Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Tenkte å sette opp en filserver og velge et stabilt kontrollerkort til å ta seg av lagringen.

 

Jeg tenker som så at det kan være greit å kjøpe noe som er fremtidrettet, og da vil det vel være smart å kjøpe noe som takler 6GB/s og ikke bare 3GB/s?

 

Jeg fant denne: HighPoint RocketRAID 2720 8P SAS III PCI-E til ca 1700kr. Den har nok porter(8), støtte for raid-5 og tar 6GB/s.

 

Jeg tar sikkerhet over hastighet men ønsker ikke å bruke noe mer enn 1700kr på en kontroller.

 

Ville dere valgt den eller ville dere gått for noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål ang raid.

 

Jeg har 4 disker som jeg vil sette parvis i raid 1, men kommer til å kjøpe 2 disker til. Altså 3 raid 1 med 2 disker i hver.

Hvilken kontroller vil være fornuftig å velge til dette formålet? Pris, stabilitet og hastighet vil være mine prioriteringer.

Lenke til kommentar

Southbridge på hovedkortet ditt.

Prisen er uslåelig, stabilitet er god, migrering/rebuild er uproblematisk, og ytelsen må du ha skikkelig dyre kontrollere for å slå nevneverdig.

 

Om 4 av diskene er like kan det være verdt å vurdere RAID-10 over 2x RAID-1 dersom du prioriterer ytelse og hovedkortet støtter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Southbridge på hovedkortet ditt.

Prisen er uslåelig, stabilitet er god, migrering/rebuild er uproblematisk, og ytelsen må du ha skikkelig dyre kontrollere for å slå nevneverdig.

 

Om 4 av diskene er like kan det være verdt å vurdere RAID-10 over 2x RAID-1 dersom du prioriterer ytelse og hovedkortet støtter det.

Takker for svar.

Jeg tenkte på å bruke funksjonen på hovedkortet, men jeg leste et sted at det ikke var bra mtp at det blir mer jobb for CPU?

Har forøvrig dette hovedkortet

 

Prøvde å gå inn på verktøyet for raid i Bios, men for å være helt ærlig, så skjønte jeg ikke en dritt.

Jeg tør ikke å ta noen sjanser på å leke meg med de forskjellige valgene jeg har, siden jeg er livredd for å slette noe på de andre diskene enn de to jeg nettopp har installert..

På listen over hardiskene så står det Y og N ved siden av hver enkelt disk. Jeg regner med at Y betyr at de respektive diskene vil bli gjort om til raid. Og at N betyr at ingenting vil bli gjort?

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter RAID-10.

 

Mer jobb for CPU er hovedsaklig RAID-5, der det regnes ut paritet. For RAID 0, 1, og 10 er det kun striping/speiling, og krever tilnærmet ingen regnekraft. 10 er kombinasjon av 1 og 0 (speilede striper), så en eller to disker kan feile (avhengig av om de er på samme stripe).

 

Når det gjelder ytelse er harddisk RAID hovedsaklig nyttig for flytting av store filer. Vil du ha bedre praktisk ytelse er det beste valget å gå for en SSD for OS og programmer, eventuelt spill.

 

For å være trygg på at du ikke sletter noe kan du sette modus til RAID i BIOS, koble fra de diskene du har data på du ikke vil miste, gå i RAID bios og lage et RAID av de diskene du vil RAIDe, og så koble de andre diskene tilbake igjen.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene er drøye for lagring, men det er ikke du skal bruke SSD til ;)

En 64-80GB holder for OS og core apps, og får maksinen til å føles veldig mye mer responsiv.

Ref:

2008 setup (GullLars. 2x32GB, Phenom 9850 x4 @2,8GHz): http://www.youtube.com/watch?v=tCCPS0Hoe28

 

2010 basic setup (Anvil. x25-v 40GB. i7-860):

 

En C300 64GB til ca 800-900kr yter bedre enn det som er i de videoene der... Samme med Intel x25-M og SandForce SSDer.

Mitt tips er OCZ Vertex 3 120GB til grovt 1600-1800kr om et par månder, siden du har 6Gbps porter på hovedkortet.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IBM M1015 kort 8 portes, Så er bassert på LSI SAS2008

 

Raid 0 med 10 WD black, Men tror linken mellom HP SAS Expander og Raid kortet er så holde det nede. Siden ikke bruker Dual Linking.

 

sasexpander.jpg

 

Tar vel mere tester senere.

 

Edit:

Testa med 5 Hdd fikk nesten samma speed. Så link mellom HP SAS expander og Raid kort er capa.

 

hpsas.jpg

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Det er fint om du bruker <<description>> feltet når du poster atto screenshots, dersom du ikke skriver specs over hver gang hva som er testet.

 

Ganske betydelig forskjell med og uten cache, merkbar forskjell mellom kontrollerne.

10R0 med snurredisker er ikke det mest relevante å teste da. Da må du gjerne heller over på RAID-10/5/6.

Lenke til kommentar

Dette er vel like mye et spørsmål om RAID som det er om harddisker generelt, but here it goes:

 

Har i ca. 1 år nå nytt godt av mitt Lian Li EX-50 diskkabinett hvor jeg har kjørt 5 stk. Samsung F2EG 1,5tb disker i RAID 5. Løsningen har faktisk passet meg så godt at jeg har gått til innkjøp av enda en slik Lian Li EX-50 (basert på JMB393) og 5 stk. nye Samsung F4EG 2tb disker som ble hentet på komplett sin hentebu i dag. Etter å ha montert diskene i kabinettet og fyrt opp for RAID 5 konfigurering, ser jeg at det blinker på indikasjonslysene til 2 av diskene på diskkabinettet. Sjekker så Jmicron HW Raid Manager som jeg bruker som sofware, hvor begge diskene er merket i rødt med status som "bad". Har prøvd å bytte plass på diskene og re-seate de, men uten hell; det er de samme to diskene som krangler hver gang. De resterende 3 diskene gir meg ingen problemer og vil jobbe samme i RAID 5 uten problemer. Har prøvd å lese av mer info fra diskene gjennom CrystalDiskInfo, men merkelig nok ser det ikke ut til at jeg får opp noe S.M.A.R.T-info om noen av de nye 2 tb-diskene. Alle diskene dukker også opp i disk management, så de blir iallefall detektert.

 

Så, noen som har en formening om hva som foregår? Er det faktisk mulig at jeg kan ha fått 2 dårlige disker av totalt 5? Hvordan bør jeg i såfall gå frem for å feilsøke videre? Visste på forhånd at F4EG hadde en del problemer med tidligere revisjoner forbindet med bl.a. S.M.A.R.T, men dette skulle være løst med en firmwareoppdagering som er implementert på alle disker produsert etter årsskiftet (mine er alle sammen produsert i februar 2011).

 

Setter stor pris på hjelp, på forhånd takk!

Lenke til kommentar

Akkutat satt opp raid 0 på sb850 med 2 c300 men får dårligere resultat enn med singel disk. Ligger en test på ssd benche tråden(siste siden)

 

prøver meg med AMD RAIDXpert.

Får logget inn, men der kontrollere/disker skal komme opp er det ingenting :hmm:

 

noen som har aning om hva som er galt?

Lenke til kommentar

Vet ikke for å være ærlig. Har fiklet mye med innstillinger osv. ved testingen.

 

Kontrolleren:

post-5273-0-21474000-1300991109_thumb.jpg

 

Windows:

post-5273-0-81398700-1300976743_thumb.jpg

 

- Ny BIOS og FW er oppdatert på 3W og nyeste driver brukes i windows.

- 7 drives kom med FW06 og 1 kom med FW02, den med FW02 er oppdatert til FW06.

 

Edit:

 

Denne er med Writecache avslått:

post-5273-0-48836700-1300990934_thumb.jpg

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...