Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745634

kservik, takk skal du ha:)

 

Lurer på å sette opp et RAID 10-oppsett med 4 x 2TB disker, usikker på om jeg skal velge Samsung F4EG eller Hitachi 7K2000? Eller andre forslag?

 

Det lurer jeg også på. (Har ikke lyst til å kjøpe begge og teste - hadde håpet og regnet med det allerede er gjort). Ser at Samsung SpinPoint F4EG (ca 600,-) og Hitachi Deskstar 7K2000 (ca 1000,-) går igjen her på forumet. Har egentlig lyst på WD RE4-GP (ca 1400,-) men disse blir litt for dyre for mitt hjemmeprosjekt: Har planer om 5 x 2TB i et software raid 5 i Windows Server 2008 R2.

 

Er F4EG like stabil som Hitachi?

 

Er det slik at WD Caviar Green ikke bør brukes i hardware raid men kan brukes i software raid, eller bør de helst unngås her også?

 

Hovedkortet mitt støtter fakeraid, er det sidestilt softwareraid eller bedre/dårligere?

Endret av Slettet+8745634
Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt støtter fakeraid, er det sidestilt softwareraid eller bedre/dårligere?

 

Jeg har endt opp med å bruke software raid på min maskin.

 

Hentet fra Ubuntu sin community doc:

 

The most common reason for using fakeRAID is in a dual-boot environment, where both Linux and Windows must be able to read and write to the same RAID partitions.

 

...

 

That said, linux software raid is more robust and better supported and thus, recommended over fakeraid if you do not need to dual boot with Windows.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Er det slik at WD Caviar Green ikke bør brukes i hardware raid men kan brukes i software raid, eller bør de helst unngås her også?

De funker like fett som andre disker.

 

Har et 11disks RAID6 med 50% Green disker, fordelt på 2 billigkontrollere og noen porter på HK, i et mdadm-RAID. (RAID6 er som RAID5 men med ekstra sikkerhet, gir veldig bra leseytelse, realtivt dårlig skriveytelse men du kan miste 2 disker uten å miste data)

 

Skriveytelse:

22937600000 bytes (23 GB) copied, 137.152 s, 167 MB/s

 

Leseytelse:

22937600000 bytes (23 GB) copied, 43.722 s, 525 MB/s

 

(Ellers er det en firekjernemaskin med 16G RAM)

 

Kan ellers nevnte at jeg tidligere kjørte det som 2 RAID5-sett. Men en disk døde, nettbutikken slurvet da med returen, og i mellomtiden døde disk #2. Og vips så mistet jeg alt jeg hadde på det ene RAIDet mitt. (Ikke veldig hyggelig)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Den funker ikke helt på ett fett i hardware RAID Ueland, disse Green diskene har en tendens til å bli kastet ut av RAIDet som defekte av hardware og fakeRAID kontrollerne. Dette er relatert til TLER og dette oppsettet på disken, eller rettere sagt at de har strippet en funksjon fra firmwaren. mdadm her er toppers da denne venter på disken istedet for å kaste den ut og derfor fungerer de flott i software RAID, til WD's ergelse antar jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha!

Enda en grunn til å holde seg unna hardware raid :)

 

Nei, men enda en grunn for å holde seg borte fra WD ;)

 

 

 

 

Er F4EG like stabil som Hitachi?

 

Jeg vil si at Samsung f4 er meget bra, Jeg har 12 stykker og ikkje noe problemer. Samme med Hitachi på 2 og 3 tb.

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Eneste som er greit å merke seg er at 2x gir 4Gbit, så du får da ikke brukt hele kapasiteten som SATA3 faktisk gir. (6Gbit). Eneste fordelen blir om du bruker den som RAID-kontroller og den faktisk klarer å pushe 6Gbit per disk ved resync etc.

 

Sannsynligheten for at det du leser det fra gir slike hastigheter er uansett begrenset :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634

Eneste som er greit å merke seg er at 2x gir 4Gbit, så du får da ikke brukt hele kapasiteten

 

Nyttig å vite - takk for info! Tror det holder i massevis men skal ha det i bakhode når jeg kikker på kort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte kjøpe Areca ARC-1231ML, fra ArecaDirect.com, da dette var den eneste siden som selger, og sender til Norge.

 

Har sjekket eBay, og ingen var villige til å sende til Norge (for en overkommelig pris).

 

Så lurte på om noen har hørt om denne siden, og kan verifisere at den er OK?

 

Fant svært lite info om den på nettet, og prisene er nesten for gode til å være sant...

Lenke til kommentar

Tenkte kjøpe Areca ARC-1231ML, fra ArecaDirect.com, da dette var den eneste siden som selger, og sender til Norge.

 

Har sjekket eBay, og ingen var villige til å sende til Norge (for en overkommelig pris).

 

Så lurte på om noen har hørt om denne siden, og kan verifisere at den er OK?

 

Fant svært lite info om den på nettet, og prisene er nesten for gode til å være sant...

 

Da lurer jeg på hvorfor du vil ha en ganske gammel harddiskkontroller? Den er veldig bra, men Areca 1880ix-12 koster rundt om $750-800$ på e-bay. Denne kontrolleren har ca dobbel båndbredde og er sata/sat 6gbit. Altså veldig bra til ssder også.

 

 

Selv hadde jeg aldri kjøpt en så gammel kontroller til "ny" pris. Hadde den kosta 400$ så kanskje jeg hadde kjøpt den, eller det er faktiks bare så vidt. Solgte min Areca 1680ix-12 med 12gb minne for 3800kr.

 

 

Lenke til kommentar

Skal sies at det er lenge siden jeg bestemte at jeg ville ha den, men hadde ikke penger den gang.

 

Kanskje jeg skal kjøpe 1880ix-12 da?

 

Skal kjøre Samsung F4 på den. Hva tror du om det? Er primært ute etter stabilitet, og levetid.

 

Min highpoint 2340 har utspilt sin rolle.

 

 

Evt. har du andre alternativer i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Jeg har 12 stk samsung 2tb f4 på min Areca 1880ix-24, og alt har vært stabilt til nå :)

 

Ville satset på Areca 1880ix-12 siden den har 12 interne porter og 4 externe porter. Altså denne er 16 porter :thumbup:. I tillegg til at kontrolleren er superrask og oppgraderbart minne til 4gb :cool:

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Bah, den var satan så dyr da...

 

4 eksterne porter.

 

Hvordan funker de sammen med resten? Kan jeg på magisk vis få 16 interne SATA ut av dette?

 

Planen var å kjøre 2x 6x2tb RAID6 på kontrolleren (evt alle 12 i RAID10), men hadde vært kjekt med ekstra porter. Egentlig ikke helt sikker. Er keen på noe jeg kan stole på, og da kan vel egentlig RAID elimineres totalt... Men jævla kløn å ha 12 individuelle disker, så usikker.

 

edit:

 

I mitt nåværende RAID5 har jeg 6x2tb WDC Green, og må si meg enig i hva alle har sagt om disse. De egner seg ikke til hwraid. En av diskene blir kastet ut av RAIDet når jeg initializer der, altså, får ikke initializet. Ellers går det ann å kopiere direkte fra RAIDet, så det er det som er planen min nå. Å kjøpe ny kontroller, og nye disker, å gjøre ting ordentlig, for en gangs skyld.

 

Så da gjenstår det bare å finne en kontroller som gjør jobben sin.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Intel Expander skall funke på Areca 1880i også, men den har ferre porter en HP Expander og ca samma pris.

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816117207

 

Litt info om Intel Expander: http://forums.servethehome.com/showthread.php?148-Intel-RES2SV240-24-port-SAS2-Expander-Wiki

 

 

HP SAS Expander har folk Testa opp til 32HDD, har 2x HP SAS Exapnder på Areca 1880i , får 64 porter.

Endret av Agrophel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...