Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Nizzen: har du testet krypteringa på arecakontrollerne?

 

Jeg kjørte 15x Seagate desktop 3TB disker i rundt to år på min 1882, og det var kanastrofalt. Disker falt ut av arrayet hele tiden og til slutt gikk jeg lei og bet i det sure eplet. Kostet meg nesten 40 lapper og bytte de til RE4 disker.

Aldri mer seagate desktop disker på areca-raid.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører 4TB diskene. Pga den har god rating i raid rundt om. 3TB versjonen virker elendig i forhold. Uansett så er Hitachi Helt konge for meg på Areca. 0 av 24 disker har feilet :) 3TB desktop versjon av 7k3000

 

 

Hadde noen Seagate 2TB green, og de var det bare å glemme med Areca. Evig dropp ut :/

 

JKJK; Har ikke testet kryptering.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.



Jeg har nå i flere år kjørt Dell Perc-5i med SLI Megaraid sin firmware.Her har jeg koblet til 7 disker i raid-5 og en hot swap disk.



Nå ser det ut som at kontrollerkortet holder på å svikte, og da trenger jeg ett nytt kontrollerkort.



Det beste hadde vært om jeg kunne flytte diskene over direkte å benytte meg av samme array som nå, noe som jeg tror skal gå om jeg bruker en kontroller fra LSI.



Men så er spørsmålet.



Finnes der noen gode kort fra LSI med tilkobling av 8 disker som ikke koster en formue?



Er det eventuelt noen andre kort som vil være billigere og bedre som lar meg koble til 6-8 disker?



Håper noen kan hjelpe meg litt her før det er for sent og arrayet går ned for telling.



Er for eksempel ett brukt Areca ARC-1170 ett godt alternativ? Eventuelt 1880i som er mye dyrere? Vet egentlig ikke hva forskjellen på disse to er, så tar imot den hjelpen dere har å tilby :)


Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Ja, da må du nok litt opp i prisklasse. Du har ikke vurdert å kjøre software raid og slippe hele problematikken med kontroller?

Det kan bli minst like mye problemer med software raid. Forferdelig tungvindt for dem som er noobs på f.eks linux.

 

Selv fikk jeg hjelp til å sette opp raidz2 på ubuntu serveren min. Legge til disker og andre server oppsett måtte jeg også ha mye hjelp til. Kjekt med en linux guru til venn. Kjedelig og tungvindt om man ikkje kjenner en.

 

Helt konge når det er online da :)

 

For vanlig windowsbruker er Areca en vinner mener jeg. Enkelt, raskt og stabilt med evig funksjonalitet. Kjøpe billig kontroller kan bli dyrt :)

Lenke til kommentar

Ja, det kan ta litt tid å sette seg inn i. Men med freeNAS f.eks. er det relativt greit med et webgui å forholde seg til. Men det forutsetter jo at man har en egen maskin å sette til å være filserver.

 

Hvis man skal kjøre Windows er jeg enig at en hardware kontroller er veien å gå =)

Lenke til kommentar

Kjører openSuSe på min server som er nettopp satt opp, eller som jeg ikke er helt ferdig med å sette opp enda. RAID5 med en herlig miks av 4 stk litt gamle HDD'er, Seagate, WD og søren vet hva mer.

 

De skal byttes ut med enten HGST eller WD Red 2 TB, men er ikke sikker på hvem av disse jeg skal velge.

RAID5 er via Intel "fake" raid på HK og mdadm i Linux.

Lenke til kommentar

Software raid på windows server vil jeg helst holde meg unna.

 

Slik det ligger an nå så står det mellom to kort grunnet pris.

 

LSI Megaraid 9260/9261 til rundt 1300,-

 

Areca ARC-1680 til rundt 1200,-

 

I tillegg kommer eventuelle batteri og kabler utenom.

 

Jeg vet svært lite om de ulik merkene og kortene, så det er ikke lett å velge.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe stort problem så lenge de støtter 4 TB disker nå. Planen var å kjøpe ett ok kort som varer de neste 2-4 årene nå, så heller oppdatere hele serveren med nyde disker, kontrollerkort osv da.

 

Så derfor tenkte jeg å ikke legge så mye penger i det nå i denne omgang.

 

Du som er forelsket i Areca, hva vil du si om 1680ix-8p til 1200? :)

 

Edit:

 

Ser at Areca ARC 1222 8-port med BBU kan plukkes opp til rundt 1000 kroner, men igjen. Hvordan er dette kortet opp mot de andre som jeg har nevnt?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg kjapt hva som er greien her?

 

Det står her at det er 5 kanaler, men at en kan koble til 20 harddisker. Blir det da en kabel med splitter for 4 disker som skal brukes her da?

 

For eksempel på dette kortet:

 

https://www.dustinhome.no/product/5010551023/raid-51645?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146674

 

Hva kabel er det i så fall en skal benytte seg av?

 

Vil disse fungere?

 

http://www.ebay.com/itm/291023296434

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg kjapt hva som er greien her?

 

Det står her at det er 5 kanaler, men at en kan koble til 20 harddisker. Blir det da en kabel med splitter for 4 disker som skal brukes her da?

 

For eksempel på dette kortet:

 

https://www.dustinhome.no/product/5010551023/raid-51645?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146674

 

Hva kabel er det i så fall en skal benytte seg av?

 

Vil disse fungere?

 

http://www.ebay.com/itm/291023296434

Gå for Areca 1880/1882/1883 :)

 

Drit i Adaptec og Lsi. Sjekk ebay, om Norge er for dyrt. Alternativt spis havregrøt noen dager.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...