Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får sikkert svar her, men jeg er medlem i en facebookgruppe hvor det diskuteres så mye ukjent at noe er sikkert nytt for deg og: https://www.facebook.com/groups/146963812023510/?fref=ts

Ikke så glad i å bruke tid på facebook, men takk for svar ;)

 

Noen som har:

 

Gode undervurderte ukjente sci fi filmer?

 

Gode fantasy filmer som er seriøse som ikke er basert på tolkien?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Noen som har:

 

Gode undervurderte ukjente sci fi filmer?

 

Gode fantasy filmer som er seriøse som ikke er basert på tolkien?

Dragonslayer (1981)

Seriøs nei, men undervurdert er den og funker utmerket som god underholdning.

Til å være over 30 år er dragen i filmen fortsatt et imponerende skue.

Enemy Mine (1985)

En liten og god Sci-fi film av Wolfang Petersen.

Brainstorm (1983)

Christopher Walken og Natalie Wood har hovedrollene i den "glemte" sci-fi filmen Brainstorm.

Outland (1981)

Sean Connery er detektiv i den klaustrofobiske Outland.

 

Til sist må jeg spørre om det er noen som har gode tips om underholdende og cheesy Ninja filmer helst fra 70 og 80 tallet.

Lenke til kommentar

Noen som har:

 

Gode undervurderte ukjente sci fi filmer?

 

 

Hvor ukjente mange av disse er kan diskuteres, men jeg opplever ofte at folk ikke har sett mange av disse, og veldig mange av de føles veldig undervurderte IMO:

 

Dredd (2012)

Dark City (1998)

Death Race 2000 (1975)

Strange Days (1995)

La Jetée (1962)

Los cronocrímenes (2007)

Cube (1997)

Alphaville (1965)

Logan's Run (1976)

Shiri (1999)

Sunshine (2007)

The Thirteenth Floor (1999)

Soylent Green (1973)

 

 

I den rekkefølgen sånn ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du får sikkert svar her, men jeg er medlem i en facebookgruppe hvor det diskuteres så mye ukjent at noe er sikkert nytt for deg og: https://www.facebook.com/groups/146963812023510/?fref=ts

Ikke så glad i å bruke tid på facebook, men takk for svar ;)

 

Noen som har:

 

Gode undervurderte ukjente sci fi filmer?

 

Gode fantasy filmer som er seriøse som ikke er basert på tolkien?

 

 

Den er klassifisert som science fiction, men har lite med "star trek" eller "alien" typen filmer.

Story'en er skrevet av Jerome Bixby, som også står bak 4 episoder av Star Trek: The Original Series.

Den er sci-fi, men er en film med mye dialog og intelektuelle samtaler, og tar opp flere interessante problemstillinger og spørsmål.

 

Filmen er vanskelig å oppdrive, men finnes på piratebay, youtube etc.

Regissøren av filmen har gått ut offentlig og takket "pirater" for å distribuere filmen, fordi det hjelper filmen å nå et bredere publikum. Dessuten, de som laster ned og faktisk ser filmen ble ofte så positivt overrasket at mange av "piratene" gir filmen veldig gode reviews.

Filmen heter The Man from Earth (2007)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har noen gode filmer som omhandler ran og innbrudd? Altså type heist movies eller hva det heter på utabys. Helst ikke veldig gamle, og helst uten Jason Statham. Har forøvrig sett The Town, kjempefilm.

Endret av ergal
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode filmer som omhandler ran og innbrudd? Altså type heist movies eller hva det heter på utabys. Helst ikke veldig gamle, og helst uten Jason Statham. Har forøvrig sett The Town, kjempefilm.

 

Hva anser du for å være veldig gammelt?

 

Den magiske Thief, som FrankZito nevner, er jo et mesterverk (og soundtracket er latterlig fett!) og en must seeinnen sjangeren.

 

Sånn ellers:

 

Layer Cake

The Getaway (1972)

The Italian Job (1969) (milevis bedre enn remaken. Kan ikke sammenlignes engang)

The Sting (1973)

Le Cercle Rouge (1970)

 

Men det kom sinnsykt mange fete heist- og caperfilmer før 1970 au, og jeg vil anbefale deg og ta en liten titt på de.

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen gode filmer som omhandler ran og innbrudd? Altså type heist movies eller hva det heter på utabys. Helst ikke veldig gamle, og helst uten Jason Statham. Har forøvrig sett The Town, kjempefilm.

 

 

Men det kom sinnsykt mange fete heist- og caperfilmer før 1970 au, og jeg vil anbefale deg og ta en liten titt på de.

 

Yes, sir. Jules Dassin satte standaren med Rififi i 1955. Også kom Kubrick med The Killing året etter. Begge filmene har fått utmerket blu-ray utgaver

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MKej snakker sant, og da spesielt om Rififi. Fantastisk film! 50- og 60-tallet fylt til randen av kremfilmer innen sjangeren(e). The Asphalt Jungle, The Lavender Hill Mob, Rififi, The Ladykillers,To Catch a Thief, The Killing, Bob le Flambeur og I soliti ignoti er alle 50-talls caper-/heistfilmer av ypperste kvalitet, og 60-tallet ga oss filmer som Ocean's Eleven, The Pink Panther, Topkapi, Seven Golden Men, Seven Golden Men Strike Again, Grand Slam og The Italian Job.

 

Noen av disse har jeg ikke sett siden filminteressen virkelig tok av for 11-12 år siden, men jeg føler meg rimelig sikker på at de har tålt tidenes tann, og derfor føler jeg meg sikker på at dette er filmer som burde interessere alle som vil se caper-/heistfilmer. Og Italienerne var noen jævler på denne typen filmer.

 

Fikk lyst til å kjøre på med et skikkelig heist- og capermarathon i den kommende tiden. Ha et gjennsyn med en del av filmene som er nevnt, samt finne mer snacks innen sjangeren. Burde bli bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...