Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hovedsak vet du det av erfaring. Ellers kan du jo selvsagt slå opp i en grundigere tabell og se det der. En annen ting er at hverken anionet eller kationet er av de "vanligste" man hører om i lettløselige salt, som for eksempel Na+, K+, NO3-, osv. Da kan du begynne å tvile. F- er også særdeles elektronegativt, i tillegg til at Ca2+ er et toverdig kation, så her vil det være solide bindinger.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Vi har nettopp begynt med syrer og baser, og har dermed et egentlig ganske egentlig spørsmål, men jeg trenger bare litt oppklaring!

Oppgaven er som følger:

 

Finn syre-baseparene i disse reaksjonene:

 

NH4+ (aq) + H2O (l) --><-- (likevektstegn) NH3 (g) + H30+ (aq)

NH4+ er jo en syre, så da må vel dette være syre 1? Og NH3 er jo en base, så det er den korresponderende basen til NH4+, så da er vel dette base 1?

Der hjernen min forvirrer meg er H2O, haha. Det er H2O som er basen, ikke sant? H3O+ gir fra seg et H+-ion til H2O? Så H20 er base 2 og H3O+ er syre 2?

Lenke til kommentar

Ok, jeg og ei venninne har problemer med en oppgave i Kjemi. Vi satt med den dritlenge, men fikk det ikke til! Vi prøvde å følge et eksempel i boka, men vi skjønte egentlig ikke framgangsmåten der heller (ting ble ikke korrekt på min kalkulator, men godt mulig at jeg har gjort feil der). Håper noen her kan forklare slik at vi forstår :)

 

Oppgaven er:

 

To 100,00 mL vannløsninger av HCl har pH = 4,5 (løsning A) og pH = 5,3 (løsning B)

 

a) Hva er forholdet mellom H3O+-konsentrasjonene i løsning A og løsning B?

 

Da tenkte vi at vi må jo finne H3O+-konsentrasjonen i hver løsning.

 

A = H3O+ = 10-4,5 mol/L = 3,2 * 10-5 mol/L

 

B = H3O+ = 10-5,3 mol/L = 5,0 * 10-6 mol/L

 

Så deler jeg de to, og får 6,4 * 10-12. Er det rett? Når jeg ikke avrunder noe, blir det 6,3... I fasiten står det 6,3. Hvordan blir det det? Det ville jo uansett blitt 0,000000000063? Det er det jeg ikke forstår.

b) Løsningene A og B blandes? Hva blir pH på?

 

Her stod vi totalt fast. Vi prøvde å følge et lignende eksempel i boka, men skjønte ikke framgangsmåten. Noen som kan fortelle hvordan man løser denne, og hvorfor man velger en viss framgangsmåte?

TUSEN TAKK til de som gidder! :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg og ei venninne har problemer med en oppgave i Kjemi. Vi satt med den dritlenge, men fikk det ikke til! Vi prøvde å følge et eksempel i boka, men vi skjønte egentlig ikke framgangsmåten der heller (ting ble ikke korrekt på min kalkulator, men godt mulig at jeg har gjort feil der). Håper noen her kan forklare slik at vi forstår :)

 

Oppgaven er:

 

To 100,00 mL vannløsninger av HCl har pH = 4,5 (løsning A) og pH = 5,3 (løsning B)

 

a) Hva er forholdet mellom H3O+-konsentrasjonene i løsning A og løsning B?

 

Da tenkte vi at vi må jo finne H3O+-konsentrasjonen i hver løsning.

 

A = H3O+ = 10-4,5 mol/L = 3,2 * 10-5 mol/L

 

B = H3O+ = 10-5,3 mol/L = 5,0 * 10-6 mol/L

 

Så deler jeg de to, og får 6,4 * 10-12. Er det rett? Når jeg ikke avrunder noe, blir det 6,3... I fasiten står det 6,3. Hvordan blir det det? Det ville jo uansett blitt 0,000000000063? Det er det jeg ikke forstår.

 

b) Løsningene A og B blandes? Hva blir pH på?

 

Her stod vi totalt fast. Vi prøvde å følge et lignende eksempel i boka, men skjønte ikke framgangsmåten. Noen som kan fortelle hvordan man løser denne, og hvorfor man velger en viss framgangsmåte?

 

TUSEN TAKK til de som gidder! :)

 

 

 

 

a)

10^-4,5 / 10^-5,3 = 6,3

===

1. løsning: H^+: (10^-4,5)*0,1 = 3,16*10^-6

2. løsning: H^+: (10^-5,3)*0,1 = 5*10^-7

tot . løsning: H^+: 3,66*10^-6

[H^+] = 1,83*10^-5

pH = 4,74

Lenke til kommentar

Ok, jeg og ei venninne har problemer med en oppgave i Kjemi. Vi satt med den dritlenge, men fikk det ikke til! Vi prøvde å følge et eksempel i boka, men vi skjønte egentlig ikke framgangsmåten der heller (ting ble ikke korrekt på min kalkulator, men godt mulig at jeg har gjort feil der). Håper noen her kan forklare slik at vi forstår :)

 

Oppgaven er:

 

To 100,00 mL vannløsninger av HCl har pH = 4,5 (løsning A) og pH = 5,3 (løsning B)

 

a) Hva er forholdet mellom H3O+-konsentrasjonene i løsning A og løsning B?

 

Da tenkte vi at vi må jo finne H3O+-konsentrasjonen i hver løsning.

 

A = H3O+ = 10-4,5 mol/L = 3,2 * 10-5 mol/L

 

B = H3O+ = 10-5,3 mol/L = 5,0 * 10-6 mol/L

 

Så deler jeg de to, og får 6,4 * 10-12. Er det rett? Når jeg ikke avrunder noe, blir det 6,3... I fasiten står det 6,3. Hvordan blir det det? Det ville jo uansett blitt 0,000000000063? Det er det jeg ikke forstår.

 

b) Løsningene A og B blandes? Hva blir pH på?

 

Her stod vi totalt fast. Vi prøvde å følge et lignende eksempel i boka, men skjønte ikke framgangsmåten. Noen som kan fortelle hvordan man løser denne, og hvorfor man velger en viss framgangsmåte?

 

TUSEN TAKK til de som gidder! :)

A) (3.2 * 10^-5) / (5.0 * 10^-6) er ikke lik 6.4 * 10^-12... Husk at du kan utvide brøker ved å gange med det samme tallet oppe og nede i brøken. I dette tilfellet kan det være greit å gange med 10^6 (en million), slik at du får 31.6 oppe og 5 nede. Da ser du vel enkelt at 6.3 stemmer.

 

B) pH = -log [ H3O+]. Altså må du finne konsentrasjonen. Først finner du stoffmengden av H3O+ i hver beholder og legger dem sammen, deretter trenger du totalvolumet. Hver av løsningene er på 100 mL, altså blir det nye volumet 200 mL eller 0.2 L. pH blir vel rundt 4.74.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hei! Jeg noterte dette ned i timen, men jeg husker ikke helt hva det betyr... hehe. Jeg var litt syk den dagen.

 

''Et salt kan klassifiseres som lett løselig, tungt løselig eller uløselig hvis det er i 100 ml vann. Lettløselige (>1g/100ml), tungt-løselige (0.1g/100ml - 1g/100ml) og uløselige (<0.01g/100ml).''

Hva vil ''(>1g/100ml)'' si?

Lenke til kommentar

Hei! Trenger hjelp med en kjemi 1 oppgave, har akkurat startet med begrening av mol i stoff og konsentrasjoner :)

 

Oppgaven lyder:

 

Svovel og kobber reagerer etter reaksjonsligningen:

2Cu (s) + S (g) -> Cu2S (s)

2,00 g av hvert av stoffene blandes.

 

c) Hvilken stoffmengde kobber(I)sulfid dannes i reaksjonen?

Tusen tusen takk for svar!

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei! Trenger hjelp med en kjemi 1 oppgave, har akkurat startet med begrening av mol i stoff og konsentrasjoner :)

 

Oppgaven lyder:

 

Svovel og kobber reagerer etter reaksjonsligningen:

2Cu (s) + S (g) -> Cu2S (s)

2,00 g av hvert av stoffene blandes.

 

c) Hvilken stoffmengde kobber(I)sulfid dannes i reaksjonen?

 

 

Tusen tusen takk for svar!

 

 

 

 

 

 

 

limiting reactant, begrensende reaktant,

 

beregn mol til begge Cu og S og vurder...

Lenke til kommentar

Hei, skriver en rapport om tillaging av molare løsninger. Det jeg lurer på er hvordan man skal skrive fremgangsmåten i rapporten. Læreren min sier at den skal være objektiv og passiv. Er det vanlig å ikke bruke "vi" eller "man" i rapporter, altså på høyere nivå(uni/høyskole)? Skal jeg da skrive som f.eks. dette: Et veieskip settes på vekta, som skal nullstilles. Deretter veies 2,9 g NaCl(s).

 

Ja, håper dere forstår hva jeg mener, og håper på et raskt svar. Takk! :D

Lenke til kommentar

Hei, skriver en rapport om tillaging av molare løsninger. Det jeg lurer på er hvordan man skal skrive fremgangsmåten i rapporten. Læreren min sier at den skal være objektiv og passiv. Er det vanlig å ikke bruke "vi" eller "man" i rapporter, altså på høyere nivå(uni/høyskole)? Skal jeg da skrive som f.eks. dette: Et veieskip settes på vekta, som skal nullstilles. Deretter veies 2,9 g NaCl(s).

 

Ja, håper dere forstår hva jeg mener, og håper på et raskt svar. Takk! :D

Det du sier høres fornuftig ut. Hold en objektiv tone hele rapporten gjennom, unngå personlig pronomen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...