Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Følgende reaksjon er ikke i likevekt: CoCl2 (likevektstegnet) CO+Cl2.

 

 

Med de opplyste konsentrasjonene i oppgaveteksten blir konstanten, Q, lik 20 mol/L, mens K må være 170 mol/l for å være i likevekt. Hvilken retning vil den da gå i?

 

Jeg konkluderte med at den ville gå til høyre, men jeg lurer litt på hvorfor. Jeg tenkte at siden det må være mer av stoffene på høyresiden om konsentrasjonen skal opp i 170, må reaksjonen gå mot høyre, men jeg antar at det finnes bedre forklaringer enn dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Vi vil bestemme innholdet av klorid i en sjøvannsprøve. 25,0 ml sjøvann fortynnes til 100,0 ml i en målekolbe. Vi pipetterer ut 20 ml av den fortynnete løsningen og titrerer denne mot 0,100 mol/L AgNO3. Det går 28,1 mL. Regn ut massen av klorid per liter sjøvann.

 

Svar: 20 g

 

b) Av kloridet kommer 88% fra NaCl og resten fra MgCl2. Regn ut massene av hvert av de to saltene per liter sjøvann.

 

Sliter med oppgave b, håper på svar raskt :)

Endret av mistersharma
Lenke til kommentar

Sitter med følgende oppgave:

 

Du skal beregne ioneproduktet for de ionene som kan felles når to løsninger blandes, og vurdere om det blir felling.

 

20 mL av 0,010 mol/L AgNO3 og 20 mL av 0,02 mol/L K2CrO4.

 

Her kan det jo både dannes kaliumnitrat og sølvkromat, men i fasiten opererer de kun med sølvkromat. Jeg tenkte at det var like naturlig med felling av kaliumnitrat. Hvorfor er ikke det tilfelle? Hvorfor tar boken kun utgangspunkt i felling av kaliumnitrat? Utregningen er helt grei, så sant jeg vet hvilke ioner jeg skal ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar

Sitter med følgende oppgave:

 

Du skal beregne ioneproduktet for de ionene som kan felles når to løsninger blandes, og vurdere om det blir felling.

 

20 mL av 0,010 mol/L AgNO3 og 20 mL av 0,02 mol/L K2CrO4.

 

Her kan det jo både dannes kaliumnitrat og sølvkromat, men i fasiten opererer de kun med sølvkromat. Jeg tenkte at det var like naturlig med felling av kaliumnitrat. Hvorfor er ikke det tilfelle? Hvorfor tar boken kun utgangspunkt i felling av kaliumnitrat?

I fasiten er Ksp=2,5*10-12, mens jeg endte opp med 2,5*10-7. Ser ikke hvordan de endte opp med det. Fikk følgende konsentrasjoner: [Ag+]=5*10-3 og [CrO2-4]=0.01(antar at kanskje feilen ligger her, uten at jeg vet hva)

Lenke til kommentar

 

Sitter med følgende oppgave:

 

Du skal beregne ioneproduktet for de ionene som kan felles når to løsninger blandes, og vurdere om det blir felling.

 

20 mL av 0,010 mol/L AgNO3 og 20 mL av 0,02 mol/L K2CrO4.

 

Her kan det jo både dannes kaliumnitrat og sølvkromat, men i fasiten opererer de kun med sølvkromat. Jeg tenkte at det var like naturlig med felling av kaliumnitrat. Hvorfor er ikke det tilfelle? Hvorfor tar boken kun utgangspunkt i felling av kaliumnitrat?

I fasiten er Ksp=2,5*10-12, mens jeg endte opp med 2,5*10-7. Ser ikke hvordan de endte opp med det. Fikk følgende konsentrasjoner: [Ag+]=5*10-3 og [CrO2-4]=0.01(antar at kanskje feilen ligger her, uten at jeg vet hva)

 

 

 

Q = 1*10^-6 > Ksp => felling

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et spørsmål som jeg og noen venner har lurt på en stund, Er chart?cht=tx&chl=u=\frac{g}{mol}

eller er disse bare ekvivalente? Har lett rundt på nettet og har ikke funnet noe godt svar.

 

Takk for svar :)

 

Ikke godt å si hva du mener.

Men f eks ett C-atom veier 12 u, mens 1 mol C-atomer veier 12 g/mol (derav molmassa 12 g/mol).

Lenke til kommentar

Hei, sliter litt med noen oppgaver til en kjemi innlevering. Har låge på sykehus å mistet halvparten av fårelesningene så tenke å spørr om hjelp her. Er kun 2oppgaver jeg ikke får til.

 

1. Skal forklare hva som skjer når Natrium og klor reagerer og danner natriumklorid. og hvilken type binding dette er og hvorfor det er det.

 

2. Jeg skal lage ammoniakk i industriell skala, jeg skal gjør rede for ammoniakk likevekten med symboler, skal begrunne valg av trykk, temperatur og katalysator for best resultat.

 

Spørr om mye her men sliter med å få det til selv her i sykesenga ;p

Lenke til kommentar

Hei, sliter litt med noen oppgaver til en kjemi innlevering. Har låge på sykehus å mistet halvparten av fårelesningene så tenke å spørr om hjelp her. Er kun 2oppgaver jeg ikke får til.

 

1. Skal forklare hva som skjer når Natrium og klor reagerer og danner natriumklorid. og hvilken type binding dette er og hvorfor det er det.

 

2. Jeg skal lage ammoniakk i industriell skala, jeg skal gjør rede for ammoniakk likevekten med symboler, skal begrunne valg av trykk, temperatur og katalysator for best resultat.

 

Spørr om mye her men sliter med å få det til selv her i sykesenga ;p

 

1. Tips: Stor forskjell i elektronegativitet. Ionebinding.

Lenke til kommentar

Heisan! :)

 

Trenger litt hjelp når det gjelder syrer og baser med følgende oppgave:

 

Samme stoffmengde av de fem oksidene CO (g), SO2 (g), SO3 (g), CaO (s) og CO2 (g) ble løst i like mye vann i hvert sitt glass, og pH-en ble målt. Oppgi rekkefølgen oksidene kan ordnes i etter økende pH i de løsningene som ble dannet

Endret av madelen_n
Lenke til kommentar

Heisan! :)

 

Trenger litt hjelp når det gjelder syrer og baser med følgende oppgave:

 

Samme stoffmengde av de fem oksidene CO (g), SO2 (g), SO3 (g), CaO (s) og CO2 (g) ble løst i like mye vann i hvert sitt glass, og pH-en ble målt. Oppgi rekkefølgen oksidene kan ordnes i etter økende pH i de løsningene som ble dannet

 

 

CO + vann er nøytral

CO2 + H2O => karbonsyre (svak syre)

CaO er basisk oksid.

SO3 + H2O gir svovelsyre (sterk syre)

SO2 + H2O gir svovelsyrling

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til oppgave 18 a.

 

Satt opp reaksjonslikning slik det står i oppgaven, men sliter med å finne netto reaksjonslikning (for det er vel den likningen man bruker når man skal regne ut Ksp?). Kan noen forklare hvordan man setter den opp?

post-327578-368573_thumb.jpg

Endret av unitedmann_CFN
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=PbCl_2(s)<=>Pb^{2+} + 2Cl^-

Dette er jo reaksjonen for Ksp

 

Men i dette tilfellet blir det vel riktigere å skrive denne motsatt vei (netto reaksjonsligning).

 

Vi starter med ioner (aq) og ender med utfelling (s) . Med Na+ og NO3- som tilskuerioner (aq - som ikke endres i reaksjonen)

Lenke til kommentar

I en oppgave skal jeg avgjøre hvilke av følgende syrer som er sterkest uten bruk av noen hjelpemidler.

 

a)HCl eller H2SO4

b)HNO3 eller HNO2

 

Jeg vet at saltsyre er sterkest i a, og ifølge fasiten er HNO3 sterkest i b. Men hvordan kan jeg se dette?

Lenke til kommentar

I oksosyrer, dvs. syrer av typen OpE(OH)q (eks. H2SO4, der E = S, p = 2, q = 2), så blir syren sterkere jo høyere p er, dvs. jo flere oksygen som sitter på sentralatomet. Dette gjør at H2SO4 er sterkere enn H2SO3, og HNO3 sterkere enn HNO2. Forklaringen er at O er elektronegativt, og drar elektroner vekk fra sentralatomet. Dette gjør også at elektroner dras vekk fra O-H-bindingene, slik at disse svekkes og H lettere spaltes av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber med likevekter og likevekstkonstanten, K. Vi har lært at konsentrasjonen, temperaturen, trykket og katalysatorer er faktorene som påvirker likevekten. Men så lurer jeg på hvilke av disse faktorene som kan føre til endring på likevektskonstanten. Er det slik at bare temperaturen av disse faktorene kan føre til at K endres?

 

Slik jeg forstår det, har ikke trykket betydning for konsentrasjonen av stoffene. Ei heller konsentrasjonen av stoffene. Ved tilsetning av mer av et stoff, vil det da kun instilles en ny likevekt og K forblir uendret. Det samme er tilfelle for katalysatorer, som kun er med på å senke aktiveringsenergien. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...