Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Oppdaterte den ene serveren med litt flere porter og 2 mere kjerner på cpu i dag :p

 

Det ble en q6600 i stedet for e8600 og puttet inn en intel 24port expander som jeg koblet på en Areca 1880i 8 porter.

 

Dermed funker både HP expander og intel expander på 1880 hos meg.

areca1880iandintelexpander24port.png

Holder på å sette inn flere disker også, så foreløpig er det litt glissent med disker tilkoblet. Dette er Bilde backup server og består foreløpig av 2 stk raid-6 array. OS whs 2011 har jeg på en LSI kontroller og kjører raid-1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjelda mi til den påstanden er https://www.usenix.o...ogin/april-2012 under kapitelet Data Integrity: Finding Truth in a World of Guesses and Lies by Doug Hughes

Vell påstånden der er meir dramatisk enn min.

 

Ingen av disse underbygger en byte per år per TB, man ville fått ødelagt, eller i det minste skadet tusenvis av filer i året om det var vanlig. Det er ikke min erfaring.

Det er ignoransen som PHP utviklarar har(eg gjette du er PHP fan?). Din erfaring er komplett irrelevant då du aldri har hatt moglegheita til den erfaringa. Køyr ZFS med mange TB over tid, du vil oppdage mindre små feil her og der innimellom.

Som oftast er ikkje ein bit flip krise, då du får kanskje ein litt raudare pixel på filmen eller bileta dine.

Lenke til kommentar

Kjelda mi til den påstanden er https://www.usenix.o...ogin/april-2012 under kapitelet Data Integrity: Finding Truth in a World of Guesses and Lies by Doug Hughes

Vell påstånden der er meir dramatisk enn min.

 

Ingen av disse underbygger en byte per år per TB, man ville fått ødelagt, eller i det minste skadet tusenvis av filer i året om det var vanlig. Det er ikke min erfaring.

Det er ignoransen som PHP utviklarar har(eg gjette du er PHP fan?). Din erfaring er komplett irrelevant då du aldri har hatt moglegheita til den erfaringa. Køyr ZFS med mange TB over tid, du vil oppdage mindre små feil her og der innimellom.

Som oftast er ikkje ein bit flip krise, då du får kanskje ein litt raudare pixel på filmen eller bileta dine.

 

Raid5 kjører jo også checksumming i praksis, og riktignok er feilopprettingen dårlig, men når man kjører verifisering, så oppdager man stort sett bit-råte, og det er endel lavere enn den feilraten du skisserer. Jeg tipper det kanskje er en i snitt årlig hos meg på 20 TB. (skal dog innrømmes at jeg leste ditt første utsagn feil som 1 byte per GB årlig, når jeg faktisk leser hva du skriver, så virker det mer i noenlunde riktig størrelsesorden ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt noe problemer med disker som faller ut på backup-maskinen, tror det er fordi det er en bøling kabler og forgreinere i den PCen, blir litt for mye av det gode, så kunne tenkt meg å ha noen litt færre og greiere forgreienere. Noen som har noen tips?

 

http://www.moddiy.com/products/6%252dPin-Modular-Power-Supply-Sleeved-Cable-to-4-x-SATA-Connectors-(Black%7B47%7DRed).html

http://www.moddiy.com/products/modDIY-Premium-Single-Braid-Power-Supply-Modular-IDE%7B47%7DATA-x-4-Cable-(6%252dPin).html

http://www.moddiy.com/products/OCZ-Modular-PSU-6%252dPin-to-5-x-SATA-Single-Sleeved-Cable-(70cm).html

http://www.moddiy.com/products/Single-Braid-Sleeved-SATA-Power-Cable-(40CM%2C-1x-Molex-to-5x-SATA).html

http://www.moddiy.com/products/Premium-Single-Braid-Sleeved-5%252din%252d1-SATA-Extension-Cable-(Black%7B47%7DRed).html

 

 

Noe sånt. Noen som vet om man får tak i det i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv har jeg trøbbel med at SATA-disker faller ut ved bruk av ekstra kontrollere (PCI-Express). Jeg kan bare bruke en SATA-port på kontrolleren, hvis jeg bruker 2 faller en av diskene ut tilfeldig (har kun testet med Windows 7). Har prøvd 2 forskjellige kontrollere med samme resultat. Snodig problem...

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Selv har jeg trøbbel med at SATA-disker faller ut ved bruk av ekstra kontrollere (PCI-Express). Jeg kan bare bruke en SATA-port på kontrolleren, hvis jeg bruker 2 faller en av diskene ut tilfeldig (har kun testet med Windows 7). Har prøvd 2 forskjellige kontrollere med samme resultat. Snodig problem...

 

Dette kan ha noe med at biosen har begrenset minne til kontrollere og andre enheter. Selv måtte jeg disable alle onboard kontrollere for å få 4 raidkontrollere til å fungere samtidig på et litt eldre hovedkort. Tror det var x48 eller.no. Har man for mange enheter vil det da bli for lite minnet i "biosen" og man får ikkje bootet alt, eller det kan komme andre feil.

Lenke til kommentar

Ja, det er hovudårsak nummer 1

 

Og hovedsak nr 2 er inkompatibilitet med kontroller og disker (firmware på diskene) eller firmware på kontrolleren.

 

F.eks noen av mine 16 1TB samsung f1 disker faller ut om jeg bruker en intel sata 6g expander på Arecakontrolleren, mens hvis jeg har diskene direkte på Arecaen, så faller de ikkje ut. Har ikkje kjøpt alle diskene samtidig, derav forskjellig firmware. Dog har enda til gode å finne en harddisk som ikkje fungerer smertefritt på areca 1880. SSDer er antallet allerede oppe i 3 stk. 2 av dem er fikset med firmware fra ssd produsenten (Crucial og plextor).

Lenke til kommentar

Eg trur eg har skreve det før, men sata og expander er no go. Det bare viser at Areca er av høg kvalitet og dropper disker når ting ikkje fungerer som det skal :)

 

Hitachi 7k3000 og sammsung f4 fungerer som en drøm på intel expanderen som er koblet til Areca heldigvis.Tilogmed Crucial M4 er på expanderen. Noe som gir ca 45TB bare på expanderen.

 

Er vel bare ca 30 på gameren + et par TB med ssder.

 

Har hatt et "eksperiment" på den ene serveren og hatt raid-5 på 6 av hovedkortets intel ich10 porter. Ekstra backup en del ganger om dagen i ca 7 mnd. 2 av portene begynte å takke for seg! Altså de er kanskje ikkje beregnet for 24/7 ser det ut som :p Areca har enda til gode å svikte meg. De er også på 24/7 og med noe load hele tiden grunnet småserver opplegg og torrent.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lang tråd....kort spørmål:

 

går det an å sette opp to forskjellige raid på samme raidkontroller av typen rocketraid 2720 SGL? feks to ssd i raid 0 til os, og to 1tb hdd i raid 0 til lagring?

 

prøver å finne beste oppsett for videoredigering... og jeg har ikke sata III på hovedkortet, men tenkte et 2720 kort i den ledige pci 8x brønnen kunne gjøre susen...?

Endret av mr b
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg driver å setter opp et RAID 6 på en Areca 1882i med 4 disker av typen WD grønn. Og det tar ca 40min til 1time per %, er dette normalt eller har jeg gjort noe feil? : S

 

RAID6 med 4 disker? Hvor store er diskene? Det høres uansett ganske tregt ut, har du prøvd å skri på write-caching?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...