Gå til innhold

Kommentar: Hjelp, jeg elsker Microsoft (X360)


Anbefalte innlegg

Tror det er verdt å skille mellom OS-leverandøren Microsoft og andre områder de har nærmest monopol mot spillkonsoll-delen hvor de er i utfordrerposisjon.

Du veit, om USA skulle invadere Belgia, ville dei òg forsovidt vere i utfordrarposisjon. Det tyder ikkje at det er ein rettferdig kamp. Microsoft sin posisjon i andre marknadar gir dei ein temmeleg heftig fordel. Ein uuttømeleg pengebrønn er greit å ha. Eg reknar òg med at dei dreg nytte av OS-situasjonen, trur ikkje det er tilfeldig at sopass mange spel kjem til "PC og XBox 360". Microsoft er gode til å bruke monopolsituasjonen sin til å ta kontroll over andre marknadar.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er veldig glad for at Sony med PS3 og også PS2 ga deg valget å sette inn hvilken som helst harddisk du kjøper selv. Har montert en 320GB i min PS3.

 

Det er hårreisende at man må betale 1400,- for å få en 120GB harddisk til Xbox360. Jeg ga 565,- for min 320GB for en stund siden til PS3.

 

Du ga sikkert omtrent det samme for harddisken som følger med i PS3 også. Så du har betalt det samme uansett, rundt 1200kr. En ting til, de aller, aller fleste klarer seg fint uten 120gb harddisk.

Jeg betalte 2500,- for min PS3 når jeg kjøpte den for ca. 1 år siden på ukens tilbud hos komplett.

 

Med dagens nedlastbare demoer, trailere og spill man kjøper online blir harddisken fort full. I tillegg installerer man spill delvis på disken, samt laster ned filmer fra kommende tjenester.

 

120GB er ingenting og innlegget ditt forandrer ikke det faktik at 1400,- for en 120GB disk til Xbox360 er latterlig.

 

Nå er harddisken på 360 litt annerledes også. Den har et eget case og man bare setter den utenpå maskinen. Med PS3 så man må skru å putte den inni maskinen. Er ikke få eksempler jeg har sett hvor folk har hatt et lite helvete med å få skru opp å byttet harddisk. Er et hav av brukervennlighets forskjell på de, selv om det sikkert er null problem for deg å gjøre det. 120gb harddisker får man uansett for under 1000kr hvis man leter litt.

 

Lol. Dette var dagens gitt. Klarer å vri dette om til noe negativt da det selv er garantibelagt å sette inne en stanadard 2,5" hardisk av sony, så prøver MagnarP å gjøre det om til noe negativt pga noen finner det teknisk vanskelig å bytte hardisk. MS har pakket en standard 2,5" disk i litt plast og mener den da er verdt det 3 dobble pga dette fordi det er enkelt å sette den på på utsiden. Akkurat nå lo jeg godt. Du kvalifiserer glatt til dagens xbox360 fanboy her MagnarP! Hadde du bare vært en liten smule objektiv, så hadde du skrevet noe slik:

"Jeg synes xbox360 er en fantastisk konsoll, men jeg synes ms har overpriset hardiskene en liten smule"

Respekt til deg som forsvarer xbox360 og ms til det siste og ikke finner noe kritisk i hele verden når det kommer til disse. :p

Lenke til kommentar
Samtidig så utnytter de monopolet de har innen OS til å lage dårlige uferdige produkt og presse det på alle som vil kjøpe en PC... Og med Xbox 360 presser de også brukerne til å bruke DERES egne tilbehørsartikler. Kunne kommet med så maaange utrolige grunner til å "hate" microsoft. De har kompetanse og kapital til å lage et bra OS, men de lanserer et produkt som av visse sider ble kåret til årets dårligste produkt, og allikevel presser de det på forbrukerne.

 

Jeg er ingen microsoft-hater, men jeg liker bedre de to største rivalene deres innen konsoll- og OS-krigen. Er forresten også i mot den trenden at det er kult å hate microsoft.

 

 

MS er ikke i nærheten av å presse på brukerne så mye piss som Apple gjør.

Lenke til kommentar

Siden diskusjonen dreier seg om Xbox, så vil jeg ikke si at det å ta betaling for Live-tjenesten er god kundeservice.

 

"Fordelen" er at Microsoft kan forventes å stå til ansvar for multiplayerdelen av samtlige spill som støtter Live. Hvis en server er upålitelig så er det Microsoft man kan klage til siden det er de som tar seg betalt for MP-tjenesten.

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke helt se hva som er så unikt med Xbox Live. Spilling over internett har fungert godt på PC i mange, mange år. Man skal nesten lete lenge for å finne tilbydere som tar seg betalt for nedlasting av spilldemoer. Jeg bryr meg også lite om "achievements" og spillerpoeng (ikke at det på noen måte kan være verdt mange kronene), IM-programvare til PC finnes det mye av og patcher er det bare å forvente at utgiver sørger for.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det var ikke så mye jeg kom på med en gang når det gjelder

MS og "hate" ting, men etterhvert kom jeg på en del åpenlyse

ting. De er ikke særlig åpne når det gjelder kildekoder, noe

de fleste av og til ergrer seg over, siden "de derre linux folka"

har så mye bra. De kunne også latt være å komme med f.eks. Vista.

I mine øyne har jeg ingen grunn til å skifte fra XP. Hvertfall

ikke dømt utfra beskrivelsen av Vista på MS sin hjemmeside.

Og når jeg nevner XP, så hører det med i historien at det ikke ble

"skikkelig" stabilt før et godt stykke inn i SP2. For noen ble

SP2 i seg selv et mareritt.

Det har jo også gjennom tidene vært en liten skandale her og der,

noen seriøse, og noen ikke fullt så genuine. Noen husker vel bilder

av mac'r inne hos et av MS sine kontorlokaler, om ikke noen husker

"gratis" laptop episodene, og sikkert mange fler som jeg ikke kommer

på i farten.

 

Men nok om det, over til de litt mer trivielle "plagene" MS

har gitt oss.

Bindersmannen i hjørnet... hjelpe meg, har aldri vært så irritert

over en animert figur i hele mitt liv (bortsett fra Jar Jar Binks). Kan vel inkl den bikkjen som er på søk også...

MSN Protokollen. Har aldri brukt den mer enn en gang pr installasjon av windows, og da er det ofte med et uhell. Tyr alltid til

en 3dje parts klient etter mine møter med MS sin.

Kan vel ikke si meg særlig imponert over media spilleren heller.

 

Nei hva kan jeg si, jeg er vel en av de som elsker å hate MS :-P

I Vista er faktisk mer enn bare utseendet forandret. Men dette ser ikke folk. De ser kun på ytelsestester, der Vista gjør det likt som XP. Men er virkelig ytelsen så dårlig på begge platformer da? Hva har fol problemer med? Bak fasaden er det gjort mange forbedringer med Vista kontra XP, for eksempel sikkerheten. Men dette tenker ikke folk på, de bare klager over at Vista er en flopp fordi ytelsen ikke er mye bedre enn XP.

 

Nå har vel strengt tatt ikke Windows hatt noen "bindersmann" nedi hjørnet. Clippy fantes dermed i Officepakka for en lang tid tilbake. Det er vel nærmere 10 år tilbake i tid Clippy var påskrudd by default i Office.

 

Og hva er så irriterende med den bikkja man finner i søk-funksjonen? Dersom du ikke vil se den så er det jo bare å klikke på den.

 

Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke "MSN-protokollen", men når milliarder av mennesker verden over, samt mange av dine venner gjør det, er det ikke lett å la være. Det er også helt frivillig å bruke Mediaplayer.

 

La meg gjette - du er Macbruker?

 

Hvorfor burde ting være gratis? Det er noe jeg aldri helt har skjønt... joda, jeg liker ting som er det. men kan vi egentlig forvente det? og er det egentlig alltid gratis? aldri brukt dette live greiene på xbox (eller xbox for den saks skyld), eller tilsvarende på ps, hva nå enn det er. Men det er jo noe som er laget av noen. og ettersom det er noe som kjører kontinuerlig, så må det jo driftes av noen. synes egentlig det er ganske naturlig at slike ting koster... til syvende og sist er jo ingenting gratis (bortsett fra ting gjort på fritiden naturligvis, men noen trenger jo noe å leve av også...), og et eller annet sted tar jo bedriften seg betalt.

 

 

Som utvikler elsker jeg dessuten Visual Studio, .NET Framework og C#. Rett og slett en fryd å jobbe med. At Microsoft gir ut gratis Express versjoner av forskjellige Visual Studio utgaver er jo også et pluss. (Apple sitt XCode og Objective-C kan forøvrig gå å gjemme seg... makan til rot!)

Ser man på hovedkonkurrenten Sony, så er PSN gratis. Når man kjøper en konsoll med en funksjon, og i tillegg kjøpøer spill med denne funksjonen, så kan man jo ikke lure på om denne tjenesten burde være gratis. Ihvertfall mtp. at den er det hos hovedkonkurrenten. Onlinespill er jo også veldig relevant for en total spillopplevelse i de aller fleste spill nå også. Det tar spillet opp på nye høyder, og jeg tror nok det bare er de som aldri har prøvd seg online, som sier denne funksjonaliteten er unyttig.

 

 

Som student elsker jeg at omtrent all Microsoft programvare er tilgjengelig for oss på en veldig enkel og grei måte. Her har ikke konkurrentene mye å stille opp med.

 

 

MS er ikke i nærheten av å presse på brukerne så mye piss som Apple gjør.

 

Du må gjerne utdype litt hvordan Apple påtvinger brukerne mere "piss" enn Microsoft, og gjerne også forklare hva det har med denne diskusjonen å gjøre.

Man har jo vanlige eksempelet med iTunes. Har man et Appleprodukt er det iTunes som gjelder, selv om man vil eller ikke (joda, det finnes andre alternativer). Kjøper man en musikkfil i iTunes som ikke er av "Pluss"-typen så kan denne kun spilles av på Apples musikkspillere. OS X kan bare kjøres på maskinvare man har kjøpt hos Apple (i teorien. I praksis kan man vel uansett slite med kompabilitetsproblemer mtp. maskinvaren). Med Macbooker så må man ofte kjøpe ett eller flere adaptere som er dyrt tilleggsutstyr, som ofte er helt nødvendig.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Dette må være en idiotisk tråd, du skryter til Microsoft fordi de respekter kundene men du har vel ikke tenkt på at konsollen din gikk i stykker fordi den var dårlig satt sammen av Microsoft.

 

De har kun brukt deler som var billigst uten noen form for kvalitet, jeg vil heller ha en Playstation 3 fra Sony som holder hele tiden men som har elendig kundestøtte, enn en Xbox 360 som det konstant er noe feil med, men som har god kundestøtte. Vis konsollen din holder så trenger du ikke noe kundestøtte.

 

Dessuten så er det ikke Microsoft som kommer å henter konsollen din det er DHL og det er de som sender og bringer den. Og grunnen til at Microsoft ikke stiller deg noen spørsmål er jo kun fordi at dem vet hvor dårlig konsollen er bygd opp.

 

Jeg elsker Xboxen min, men jeg hater Microsoft, og ettersom at xboxen min ble ødelagt for tredje gang er det en grunn til at det ligger en helt ny Playstation 3 under juletreet denne julen.

 

Fuck Microsoft!

Skrik og hyl så mye du vil. Microsoft er blitt flinke.

 

Som artikelen nevner så har det gått sport i å hate Microsoft. Når Xboxen går til helvete så er det Bill Gates skyld, når vaskemaskinen ryker så er det Gud som har skylden.

 

Kos deg med PS3, det er en flott maskin. De kinesiske fabrikkarbeiderne som jobber for Sony tjener tross alt bedre enn de som jobber for Microsoft

Lenke til kommentar

Uff, det er farlig å elske en bedrift. Selv elsker jeg bare meg selv (og kanskje noen få andre). Microsoft og de andre kan slåss så busta fyker, så lenge de konkurrerer lovlig slik at markedet ikke monopoliseres. Folk trekker fram Linux og andre konsollprodsusenter som de største konkurrentene til MS, men jeg tror nok de største konkurrentene til MS OS ikke er Linux, men yahoo, Google, Adobe osv. Alle som gjør at man blir mindre avhengig av et spesifikt system reduserer MS sin makt.

Lenke til kommentar
Oppfordrer artikkelforfatteren til å prøve å avslutte sitt XBOX LIVE abonnement og se om han fortsatt er like fornøyd med kundeservicen...

:!: Ja, da får du trøbbel.

 

Forhåpentligvis har de forbedret seg nå, men for et par år siden var det så og si umulig.

Det er fortsatt like umulig. Ringte i høst, endte opp hos en kundebehandler i sverige, som mente at jeg måtte ringe igjen om 2 uker, da betalingen for den daværende måneden ikke var fullført..

Ble liiitt forbanna...

 

Syns også det er rart at det skal være så sykt mye lettere og mer brukervennlig å bestille LIVE-gold, enn å avbestille det.

Kanskje en sak for forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
listen er lang, microsoft har gjort utrolig mye bra for verden
Det at de alltid skal lage sin egen standard (feks C#, Silverlight, .wma/.wmv, MS Open XML) og at de ikke følger nettstandarder (feks XHTML, CSS, SVG) gjør meg veldig uenig.

 

Når det kommer til Xbox er jeg derimot enig i at de gjør en god jobb. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at folk støtter Microsoft så mye når dem selv ikke liker det. Det er ikke rart at Microsft ikke setter ned prisen på tilegsutsyret når folk sier at dem er fornøyd med prisen.

 

X360 har jo utentvil den beste online tjenesten i form av Xbox Live og derfor er det helt utrolig at dem ikke kommer med innebygd Wi-Fi, selv Nintendo Wii kommer med det. Da er det litt surt og gå i butikken å kjøpe seg en nettverks adapter som er så overpriset at du er flau når du står i kassen og betaler det. Jeg har kjøpt en nettverksadapter to ganger fordi den første ble ødelagt (egen feil) og begge gangene følte jeg meg dum som forsetter å betale for noe jeg vet er alt for durt.

 

Men selv om Xbox har bedre live tjeneste så venter jeg heller et par sekunder ekstra i lobbyen for å kunne slippe og betale 500 kroner i året for det. Dessuten så føler jeg at Sony respektere kundene sine mye mer enn Microsoft. De største spillene til Sony får egne servere så det ikke skal bli noe lag der, de har gjort det med Metal Gear Online, Resistance 2, LittleBigPlanet og de skal gjøre det med Killzone 2. Mens Microsoft har ikke egne servere på Gears of War 2 en gang noe som fører til lange vente tider i lobby og ekstrem lag vis du spiller mot folk fra USA, noe du mest sansynnelig kommer til å gjøre. Og allikevel så skal du betale for å spille online. Sony har denne julen lansert Home som er helt gratis, de har mange videoer og themes som også er gratis. Mens det eneste jeg har fått fra Microsoft denne julen er en Vinter theme, med litt snø i bakrunnen. Hva er det vi betaler dem for å gjøre?

 

Dessuten så er jeg ikke så innterisert i om Sony taper i salg denne generasjonen, så lenge jeg får spilt spill som Metal Gear Solid 4, LittleBigPlanet, Uncharted 1/2, God of War 3, Rachet and Clank, Heavy Rain, Gran Turismo 5, JAK, MAG, og Killzone 2 + mange flere, så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Boksen bråker noe jævlig

*kremt* Utgått på dato.

 

Nei, xbox bråker fortsatt en god del.

 

Jeg synes ikke artikkelen er så treffsikker, mye av "hatet" mot MS er ikke på kundestøttenivå, det er på høyere nivå. At MS gjør dårlige desginvalg (feks en konsoll med hårreisende høy feilrate), og pga lock-in (man låser konsollen mer eller mindre helt, lock-in på OS-fronten osv). Når det er sagt har også MS endel produkter som er ganske bra. Og mange andre firmaer er like ille (sony, og forsåvidt nintendo). Det er ingen motsetning mellom å ha god kundeservice ut mot sluttbruker, og samtidig ta uheldige valg lengre opp i systemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er veldig glad for at Sony med PS3 og også PS2 ga deg valget å sette inn hvilken som helst harddisk du kjøper selv. Har montert en 320GB i min PS3.

 

Det er hårreisende at man må betale 1400,- for å få en 120GB harddisk til Xbox360. Jeg ga 565,- for min 320GB for en stund siden til PS3.

 

Du ga sikkert omtrent det samme for harddisken som følger med i PS3 også. Så du har betalt det samme uansett, rundt 1200kr. En ting til, de aller, aller fleste klarer seg fint uten 120gb harddisk.

Jeg betalte 2500,- for min PS3 når jeg kjøpte den for ca. 1 år siden på ukens tilbud hos komplett.

 

Med dagens nedlastbare demoer, trailere og spill man kjøper online blir harddisken fort full. I tillegg installerer man spill delvis på disken, samt laster ned filmer fra kommende tjenester.

 

120GB er ingenting og innlegget ditt forandrer ikke det faktik at 1400,- for en 120GB disk til Xbox360 er latterlig.

 

Nå er harddisken på 360 litt annerledes også. Den har et eget case og man bare setter den utenpå maskinen. Med PS3 så man må skru å putte den inni maskinen. Er ikke få eksempler jeg har sett hvor folk har hatt et lite helvete med å få skru opp å byttet harddisk. Er et hav av brukervennlighets forskjell på de, selv om det sikkert er null problem for deg å gjøre det. 120gb harddisker får man uansett for under 1000kr hvis man leter litt.

 

Lol. Dette var dagens gitt. Klarer å vri dette om til noe negativt da det selv er garantibelagt å sette inne en stanadard 2,5" hardisk av sony, så prøver MagnarP å gjøre det om til noe negativt pga noen finner det teknisk vanskelig å bytte hardisk. MS har pakket en standard 2,5" disk i litt plast og mener den da er verdt det 3 dobble pga dette fordi det er enkelt å sette den på på utsiden. Akkurat nå lo jeg godt. Du kvalifiserer glatt til dagens xbox360 fanboy her MagnarP! Hadde du bare vært en liten smule objektiv, så hadde du skrevet noe slik:

"Jeg synes xbox360 er en fantastisk konsoll, men jeg synes ms har overpriset hardiskene en liten smule"

Respekt til deg som forsvarer xbox360 og ms til det siste og ikke finner noe kritisk i hele verden når det kommer til disse. :p

 

Herregud, er du virkelig så dum? Ja, harddiskene er dyre men det er en grunn til det også. Portabilitet bl.a. Er ikke like kult å ta med harddisken sin til andre maskiner f.eks på PS3. Selvsagt tar MS høye priser for sine harddisker, akkurat som Sony tar for sine minnekort. Hva er rart med det?

 

Og som sagt, man tvinges ikke til å kjøpe noe som helst. Er harddisk størrelse viktig, kjøp Elite pakka. Hvis ikke 120gb er nok og man trenger å kjøpe en til, ja, da er man i ekstremt mindretall.

 

Og igjen, kjøper man en ny harddisk til sin PS3 så har man betalt det samme, fordi harddisken som følger med i PS3 er jo ikke gratis. Men dette poenget ser det ikke ut som noen klarer å skjønne. Med 360 kan i alle fall kjøpe en versjon uten harddisk og så kjøpe en løst. Har du ikke gjort dte bl.a. 100kr ga du ikke? Dyrt det også eller?

 

Jeg kan kjøpe ekstra 360 kontrollere til 299kr stk. Eller enda billigere hvis jeg leter litt. Med PS3 så må jeg ut med 500-600kr stk her. Det synes jeg faktisk er mye verre da de fleste har mye mer bruk for ekstra kontrollere enn harddisk. Men slik tenker jo aldri noen over.

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar
Herregud, er du virkelig så dum? Ja, harddiskene er dyre men det er en grunn til det også. Portabilitet bl.a. Er ikke like kult å ta med harddisken sin til andre maskiner f.eks på PS3. Selvsagt tar MS høye priser for sine harddisker, akkurat som Sony tar for sine minnekort. Hva er rart med det?

 

Og som sagt, man tvinges ikke til å kjøpe noe som helst. Er harddisk størrelse viktig, kjøp Elite pakka. Hvis ikke 120gb er nok og man trenger å kjøpe en til, ja, da er man i ekstremt mindretall.

 

Man tvinges jo til å kjøpe MS sin overprisede disk, kontra å kjøpe en til en brøkdel av prisen per GB, som andre produsenter leverer. Det er jo en selvfølgelighet at dette er en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Herregud, er du virkelig så dum? Ja, harddiskene er dyre men det er en grunn til det også. Portabilitet bl.a. Er ikke like kult å ta med harddisken sin til andre maskiner f.eks på PS3. Selvsagt tar MS høye priser for sine harddisker, akkurat som Sony tar for sine minnekort. Hva er rart med det?

 

Og som sagt, man tvinges ikke til å kjøpe noe som helst. Er harddisk størrelse viktig, kjøp Elite pakka. Hvis ikke 120gb er nok og man trenger å kjøpe en til, ja, da er man i ekstremt mindretall.

 

Og igjen, kjøper man en ny harddisk til sin PS3 så har man betalt det samme, fordi harddisken som følger med i PS3 er jo ikke gratis. Men dette poenget ser det ikke ut som noen klarer å skjønne. Med 360 kan i alle fall kjøpe en versjon uten harddisk og så kjøpe en løst. Har du ikke gjort dte bl.a. 100kr ga du ikke? Dyrt det også eller?

 

Jeg kan kjøpe ekstra 360 kontrollere til 299kr stk. Eller enda billigere hvis jeg leter litt. Med PS3 så må jeg ut med 500-600kr stk her. Det synes jeg faktisk er mye verre da de fleste har mye mer bruk for ekstra kontrollere enn harddisk. Men slik tenker jo aldri noen over.

Ja, ty til personangrep MagnarP. Når folk er uenige er dem dumme.

Om harddisken:

Hva er grunnen? Annet enn at MS ønsker å tjene penger på dem.

 

Uansett må dette være en av de dårligste artikkelene på gamer.no i nyere tid.

 

"Tusen takk MS, når konsollen gikk i stykker, på grunn av dårlig design, så fikk jeg en ny på garanti!" Tusen tusen tusen tusen tusen tusen takk!!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...