Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Hva er så bra med areca sammenlignet med andre?

 

Og er det bildet av deg Nizzen? Er det virkelig det?

 

Areca har mulighet for mest cache, og er tunet for raskest mulig ytelse ved lav kø (QD) Altså det man vil ha på workstation/desktop. LSI kontrollerene er ofte bedre på veldig høy kø. noe som bare servere med sinnsykt høy load trenger.

 

Cache alogaritmene virker å være noe av det beste for best mulig ytelse. Areca har også svært lav latency på selve kontrollerene. Areca har kanskje også mest instillinger og ting man kan gjøre med kontrolleren. Synes også "kontrollermanagementet" til Areca er mye bedre enn LSI sitt.

 

Har selv en del LSI kontrollere og har hatt noen Adaptec kontrollere, men Areca er og blir best for mitt bruk :)

 

Er en grunn for at verdensrekorden i pcmark har blitt satt med Arecakontroller mange ganger :D

 

 

Det er ikkje bilde av meg, men min Avatar :p

Jamen du er jo en ekte Areca fanboy eller?

 

Er en ekte Areca fanboy ja :xmas:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har omsider fått satt opp min Windows Web Server 2008 R2 på loftet og tentke i samme slengen å flytte alle harddiskene som står i stue-PCn til denne, for å også benytte den som en filserver.

 

Er det mulig å få et tips til en kontroller i prisklassen opp til ~3500 kr? Jeg har 4 WD Green 2TB disker jeg tenkte å bruke i utgangspunktet, men vil gjerne ha anledning til å utvide i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg har omsider fått satt opp min Windows Web Server 2008 R2 på loftet og tentke i samme slengen å flytte alle harddiskene som står i stue-PCn til denne, for å også benytte den som en filserver.

 

Er det mulig å få et tips til en kontroller i prisklassen opp til ~3500 kr? Jeg har 4 WD Green 2TB disker jeg tenkte å bruke i utgangspunktet, men vil gjerne ha anledning til å utvide i fremtiden.

 

PM sendt :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har omsider fått satt opp min Windows Web Server 2008 R2 på loftet og tentke i samme slengen å flytte alle harddiskene som står i stue-PCn til denne, for å også benytte den som en filserver.

 

Er det mulig å få et tips til en kontroller i prisklassen opp til ~3500 kr? Jeg har 4 WD Green 2TB disker jeg tenkte å bruke i utgangspunktet, men vil gjerne ha anledning til å utvide i fremtiden.

 

PM sendt :)

 

Kunne du ikke svart i tråden med hvilket råd han fikk? Sikkert ikke den eneste her i verden som lurer...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har omsider fått satt opp min Windows Web Server 2008 R2 på loftet og tentke i samme slengen å flytte alle harddiskene som står i stue-PCn til denne, for å også benytte den som en filserver.

 

Er det mulig å få et tips til en kontroller i prisklassen opp til ~3500 kr? Jeg har 4 WD Green 2TB disker jeg tenkte å bruke i utgangspunktet, men vil gjerne ha anledning til å utvide i fremtiden.

 

PM sendt :)

 

Kunne du ikke svart i tråden med hvilket råd han fikk? Sikkert ikke den eneste her i verden som lurer...

 

 

Jeg har tilfeldigvis en Areca 1880i til salgs med 24 porters expander ;)

 

Vil du også ha? :p

 

For de som ikkje visste det, jeg anbefaler bare Areca hardwareraidkontrollere.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har omsider fått satt opp min Windows Web Server 2008 R2 på loftet og tentke i samme slengen å flytte alle harddiskene som står i stue-PCn til denne, for å også benytte den som en filserver.

 

Er det mulig å få et tips til en kontroller i prisklassen opp til ~3500 kr? Jeg har 4 WD Green 2TB disker jeg tenkte å bruke i utgangspunktet, men vil gjerne ha anledning til å utvide i fremtiden.

 

PM sendt :)

 

Kunne du ikke svart i tråden med hvilket råd han fikk? Sikkert ikke den eneste her i verden som lurer...

 

 

Jeg har tilfeldigvis en Areca 1880i til salgs med 24 porters expander ;)

 

Vil du også ha? :p

 

For de som ikkje visste det, jeg anbefaler bare Areca hardwareraidkontrollere.

 

Syns jeg så noe på Finn ja... det var vist 1882 der...

 

Har du fler? :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Skal utvide RAID-6 oppsettet fra 8x2TB til 12x2TB på min Areca 1231 i løpet av påsken og vil bare sjekke med dere om jeg har tenkt i riktig rekkefølge.

 

1. Slå av maskinen og montere diskene (kunne vel hotswappet, men vil fjerne litt støv samtidig)

2. Raidset funcions - Expand raid set

3. Volumeset functions - Modify volume set

4. Utvide partisjonen i Windows diskbehandling

 

Bør jeg kjøre en volumeset functions - check volume set før punkt 1?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å sette opp et RAID5 og deretter splitte dette i to volum, ett med MBR for boot, og et med GPT for lagring? Er det i så fall noen ulemper med dette?

 

Nettopp funnet ut at jeg ikke kan boote fra hovedkort uten UEFI dersom jeg bruker GPT, så jeg var i ferd med å sette opp et RAID1 med noen andre disker i MBR for å boote.

 

Apropo RAID1, er det mulig å ikke slette data på den ene disken? (i.e. systemdisken)

 

 

(Areca 1882i)

Lenke til kommentar

Du tene neppe nok meir enn 2-3% betre tal på benchmarks. Vil du ha betre ytelse så kjøpe du ein PCIE basert SSD.

Nei, man kjøper Areca 1883 :)

Ddr3 1833mhz cache ram og pci-e 3.0 gjør susen :)

I tillegg så overklokker man cpu max, og gir f i strømsparing.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger litt hjelp til valg av raidkontroller og utstyr jeg trenger for å koble opp den med disker. Har nå kjørt raid 5 med 4x3tb disker på hovedkortet, problemet er at den krasjer støt og stadig og har nå hatt 2 totalhavarier på den. Har heldigvis bare mediafiler der så ingen krise, men ergelig likevel.

 

Har bestemt meg får å skaffe meg en raid 6 løsning, og lurer dermed på hvor mange 3 tb disker jeg bør starte med minimum?

 

Lurt litt på NAS løsninger, men ser at 8 disk løsninger starter fra rund 7k og oppover. Lurte på om jeg da fikk en bra raidkontroller med utstyr for minimum 12-16 disker fra mellom 5k til 8k ? Ikke ute etter beste ytelse, men ønsker meg en stabil løsning med ok hastighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg prøvd "clone and replace" funksjonen på Areca 1880 på systemdisken min, og det funket som bare juling. Den clona en Intel 520 480GB over til en Samsung 850pro 1TB, satte intel i offline og samsung i online on the fly, mens windows kjørte på den!

 

Etterpå tok jeg ut inteldisken, erstattet den med samsungen og startet på nytt. PC boota uten noe mer om og men. Jeg rekalkulerte raid size og utvidet volum etter første boot. Da ga pc-en fra seg en blåskjerm etter noen minutter i windows på første boot, men etterpå har den fungert bra hittil.

 

Men jeg stusser over en ting. Hadde en Vertex 3 max iops i et raid 0 fra før. Satte den gamle 520'en opp som et nytt raid 0. Når jeg flytter data mellom disse diskene nå, virker det til å gå veldig tregt. Begge er hvert sitt raid0, så mtp at cache er inne i bildet her, virker det veeeldig tregt.

 

Jeg skal vente litt, og ta noen målinger.

SVdpOVlD.jpeg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg har noen (12stk) Samsung F4EG disker i raid6 jeg skal kvitte meg med til fordel for større disker.

 

Hvilke disker over 4TB anbefales?

 

Hva slags pris kan jeg ta som en kurant pris for samsungene per stk (de er feilfrie).

Jeg kan anbefale Hitachi desktop og seagate desktop som jeg bruker på Arecakontrollerene nå. 3 og 4 TB versjonene.

 

Har selv 18stk samsung 2TB f4eg som har gjort det meget bra i raid. 1 av 19 har tatt kvelden på noen år er mere enn godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...