Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Som sagt, kraft har ikke enheten newtonmeter, det har enheten newton OG jeg har forklart deg akkurat hvordan du skal regne om fra kraft (newton) til masse (kg)

 

AtW

 

Nei, tyngd oppgis i fysisk sammenhen i Newton, ikkje i vekt, det du snakker om er eit apparat til å måle tyngd med. Dersom du fjernar baderomsvekta frå badet, blir badet eit vektlaus rom.

 

(Veit eg eigentleg ikkje burde pirke, men kunne ikkje dy meg.)

 

Stemmer, det er helt greit å pirke, det er viktig å være presis når man snakker om fysikk,

 

AtW

MEN, vis kraften og lengden har samme retning blir da newtonmeter lik energi(joule) ikke dreiemoment.

men for det elgen spurte om så er det bare til ekstra forvirring, måtte bare får frem at NM ikke barekan være dreiemoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan si det på enda en annen måte.

Det er altså en skrumaskin som er oppgitt til gi 3,5 Nm

 

Hvis jeg plaser en sylinder i akslingen , surre en tråd rundt og henger et lodd i den andre enden så vil den altså klare å løfte et lodd på ca 1 kG . hvis jeg forstår de riktig ?

Det kommer altså helt an på diameteren (edit: mer korrekt radiusen, men forholdet mellom r og d er jo konstant...) på sylinderen du vikler denne tråden rundt, men svaret er nærmest garantert ja. Den klarer 3,5N (knapt 350 gram) på en meters arm (radius, altså to meter i diameter...), og da klarer den det tredobbelte (altså ca. 1050 gram eller et kg) på en tredjedels meter (66cm diameter). På en sylinder med 6,6 cm diameter (altså en tiendedel) bør den klare ca 10kg.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Fikk ikke svar på mitt forige spørsmål, så jeg prøver å formulere meg på nytt:

 

Har 2 klosser bundet sammen via ei snor som går gjennom ei vektløs trinse uten friksjon:

den ene: m1

#2: m2

hva er trekkkraften T da?

er det slik at T=m1g-m2g i dette tilfellet? (avhengig av retning naturligvis)

 

Spørsmål#2:

La oss si at trinsen ikke er uten friksjon, og har treghetsmoment I og radius R

Gitt massene m1 og m2 bundet som tidligere beskrevet, hva er nå trekkkraften T?

blir dette T=(I/R)-m1g+m2g (+m1g-m2g for annen retning)?

 

 

I tilleg spørsmål #3:

(dette er jeg ikke 100% sikker på men T kan vel og ha en krafkoffisient T f ?)

Hva gjør jeg med en slik i en lignende problemstilling?

Lenke til kommentar

 

MEN, vis kraften og lengden har samme retning blir da newtonmeter lik energi(joule) ikke dreiemoment.

men for det elgen spurte om så er det bare til ekstra forvirring, måtte bare får frem at NM ikke barekan være dreiemoment.

 

Newtonmeter og joule er samme enhet, men det er jo den type forvirring man skaper når man snakker om enheter istedet for å bruke størrelser. Man kan jo bruke newtonmeter istedet for kcal på melkekartongen om man ønsker det. Det mest presise er å bruke størrelser som energi, effekt, temperatur dreiemoment osv. Men når folk er upresise og bruker enheter så må man gjette seg til hva de mener.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg kan si det på enda en annen måte.

Det er altså en skrumaskin som er oppgitt til gi 3,5 Nm

 

Hvis jeg plaser en sylinder i akslingen , surre en tråd rundt og henger et lodd i den andre enden så vil den altså klare å løfte et lodd på ca 1 kG . hvis jeg forstår de riktig ?

Det kommer altså helt an på diameteren (edit: mer korrekt radiusen, men forholdet mellom r og d er jo konstant...) på sylinderen du vikler denne tråden rundt, men svaret er nærmest garantert ja. Den klarer 3,5N (knapt 350 gram) på en meters arm (radius, altså to meter i diameter...), og da klarer den det tredobbelte (altså ca. 1050 gram eller et kg) på en tredjedels meter (66cm diameter). På en sylinder med 6,6 cm diameter (altså en tiendedel) bør den klare ca 10kg.

 

Diameteren der jeg plaserer skru bitsene er på ca 50 mm.

Lenke til kommentar

Armen er vel bare 1 meter. Dvs armen er lik r ikke d

Det stemmer, men når han har gjort samme feil to steder (2000 og 50) blir resultatet rett likevel.

 

Bedre måte å stille opp regnestykket blir 3,5Nm x 1000 / 25=140Newton (ca. 14kg) på 25 mm.

 

hvilken feil ?.

jeg tok utgangspunktet i det første regnestykket.

Forøvrig så kjenner jeg ikke til regnemåten her.

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Trenger litt av deres ekspertise til å forklare meg en ting.

 

Bilde av problemet

 

Skal regne ut momentet i senteret av mutteren, når det er en kraft på 250N i handtaket, i retning som vist på bildet.

 

Jeg bruker formelen M=r x F

 

Når jeg skal regne ut x og y komponentene til F, lurer jeg på hvorfor man bruker vinkelen θ=255 grader, og ikke vinkelen på 15 grader?

 

Takker for svar

 

 

Mvh pistasj

Endret av pistasj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...