Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, skriver en rapport om tillaging av molare løsninger. Det jeg lurer på er hvordan man skal skrive fremgangsmåten i rapporten. Læreren min sier at den skal være objektiv og passiv. Er det vanlig å ikke bruke "vi" eller "man" i rapporter, altså på høyere nivå(uni/høyskole)? Skal jeg da skrive som f.eks. dette: Et veieskip settes på vekta, som skal nullstilles. Deretter veies 2,9 g NaCl(s).

 

Ja, håper dere forstår hva jeg mener, og håper på et raskt svar. Takk! :D

Du skal skrive det i passiv fortid. Altså "Et veieskip ble satt på vekta som så ble nullstilt. Deretter ble det veid ut NaCl (s, 2,9 g)".

 

Heller ikke nødvendig å skrive at du satt veieskipet på vekta, eller at vekta ble nullstilt. Holder å si mengden NaCl som ble veid ut.

Endret av bokstavkjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noe hjelpe meg med denne oppgaven? setter stor pris på hjelp!

 

Desinfeksjonsmidlet hydrogenperoksid spaltes lett til vann og oksygen etter reaksjonen:

 

2H2O2 (l) --> 2H2O (l) + O2 (g)

 

Vi spalter 17,0 g H2O2 fullstendig. Regn ut hvor mange gram som dannes av begge produktene.

2 mol H2O2 gir 2 mol H2O og 1 mol O2, som du kan se i reaksjonen. Finn molvekten til stoffene og regn ut hvor mange mol H2O2 som finnes i 17,0 g. Deretter kan du lett finne ut hvor mange mol produkt som dannes og regne om til gram ved å bruke molvekten.

Lenke til kommentar

Vi kan lett få stålull til å brenne i rent oksygen.

Da lages jernoksid.

 

4Fe (s) + 3O2 (g) ---> 2Fe2O3 (s)

 

Regn ut hvor mange gram jernoksid som lages dersom vi brenner 2,7 g stålull (Fe) i 1,3 g O2

 

Dette er en innleveringsoppgave, jeg går kjemi 1. Problemet er at jeg vet hvilket formler jeg skal bruke her, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke dem, setter utrolig stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar

Vi kan lett få stålull til å brenne i rent oksygen.

Da lages jernoksid.

 

4Fe (s) + 3O2 (g) ---> 2Fe2O3 (s)

 

Regn ut hvor mange gram jernoksid som lages dersom vi brenner 2,7 g stålull (Fe) i 1,3 g O2

 

Dette er en innleveringsoppgave, jeg går kjemi 1. Problemet er at jeg vet hvilket formler jeg skal bruke her, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke dem, setter utrolig stor pris på hjelp!

 

 

 

 

begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd...

den brukes videre...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd...

den brukes videre...

 

 

 

 

 

begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd...

den brukes videre...

 

Blir svaret 28,11 g da? jeg vet ikke om jeg har gjort det riktig skjønner du :/

Lenke til kommentar

Finn stoffmengden til hver av reaktantene. Deretter må du ta hensyn til at dersom 4 jernatom er med i reaksjonen, brukes kun 3 oksygenmolekyl. På denne måten finner du ut om det er jern eller oksygen som er den begrensende reaktanten. Dersom Fe er den begrensende reaktanten, som jeg ikke har sjekket enda, så kunne du ha hatt oppi 10000000 kg mer av oksygen uten at du hadde fått produsert mer jernoksid. Fordi det ikke er mer jern igjen, derav begrensende. Stoffmengden til produktet blir da lik stoffmengden til den begrensende reaktanten. Massen finner du med samme formel som du brukte til å finne stoffmengden til hver av reaktantene.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...