Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Det er inkl frakt, tollgebyret er også inkl pga leveringsmåte, eneste jeg kanskje må betale er ca 225,- i mva.

 

Så jeg kan bruke expander fra andre produsenter - nyttig å vite. Spørs vel om det ikke blir flere porter etter hvert ja :D

 

Men bør jeg ha mer enn 256MB ram cache? Skal kjøre RAID-6 med 12 2TB disker som ren lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er inkl frakt, tollgebyret er også inkl pga leveringsmåte, eneste jeg kanskje må betale er ca 225,- i mva.

 

Så jeg kan bruke expander fra andre produsenter - nyttig å vite. Spørs vel om det ikke blir flere porter etter hvert ja :D

 

Men bør jeg ha mer enn 256MB ram cache? Skal kjøre RAID-6 med 12 2TB disker som ren lagring.

 

Du klarer deg nok helt fint :) Selv har jeg hatt 2GB på et areca 1680ix-12 og 4GB på 1880ix-24. Mere er bedre, men ikkje hvis man ikkje bruker det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har en server jeg må sette opp RAID på den har ingen innebygd RAID kontroller, skal kjøre 4*4TB disker og har kun plass til 4 disker. Vil derfor ha alle disse diskene i RAID og kjøre OS på det volumet. OS'et skal være Proxmox eller CentOS eller noe slik mest sannsynlig en av de førstnevnte. Kan jeg SW-raide dette på en forsvarlig måte? Hvilken RAID er å foretrekke her? RAID10 eller RAID6? Og hvorfor blir ofte RAID10 foretrukket over RAID6 når det er 4 disker? RAID6 virker tryggere med tanke på disk-feil. Men om alt dette er en dårlig ide, er det mulig jeg får stappa en RAID kontroller inn i 1U'en noe 4-disk kontrollere å anbefale for oppgaven? Helst ikke alt for dyre da jeg allerede er over budsjett.

Lenke til kommentar

Hvis det er med toll og frakt så er det en fin pris. Det var ytelsen jeg tenkte på ja.

 

Om du trenger flere porter etterhvert, så kan du jo bare kjøpe en hp eller intel expander :) Selv har jeg Intel sas/sata expander til den ene areca kontrolleren :)

 

Hvilken Areca kontroller bruker du expander på ? Har opplevd at mine 2 expandere ikke fungerer på kontrollere med flere en 2 minisas porter

 

Snabelen

Lenke til kommentar

 

Hvilken Areca kontroller bruker du expander på ? Har opplevd at mine 2 expandere ikke fungerer på kontrollere med flere en 2 minisas porter

 

Snabelen

 

Areca 1880i-8p

 

Har du testet Areca med flere enn 2 minisasporter? :)

 

Edit: Jeg bruker Intel RES2SV240. Dette er en sas/sata 6gbit expander.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke testet Areca, men testet med en LSI kontroller med 4 minisas og den aksepterte ikke ekspanderene. Problemet er at dette er 2 DAS bokser med innebygget expander.

 

Må sjekke ut Areca her , men konvertere 40 TB fra Adaptec til Areca kan ta 'litt' tid ;)

 

Snabelen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har erfarign med ZFS her?

 

For et paar år tilbake kjøpte jeg meg et adaptec 5805 og 4 stk 2TB disker, disse ble satt opp i raid5 og alt har fungert helt supert. Men nå merker jeg at noen filmer inneholder litt korrupte data her og der.

Hjelper lite med raid hvis dataene er korrupte.

 

Noen som vet om HW-raid og ZFS er mulig eller de to verdene fortsatt ikke er venner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...