Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en induksjonsoppgave jeg ikke får til:

 

"Et fly beveger seg vannrett på et sted der den jordmagnetiske feltstyrken har en loddrett komponent på 50 µT nedover. Mellom vingespissene blir det indusert en spenning på 0,46 V. Avstanden mellom vingespissene er 42 m. Hvor stor fart har flyet? Hvilken av vingespissene er positiv? "

 

4h35m9.jpg

 

Hvis jeg bruker høyrehåndsregelen Fm = qvB, legger jeg pekefingeren til høyre langs v, langefingeren loddrett nedover og får dermed en tommelfinger som peker fra høyre vingespiss til venstre vingespiss. Hvis den magnetiske kraften går fra høyre til venstre, er dette strømretningen for en positiv ladning. Ergo må høyre vinge være positiv, siden strømmen går fra + til -.

 

Hva er det jeg gjør galt? Fasiten sier at venstre vinge er positiv.

Lenke til kommentar

Jeg har figuren på bildet vedlagt. Det er altså en rektangulær arm festet til en aksel som går ned i midten av spolen.

 

Jeg vil finne ut om jeg kan bruke denne bremsen på 0.113NM for å bestå kravet mitt.

 

Jeg har altså en arm som er 0,0012kg tung, 0,065meter fra sentrum og ut, og 0,008meter bred. Tykkelsen er forøvrig 3mm om det har noe relevans.

Akselen i midten er 0,18 meter lang, har en radius på 0,002meter og en masse på 0,00226kilo.

 

Armen kommer til å starte å rotere, og rotere 6 runder på 0,25 sekund. Om jeg ikke tenker feil, vil den da ha en vinkelhastighet på omtrent 6*2pi rad/sek = 48pi rad/sek.

Vi ønsker at armen skal stoppe på 45grader, eller pi/4 radianer.

 

Jeg har gjort et forsøk på å beregne treghetsmomentene på plata og akselen. Kom da frem til at plata har et treghetsmoment på 1,7*10^(-6) kgm^2, og at akselen i midten har et treghetsmoment på 4,52*10^-9 kgm^2, hvilket gir et samlet treghetsmoment på 1,72*10^-6. Kan dette stemme?

 

Så er spørsmålet... Hva gjør jeg videre?

post-79688-0-75746000-1330339002_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei folkens. Sitter her og sliter med noen greier...

 

 

(Laga den posten her i mattetråden også, men tror kanskje det passer bedre her)

 

 

Jeg prøver å regne ut hvor lang tid en prosjektil bruker på å bli akselerert gjennom en strømførende coil. Jeg har formelen for kraften på prosjektilet som funksjon av avstanden fra senteret av coilen.

 

Å finne farten til prosjektilet når den kommer ut av coilen er jo enkelt nok, det er jo bare å integrere kraften over avstanden prosjektilet beveger seg for å få arbeidet gjort på prosjektilet, og så bruke formelen for kinetisk energi. Men jeg klarer rett og slett ikke å finne en formel for hvor lang tid prosjektilet bruker på å bli akselerert. Hvis akselerasjonen hadde vært konstant ville det vært piece of cake, men jeg får hodepine av varierende akselerasjon. Er det noen som vet hvordan jeg kan regne det ut?

 

Kraften som funksjon av posisjonen til prosjektilet er et tredjegradspolynom (helt presist er det F(x)= -0.016x^3 -0.8x^2 -9.5x +6.5)).

Kraften virker fra x=-20 til x= 0.post-123991-0-07794100-1330724966_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Forutsatt at hjernen ikke har tatt helt helg enda:

Hvis du dobbelintegrerer akselerasjonen så får du posisjonen. Deretter regner du ut snittfarten. Da kan du bruke SVT-formelen.

Det ville nok fungert hvis akselerasjonen var tidsavhengig. Men den er posisjonsavhengig, så hvis jeg dobbeltintegrerer akselerasjonen vil jeg få posisjon som funksjon av posisjon :hmm:

 

 

Lenke til kommentar

Snobjorn: Opptaket må være langt nok til å kunne oppløse den laveste frekvensen, 24 Hz. Det vil si minst 1/48 sekund for å få minst to målepunkter per periode av 24Hz signalet. Samplingshastigheten må være høy nok til å kunne oppløse den høyeste frekvensen. Dvs. 2*4,8 kHz = minst 9,6 kS/s.

 

Omtrentlige tall.

Lenke til kommentar

Okei, tror jeg fant ut av hvordan jeg kan løse problemet mitt. Må bare finne en løsning på den difflikningen her:

d^2x/dt^2 = m(-0.016(x)^3 -0.8(x)^2 -9.5x +6.5) (m er en konstant)

Noen ideer? Er ikke helt stødig på difflikninger :hrm:

disse er ikke helt trivielle åløse,

2. ordens ikke-lineær ODE.

sikker på at diff.likningen er satt opp riktig...

Lenke til kommentar

Har en induksjonsoppgave jeg ikke får til:

 

"Et fly beveger seg vannrett på et sted der den jordmagnetiske feltstyrken har en loddrett komponent på 50 µT nedover. Mellom vingespissene blir det indusert en spenning på 0,46 V. Avstanden mellom vingespissene er 42 m. Hvor stor fart har flyet? Hvilken av vingespissene er positiv? "

 

4h35m9.jpg

 

Hvis jeg bruker høyrehåndsregelen Fm = qvB, legger jeg pekefingeren til høyre langs v, langefingeren loddrett nedover og får dermed en tommelfinger som peker fra høyre vingespiss til venstre vingespiss. Hvis den magnetiske kraften går fra høyre til venstre, er dette strømretningen for en positiv ladning. Ergo må høyre vinge være positiv, siden strømmen går fra + til -.

 

Hva er det jeg gjør galt? Fasiten sier at venstre vinge er positiv.

 

 

 

 

Høyrehåndsregelen gjelder for positive ladninger. Dermed blir positive ladninger dratt mot venstre som du sier, og negative ladninger bir dratt mot høyre.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Det ville nok fungert hvis akselerasjonen var tidsavhengig. Men den er posisjonsavhengig, så hvis jeg dobbeltintegrerer akselerasjonen vil jeg få posisjon som funksjon av posisjon :hmm:

 

Haha, sorry. Hjernen hadde tatt helg, ja.

 

Når det gjelder diff-ligningen din: "Løsning"

Så må jeg spørre hvilket fag du har. Skal være kommet langt for å måtte løse ulineære diff-ligninger. Dessuten ser det ut til at du må ha sluttiden for å løse diffligningen. Må nesten være en lettere måte å finne tiden på.

Posisjon/fart vil gi deg tiden. Prøv å bruk det...

Lenke til kommentar

Det ville nok fungert hvis akselerasjonen var tidsavhengig. Men den er posisjonsavhengig, så hvis jeg dobbeltintegrerer akselerasjonen vil jeg få posisjon som funksjon av posisjon :hmm:

 

Haha, sorry. Hjernen hadde tatt helg, ja.

 

Når det gjelder diff-ligningen din: "Løsning"

Så må jeg spørre hvilket fag du har. Skal være kommet langt for å måtte løse ulineære diff-ligninger. Dessuten ser det ut til at du må ha sluttiden for å løse diffligningen. Må nesten være en lettere måte å finne tiden på.

Posisjon/fart vil gi deg tiden. Prøv å bruk det...

Det er ikke noe fag. Prøver å skrive et program som kan aproksimere effektiviteten til en coilgun jeg skal bygge.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Posisjon/fart vil gi deg tiden. Prøv å bruk det...

Det er ikke noe fag. Prøver å skrive et program som kan aproksimere effektiviteten til en coilgun jeg skal bygge.

 

Da er det ikke noe bedre enn numeriske metoder jeg kommer på:

regner du ut fart og posisjon i flere punkter kan du regne ut delta t summere disse og få den totale tiden. delta t = (delta posisjon)/fart => endring i tid = endring i posisjon/fart.

Eks. Med et steg på 20cm vil du få sluttfart/20cm og en stor unøyaktighet i tiden. Regner du ut midtveisfart/halvveis(10cm)+sluttfart/10cm

 

Med et lite nok steg vil du få et nøyaktig nok resultat(tipper 1cm-steg vil gi greit resultat og 1mm en feilmargin mindre enn noen hundredeler). Bruk datamaskin til dette. ;)

 

 

Hvordan forholder resistansen i en fotomotstand seg til lysintensiteten?

fotoresistor

Scroll ned på siden og du har ein grei graf med utledning av formelen. Bare husk at konstantene kan variere for hver motstand.

Regelen er at høy lysintensitet minker motstanden.

Lenke til kommentar

Hei :)

Får oppgitt at Ek= Wsummen av kreftene, betyr dette at et objekt med konstant fart IKKE har kinetisk energi? Dette kan jo ikke stemme, men det som forvirrer meg er at Wsummen av kreftene må være lik 0*s*cos a (Sum F * s * cos a), siden kreftene som virker på et legeme i konstant fart er lik 0 (Newtons 1. lov).

 

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...