Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et fly. Radarpulsen måler 8mikrosekund fra flyet til et fjell 1240m over bakken og tilbake. Så 4mikrosekund fra flyet til fjellet (1240m) en vei.

Hvor høyt oppe vil flyet da være, meter over havet?

 

Hey! Jeg fant det kanskje ut. Fikk ihvertfall riktig svar.

 

Jeg tok lysets hastighet (300.000.000m/s) og ganget med 4x10^-6 (siden 1mikrosekund er 10^-6 og 4 er fly til fjell en gang)) så fikk jeg 1200m.

Så tok jeg 1240m+1200m = 2440m!

Gjorde jeg det riktig? :D

 

Er det noen her?

Lenke til kommentar

Hey! Jeg fant det kanskje ut. Fikk ihvertfall riktig svar.

 

Jeg tok lysets hastighet (300.000.000m/s) og ganget med 4x10^-6 (siden 1mikrosekund er 10^-6 og 4 er fly til fjell en gang)) så fikk jeg 1200m.

Så tok jeg 1240m+1200m = 2440m!

Gjorde jeg det riktig? :D

Det er riktig, ja.

Lenke til kommentar

Takk :)

 

Har en oppgave her. Kjernefysikk, synes det er stress (tips til meg til prøven i morra? :/)

Men:

imagetxo.jpg

 

A) blir altså:

imageeyw.jpg

Men hvorfor blir det slik? Hvorfor er det uran og helium? Er helium alltid med i slike likninger? Det kunne vel vært andre stoffer som oppfylt slik at det ble likt på begge sider da..? :/

 

Mener effekten 10 år senere, i oppgave d)

 

Takk!!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er helium er at det står at plutolium sender ut alfastråling. En alfapartikkel er egentlig akkurat det samme som en 4-2 heliumkjerne. http://no.wikipedia....i/Alfapartikkel

 

Grunnen til at det er uran i dette tilfelle er at det er det eneste grunnstoffet som får protontallet til å bli bevart.

 

Hva mener du med finne halveringstiden? Den står jo oppgitt i oppgaveteksten.

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Noen her som erfaring med fysikk1 privatist? Vurderer å ta dette selv. Er 24 år, gjennomsnittlig i matematikk (dog 7-8 år siden sist) og godt motivert.

 

Har bare 1MX(R94) fra tidligere, men vurderer altså fysikk1 sammen med matematikk R1.

 

All hjelp mottas med stort takk :)

 

Hei :)

Jeg har tatt fysikk 1 som privatist. Dette var dog for å forbedre karakteren min, så jeg har hatt undervisning i det, så jeg vet ikke hvordan det er å ta det HELT selv. I tillegg hadde jeg fysikk- og matematikklæreren min som henholdsvis sensor og eksaminator, så de visste jo hvor jeg lå og hvilken karakter jeg ville ha, uten at det skal ha så stor betydning. Det faktum at jeg kjente begge to godt, gjorde meg i alle fall mye mindre nervøs! Men nå vet ikke jeg hva du skal gå, men har du sjekket muligheten for å ta forkurs?

Lenke til kommentar

Balmerserien i strålingen fra hydrogen kommer av energisprang ned til E2

 

a) Regn ut den største og den minste frekvensen i balmerserien

 

wut?

 

 

Den minste frekvensen blir nok når strålingen faller fra chart?cht=tx&chl=E_3 til chart?cht=tx&chl=E_2. Og den største frekvensen er når strålingen faller fra chart?cht=tx&chl=E_{\infty} ned til chart?cht=tx&chl=E_2. Altså når chart?cht=tx&chl=E_n-E_2=0-E_2.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne?

 

tjyKJl4.jpg

 

 

1) Her tenker jeg at når bøylen går inn i magnetfeltet vil den magnetiske fluksen øke. På grunn av lenz lov vil det da induseres et magnetfelt i motsatt retning, altså oppover. Ved å bruke høyrehåndsregelen finner jeg at strømretningen er ABCDA, altså at påstanden er gal. Men fasiten sier at påstanden er riktig fram til bøylen snur.

 

2) Jeg tenker at det vil virke en magnetisk kraft imot bevegelsesretningen på grunn av induksjonen og det summen av de magnetiske kreftene derfor ikke er null, men fasiten sier at påstanden er riktig.

 

3) Fasiten sier at påstanden er gal. Er det på grunn av den magnetiske kraften som virker imot bevegelsesretningen?

Lenke til kommentar

1) Du tenker riktig med Lenz' lov, jeg tror bare du må visualisere situasjonen i 3D får å finne riktig retning, (Husk at det spørres etter strømretning, ikke retningen elektronene beveger seg.)

 

2) Pga. symmetrien i sløyfen vil kraften på AB kansellere kraften på CD. Jeg tror også at kraften på BC vil kansellere AD (hvis du finner formelen for kraften på en strømleder i magnetfelt bør du kunne finne ut om jeg har rett.)

 

3) Dersom 2) er riktig må nødvendigvis 3) være riktig pga. Newtons andre lov, så her må det være feil i fasiten på en av de to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...