Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Har hatt et 6x2tb green raid5 i et år nå, og enda ingen problemer.

 

Men har nå planer om å bygge ut. og tror jeg skal gå for 6x2tb f4. Men trenger en kontroller til. Til nå har jeg brukt en eldgammel highpoint rocketraid 2320 kontroller, og syntes iof den fungerer bra nok - men alle jeg har snakket med sier det er noe billig dritt...

 

Så tenkte jeg skulle kjøpe en litt mer "ordentlig" kontroller nå, men syntes 1220 til 5000,- blir i overkant av hva jeg er villig til å betale. Hvilke andre greie alternativer er det?

 

Bruker kun raidene til lagrig, og ytelse er ikke så viktig. Stabilitet, og sikkerhet, er, derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, topp å finne en slik tråd rett etter at jeg har satt opp RAID for første gang. Regnerm ed at det er greit at jeg stiller et par spørsmål :)

 

Jeg har et enkelt RAID 1-oppsett med to disker, som en enkel sikring hvis en disk plutselig skulle ryke. Det eneste som er lagret på dette volumet er dokumenter, filer, bilder osv. Altså ingen programfiler eller noe slikt.

 

1. Si at selve pcen ryker - hovedkortet går i frø og det eneste som overlever er diskene. Er det da kun å flytte over den ene av disse diskene over på en ny pc, også vil den uten videre fungere som en hvilken som helst annen singel disk?

 

2. Jeg har satt opp RAID i BIOS på pcen. Er det da noe behov for å installere ekstra programvare som følger med? (AMD RAID Xpert)

Hvis ikke - hva kan slik programvare tilføye, annet enn oversikt over diskene?

 

3. Jeg har satt opp NTFS permissions på mapper på lagringsdisken. Si at pcen ryker og disken må flyttes over til en annen pc, slik jeg nevner i spørsmål nr 1. Vil jeg da få tilgang til disse mappene? Selv om administrator-kontoen har full tilgang, så er det jo en "annen" administrator på den nye pcen ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Med 14 disker i RAID så kunne jeg egentlig tenkt meg RAID 6 for sikkerhets skyld.

En annen ting er at PCIe plassen som er ledig på ASUS Sabertooth X58 er 4x, mens kontrolleren har 8x.

Hvor mye har dette å si i praksis?

Husk at RAID aldri kan erstatte backup.

RAID 6 vs RAID 5 har mer med oppetid å gjøre, at du kan fortsette å bruke diskene frem til du skaffer en ny disk når den ryker. Klarer du å vente de dagene det tar å bestille ny, holder det med RAID 5.

Selvsagt kan du bruke RAID 5 oppsettet når en disk har røket, men da uten feiltoleranse og det vil gå vesentlig tregere.

 

Et PCIe x8 kort passer ikke fysisk i et PCIe x4 spor;

pci_express_001.JPG

Lenke til kommentar

Huff, blir så nervøs av disse artiklene som nærmest pisser raid5 i trynet, for så å tråkke på det etterpå...

 

Men raid6 kotroller jo så dyrt. Og jeg trenger dette rimelig fort. Fant 1220 på ebay for $460, men de sendte selvfølgelig ikke til Norge.

 

Er det andre butikker som selger denne i andre land? Har problemer med å finne noe på de seriøse butikkene jeg vet om.

Lenke til kommentar

Huff, blir så nervøs av disse artiklene som nærmest pisser raid5 i trynet, for så å tråkke på det etterpå...

 

Men raid6 kotroller jo så dyrt. Og jeg trenger dette rimelig fort. Fant 1220 på ebay for $460, men de sendte selvfølgelig ikke til Norge.

 

Er det andre butikker som selger denne i andre land? Har problemer med å finne noe på de seriøse butikkene jeg vet om.

 

Skulle ønske endel av disse artiklene gikk litt mer i dybden, men det er selvsagt ikke lett. Problemet per i dag er at det er ting som tyder på at de operer med en høyere error-rate enn det som er reellt, og at de går utifra at alt er tapt om man får en URE. Hadde vært spennde å se en analyse med litt mer virkelighetsnære parametre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg brukt jetcarrier.com til UPS og HP SAS expander. Kommet frem begge gangene.

 

 

SAS = Tar både SATA og SAS disker. Anvil bruker/har brukt Perc6/i om jeg husker rett.

 

Jaha ja. Trodde SAS bare tok SCSI jeg. Men hvordan kobler man til disse diskene da? Ser ikke noen uttak på selve kortet, og det var utrolig dårlig info på Dell sine sider.

 

Jetcarrier virker fremdeles litt for godt til å være sant. Hvordan blir det med moms osv gjennom de? Toll?

 

 

Skulle ønske endel av disse artiklene gikk litt mer i dybden, men det er selvsagt ikke lett. Problemet per i dag er at det er ting som tyder på at de operer med en høyere error-rate enn det som er reellt, og at de går utifra at alt er tapt om man får en URE. Hadde vært spennde å se en analyse med litt mer virkelighetsnære parametre.

 

AtW

 

Spørsmålet er vel om jeg er villig til å satse 10+tb på at de tar feil... :/

 

Blir nok raid6 ja. Det jeg skal bygge nå, skal gjerne holde i noen år fremover.

Lenke til kommentar

Huff, blir så nervøs av disse artiklene som nærmest pisser raid5 i trynet, for så å tråkke på det etterpå...

 

Men raid6 kotroller jo så dyrt. Og jeg trenger dette rimelig fort. Fant 1220 på ebay for $460, men de sendte selvfølgelig ikke til Norge.

 

Er det andre butikker som selger denne i andre land? Har problemer med å finne noe på de seriøse butikkene jeg vet om.

 

iwill.no og nextron selger Areca og LSI :thumbup:

 

 

Begge butikkene er veldig bra :yes:

 

 

Lenke til kommentar

Jetcarrier virker fremdeles litt for godt til å være sant. Hvordan blir det med moms osv gjennom de? Toll?

Jeg har handlet maaaange ganger med jetcarrier som mellom ledd, fungerer kjempe fint. Man betaler moms som normalt(25% av kjøpssum+frakt innad i USA). Aldri vært noe tull, selv ikke når jeg kjøpte en palle med utstyr på ebay.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om jeg er villig til å satse 10+tb på at de tar feil... :/

 

Blir nok raid6 ja. Det jeg skal bygge nå, skal gjerne holde i noen år fremover.

 

Prøver du å si at du ikke skal ha backup?

 

AtW

 

Backup er oppskrytt på filer og annet dritt som kan lastes ned :D

 

 

 

 

 

Men på familiebilder og andre viktige ting, så er det backup i vinkel og tilbake. Men man har ikkje 10+tb med bilder :p

 

 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om jeg er villig til å satse 10+tb på at de tar feil... :/

 

Blir nok raid6 ja. Det jeg skal bygge nå, skal gjerne holde i noen år fremover.

 

Prøver du å si at du ikke skal ha backup?

 

AtW

 

Backup er oppskrytt på filer og annet dritt som kan lastes ned :D

 

 

 

 

 

Men på familiebilder og andre viktige ting, så er det backup i vinkel og tilbake. Men man har ikkje 10+tb med bilder :p

 

Er det dritt, hvorfor lagre det i det hele tatt? Er noe verd å lagre er det verd å ta backup av i mine øyne. Tiden min er ikke så lite verd at jeg orker å skaffe til veie alt jeg har lagret på nytt, det er mye arbeid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er du for seriøs :p Livet er for kort uten å ha litt spenning i hverdagen! Derfor må man jo ha noen array med raid-0 også :new_woot:

 

Er det ikkje slik at man laster ned noe (iallefall meg) Kjekt å ha... Jeg laster ned og kanskje jeg får brukt for det, eller får sett det en gang.

 

 

Lenke til kommentar

Jaha ja. Trodde SAS bare tok SCSI jeg. Men hvordan kobler man til disse diskene da? Ser ikke noen uttak på selve kortet, og det var utrolig dårlig info på Dell sine sider.

 

 

SCSI er utdatadert standar så er blir erstatet av SAS. Jau vet fremdels folk bruker SCSI men..... SCSI kablene tar jo så sabla mye plass :p

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...