Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leter etter album som jeg ikke husker navnet på, husker heller ikke navn på duoen eller navnet på noen av låtene :p

Ganske jazzy samples, fra rundt 2004-2006 (trur jeg). Album-coveret er veldig likt Talib Kweli - Reflection Eternal. "Maleri" av duoen forann en vegg, mye gultoner i fargene. Trur navnet på gruppa er ... and ... (som f.eks. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince).

 

Lite å gå etter her, men håper noen veit hvilket jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Uansett var dette dødsfett! Føler jeg har hørt den låten der før, er noe med hooket. Er dog ganske sikker på at det bare er hjernen som lurer meg. Må sjekke ut litt mer i morgen!

Ble i den anledning litt inspirert til å spørre gjengen her inne om å grave frem noe av det mest undervurderte, bortgjemte, glemte eller bare totalt oversette dere kan finne, nytt eller gammelt, som dere mener fortjener dagslys. Ja, rett og slett finne frem noe som er så underground at dere tror få hiphop-hoder her inne har hørt det før. Jeg vet i hvert fall at jeg umulig kan ha fått med meg alt. Naturlig nok. For ordens skyld får vi holde det engelskspråklig.

Selv hiver jeg ut denne ungdommen jeg helt tilfeldigvis ramlet over i fjor. Ganske så fersk fyr. Venter i spenning på et album, en EP, eller bare så mye som en låt med egen, original beat. Som denne under til slutt skal bli.

Nomadic - Corner Cyphaz (Preview)

Endret av Smål
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

01. Don The Armor
02. Czartacus
03. Lumberjack Match
04. Nightcrawler feat. Method Man
05. World Premier feat. Large Professor
06. The Great (Czar Guitar)
07. Red Alert
08. Junkyard Dogs feat. Juju
09. Sgt. Slaughter
10. When Gods Go Mad feat. GZA/Genius
11. Ka-Bang! feat. MF Doom
12. Deadly Class feat. Meyhem Lauren
13. Escape From Czarkham Asylum
14. Sinister
15. Good Villains Go Last feat. R.A. The Rugged Man
16. Deviatin' Septums

 

VKP5vwa.png

Lenke til kommentar

Ble i den anledning litt inspirert til å spørre gjengen her inne om å grave frem noe av det mest undervurderte, bortgjemte, glemte eller bare totalt oversette dere kan finne, nytt eller gammelt, som dere mener fortjener dagslys. Ja, rett og slett finne frem noe som er så underground at dere tror få hiphop-hoder her inne har hørt det før. Jeg vet i hvert fall at jeg umulig kan ha fått med meg alt. Naturlig nok. For ordens skyld får vi holde det engelskspråklig.

Jeg har vel opp i gjennom årene her inne nevnt The Last Emperor som en bortgjemte og undervurdert MC. Absolutt en av mine favoritter. Fantastisk lyriker med herlig flow(sjekk ut Secret Wars), synd han bare har gitt ut et album. 

 

"Rhyming is a gift and not an option. I gave birth to more styles then half you emcees got through adoption"

 

Ellers vil jeg trekke fram disse:

  • The Regiment
  • Move.meant
  • Blue Scholars
  • Common Market
  • Gift of Gab
  • Sleep Of Oldominion
  • Felt
  • Pacewon & Mr. Green
  • Shad
  • Cyne!
Lenke til kommentar

Ble i den anledning litt inspirert til å spørre gjengen her inne om å grave frem noe av det mest undervurderte, bortgjemte, glemte eller bare totalt oversette dere kan finne, nytt eller gammelt, som dere mener fortjener dagslys. Ja, rett og slett finne frem noe som er så underground at dere tror få hiphop-hoder her inne har hørt det før. Jeg vet i hvert fall at jeg umulig kan ha fått med meg alt. Naturlig nok. For ordens skyld får vi holde det engelskspråklig.

 

Den låta her er helt fantastisk. Fyren kaller seg Gonjasufi nå, men het altså Sumach før. Vet ikke hvor kjent det er, men var ukjent for meg til inntil et par år siden. Denne skiva ble faktisk kun gitt ut på CD-R i sin tid. Dritfet skive. Utrolig deilig støvete lyd. Produksjonene hans er fortsatt top notch, men nå synger han mer enn han rapper.

 

Sumach - Dissiplin

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 for 5 (Ace Lover & Oktober) - Broke Minds Think Alike (2003)?

 

Første som slo meg, men er en long shot.

Takk for forslag, men var ikke den. Veldig lite å gå etter så hadde ikke regna med at noen skulle skjønne hvilket album jeg mente.

MEN, fant det endelig i dag. Bomma forøvrig en del på årstallet, var fra 2001.

 

Asheru and Blue Black of The Unspoken Heard - Soon Come...

https://www.youtube.com/watch?v=KTYYFLAJO7k

Endret av Tremolo
Lenke til kommentar

Husker dagene da jeg satt og lastet ned alt mulig rart på LimeWire. Jeg ramlet faktisk over Theme Music-instrumentalen på den tiden, så når jeg flere år senere hørte Soon Come ble jeg rimelig satt ut. Kom over mange låter med falske navn som var noe helt annet enn hva tittelen sa. Et annet eksempel var når jeg lastet ned Binary Stars Masters of the Universe, kamuflert som en annen låt. Litt rart å finne igjen låten, og hele albumet, flere år senere.

Jeg husker også at jeg lastet ned en annen ukjent låt med den fine samplen "there's a war goin' on outside, no man is safe from". Vi diskuterte fælt i kameratgjengen, men klarte aldri å bli helt enige om Nas hadde en feature på denne låten eller ikke. I ettertid vet jeg at det bare var en annen emcee med tidvis veldig lik stemme, men har selvfølgelig helt glemt både artist og tittel. Mener det var en gruppe på to eller flere, uten at jeg er helt sikker. Noen her som kanskje vet? Godt mulig låten faktisk har blitt lenket her tidligere.

Tilleggsoppsig: Da jeg skatet hadde meg og en kamerat skolens såkalte "individuelle aktivitetsdag" i skatehallen på Nøstet i Bergen. Her ble Illmatic spilt på anlegget til stor fornøyelse, men uten at vi faktisk visste, eller hadde spurt, hva som ble spilt. Noen uker senere gikk jeg uvitende inn i en platesjappe og kjøpte med meg albumet, mest fordi jeg hadde fått The World is Yours på hjernen etter utallige timer med Tony Hawk-gaming. Gleden var stor når jeg kom hjem og innså at jeg hadde hørt hele albumet før!

Sånn...
/nostalgicrantover

Endret av Smål
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker dagene da jeg satt og lastet ned alt mulig rart på LimeWire. Jeg ramlet faktisk over Theme Music-instrumentalen på den tiden, så når jeg flere år senere hørte Soon Come ble jeg rimelig satt ut. Kom over mange låter med falske navn som var noe helt annet enn hva tittelen sa. Et annet eksempel var når jeg lastet ned Binary Stars Masters of the Universe, kamuflert som en annen låt. Litt rart å finne igjen låten, og hele albumet, flere år senere.

 

Jeg husker også at jeg lastet ned en annen ukjent låt med den fine samplen "there's a war goin' on outside, no man is safe from". Vi diskuterte fælt i kameratgjengen, men klarte aldri å bli helt enige om Nas hadde en feature på denne låten eller ikke. I ettertid vet jeg at det bare var en annen emcee med tidvis veldig lik stemme, men har selvfølgelig helt glemt både artist og tittel. Mener det var en gruppe på to eller flere, uten at jeg er helt sikker. Noen her som kanskje vet? Godt mulig låten faktisk har blitt lenket her tidligere.

 

/nostalgicrantover

Denna?

 

 

Brukte whosampled.

Lenke til kommentar

Nah, sorry. Låten jeg ser etter var av noen undergrunnskarer. Denne ga meg dog noen ungdomsskolevibber!

Edit: Nice side, skal se om jeg kanskje finner den der selv. :)

Edit 2: Fant den! Aaaah, denne gjør meg 15 år igjen!

United Crowns - The Odyssey

Endret av Smål
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...