Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ølkjøp etter 20:00 ved feil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før eller siden må man sette en strek når man først innfører en begrensning. En hard grense (ihvertfall juridisk sett) på akkurat det og det tidspunktet gjør at det ikke lenger går ann å bruke skjønn. Når man ikke kan vise skjønn, så er det lettere for de som sitter i kassen å nekte. Hadde det vært skjønn så hadde grensen vært flytende, og det hadde vært vanskelig å nekte noen å kjøpe øl.

Lenke til kommentar

Det blir jo sjølvsagt kunden sitt problem når han ikkje får kjøpt øl.

 

Det er heller ikkje butikken sitt ansvar at kunden skal få kjøpt ølen sin. Butikken har lovverket å forhalde seg til, om ein kunde ikkje får kjøpt øl på grunn av teknisk feil så synd for kunden, det står ingenting i lovverket om at du kan fravike dette kravet dersom kunden på grunn av teknisk feil ikkje får kjøpt alkoholholdige varer før kl. 20:00.

 

Skal Statens Vegvesen eller kven det no er, betale lønn til ein ansatt som kjem for seint på jobb på grunn av teknisk feil med eit lyskryss?

Lenke til kommentar
Det må de jo, hvis kunden har gjort alt rett.

Det er i hvert fall ikke kundens problem...

Siden man ikke har krav på å få kjøpt den og den varen så må ikke butikken noenting. Neste gang bør du være tidligere ute så slipper man problemer. Hva om butikken er tom for øl? Skal de trylle? Hva om, hva om?

Lenke til kommentar

Hvis kassa skulle gå i stykker 19:30 og ikke være i orden igjen før 20:15 er det da bare å rive av strekkoden på ølpappen, ta betalt med kontanter eller kortterminal og legge pengene der sammen med en gul lapp. Dette bippes inn dagen etter. Det er kanskje litt i gråsonen, men det er lite sannsynlig at det ville blitt sak av det, og det er enda mindre sannsynlig at saken ville fått konsekvenser (i så fall er det en regnskapssak og ikke en skjenkesak; man har jo betalt). Det er evnen til å ta slike halvåtteløsninger på sparket som kalles service. På et lite sted hvor alle kjenner alle kan man eventuelt "skrive" det (noe mer tvilsomt, siden jeg tipper det ikke er lov å krite alkohol).

 

Det burde selvsagt vært slik at får man plukket ølet ut av hyllen før 20:00 har man lov til å kjøpe det, men et slikt system ville vært for lett å utnytte (i statens øyne). Eller, egentlig burde man jo få kjøpe øl under hele åpningstiden, men det er en annen diskusjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
I mellomtiden har kanskje klokken blitt over 20:00

 

(Om du vil, kan du godt si at SHELL leker butikk...)

 

Det må butikken ta ansvar for. Kunden bør ikke nektes øl om han stilte seg i køen før 20:00.

Hvordan betjeningen slår øllen inn i kassa er et teknisk problem som kunden ikke skal bry seg om.

Om Shell leker butikk eller ikke skal jeg ikke si noe om, men stasjonen det gjelder burde kanskje finne noen litt mindre late ansatte dersom de ikke gidder å bytte ut rullen etter en halv dag.

 

Det må de jo, hvis kunden har gjort alt rett.

Det er i hvert fall ikke kundens problem...

Jo, det er nettopp det det er. Butikken har et regelverk å forholde seg til. At du ikke får ølen din er et så lite problem at butikken ikke har noen grunn til å bryte loven for å tilfredsstille deg.

Lenke til kommentar
Hvis kassa skulle gå i stykker 19:30 og ikke være i orden igjen før 20:15 er det da bare å rive av strekkoden på ølpappen, ta betalt med kontanter eller kortterminal og legge pengene der sammen med en gul lapp. Dette bippes inn dagen etter. Det er kanskje litt i gråsonen,

Det er ikke i gråsonen, det er i strid med reglene. Selges ølet etter tidspunktet det ikke skal selges så er det et brudd på reglene, ikke i gråsonen.

 

men det er lite sannsynlig at det ville blitt sak av det, og det er enda mindre sannsynlig at saken ville fått konsekvenser (i så fall er det en regnskapssak og ikke en skjenkesak; man har jo betalt).

Såklart er det et brudd på skjenkebevilgningen. Når skjenkebevilgningen sier at det kun skal selges alkoholholdige drikker i et spesifisert tidsrom så vil de være et brudd på disse bestemmelsene om man allikevel gjør det utenom. Da snakker vi ikke om bare regnskapsloven, men skjenkeloven.

 

Beklager flisespikkeriet, men la oss nå kalle en spade for en spade. Å selge øl kl 20:04 når man egentlig ikke har lov til det er ulovlig og et brudd på lovverket. Ja, det er god service men man er utrolig sytete dersom man blir sur på butikken dersom de nekter deg det. Loven er klar, ølsalget stenger kl 20. Punktum.

 

Butikken er ikke pliktet til å selge det til deg og du har ikke krav på å få kjøpe øl.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Har det forresten noensinne vært lov å kjøpe øl senere enn 20:00 i Norge?

Sikkert i gamle dager ;) .

Vær litt snill da. Jeg husker fortsatt når man kunne kjøpe øl gjennom hele åpningstiden, røyke på kafe, hadde røykevogn på toget og 16-års aldersgrense på tobakk. Det kan ikke være så lenge siden.

 

Men nå husker jeg også kun NRK på TVen, ingen butikker åpne til kl. 20.00 i det hele tatt, potetgull og Solo til tippekampen og Norol-/Shellstasjoner hvor de solgte og hadde ansatte som visste litt om bilrekvisita.

 

Uff, jeg begynner å bli gammel :cry:

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Hvis kassa skulle gå i stykker 19:30 og ikke være i orden igjen før 20:15 er det da bare å rive av strekkoden på ølpappen, ta betalt med kontanter eller kortterminal og legge pengene der sammen med en gul lapp. Dette bippes inn dagen etter. Det er kanskje litt i gråsonen,

Det er ikke i gråsonen, det er i strid med reglene. Selges ølet etter tidspunktet det ikke skal selges så er det et brudd på reglene, ikke i gråsonen.

 

men det er lite sannsynlig at det ville blitt sak av det, og det er enda mindre sannsynlig at saken ville fått konsekvenser (i så fall er det en regnskapssak og ikke en skjenkesak; man har jo betalt).

Såklart er det et brudd på skjenkebevilgningen. Når skjenkebevilgningen sier at det kun skal selges alkoholholdige drikker i et spesifisert tidsrom så vil de være et brudd på disse bestemmelsene om man allikevel gjør det utenom. Da snakker vi ikke om bare regnskapsloven, men skjenkeloven.

 

Beklager flisespikkeriet, men la oss nå kalle en spade for en spade. Å selge øl kl 20:04 når man egentlig ikke har lov til det er ulovlig og et brudd på lovverket. Ja, det er god service men man er utrolig sytete dersom man blir sur på butikken dersom de nekter deg det. Loven er klar, ølsalget stenger kl 20. Punktum.

 

Butikken er ikke pliktet til å selge det til deg og du har ikke krav på å få kjøpe øl.

Gikk det ikke tydelig nok frem at jeg mente at dette ølsalget foregikk før 20:00, bare med defekt kassaapparat? Jo, det gjorde det.

 

 

I gamle dager stengte jo butikkene før folk hadde stått opp. Da var det ikke så rart at man kanskje solgte gjennom hele åpningstiden.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gikk det ikke tydelig nok frem at jeg mente at dette ølsalget foregikk før 20:00, bare med defekt kassaapparat? Jo, det gjorde det.

Nei, i innlegget nevner du tidsrommet 19:30 til 20:15. Det står ikke i innlegget ditt at det teoretiske ølsalget foregikk før kl 20. Men dersom du henviser til det ølsalget som foregår mellom 19:30 og 20:00 så beklager eg. Mitt innlegg er da rettet mot det som foregår mellom 20:00 og 20:15.

Lenke til kommentar

Jeg jobber på den andre siden og kan nevne at ølsalg i forhold til tidsfristen er muligens noe mer basert på skjønn i noen kommuner. Dvs. at dersom du stod i kø før kl 20 eller 18 på lørdag, så får du kjøpe ølen din etter kl. 20 dersom køen var lang/sakte.

 

Forøvrig kan man kjøpe lettøl 24 t i døgnet også på helligdager ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...