Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Har i dag 2x 750 GB. Kan jeg kjøpe 1 stk 1,5TB og sette den opp i RAID1 mot de to harddiskene?

 

Du kan sette 750 GB diskene i RAID 0 også sette RAID 0 arrayen i RAID 1 med 1,5 TB disken.

 

 

Det vil jo gjerne kun være mulig i software raid.

Endret av arnbju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om dere kan hjelpe meg?

 

Skal bygge ny PC, og ønsker meg et bra system mtp. backup.

 

Hvilket RAID-oppsett anbefaler dere, RAID 1, 5 eller 1-0/0-1?

Hva er sikrest og mest stabilt?

Hvilke disker anbefaler dere i et RAID-oppsett? Ønsker minimum 3 TB lagringskapasitet.

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Lurer på om dere kan hjelpe meg?

 

Skal bygge ny PC, og ønsker meg et bra system mtp. backup.

 

Hvilket RAID-oppsett anbefaler dere, RAID 1, 5 eller 1-0/0-1?

Hva er sikrest og mest stabilt?

Hvilke disker anbefaler dere i et RAID-oppsett? Ønsker minimum 3 TB lagringskapasitet.

 

Takk for hjelpen! :)

 

Jeg anbefaler raid-6 med en hardware raid kontroller :)

 

 

Eller så kan du jo kjøre raid-5 med software raid. Er det windows du har tenkt til å bruke?

 

Software raid i linux og andre fancy os er veldig bra, men litt stress hvis man ikkje har gjort det før.

 

Mange vil ha en maskin til både lagring og spilling. Dermed er det windows som er tingen.

 

Personlig har jeg hardware raid "fetish" så sånn er det :whistle:. Men jeg har både software raid på linux og windows også.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte meg å kjøpe et Z68 hovedkort og skal benytte meg av W7. Jeg skal ikke bruke maskinen til spill, RAID-oppsettet er ment som backup, i tillegg til at jeg lagrer på keepit.com og en ekstern harddisk som plassert et annet fysisk sted.

 

Hva er fordelen med RAID 6 vs. RAID 1, 5, 1-0? Kan veldig lite om RAID. Z68 hovedkortet støtter jo RAID 1, 5 og 1-0, men ikke RAID 6.

 

Hvilke disker anbefaler dere? WD? Samsung? Hitachi? Hvor mange GB i oppsettet?

 

Kanskje bedre med NAS?

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Areca 1880 serien og LSI 9260-8i. Velger man noe av dette, så blir det ikkje feil :thumbup:

 

Ikkje forvent at det er billig da. Kvalitet koster :)

 

Samsung og hitachi harddisker kan jeg anbefale til hardware raid. Jeg fraråder alt av WD.

 

Dette er min mening

 

 

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulig med software RAID 5 i Windows 7?

 

Iflg. Google tyder ting på at det ikke er det... men postene jeg finner er muligens utdaterte (januar 2010 og eldre).

 

Det er bare mulig i Windows server 2008 og R2 mener jeg på. Kjører faktisk et testarray på den ene serveren min med 6x 500gb i windows softwareraid.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Heisann, trenger litt hjelp med pc-planene mine til sommeren, får dimmepenger så da er det jo pc det skal investeres i :)

 

Tenkte meg å ha et raid på 4-6 disker av 1TB (målet er grei ytelse med hdd og ikke latterlig mye plass) har sett mest på raid5 da dette virker å ha fin ytelse og litt backup tilfelle en disk skulle ryke, det jeg trenger hjelp med her er å finne en grei kontroller (ikke 10k+ Nizzen style, men 1-2k er vel kanskje nok til et hdd-raid?)

har sett på spinpoint f3 disker, men tar imot tips her også.

på HK har jeg tenkt å bruke min gamle intel 40gb SSD til OS, samt en vertex max iops eller lignende til spill, det jeg lurer på er om jeg bør investere i en raid0 løsning på ssd-fronten, vil jeg få en ytelsesforskjell jeg vil merke i spill og OS, snakker her om merkbar forskjell, ikke benchmark forskjell :)

 

har evt vurdert en revodrive istedenfor en v3 max iops, tanker rundt dette?

Si fra hvis dere vil jeg skal splitte siste SSD-spørsmål ut av denne og over i SSD-tråden

 

Mvh

Kuldesjokk

Lenke til kommentar

Om det er ytelse du vil gå for er RAID-10 enklere/billigere å få god ytelse på enn 5/6. Hovedsaklig pga. kostnaden på kontrollere som gir god ytelse i R5. Pga. pris/ytelse/kapasitet vil 4R10 av 2TB disker (7200RPM nyeste generasjon) kanskje være aktuelt, som gir 4TB lagring med >200MB/s båndbredde og opp til 400MB/s for les. Da har du fortsatt 2 ledige porter fra southbridge til SSDer. Sjekk at hovedkortet støtter RAID-10 før du handler.

 

Om du har 6Gbps porter fra southbridge (PCH eller SB850) er singel Vertex 3 MI greit for spill, og det er lite å hente på RAID med mindre du har >4GHz Quad+ CPU.

Lenke til kommentar

Takker for tipset, har du en spesifikk diskanbefaling, vet bare at WD green er nogo.

 

har SB850 (crosshair formula IV HK) med en phenom x4 965BE.

 

Edit:

et spørsmål til, kan jeg kjøre AHCI på SB så jeg får utnyttet TRIM til SSDene samtidig som jeg kjører Raid10?

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Nei, desverre. Du må sette mode for hele southbridge, enten RAID eller AHCI, og så langt jeg vet støtter ikke AMD TRIM i RAID non-member mode. Intel gjør det.

Om du går for 128GB Vertex MI burde ytelsen holde seg greit selv uten TRIM, så lenge du ikke fyller den med ukomprimerbar data.

 

EDIT: 4R10 WD caviar Black 2TB (WD2002FAEX, ikke WD2001FASS) kan være aktuelle om du vil ha 4TB lagringsplass. Eventuelt 1,5TB versjonen for 3TB lagringsplass.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Agrophel:

 

Har du tips til hvilke modeller som egner seg i RAID fra Hitachi?

Ønsker meg aller helst stille harddisker.

 

Og er RAID 10-kontrolleren på Sandy Bridge hovedkort fra Asus god nok eller trenger man en egen kontroller?

Endret av Salmonella
Lenke til kommentar

Har du tips til hvilke modeller som egner seg i RAID fra Hitachi?

Ønsker meg aller helst stille harddisker.

 

Jeg tipper han tenker på disse: Hitachi Deskstar 7K2000 2 TB

 

Og er RAID 10-kontrolleren på Sandy Bridge hovedkort fra Asus god nok eller trenger man en egen kontroller?

 

Ja, RAID 10 er ikke komplisert, så det går bra. RAID 5 og 6 er bedre på egen kontroller normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...