Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

delta P = (75 - 40) W = 35 W

 

Ahh, selvfølgelig. Takk! :)

 

 

Men dere. Har sittet med en oppgave her en stund nå. Noen sier meg at den er lett men jeg klarer ikke å tenke riktig:

 

Vanda ønsker å finne ut hvor mye det koster å dusje. Hun dusjer gjennomsnittlig 8,0 min hver dag og bruker 12 liter vannhvertminutt. Vanda går ut fra dusjvannet er varmet opp fra 10C til 40 C. Hun vet at det kreves 4180 J for å gi 1kg vann en temperaturøkning på 1 K. Hun regner med at prisen på elektrisk energi er 0,90 kr per kWh.

 

 

Så, hun bruker 96Liter per dag. Tror ikke det har noe å si når jeg regner (?) men..

Så har jeg at temperaturen er 303K (30C).

 

Jeg tar 4180 * 303 = 1266540 J.

Dette er vel da hvor mye det kreves for å varme opp fra 10C til 40C

 

Så skal jeg gjøre dette om til kWh right? Leste at det 1 kWh = 1000J/s * 3600. Men det blir jo helt feil når jeg ganger 1266540J med 3600.

 

Hva er det jeg gjør feil? Skjønner dere tankegangen min så dere kan forklare litt nærmere?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så, hun bruker 96Liter per dag. Tror ikke det har noe å si når jeg regner (?) men..

Så har jeg at temperaturen er 303K (30C).

 

Her går det galt. Du trenger bare å bry deg om hvor mye hun må varme opp vannet. TemperaturFORSKJELLEN fra 10 til 40 grader er 30K. Du trenger bare å gange 4180 J/(kg*K) * 30 K * 96 kg, så får du hvor mange joule som brukes.

 

Og 1 kWh = 1kJ/s * 3600 s = 3600 kJ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

In a laboratory experiment two identical particles (P and Q) each of rest mass m0 collide. In the laboratory frame of reference, they are both moving at a velocity of 2/3c.

 

What is the total energy of P and Q?

 

-----

 

Svaret er oppgitt som 2.7m0c2 (de regner altså ikke ut "hele verdien"

 

Jeg tenkte flrst at man bare skulle bruke

 

Etot = 2ym0c2

 

Hvor

Etot = Energy of the system (begge partiklene, istedenfor bare en)

y = Lorenz factor

m0 = Rest mass

c = speed of light

 

Ved å bruke formelen for Lorenz factor kommer jeg frem til at y = 1.73

 

y = 1 / sqrt(1-(v2/c2) =1.73

 

2*1.73 = 3.46

 

Så svaret blir da 3.46m0c2

 

Men det er altså feil! Hvorfor?

Lenke til kommentar

Hvordan kan man regne ut arbeid vi utfører når vi dytter er stol bortover gulvet? I boken står det:

"kalles arbeidet W, kraften F og veien i kraftens retning s, kan vi regne ut arbeidet ved å bruke uttrykket: W = F * s"

Hvorfor i helvete kaller de arbeidet W? W, altså effekt, er jo arbeid dividert med tid?

 

Edit: Ah, W = work, men jeg skjønner fortsatt ikke. Hvordan finner jeg ut kraften når jeg dytter en stol?

Endret av Press
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg tror jeg fant det ut. :)

 

Virker det logisk at at 1 liter cola (1800 kJ) kan løfte ei jente på 50 kg 3600 meter opp i lufta? 50kg*10*3600m=1800000J=1800kJ. Det hørtes jo sinnsykt mye ut.

Virker det óg korrekt at 1 liter cola kan kjøre en bil i hastighet 60 m/s? 1/2*1000kg*60^2=1800000J. Sorry for at jeg forstyrrer sånn, men vi har prøve imorgen, og det hjelper ikke akkurat at læreboken er helt elendig.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at dere opererer på et litt høyere nivå :p Oppgaven lyder slik: "energiinnholdet I 100 ml cola er 180 kJ. Hvis det var mulig å overføre all energi I 1 l Coca cola til stillingsenergi, hvor høyt kunne vi ha løftet ei jente med masse 50 kg da?"

og

"Hvis vi kunne overføre all energi I 1 l cola til bevegelses energi, hvor fort ville en bil med masse 1000 kg kjørt da?"

Lenke til kommentar

Ja, det er mer energi enn man skulle tro i en lite mengde masse. Det var det Einstein fant ut i formelen E=mc^2. Det er også slik sola produserer så enormt mye energi. Den omdanner masse til energi ved fusjon. Bare i et par gram hydrogen er det enormt mye energi. Det er derfor fysikere prøver å finne ut hvordan vi kan få til fusjon på jorda. Da ville vi hatt nesten ubegrenset energi og kunne vært uavhengige av vannkraft, kull osv.

 

Så ja, du har nok regnet riktig. Oppgaven prøver å få fram det jeg nettopp sa, at en liten mengde masse er ekvivalent med enormt mye energi

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Men oppgaven hans har ingen ting med energi lagret i masse å gjøre. I en liter cola (som vi kan si veier 1 kilo) vil det være over 10^13 kj energi lagret i massen.

 

Jeg har heller ikke så god oversikt i hva det vil si at en liter cola inneholder 180 kJ energi. Er det kun i de kjemiske bindingene?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp:

En mann arbeider på taket av en bygning som er 48 m høy. Han mister en hammer som faller ned å treffer en tom parkeringsplass, ved foten av bygningen. Hvor lang tid går det fra han mister hammeren til han hører smellet fra nedlaget? Vi antar at lydhastigheten er 330 m/s.

 

Først må jeg jo finne ut hvor lang tid det går fra han mister hammeren til den treffer bakken. Men det er ikke oppgitt noe masse på hammeren for å regne dette ut?

 

Om det hadde stått fra hammeren treffer, hadde det da blitt: 48/330 = 0.15 s?

 

Men hvordan finner jeg ut akkurat denne?

Lenke til kommentar

Se bort fra luftmotstanden. Da blir det som et fall på månen og jeg regner med du husker det berømte eksperimentet med hammeren og fjæren som falt like fort.

 

Ja sånn. Men kan jeg ta utgangspunkt i det, under en eksamen når oppgaven er skrevet slik som her?

 

Blir det slik da:

 

v=Vo+at "så gjør jeg den om til: t= Vo-v/a", så blir det T= 0-48 / 9.81 = 4,89 s fra han mister hammeren til den treffer bakken.

 

Så plusser jeg på (4,89 + 0.15) s = 5.04.

 

Er dette rett?

Lenke til kommentar

lillepija:

 

0,15s er riktig for lyden

 

For fallet bruker du s = 1/2 at2. Snu med hensyn på t.

 

Hvis jeg har gjort rett får jeg 3,12s + 0,15s = 3,27s.

 

Er ikke 100% inne på det med å snu formler enda.

Men foresten, hvordan fant du den formelen? Står ikke i formelboka mi...

 

Og hvordan snur du den med tanke på at alle tallene her ganges.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...