Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I morgen blir det å montere det nye Areca 1880 kortet, så da har jeg ett par spørsmål her :)

 

Til lagring er raid-6 å foretrekke da, eller er der andre typer som vil være bedre. Speiling er dessverre ikke aktuelt med kapasiteten på diskene jeg har tilgjengelig nå.

 

Settes arraey opp i kontrolleren sin bios, eller gjøres det via software i windows?

Lenke til kommentar

I morgen blir det å montere det nye Areca 1880 kortet, så da har jeg ett par spørsmål her :)

 

Til lagring er raid-6 å foretrekke da, eller er der andre typer som vil være bedre. Speiling er dessverre ikke aktuelt med kapasiteten på diskene jeg har tilgjengelig nå.

 

Settes arraey opp i kontrolleren sin bios, eller gjøres det via software i windows?

 

Raid-6 er å foretrekke. Du kan sette arrayet opp under boot ved å trykker på "TAB" eller i windwos ved å bruke ArcHTTP http://www.areca.com.tw/support/s_windows/windows.htm

 

I ArchHTTP kan du gjøre alt, som f.eks utvide array og oppdatere firmware. Det første du skal gjøre er å oppdatere til nyeste firmware ;)

http://www.areca.us/support/download/RaidCards/BIOS_Firmware/ARC1880_1213_1223.zip

 

Inne i zip fila er det 4 stk filer, som du må oppdatere hver for seg. Det finner du ut av lett når du er inni i AchHTTP.

 

Lykke til :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Glimrende, takk for svar.

 

En siste ting. Driver kortet å kontinuerlig å overvåker diskene for feil slik at en får en advarsel i forkant? Eller kommer det beskjed kun når en disk har tatt kvelden?

Alarm kommer om en disk ryker :)

Du kan også sette opp at mail blir sendt, om du setter det opp riktig

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Dette gikk selvsagt ikke helt uten problemer.

 

Satt i kortet og montert expander.

 

- Waiting for F7W to become ready, teller til rundt 60 av 300

- No bios disk found

 

Hva er her problemet med bios?

 

Starter så normalt til windows, prøver logge inn via localhost:81

 

Får spørsmål om brukernavn og passord. Er der noe "master passord" her? Har prøvd admin og 0000 uten hell. Eventuelt en måte å tilbakestille det på?

Lenke til kommentar

Ja har kjøpt brukt.

 

Prøvde 0000 og blankt passord, men ikke noe virket.

 

Kom inn via "tab" under oppstart og kunne endre passord der, så et stykke på vei nå.

 

Har koblet til disker, så nå er neste steg å sette opp array.

 

Er det slik at raid-5 og raid-6 er det samme, bare at med raid-6 har en to disker å gå på før det går gale?

 

Om så, hva vil være best av raid-5 med en hot spare disk fremfor raid-6?

 

Er der eventuelt andre alternativer jeg bør vurdere?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Ja har kjøpt brukt.

 

Prøvde 0000 og blankt passord, men ikke noe virket.

 

Kom inn via "tab" under oppstart og kunne endre passord der, så et stykke på vei nå.

 

Har koblet til disker, så nå er neste steg å sette opp array.

 

Er det slik at raid-5 og raid-6 er det samme, bare at med raid-6 har en to disker å gå på før det går gale?

 

Om så, hva vil være best av raid-5 med en hot spare disk fremfor raid-6?

 

Er der eventuelt andre alternativer jeg bør vurdere?

 

Isåfall er det vel han du har kjøpt det av som har satt et annet passord.

 

Du kan vel kanskje si det sånn ja.

 

Raid5 med hotspare har jeg aldri sett poenget med om raid6 er tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva skulle en gjort uten all hjelpen en får her :)

 

Nesten i mål her nå, men to ting gjenstår.

 

Filesystem, NTFS eller ReFS?

 

Og hvorfor får jeg no bios feilmelding under oppstart på kontrollerkortet?

 

Hadde ikke gått for ReFS per i dag, er noen barnesykdommer. Det ordner seg nok med biosen når du får oppdatert, og arrayet er ferdigbygd.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er best av Intel DC P3500 400GB (evt p3700) og feks. 3-4 Samsung SSD 840 EVO 250GB i raid 0 via Z97 hovedkort?

 

Intel p3700/p3600 er klart best :) Jeg har Intel p3700 og velger dette til OS any day over raid på hovedkort. Selv har jeg også Samsung 850pro i raid-0. Det som kommer nærmest p3700 er 850pro i raid-0.

 

Valget ditt blir da enten 3-4 stk 850pro eller p3600/p3700. Det finnes bare fordeler med Intel p3700/3600 :) Accesstime til intel p3700 er VELDIG lav, noe som gjør at alt blir særdeles responsivt nesten uansett hva man har av load på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...