Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ølkjøp etter 20:00 ved feil?


Anbefalte innlegg

Gikk det ikke tydelig nok frem at jeg mente at dette ølsalget foregikk før 20:00, bare med defekt kassaapparat? Jo, det gjorde det.

Nei, i innlegget nevner du tidsrommet 19:30 til 20:15. Det står ikke i innlegget ditt at det teoretiske ølsalget foregikk før kl 20. Men dersom du henviser til det ølsalget som foregår mellom 19:30 og 20:00 så beklager eg. Mitt innlegg er da rettet mot det som foregår mellom 20:00 og 20:15.

Det var tydelig nok for de 160 andre som har tittet på tråden, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såda, du skreiv det på ein måte som absolutt kan tolkast som at kunden ikkje kjem i kassen før 20:15, eg sat med same spørsmål som nomore.

 

Regelverket er klart, om kassaparatet stopper opp 19:45 og butikken har kapasitet til å ta under kundane som kjem med øl før klokka blir 20:00 er det ikkje noko problem. Om det derimot tar lengre tid og kunden ikkje kjem i kassen før 20:05 kan den ansatte med loven i handa nekte å selge så mykje som ein dråpe alkohol.

 

Skal det være noko poeng i loven må den være absolutt og utan unntak.

 

Du kan sjølvsagt finne deg ein advokat og prøve å gå til sak mot Norges Lover (det er ikkje butikken som er problemet her, dei berre følger loven), men eg tvilar på du kjem så langt. Om ein butikk derimot sel alkoholholdige varer etter 20:00 kan du anmelde dei.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Såda, du skreiv det på ein måte som absolutt kan tolkast som at kunden ikkje kjem i kassen før 20:15, eg sat med same spørsmål som nomore.

 

Regelverket er klart, om kassaparatet stopper opp 19:45 og butikken har kapasitet til å ta under kundane som kjem med øl før klokka blir 20:00 er det ikkje noko problem. Om det derimot tar lengre tid og kunden ikkje kjem i kassen før 20:05 kan den ansatte med loven i handa nekte å selge så mykje som ein dråpe alkohol.

 

Skal det være noko poeng i loven må den være absolutt og utan unntak.

 

Du kan sjølvsagt finne deg ein advokat og prøve å gå til sak mot Norges Lover (det er ikkje butikken som er problemet her, dei berre følger loven), men eg tvilar på du kjem så langt. Om ein butikk derimot sel alkoholholdige varer etter 20:00 kan du anmelde dei.

Husk at det er klokken 18 i hvert fall her i Tromsø ;) .

Lenke til kommentar
Såda, du skreiv det på ein måte som absolutt kan tolkast som at kunden ikkje kjem i kassen før 20:15, eg sat med same spørsmål som nomore.

Jeg skrev det på en måte som åpner for at kunden ikke kommer i kassen før 20:15, men det er tydelig nok hva jeg mente, særlig hvis man leser hele posten uten å på forhånd har bestemt seg for at jeg tar feil.

 

Skriver jeg først en ting som kan tolkes i to retninger, og deretter en ting til som bygger opp under den riktige av dem, har man nok til å foreta en riktig tolkning, noe som her forøvrig også er tilfelle om man stryker del to av resonnementet. Nå kommer du sikkert til å "såda"-e meg en gang til for å få meg til å virke kranglete, men jeg synes virkelig det er for mye sånt flisespikkeri på forumet, og din jobb som moderator er ikke å støtte opp under det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Såda, du skreiv det på ein måte som absolutt kan tolkast som at kunden ikkje kjem i kassen før 20:15, eg sat med same spørsmål som nomore.

Jeg skrev det på en måte som åpner for at kunden ikke kommer i kassen før 20:15, men det er tydelig nok hva jeg mente, særlig hvis man leser hele posten uten å på forhånd har bestemt seg for at jeg tar feil.

 

Skriver jeg først en ting som kan tolkes i to retninger, og deretter en ting til som bygger opp under den riktige av dem, har man nok til å foreta en riktig tolkning, noe som her forøvrig også er tilfelle om man stryker del to av resonnementet.

Kvifor skreiv du 20:15 når du meinte at kunden betalte før klokka 20:00? Det har uansett ingenting med saken å gjere, dette handler om å kjøpe alkohol etter 20:00 (evt. 18:00 eller andre klokkeslett som kommunen har satt).

 

Støtte opp under flisespikking? Dette er snakk om norsk lov, der må ein være 100% korrekt skal det bli ein sakleg og ikkje minst lovleg diskusjon ut av det. Når du åpner for at dette er noko som kan skje etter klokka 20:00 så legg du inn eit parameter som strider med lovverket.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde villet skrive om å lure seg unna, hadde jeg jo ikke skrevet et klokkeslett før 20:00 i det hele tatt. Jeg må forresten omformulere "åpner for", det eneste jeg navnga var jo perioden kassaapparatet ikke funket. Tidslinjen for lovlig salg av øl lever et eget liv langsetter denne, men opphører et kvarter før. En så allmenn kjent regel må du rett og slett gå ut ifra at folk kjenner til med mindre de nærmest gjør eksplisitt uttrykk for det motsatte. Har vi nå brukt nok tid på dette?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Regelverket er klart, om kassaparatet stopper opp 19:45 og butikken har kapasitet til å ta under kundane som kjem med øl før klokka blir 20:00 er det ikkje noko problem. Om det derimot tar lengre tid og kunden ikkje kjem i kassen før 20:05 kan den ansatte med loven i handa nekte å selge så mykje som ein dråpe alkohol.

 

Skal det være noko poeng i loven må den være absolutt og utan unntak.

 

Du kan sjølvsagt finne deg ein advokat og prøve å gå til sak mot Norges Lover (det er ikkje butikken som er problemet her, dei berre følger loven), men eg tvilar på du kjem så langt. Om ein butikk derimot sel alkoholholdige varer etter 20:00 kan du anmelde dei.

Jeg quoter bare ett eksempel, men basisen for diskusjonen er litt feil.

 

Når dette var i media helt i den spede begynnelse så husker jeg dette var tatt opp... dog, klokken kvart over midnatt, så orker jeg ikke lete til kildene... men by all means...

 

Det med ølsalg etter klokken 18:00 og 20:00 betyr at du ikke har lov til å hente øllen etter at de er dekt til/låst inn... som SKAL skje ved de angitte tidspunkt. Har du hentet øllen før klokken 18 eller 20:00 kan du betale for øllen klokken 20:45 om så skal være så fremt butikken fortsatt er åpen...rent lovmessig sett...

Så det er ingen butikker som nekter deg ølsalg med loven i hånd.

 

Derimot er dette praksis som butikkene selv har valgt på grunn av... ja... praktiske grunner.

De aller fleste dekker bare til disse edle dråpene med en gardin eller noe. Så det er ingenting som hindrer deg i å stikke hånda innom i ett ubevoktet øyeblikk, komme til kassa 20:15 og si at du tok de ut før klokken 20:00.

Så da er det mye lettere å bare si at dersom den ikke er slått inn innen klokken 20:00, så er det for sent.

 

Husker også ett par episoder der noen butikkansatte kom å sa at vedkommende hadde vært innom gardina og visa versa når de prøvde å betale for øllen etter klokken 20:00...

 

Hadde de bare kosta på seg låsbare skap eller noe som låste automatisk klokken 20:00, så hadde saken vært biff, og vi hadde ikke trengt å bekymre oss for den gamle dama med 50-øringene, kræsj på kassaaparate eller store køer... bare vi hadde fått øllen i vogna før kjøla gikk i lås :yes:

Lenke til kommentar
Ingen, trådstarter inkludert, gjør uttrykk for at de ikke kjenner til at det "egentlig" er sånn. Spørsmålet dreide seg om det fantes slingringsmonn, og i så fall når.

Og ut frå ditt innlegg kunne ein tolke dei 15 minuttane som eit slingringsmonn, det er jo heile poenget.

Lenke til kommentar

Hmm, står dette klart i loven?

§ 3-7. Tidsinnskrenkninger for salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol

 

Salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol kan skje fra kl. 08.00 til kl. 18.00. På dager før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Kommunestyret kan generelt for kommunen eller for det enkelte salgssted innskrenke eller utvide tiden for salg i forhold til det som følger av første ledd. Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag. Det kan bestemmes at salg ikke skal finne sted til bestemte tider på dagen eller på bestemte ukedager.

Eg er ikkje noko lovekspert, men "salg og utlevering" er i mine auge det som skjer når kunden betaler for ei vare i kassen. Ikkje når kunden plukker opp varen i butikken.

 

Dessutan har mange butikkar eit system som automatisk stopper alt kjøp etter kl. 20:00 ved at kassaapparatet ikkje lar deg slå inn alkoholholdige drikker etter dette tidspunktet. Eg har ikkje lest gjennom heile alkoholloven, men så vidt eg ser står det ganske klart at det skal være betalt innan tidspunktet. Butikken kan vel og nekte å selge deg kva som helst, ingen har noko rett til å kjøpe frå ein butikk, inkludert alkohol.

Lenke til kommentar

Ja! Du kan tolke! Alt kan tolkes i akkurat hvilken retning som helst ("det snør ute" kan for eksempel tolkes som "Donald Duck svermer etter Erna Solberg"), men det er bare en tolkning som er riktig (det avsenderen mener å formidle, uansett hva han faktisk sier), og hvis du tolker feil selv om du har nok til å tolke riktig, er det ikke utsagnets opphav som har et problem.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikkje rom for å tolke i loven, legg du fram ei problemstilling som kan tolkast på ein måte som er lovstridig så kan enkelte tolke det på den måten og tru at det stemmer.

 

No byrjar du å bli useriøs her, kan du ikkje berre innrømme at du skreiv litt feil så me kan kome vidare?

 

Hensikten med tråden er å klarlegge om du kan kjøpe øl etter 20:00. Når du skriv at det berre er å skrive ein gul lapp og i tillegg skriv at det er i gråsonen og kan bli sak ut av det er det jo heilt bingo om lesarane tolkar det som at det å skrive på gul lapp er i gråsonen eller å kjøpe alkohol etter 20:00.

 

Korleis du kan tolke "det snør ute" som "Donald Duck svermer etter Erna Solberg" forstår eg ikkje sidan utsagnet ikkje nevnet Donald eller Erna. Du skreiv derimot 20:15, då kan ein tolke akkurat det du skreiv på ein heilt anna måte enn du meinte utan å fantasere seg fram til teikneseriefigurar og Høgre-politikarar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ingen, trådstarter inkludert, gjør uttrykk for at de ikke kjenner til at det "egentlig" er sånn. Spørsmålet dreide seg om det fantes slingringsmonn, og i så fall når.

Svaret er, etter loven, nei. Som du ser er det ikke tillatt med hverken salg eller utlevering etter kl. 20.00. Salget skjer først når du overleverer penger til personen bak kassen. Dersom dette skjer etter 20.00 er ulovlig. Det oppgis ikke noen unntak til dette i loven, og dermed finnes det ikke slike unntak heller.

 

Trådstarter gir uttrykk for at han ikke har peiling på hva loven inneholder, og det gjør også du. Begge to gir uttrykk for dette med poengløs kverulering lenge etter at man har fått det korrekte svaret.

 

Når du diskuterer i jus-forumet må du regne med at svarene baserer seg på nettopp jus, og ikke bare ren synsing.

Lenke til kommentar
Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Dette er vell egentlig ei vanlig problemstilling sidan lovverket ikkje gir ein klar definisjon om ølet må være betalt inne kl 20 eller om det er nok at kunden har kommt inn i butikken for å kjøpe øl før kl 20.

 

Regner med at dei stenger kassa fordi det er enklast for butikken, men sjølv så meiner eg at så lenge du kjem inn i butikken før klokka 20 så burde det ikkje spele noke rolle kor mykje klokka er når du betaler den. Om du spring inn på butikken kl 19:55 hentar øl og betaler den i kassa før kl 20 for deretter å gå ein tur til inn på butikken for å kjøpe chips og pizza så utgjer det ikkje noke forskjell for hensikta med lova som er å hindre folk i å bestemme seg for å gå i butikken å kjøpe øl etter kl 20.

I ein travel butikk så er det sikker vanskelig å ha oversikt på kven av kundane kom før klokka 20 og kven som kom etter, dette er nok grunnen til at mange berre kontrollerer i kassa.

 

Men når det er sakt visst du kjem inn i butikken rett før stengetid så får du alltid betale varene dine sjølv om butikken teknisk sett stengte for to minuttar sidan. Så når det gjeld stenge tid så er det vanlig praksis at døra blir låst ved stengetid slik at ingen nye kundar slepp inn, kundar som alt er inne i lokalet får lov til å gjere seg ferdig med handelen (i vertfall så lenge dei ikkje brukar urimelig lang tid).

Lenke til kommentar
Eg er ikkje noko lovekspert, men "salg og utlevering" er i mine auge det som skjer når kunden betaler for ei vare i kassen. Ikkje når kunden plukker opp varen i butikken.

 

Dessutan har mange butikkar eit system som automatisk stopper alt kjøp etter kl. 20:00 ved at kassaapparatet ikkje lar deg slå inn alkoholholdige drikker etter dette tidspunktet. Eg har ikkje lest gjennom heile alkoholloven, men så vidt eg ser står det ganske klart at det skal være betalt innan tidspunktet. Butikken kan vel og nekte å selge deg kva som helst, ingen har noko rett til å kjøpe frå ein butikk, inkludert alkohol.

Vell. Da jeg jobbet som assisterende butikksjef hadde vi et litt annet system. Kl. 20:00 ble ølet tildekt, og en person gikk og sjekket kurvene til kundene (liten butikk), og stilte seg deretter opp bak siste person i køen som hadde hentet ut øl innen kl 20:00, og sa fra til vedkommende i kassen at dette var siste person som kunne kjøpe. Dette var et system som distrikssjef sa var ok, etter å ha pratet med de riktige personene, og ikke minst som kontrollørene (som støtt og stadig var innom butikken) sa var en helt godkjent system.

Og dermed tror jeg at din tolkning, ikke tilsvarer tolkningen næringsmiddeltilsynet (i Oslo) har.

Lenke til kommentar
Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Dette er vell egentlig ei vanlig problemstilling sidan lovverket ikkje gir ein klar definisjon om ølet må være betalt inne kl 20 eller om det er nok at kunden har kommt inn i butikken for å kjøpe øl før kl 20.

Salget skjer ikke når du kommer inn i butikken, men når du leverer pengene dine til personen bak kassen. Det sier seg vel egentlig selv at du ikke har kjøpt noe før det er betalt? Eller mener du at alle som går inn i en butikk, ser på en webshop eller leser en postordrekatalog automatisk er kunder fordi de ser på varene?

Lenke til kommentar
Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Dette er vell egentlig ei vanlig problemstilling sidan lovverket ikkje gir ein klar definisjon om ølet må være betalt inne kl 20 eller om det er nok at kunden har kommt inn i butikken for å kjøpe øl før kl 20.

Salget skjer ikke når du kommer inn i butikken, men når du leverer pengene dine til personen bak kassen. Det sier seg vel egentlig selv at du ikke har kjøpt noe før det er betalt? Eller mener du at alle som går inn i en butikk, ser på en webshop eller leser en postordrekatalog automatisk er kunder fordi de ser på varene?

 

Uh, ja?

 

I det du går inn i ein butikk er du kunde, får du ikkje hjelp til å finne ein bukse som passar før du har betalt du? Eg får i alle fall service som kunde i det eg går inn i ein butikk.

 

Det er jo også vanlig praksis at i det du legg ei produkt i handlekorga så blir produktet "ditt" og du må betale for det før du går ut av butikken. Samme visst du held på å prøve eit plagg i ein klesbutikk, ingen andre kan kreve å få kjøpe plagget som du held før du har hengt det tilbake på plass fordi det ikkje passa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...