Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takk for hjelpen, Simen1.

 

Kan noen være så greie å se over en annen oppgave jeg har gjort? Jeg har tatt utgangspunkt i et eksempel fra boka som gikk ut på å regne ut hvor stor del av volumet til et isfjell som ligger under vann, men jeg er slett ikke sikker på om det blir riktig.

 

Oppgaven går ut på å finne ut hvor dypt en flåte stikker i vannet. Flåten er kvadratisk med sider lik 1 meter. Høyden av flåten er 0,7meter. Flåten ligger i ferskvann.

 

Dette er hva jeg har gjort:

 

Flåtens massetetthet= m/V = 120/(1*1*0,7) = 171,4kg/m3

Tettheten til ferskvann: 0,998*103 kg/m3

 

Flåten ligger i ro, så oppdriften, O, = tyngden G.

 

G= mg= V*pf*g

O= Vv*pv*g (p=tetthet, senket f=flåte, senket v=vann)

 

Vv*pv*g = V*pf*g --> V/Vv=pf/pv = 171,4/(0,998*103)= 0,17

 

Her blir jeg usikker på hvordan jeg skal gå videre for å finne ut hvor mange cm av flåten som ligger under vann.(Forutsatt at det jeg har gjort i det hele tatt er riktig da.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å vite flåtens massetetthet. Det som teller er flåtens vekt, 120 kg.

 

Siden den ligger i ro fortrenger den nøyaktig 120 kg vann. Du kan sikkert regne tettheten til ferkskvann som 1. Da fortrenger flåta 120 liter = 0,12 kubikkmeter vann. Når bunnen i flåta er 1 kvadratmeter finner du dybden ved å dele volumet på bunnarealet 0,12m3/1m2 = 0,12 meter. Altså 12 centimeter.

Lenke til kommentar

Lurer litt på noen oppgaver knyttet til Newtons 1. og 2. lov:

 

1) Vi må bruke en stor kraft for å skyve en bil selv om

farten er både liten og konstant.

Er dette i samsvar med Newtons 1. lov?

 

2)

a) Et barn sitter i passasjersetet framme i en bil uten

sikkerhetssele.

Hva kan skje med barnet hvis bilen må bråbremse?

 

b) Et barn sitter i fanget til en voksen passasjer som

heller ikke bruker sikkerhetssele.

Går det da bedre med dette barnet ved en brå-

stopp? Eller kan det gå verre? Diskuter.

 

c) En liten lastebil tar med en passasjer. Passasjeren

får sitte på lasteplanet.

Hva skjer med denne passasjeren hvis lastebilen

må bråbremse?

 

I den første oppgaven er jeg ganske usikker, men på oppgave 2 tenkte jeg i a) at barnet ville fare i dashbordet med ΣF=ma. I b) vil det gå dårligere for barnet, for da vil den totale massen av de to være større, altså må ΣF=ma være større enn i a). c) må vel være det samme som i a).

 

Håper noen kan oppklare dette for meg :)

Lenke til kommentar

*snip*

 

litt usikker her nå da jeg er litt rusten, men:

 

1. så lenge farten er konstant vil newtons 1. og 2. lov si at det ikke er noen kraft som påvirker kjøretøyet. newtons 3. vil vel si at kraften og motkraften er like stor.

 

2.

a) hva kan skje? samme som alt annet som ikke er sikret i en bil som bråbremser, barnet kan ha en senere deakselerasjon en bilen og dermed relativt i forhold il bilen akselerere forover.

 

b) det kommer da helt ann på hvordan barnet holdes og om personen klarer å holde seg igjen i bilen nok til at denne og barnet ikke kastes rundt.

 

c) samme som over vil skje, personen vil ha en deakselreasjon som er tregere en lastebilen så det er opp til personen å holde seg fast for å ikke "tryne forover"

 

forøvrig vil jeg si at spørsmålene dine er ulne og uklare, i spørsmplet virker det som du lurer på hva slags skader som kan oppstå med barnet, men i bunnen så blri spørsmålene igjen rent teoretisk fysikk. Vel sånn ser jeg det.

 

Det som er viktig å få med seg er i mitt hode:

1. små barn har mindre mulighet til å selv holde igjen ved bråbrems så vis bremsingen blir så stor at friksjonen som holder barnet i sete overkommes vil barnet skli.

 

2. når barn holdes fast av en voksen vil fremdeles den voksne ha gode muligheter til å lese trafikk situasjonen og "holde seg fast" med beina, i tillegg vil den økte vekten gi økt friksjon mot underlaget.

 

 

 

såååå, hva er det egentlig du lurer på? skadene på barnet eller kreftene som påvirker personer i en bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om noen kan gi meg noen hint til denne oppgaven? Skal finne loddet sin størrelse.

 

Luftputebenk illustrasjon.

 

Jeg bruker Newtons 2. lov - summen av krefter = masse*akselerasjon.

 

Tegner opp en tegning med krefter, deler hele driten inn i to systemer.

 

System 1: Vognen, her virker tyngden av vognen, samt en normalkraft fra bordet og trekk-kraften i snoren.

 

System 2: Lodd, her virker samme T(Trinsen og tauet er tillnærmet masseløse, og tillnærmet null friksjon), og tyngden av loddet, m*g

 

a=65M/s^2, vognen oppå benken; m1 = 1kg -> 9.81N

 

Når jeg driver å sjonglerer med div. formler så kommer jeg bare i en ondsirkel. Setter pris på om noen guider meg i rett retning.

 

Beklager hvis det var dårlig forklaring fra min side av problemet.

 

http://grimstad.uia.no/perhh/phh/sim/sim/SimReal/SimReal_no/Physics/Mechanics/AirTrack_Velocity/AirTrack_001.htm (link til oppgaven, simuleringen)

Lenke til kommentar

Hei :)

Trenger hjelp med noen elektro oppgaver. Antar at dette går under fysikk.

 

Oppgaven:

En trefasemotor trekker 11,2 A ved 440 V og med cos φ = 0,82. Motoren driver en pumpe.

a) Beregn motorens avgitte effekt til pumpen når motorens totale tap er 1000 W.

b) Hvordan kan du skifte dreieretning på en asynkronmotor?

 

Er ikke ute etter å få svaret på oppgaven, men en formel. Finner ikke ut hvilken formel som skal brukes.

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om noen kan gi meg noen hint til denne oppgaven? Skal finne loddet sin størrelse.

 

Luftputebenk illustrasjon.

 

Jeg bruker Newtons 2. lov - summen av krefter = masse*akselerasjon.

 

Tegner opp en tegning med krefter, deler hele driten inn i to systemer.

 

System 1: Vognen, her virker tyngden av vognen, samt en normalkraft fra bordet og trekk-kraften i snoren.

 

System 2: Lodd, her virker samme T(Trinsen og tauet er tillnærmet masseløse, og tillnærmet null friksjon), og tyngden av loddet, m*g

 

a=65M/s^2, vognen oppå benken; m1 = 1kg -> 9.81N

 

Når jeg driver å sjonglerer med div. formler så kommer jeg bare i en ondsirkel. Setter pris på om noen guider meg i rett retning.

 

Beklager hvis det var dårlig forklaring fra min side av problemet.

 

http://grimstad.uia.no/perhh/phh/sim/sim/SimReal/SimReal_no/Physics/Mechanics/AirTrack_Velocity/AirTrack_001.htm (link til oppgaven, simuleringen)

Har sett litt på linkene dine og det du skriver her nå.

 

er hele systmet ditt tilnærmet firksjonsfritt, da også lasten på bordet som du flytter på med loddet.

 

Jeg har ikke sett simuleringen du harlagt ut, men hva er det du lurer på? fart, akselerasjon, eller noe helt annet?

 

Hei :)

Trenger hjelp med noen elektro oppgaver. Antar at dette går under fysikk.

 

Oppgaven:

En trefasemotor trekker 11,2 A ved 440 V og med cos φ = 0,82. Motoren driver en pumpe.

a) Beregn motorens avgitte effekt til pumpen når motorens totale tap er 1000 W.

b) Hvordan kan du skifte dreieretning på en asynkronmotor?

 

Er ikke ute etter å få svaret på oppgaven, men en formel. Finner ikke ut hvilken formel som skal brukes.

 

Takker for all hjelp :)

a)

P=U*I* roten av 3 blir det vel?

og siden motorens totale tap ville jeg si at du ser bort fra cos φ.

 

b)

tror ikke det finnes en formel på dette, er vel mer noe du vet.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

hvis jeg nå husker riktig så bytter du rundt på L1 og L3
Lenke til kommentar

En ledersløyfe med resistans 1,4 Ohm er plassert i et magnetfelt. Den magnetiske fluksen gjennom sløyfen varierer med tiden t etter formelen Phi = 18 Vs^2/t, der 0<t<10s Finn et uttrykk for indusert ems i ledersløyfen i denne tiden.

 

Sliter med denne oppgaven. Slik jeg tolker det er det blandig av enheter og variabler i formelen boken har oppgitt, noe som bidrar til at jeg blir mer forvirret enn nødvendig. Videre tenker jeg at jeg må ta i nytte formelen for indusert ems som er minus fluksendring delt på tidsendring. Da t er tilnærmet lik 0, vil derimot fluksen gå mot det uendelige. Dette tolker jeg som at indusert ems vil bli tilnærmet lik uendelig, noe som helt klart må være feil. I tillegg tror jeg at jeg må nytte meg av opplysningen om resistans, noe som jeg ikke helt vet hvor passer inn. Mulig at den infoen er for senere deloppgaver, men tar den med likevel.

 

Hvordan løser jeg denne oppgaven?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hei!

Lurer på denne oppgaven:

 

En stein har massen 1,20 kg. Den ligger i ro. Så bruker

vi en konstant kraft på den. Kraften virker loddrett oppover

og virker i 0,50 s. Steinen får en fart på 20,0 m/s.

Hvor stor er akselerasjonen til steinen?

Hvor stor er kraften på steinen?

Hvor høyt stiger steinen etter at den har fått farten

20,0 m/s?

Steinen er 15,0 m over det punktet der den hadde

farten 20,0 m/s, på to forskjellige

tidspunkter.

Hvor lang tid er det mellom de to tidspunktene

som steinen har denne høyden?

 

Jeg har funnet akselerasjonen til og kraften på steinen, men de andre fikk jeg ikke til ... Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

For å finne ut kor høgt den går, kan du vel nytte den tidlause formelen (kva er farta til steinen akkurat i det den er på toppen?), og den andre finn du ved å nytte den vanlege vegformelen, s = v0t + 0.5at2.

 

Jeg har brukt den tidløse formelen, men da fikk jeg at høyden var 5 m, og det stemmer ikke med fasiten (20,4 m)...

I det andre spørsmålet får jeg en andregradsligning, men da blir svaret 0,63 (her blir akselerasjonen fortsatt 40 m/s^2, sant?

Lenke til kommentar

Akselerasjonen er 40 m/s^2 oppover berre i den tida steinen vert påverka av krafta du har rekna ut, altso dei fyrste 0.5 s av rørsla. Etter den krafta har slutta å virke, er det berre tyngdekrafta som virker på steinen, og då er akselerasjonen kva for noko?

 

Åja, det er sant. da er akselerasjonen 9,81 m/s^2 nedover, og svaret blir riktig :) ¡Muchísimas gracias!

Lenke til kommentar

Akselerasjonen er 40 m/s^2 oppover berre i den tida steinen vert påverka av krafta du har rekna ut, altso dei fyrste 0.5 s av rørsla. Etter den krafta har slutta å virke, er det berre tyngdekrafta som virker på steinen, og då er akselerasjonen kva for noko?

Jeg får visst ikke helt riktig svar på den siste ... Er strekningen her 15 m eller 30 m?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jobber med en projektiloppgave der jeg sitter fast. Har kommet frem til en ligning som er i bilde under sammen med oppgaven. Noen som kan se eventuelle feil i ligningen min? Jeg har ikke helt kjønt hvordan man bruker latex, så har skrevet det i photoshop, håper det er oversiktlig.

 

Svar på oppgaven:

 

 

11m/s

 

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...