Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Nernsts ligning er vel ikke pensum i kjemi 2? Dette var et eksempel i boken nemlig, og det du nevner her er ikke tatt opp som kommentar eller noe. Løselighetsprodukt er pensum i kjemi1 og selvsagt indirekte i kjemi2, men det er ikke diskutert i det hele tatt under "cellepotensial".

Det er det kanskje ikke, nei. Budskapet er iallfall at samme reaksjon kan beskrives på flere forskjellige måter, men som allikevel er ekvivalente til syvende og sist.

 

Mer spesifikt: cellepotensialet avhenger av konsentrasjonen av stoffene som inngår i reaksjonen. Tabeller over halvreaksjoner oppgir kun standardpotensialet, som betyr at alle oppløste stoffer (ioner) har en konsentrasjon på 1 mol/L, alle gasser har et trykk på 1 bar, og alle væsker og faste stoffer er rene. I virkeligheten er det gjerne ikke slik at alle konsentrasjoner og trykk er lik 1, og da kan Nernsts ligning brukes for å regne ut det faktiske potensialet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kunne løse andregradsligninger lignende mattematikk, da mye av faget består av matte. Ellers er det mye pugg, men du kommet godt i gang om du ser

. :)

 

Mye av faget består av matte, ja? Uff, jeg som sliter med matte før av, eller har ikke jobbet så mye med faget de siste årene. Håper det vil ordne seg. Tips på hva jeg må repetere når det gjelder matte for å beherske matten som er i kjemifaget?

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Det er ikke mye av faget som består av matte. Når det gjelder andregradsformelen, tja, i de aller fleste tilfellene må du bare sette den opp pent på arket og gjøre selve utregningen på en kalkulator. Ellers er kjemi for så vidt et modningsfag. Navnsetting og regning med stoffmengder kan virke vanvittig når en blir introdusert for det, men etter hvert som det synker inn er det hele faktisk ganske fornuftig. En håndfull fundamentale prinsipp er egentlig alt man trenger å beherske for å lykkes i Kjemi 1. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få til denne...

 

Hvor mye vann må vi sette til 60 mL 0,050 mol/L klorsyre for at pH skal bli 2,2?

pH = 2,2 betyr at [H+] = 10-2,2. Hvis klorsyre er en sterk syre (det er det vel?), så betyr det i tillegg at [H+] = [HClO3]. Da er det bare en fortynningsberegning som gjenstår.

Lenke til kommentar

Husk at pH er definert som chart?cht=tx&chl=-log [H_{3}O^{+}]. Videre er konsentrasjon definert som chart?cht=tx&chl=c=\frac{n}{V}. Dermed blir det enkelt for oss å sette opp en likning.

 

Vi setter opp at chart?cht=tx&chl=2,2=-log x, hvor x er konsentrasjonen av chart?cht=tx&chl=H_{3}O^{+}. Nå finner du ut hvor mange mol per liter vann det vil være i en løsning med en pH på 2,2. Deretter kan du fint regne ut hvor mye vann du må tilsette for å nå denne ønskede konsentrasjonen. :)

 

for sein'...

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen hjelpe meg med oppsett på denne. Du har en avstengt beholder som inneholder en en atomig idealgass som i tilstand 1 har følgende verdier:

Volum: 0,45*10^(-3)m^3

Trykk,p, 3,2 Mpa

Temperatur T, = 892 K

 

Så skjer det en volumøkning slik at gassen i tilstand 2 har følgende verdier:

 

Volum = 8*volumet i tilstand 1

Trykk = p2

Temperatur = T2

 

Regn ut trykk og temperatur i tilstand 2.

 

Jeg tar utgangspunkt i tilstandslikningen for en idealgass: pV=nRT, men jeg er usikker på hvordan jeg skal bruke den i dette tilfellet. Manipulerer jeg den med hensyn på p får jeg jo p= nRT/V, men da er både p og T ukjente.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre her?

 

Vanlig husholdningssalmiakk skal inneholde mellom 5 og 10 masseprosent oppløst NH3.

 

Massetettheten av salmiakkløsningen er 0,960 g/mL. Vi pipetterer ut 10,0 mL av salmiakken over i en 500 mL målekolde og fortynner til merket med destillert vann. Så pipetterer vi ut 20,0 mL av den fortynnete salmiakkløsningen, og titrerer denne mot 0,100 mol/L HCl. Det går med 18,5 mL av saltsyre. Regn ut masseprosenten av NH3 i husholdningssalmiakken.

Lenke til kommentar

Kan bidra med et par hint i første omgang.

 

Hva skal jeg gjøre her?

 

Vanlig husholdningssalmiakk skal inneholde mellom 5 og 10 masseprosent oppløst NH3.

 

Massetettheten av salmiakkløsningen er 0,960 g/mL. Vi pipetterer ut 10,0 mL av salmiakken over i en 500 mL målekolde og fortynner til merket med destillert vann. Så pipetterer vi ut 20,0 mL av den fortynnete salmiakkløsningen, og titrerer denne mot 0,100 mol/L HCl. Det går med 18,5 mL av saltsyre. Regn ut masseprosenten av NH3 i husholdningssalmiakken.

 

Titrering er basert på at når du er ved ekvivalenspunktet, har du tilsatt like mye av den kjente løsningen som du hadde av den ukjente. Stoffmengdene er altså like, så du kan igjen se på det som en fortynningsberegning:

 

n 1 = n 2 (like stoffmengder), som gir:

c 1 ·V 1 = c 2 ·V2

 

1 er byretten, 2 er kolben. Det du da ser, er at det kun er c2 som er ukjent. Så gjelder det bare å regne om fra c2 i mol/L til masseprosent.

 

1)På samme oppgave lurer jeg også på om pH er sur, nøytral eller basisk ved ekvivalenspunktet og hvilken indikator jeg bør bruke.

 

2)Hva blir pH og protolysegraden i en 0,25 mol/L NH3-løsning?

 

1) Tenk på hva du har i kolben hvis du har tilsatt like mye HCl som du hadde NH3 til å begynne med. Hvilken reaksjon skjer, hva blir igjen?

 

2) Dette er jeg sikker på at det står et eksempel på i læreboken din.

Lenke til kommentar

Kan bidra med et par hint i første omgang.

 

 

 

Titrering er basert på at når du er ved ekvivalenspunktet, har du tilsatt like mye av den kjente løsningen som du hadde av den ukjente. Stoffmengdene er altså like, så du kan igjen se på det som en fortynningsberegning:

 

n 1 = n 2 (like stoffmengder), som gir:

c 1 ·V 1 = c 2 ·V2

 

1 er byretten, 2 er kolben. Det du da ser, er at det kun er c2 som er ukjent. Så gjelder det bare å regne om fra c2 i mol/L til masseprosent..

 

Men hvordan gjør jeg det når jeg må ta hensyn til at massetettheten er 0,96 g/mL?

Må jeg gange ut 10 mL med 0,96 og så regne ut antall mol og så dele på 2 for å få mol/L?

Lenke til kommentar

Men hvordan gjør jeg det når jeg må ta hensyn til at massetettheten er 0,96 g/mL?

Må jeg gange ut 10 mL med 0,96 og så regne ut antall mol og så dele på 2 for å få mol/L?

Det første er riktig. 10 mL · 0,96 g/mL = 9,60 g (husk enhetene her). Dette er hvor mange gram du tar ut, som du regner om til antall mol slik du sier. Så fortynnes dette ved at volumet øker fra 10 mL til 500 mL.

Lenke til kommentar

 

Det første er riktig. 10 mL · 0,96 g/mL = 9,60 g (husk enhetene her). Dette er hvor mange gram du tar ut, som du regner om til antall mol slik du sier. Så fortynnes dette ved at volumet øker fra 10 mL til 500 mL.

 

Er 8,2 % riktig? Eller 7,9%?

Lenke til kommentar

Spørsmål: NO2 (g), Na2O (s) og NaF (s) tilsettes i hvert sitt begerglass og løses i litt vann. Blir de forskjellige løsningene sure, nøytrale eller basiske?

 

Blir den første sur, den andre basisk og den siste nøytral? Isåfall; hvorfor bli den siste nøytral?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...