformel:

CH3

CH3-C-CH3

CH3-CH2

 

Skal egentlig være en strek mellom CH3 og C og CH2 og C. I fasiten står det 2,2-dimetylbutan. Jeg ser ikke hvordan butan kommer inn i bildet her, da det er tre karbonatomer i hovedrekken. I tillegg trodde jeg etyl skulle være med her for CH3-CH2...

Du skal alltid telle den lengste mulige rekken av karbonatomer. Av tegningen under ser du at selv om du tegner molekylet slik du viste (molekyl nr 2), så kan man fint "strekke det ut" slik som molekyl nr 1. Da skjønner du sikkert hvorfor navnet blir 2,2-dimetylbutan. Vi ser at det er to metylgrupper på hovedrekken, og de sitter begge på det andre karbonatomet. :)

 

post-178114-0-10939600-1396272071_thumb.jpg

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Skjønner ikke helt fremgangsmåten til denne oppgaven:

Når kaliumpermanganat reagerer med hydrogenperoksid, skjer reaksjonen:

2MnO4^(-) + 5H2O2 + 6H^(+) --> 2Mn^(2+) + 5O2 + 8H2O

I et forsøk blir 50 ml H2O2 løsning titrert med 0,0200 mol/L KMnO4. Bestem konsentrasjonen av H2O2- løsningen.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne ? :)

Lenke til kommentar

Hei! Skjønner ikke helt fremgangsmåten til denne oppgaven:

Når kaliumpermanganat reagerer med hydrogenperoksid, skjer reaksjonen:

2MnO4^(-) + 5H2O2 + 6H^(+) --> 2Mn^(2+) + 5O2 + 8H2O

I et forsøk blir 50 ml H2O2 løsning titrert med 0,0200 mol/L KMnO4. Bestem konsentrasjonen av H2O2- løsningen.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne ? :)

 

post-178114-0-61129400-1396639208_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, glemte å skrive det på 15,6 ml kaliumpermanganat ble brukt ! Beklager

Men skjønner den fortsatt ikke ?

Nettopp. Da blir det mer forståelig! Dette er en klassisk titrering, og det er veldig viktig å forstå tankegangen bak det. Kommer garantert på eksamen.

 

Det første jeg gjør, er alltid å tegne en tegning. På den måten kan du ha for deg hva som fysisk skjer mens du regner oppgaven. Vi har en kolbe, med et kjent volum av en substans, og en annen væske som dryppes nedi trinnvis. I dette tilfellet er det hydrogenperoksid (0,050L) i kolben mens kaliumpermanganat dryppes nedi. Vi er nødt til å vite én av konsentrasjonene, ellers kommer vi ingen vei. Nå vet vi at sistnevnte er 0,020 molar.

 

Viss du studerer likevekten, vil du se at kaliumpermanganat løser seg opp til et ion (MnO4-). Kaliumionet er bare et tilskuerion, og har ingenting å si her. Poenget er at MnO4- -ionet reagerer sammen med hydrogenperoksiden, og danner de tre produktene på høyre side. Når absolutt alle hydrogenperoksidmolekylene er borte, fordi vi har tilsatt MnO4- som de reagerer sammen med, vil ikke lenger MnO4- -ionene ha noen molekyl å reagere med - derfor reageres det med indikatoren og væsken skifter farge.

 

Hovedpoenget er at akkurat i omslagspunktet, så vet vi at vi har nøyaktig like stor stoffmengde av de to reaktantene (dersom det er et 1:1 forhold i reaksjonslikningen), eller i dette tilfellet, et forhold på 5/2 mellom de to. Dette ser du enkelt fra reaksjonslikningen. For hver 2 MnO4- -ion vi bruker, brukes det 5 hydrogenperoksidmolekyl. Egentlig er det veldig lite regning, men du er nødt til å vite hva som skjer, ellers kan det fort gå i surr.

 

Først finner vi stoffmengden av KMnO4. Vi vet C og V, dermed kan vi finne n, som er lik 0,000312 mol. Da vet vi at stoffmengden hydrogenperoksid er lik dette tallet, ganget med et forholdstall. Så er det ofte litt surr om vi skal gange med 5/2 eller 2/5, men en fin regel jeg bruker for å unngå problem, er å bare se på hvilken som har det største tallet foran seg. I dette tilfellet vil vi finne hydrogenperoksid, og det er 5 hydrogenperoksid per 2 MnO4-. Altså må det være en større stoffmengde. Dermed må vi gange med 5/2, ettersom 2/5 hadde gjort tallet mindre. Så stoffmengden MnO4- = 0,000312 * 5 / 2 = 0,00078 mol.

 

Vi skulle finne konsentrasjonen, nå vet vi stoffmengden. Dermed er det bare å dele på volumet. Her er litt av grunnen til at jeg synes det er fornuftig å tegne en tegning av oppsettet, for i dette tilfellet holder det å dele på hydrogenperoksids opprinnelige volum. Vi ønsker å finne konsentrasjonen av hydrogenperoksid slik den kom "på kjøpeflasken", ikke slik den ligger i kolben blandet sammen med det andre nå. Så 0,00078/0,050 = 0,0156 M. Ser ut som at det er en feil med faktor på 10 i forhold til fasiten din, så fasiten, du eller meg har nok glemt en null et sted. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal skrive strukturformelen til følgende stoff: 3-metylbutan-2-on. Er det slik at jeg da kan plassere oksygenatomet både nest først både fra venstre og fra høyre. Føler det kommer veldig uklart fram i boken, da begge deler brukes om hverandre.

Jeg satte opp følgende strukturformel: CH3-CH(CH3)-CO-CH3

I fasiten stod denne: CH3-CO-CH(CH3)-CH3

I og med at man skal telle slik at ketogruppen får lavest plassiffer, vil jo formelen bli den samme.

Eller er det noen regler for dette?

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal skrive strukturformelen til følgende stoff: 3-metylbutan-2-on. Er det slik at jeg da kan plassere oksygenatomet både nest først både fra venstre og fra høyre. Føler det kommer veldig uklart fram i boken, da begge deler brukes om hverandre.

Jeg satte opp følgende strukturformel: CH3-CH(CH3)-CO-CH3

I fasiten stod denne: CH3-CO-CH(CH3)-CH3

I og med at man skal telle slik at ketogruppen får lavest plassiffer, vil jo formelen bli den samme.

Eller er det noen regler for dette?

 

 

https://www.wolframalpha.com/input/?i=+3-methyl-2-butanone

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Skal skrive strukturformelen til følgende stoff: 3-metylbutan-2-on. Er det slik at jeg da kan plassere oksygenatomet både nest først både fra venstre og fra høyre. Føler det kommer veldig uklart fram i boken, da begge deler brukes om hverandre.

Jeg satte opp følgende strukturformel: CH3-CH(CH3)-CO-CH3

I fasiten stod denne: CH3-CO-CH(CH3)-CH3

I og med at man skal telle slik at ketogruppen får lavest plassiffer, vil jo formelen bli den samme.

Eller er det noen regler for dette?

 

 

https://www.wolframalpha.com/input/?i=+3-methyl-2-butanone

 

I 3D-diagrammet er oksygenet nest sist, mens i strukturdiagrammet er det nest først(?). Kan jeg altså tolke det slik at begge deler er greit?

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Skal skrive strukturformelen til følgende stoff: 3-metylbutan-2-on. Er det slik at jeg da kan plassere oksygenatomet både nest først både fra venstre og fra høyre. Føler det kommer veldig uklart fram i boken, da begge deler brukes om hverandre.

Jeg satte opp følgende strukturformel: CH3-CH(CH3)-CO-CH3

I fasiten stod denne: CH3-CO-CH(CH3)-CH3

I og med at man skal telle slik at ketogruppen får lavest plassiffer, vil jo formelen bli den samme.

Eller er det noen regler for dette?

 

 

https://www.wolframalpha.com/input/?i=+3-methyl-2-butanone

 

I 3D-diagrammet er oksygenet nest sist, mens i strukturdiagrammet er det nest først(?). Kan jeg altså tolke det slik at begge deler er greit?

 

 

 

nest først - nest sist ..... har jo med hvilken ende du starter med...?

Lenke til kommentar

Hei

 

Noen som kan hjelpe kjæresten min og venninnen hennes med oppgave e ? Hadde satt stor pris på det :)

 

RElBRXRF.jpeg

 

Jeg vet ikke

men ut ifra wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Bly

så har vi

18,26 · 10-6/mol

11 340 kg/m³

 

og fra oppgaveteksten får vi vite:

 

0.002mol/L

 

18.26* 10^-6 m3/mol * 11340kg/m3 = 0.207 kg/mol

 

0.207 kg/mol * 0.002mol/L = 4.14*10^-4 kg/L = 0.414 g/L = 414 mg/L

 

Oj. Jammen dette var utenfor kurven vår. Da pakker vi sekken og går hjem for dette går jo ikke!

 

Eller vent litt. Hva med å tynne prøøven ut, med 9 deler rent vann, og 1 del prøvevann. Da går konsentrasjonen ned til 1/10 og vi kan bruke tabellen og lese av, deretter så kan du gange svaret med 10 for å finne den virkelige konsentrasjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...