Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nesten utelukket hørt på Freddie Gibbs (aka. Fredrick Tipton, Freddie Soprano, Freddie Corleone, Freddy Kane, Freddie McClane osv.)

 

Måten han formidler iskald kynisme med en liten dose selvforrakt men samtidig klarer å skvise inn litt samvittighet er ett bra utgangspunkt og når leveringen er på et nivå som gjør at jeg begynner savne nittitallet da ting faktisk skulle rime gjør at han lett har klatret opp til en top 3 dead-or-alive mc plass i mine øyne.

 

Kan ikke huske å ha satt like mye pris på ett rap-album som Cocaine Pinata siden Piece of Strange av Cunninlynguists eller Atliens/Illmatic/Ready to Die, Cuban Linx, Marshall Mathers LP osv.

 

Curren$y Feat. Freddie gibbs - Scottie Pippens

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med deg, Primer. Pinata, Str8 Killa, Babyface Killa, Cold Day in Hell, bare for å nevne noen prosjekter som alle er helt next level imo. En av favorittartistene mine.

 

Freddie Gibbs - Robb Me a Nigga live

 

That breathcontrol.

Endret av Nopros
Lenke til kommentar

Ingenting å utsette på rappinga til Freddie Gibbs. Men synes mange av beatsa på den plata faller igjennom for min del. Veldig synd egentlig, men også helt typisk. Men ja, enig, sykt bra flow. Og når det funker så funker det. Case in point.

 

Freddie Gibbs & Madlib - Shitsville

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Versjonen uten Das EFX er trolig min favorittlåt fra PMD. Liker den bedre fordi jeg synes han bærer låta mye bedre på egenhånd og hvor man har full fokus på PMD sin flow, og ikke blir forstyrret med typisk konsertframføring hvor de rapper over hverandre + scratchinga. Fantastisk produksjon og rapping, rett og slett skikkelig Rugged-N-Raw.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/rampelys/musikk/musikkanmeldelser/plateanmeldelse-lars-vaular-666-alt/a/23393601/

 

Lars Vaular sitt nye album har fått terningkast 6. Han er fortsatt Norges beste rapper, men jeg vet ikke helt om jeg liker den nye "A-laget" stilen hans. 1001hjem var et mesterverk som det skal mye til for å leve opp til.

 

Stilen hans hadde vært mulig å undskylde om han var 20 år, men han er 30. Det som skjer videre nå er forutsigelig. Om 10-15 år crasher han hardt, etter å ha ødelagt både sitt eget og de rundt hams liv. Enten tar han selvmord, eller så får ha en åndelig oppvåkning, angrer alt, greier ut om de på Skavlan og vier resten av livet sitt til å lage buddistisk rap. Siste fase her kan bli interessant, men fram til det kommer jeg til å ignorere ham fordi han er så grunn og kjedelig.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av det han sier gir ikke mening.

 

– Det jeg lager musikk om er, veldig ofte, at alle kan bli ka som helst. At alle kanskje e ka som helst. Det er bare forskjellige variabler som gjør at du blir den du er. Det er et slags naivt verdenssyn som ligger bak der. Og i musikken lever jeg ut de forskjellige karakterene i meg. Det er jo meg. Men å stå der å rope i bar overkropp er kanskje ikke det første jeg gjør. Noen dager våkner jeg opp om morgenen og er han fyren, men for det meste er jeg ikke det. Det kommer også litt an på hvordan beaten er når jeg kommer i studio, hehe.

 

For det første skjønner jeg ikke hva han snakker om. Vet han ikke hvem han selv er? For det andre sier jo Vaular selv på "Lille Rapper" at han ikke orker flere adopterte identiteter, noe jeg for øvrig sier meg helt enig i, men da fremstår dette som hyklersk for meg.

 

Apropos klare meldinger. Journalisten minnes et tidligere intervju med Vaular. Den gang snakket han om hvor kjipt selve ordet «Stoltenberg» høres ut på en rapskive. Åpningssetningen på den nye skiva lyder Eg ser Stoltenberg og Erna Solberg – eg ser ingen jævla forskjell ...
– Hehe. Ja, jeg bryter reglene. Nevner begge to også – Stoltenberg, Solberg. Alle bergene! Men det det handler om i denne sammenhengen, er hvordan politikere hadde gjort seg veldig bra som rappere. Eller som wrestlingstjerner. Det er mye som forsvinner i den der «nå må jeg sette deg på plass og inn i et hjørne»-mentaliteten. «Nå skal jeg ta over makten for å gjøre NESTEN det samme som du gjør. Jeg har lyst til å STYRE.» Det er jo litt forskjell. Men den privatiseringen man snakker om nå – at vi selger skogen vår og sjøen vår. Det er jo noe Arbeiderpartiet for lengst har satt i gang.
– Spillet blir viktigere enn innholdet – akkurat som i hiphop?
– Ja, jeg er ikke noe bedre sjøl. Heldigvis tar jeg ikke på meg det der ansvaret, da. Men jeg er en del av det samme hykleriet. Det er for så vidt det «666 ALT» handler om. Vi er alle mafiakoner.
– Vi er alle Carmela Soprano?
– Ja, alle er med på at den tingen her går rundt. Om man absolutt skal lete etter noen mening med denne skiva, er det det går i. Jeg tar opp våre verdier, alt av overflatiskhet. Men legger alt på meg selv som hovedperson, som sier disse tingene og fronter det der. Jeg digger det jo. Jeg elsker sex og rus og merkeklær, jeg ... Det er fett.
Synes du dette er ordene til en intelligent person?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste her har nok sikkert hørt, men denne er definitivt verdt sin egen post her. Har stor tro på nyeste albumet til Kendrick, de to første singlene så langt har vært dritbra. Liker hvordan beaten får et skikkelig FlyLo preg på slutten, og mener å huske jeg leste et sted at han har vært med å produce låter som skal på det nye albumet. :)))))

 

Kendrick Lamar - The Blacker The Berry

 

https://www.youtube.com/watch?v=6AhXSoKa8xw

Lenke til kommentar

 

http://www.vg.no/rampelys/musikk/musikkanmeldelser/plateanmeldelse-lars-vaular-666-alt/a/23393601/

 

Lars Vaular sitt nye album har fått terningkast 6. Han er fortsatt Norges beste rapper, men jeg vet ikke helt om jeg liker den nye "A-laget" stilen hans. 1001hjem var et mesterverk som det skal mye til for å leve opp til.

 

Stilen hans hadde vært mulig å undskylde om han var 20 år, men han er 30. Det som skjer videre nå er forutsigelig. Om 10-15 år crasher han hardt, etter å ha ødelagt både sitt eget og de rundt hams liv. Enten tar han selvmord, eller så får ha en åndelig oppvåkning, angrer alt, greier ut om de på Skavlan og vier resten av livet sitt til å lage buddistisk rap. Siste fase her kan bli interessant, men fram til det kommer jeg til å ignorere ham fordi han er så grunn og kjedelig.

 

 

Det er derfor jeg ikke liker det nye albumet hans for godt. Det som skuffer meg mest med det er de forferdelige tekstene. Lars Vaular er på sitt beste den beste tekstforfatteren blandt norske rappere. Stilen han hadde i "Du betyr meg" og spesielt "1001 Hjem" var mye bedre enn den club-hiphopen han prøver å kopiere fra A-laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...