Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Sliter med oppgave 7.16 som er i vedlegget.

Når jeg regner ut massenergien vil jeg ta med vekten til det ene elektronet man får i reaksjonen, men hvis jeg gjør det får jeg feil svar. Hvorfor skal jeg ikke ta med vekten til elektronet? Har heldag i morgen, så hadde vært kjekt om noen kan hjelpe meg

 

post-209888-0-62241900-1365700458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal bruke Kirchhoffs strømlov. Strømmen gjennom hver lampe er 0,4A. Amperemeter S måler strømmen som går gjennom en av lampene (0,4A). Amperemeter R måler strømmen som går gjennom to av lampene (0,4A + 0,4A = ..). Begge de to siste amperemeterne måler strømmen som går gjennom alle tre lampene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg trenger hjelp til å forstå et forsøk. Har brukt litt tid på det, men er ikke 100% sikker og med eksamen på lørdag trenger jeg egentlig tiden på resten av pensum.

 

Anyone? Please? :)

 

Jeg vet med sikkerhet at det er 1/6 sannsynlighet for at jeg får dette forsøket, så jeg MÅ kunne dette 100%. :)

Lenke til kommentar

Anyone? Please? :)

 

Jeg vet med sikkerhet at det er 1/6 sannsynlighet for at jeg får dette forsøket, så jeg MÅ kunne dette 100%. :)

Fremfor å bare poste hele forsøket, kan du ikke heller stille noen spesifikke spørsmål? Hvor detter du av, hva er det som ikke henger sammen? Hva er du usikker på?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fremfor å bare poste hele forsøket, kan du ikke heller stille noen spesifikke spørsmål? Hvor detter du av, hva er det som ikke henger sammen? Hva er du usikker på?

 

I hovedsak er jeg vel litt i tvil over hvilke krefter det er som virker under forsøket. Vi har G tyngden fra loddet og N normalkraften fra loddet og S som jeg regner med er trekkraften fra kraftmåleren eller snordraget.

 

Er det bare disse kreftene som virker her? Hva med motkrefter? Skal ikke de tas med i regnestykket?

 

Og er formålet med forsøket å vise at regnestykket med vektorkreftene gir det samme som avlesningen av vekten?

 

 

Vekten viser N* som er motkraften til N.

 

Har vi med dette verifisert Netwons 1. og 3. lov?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar

Hei! :)

Lurer på denne oppgaven: En radiosender har frekvensen 89,1 MHz og sender ut 2,00*10^29 fotoner per sekund. Hvor stor energi har ett foton i radiostrålingen? Hvor stor er sendereffekten?

 

Det jeg lurer på er hvor stor er sendereffekten?

 

Hadde vært kjempefint om noen hjalp meg med å finne sendereffekten. Tusen takk på forhånd :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...