Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, det er vel hvertfall en syre-base reaksjon.

 

Ca(OH)2+2HCl->CaCl2+2H2O?

 

Men hvorfor blir vannet klart?

 

Nå er det mange år siden jeg hadde kjemi, men jeg tror denne forklaringen stemmer.

 

Ca(OH)2 har lav løselighet i vann, så det grumsete vannet skyldtes kalsiumhydroksid som ikke var løst opp til ioner.

 

Ca(OH)2+2HCl->CaCl2+2H2O

 

Ved å tilsette saltsyre får du ekstra H+ ioner som reagerer med OH- og blir til vann. Samtidig får du CaCl2 , som har mye høyere løselighet i vann enn det Ca(OH)2 har. Alt CaCl2 løses da i vannet, og grumset forsvinner. CaCl2 -> Ca2+ (aq) + 2Cl- (aq)

Endret av RaidN
Lenke til kommentar

ecfd38f932c9abeb2634c1450c16258a.png

 

Forstår ikke hvordan denne skal gjøres, hovedsaklig på grunn av b gram løsningsmiddel, og spesifikk vekt d g/ml. Hvordan bruker jeg disse tallene? Løsningsforslag har jeg her, men forstår likevel lite:

 

8978db4b97e551a329f58238bba84207.png

 

Hvor kommer delta fra? Hvordan setter jeg inn a og b? Hvorfor er (a+b)/d = V? Om noen kan forklare, hadde jeg vært takknemlig.

 

 

EDIT: Hva er formelen som benyttes her?

 

4d6b1f2abce34009ed53ffe8189eda73.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Har 1) M = m / n (molmasse = masse / stoffmengde)

2) C = n / V (konsentrasjon = stoffm. / volum)

3) d = m / V (tetthet = masse / volum)

 

 

molaritet (konsentrasjon) for oppg 2:

 

 

C = n / V = (m / M) / V = (m / M) / (mtot/ d) = (a /M) / ((a+b) / d) = a*d / (M*(a+b))

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Hvilke av atomene nedenfor er isotoper?

 

Hei, får oppgitt følgende informasjon:

Atom 1: 36 nukleoner og 18 nøytroner (18 protoner)

Atom 2: 39 nukleoner og 20 nøytroner (19 protoner)

 

Atom 3: 40 nukleoner og 21 nøytroner (19 protoner)

 

Atom 4: 40 nukleoner og 22 nøytroner (18 protoner)

 

Da lurer jeg på hva som menes med oppgaven? Det frister å si at alle er isotoper fordi alle er en isotop av et grunnstoff. Samtidig ser jeg at atom 1 og 4 har 18 protoner, og atom 2 og 3 har 19 protoner, og er da to isotoper av grunnstoffene argon og kalium. Jeg er litt forvirret.

Så, hva er det jeg egentlig blir bedt om? Takker for svar :)

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

What is the shape and formula of iron metal dissolved in sulfuric acid and then left exposed to air until a yellow solution has formed?

En forenklet ligning for reaksjonen kan se ut som dette:

Fe + H2SO4 -> [Fe(H2O)6)]

 

Men hva er oksidasjonsnummeret til jern? Jeg vet på forhånd st i dette tilfellet får man +3 ([iron(iii)hexhydroxide] eller hva enn navnet er), men hvorfor ikke +2 eller +4, +5, +6?

Lenke til kommentar

En forenklet ligning for reaksjonen kan se ut som dette:

Fe + H2SO4 -> [Fe(H2O)6)]

 

Men hva er oksidasjonsnummeret til jern? Jeg vet på forhånd st i dette tilfellet får man +3 ([iron(iii)hexhydroxide] eller hva enn navnet er), men hvorfor ikke +2 eller +4, +5, +6?

 

 

fordi Fe (evt Fe(II) alltid oksideres til Fe(III) i sure løsninger, Fe(III) er den mest stabile Fe.

 

In english: Hexaaquairon(III)

heksa-akvajern(III) el noe...

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør Fe(III) mer stabilt enn Fe(II) eller andre eventuelle oksidasjonsnumre?

 

Og i hvilke tilfeller ville man fått Fe(II) (f.eks). Eksisterer Fe(VI) utenfor labratorier i det hele tatt?

 

Det er energimessig ikke så stor forskjell på Fe(II) og Fe(III), men Fe(II) er litt mer stabilt enn Fe(III) i en oksygenfri vannløsning. I et typisk labforsøk hvor man lager FeSO4 fra Fe, er fremgangsmåten å løse opp jernmetall i svovelsyre, og da er det Fe(II) som dannes i første omgang. Fe(II) kan derimot oksideres til Fe(III) av oksygen i luften, og det er vanlig å tilsette et overskudd av svovelsyre til løsningen fordi den lave pH-verdien motvirker oksidasjon til Fe(III).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei! i kjemi-timen i dag gjorde vi en forsøk der vi blandet/knuste bly(II)nitrat og kaliumjodid sammen. Det ga en fargereaksjon mellom disse to stoffene. vi skulle lage 2 hypoteser som vi tror hvorfor det skjedde som det skjedde.

 

Kunne noen forklare meg hvorfor og hva som gjorde at det ble en fargereaksjon mellom disse to stoffene? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...