Gå til innhold

Kommentar: Hjelp, jeg elsker Microsoft (X360)


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om artikkelforfatter fortalte hvor han jobbet eller hvem han skrev for når han snakket med kundeservice. Det du forteller stemmer mistenkelig lite med meg og andres tidligere erfaringer med Microsofts kundestøtteapparat. Da min fetter (14 år) fikk samme problem med sin Xbox 360 for litt over et år siden, ble han nektet noen form for service ("garantien er bare ett år") helt til han fikk sin far til å ringe for seg... De turde tydeligvis å prøve seg på å lyge til en 14-åring, men ikke hans far...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har alltid vært Microsoft brokar. Windows hadde eg, og 360 har eg.

Men for ikkje lenge si skifta eg til Mac. Et mykje bettre grafisk utsjåande, og kjappare. Dykk må gjerne klage, Microsoft fanboys. Sjøl om det ikkje er så monge av dei. Og det har vel eigentleg Microsoft rygg til å bere.

 

Sjøl om eg har Apple, shiny Apple, ser eg at Microsoft kjem opp av badekaret som ein nybada katt som ein gong var så praktfull og stor, men no er pjuskete og stakkarsleg.

Klart han er klar til å slikke ballane dine. Alt for mat.

 

Bill Gates har eg ingenting imot, og Microsoft er ikkje SÅ gale. Vel, systemet sug, men det er berre fordi dei er så utrolig sjølvkritiske. ALT SKAL FUNGERE. Ingen kompromisser.

Som Macer har eg kompromisser, men det er heilt greit egentleg. Kanskje dykk bør sjå litt den vegen Microsoft? Alle kan ikkje få alt. Eg slit med same tankegong sjølve.

 

Men å ha Steve Ballmer som frontfigur er ikkje rett trekk. Han gjer dykk apekattstempel.

 

Men ellers har eg ikkje så mykje imot Microsoft. Servicen er nok bettre enn Apples.

 

God artikkel.

Skjult argumentasjon er ein fin ting. :)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Når det gjelder steve ballmer og monkey dance: Er det ingen som synes det er litt "kult" at en mann som er god for 70-80 milliarder kroner kan gjøre slike ting? Han tar jo tydeligvis ikke seg selv så selvhøytidelig? Blir ihvertfall ikke kjedelig å se på det.
Det er vel da man tillater seg slikt da man ikke er så avhengig av hva andre mener om en for å klare seg.

 

Jeg hadde også gitt blaffen i hva andre mente om meg om jeg var god for 80 milliarder ;) Forøvrig synes jeg det er litt artig at han ikke er en uptight dressfigur som er opptatt av hvordan hvert hårstrå ligger til enhver tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ganske enig med artikkelforfatter. Men, jeg har hatt tre Xbox360'r iløpet av snaut tre år, og alle byttene har vært frivillige og aldri noen RROD. Lykke? Ja. Mulighet til å oppleve god kundeservice? Nei. Er det en god ting? Ja. Det er vel bare med MS 33% av alle som kjøpte konsollen(i en viss periode) har fått oppleve god kundeservice, men uansett, det er flott gjort!

Lenke til kommentar

Som andre her påpekte, så er det å påstå at MS hoppet inn i konsollverdenen uten erfaring tullpreik. MS er blant de med langst erfaring å lage plattformer for spill!

 

Hva angår garanti, så har vi i Norge 5 års reklamsjonsrett på produkter som har forventet levetid som er lengre enn 5 år. Så her har MS bare å innrette seg etter Norsk lov om de skal selge sine produkter her til lands. Det er mange aktører som prøver å vri seg unne denne loven, ofte på tynt grunnlag. Ellers er det bra at MS ikke prøver på dette ovenfor trådstarter.

 

Jeg er selv ikke en av dem som "skyr" MS som pesten. Jeg har aldri prøvd linux for å slippe Windows. Jeg har etter langt om lenge byttet til Firefox, men kan ikke se den store gevinsten i det. Jeg har brukt Mediaplayer helt til jeg fant ut VLC var enklere.

 

Jeg misliker dog MS sin forretningsmodell. Der de helst ikke vil slippe til tredjeparts produsenter til sine plattformer, om det så er windows eller xbox. På windows har de selvsagt måtte gi etter for å ikke å bli dratt for retten mer en nødvendig, men på Xbox har de fortsatt stålkontroll. Der pakker de inn en standard 2,5" hardisk og selger den for blodpris. Det samme gjelder for å få WiFi. De skal ha penger for et en skulle kunne spille sine egne betalte spill mot andre. Sist men ikke minst, så er det hinsided all fornuft at man må ringe til en kundebehandler og bevise hvem man er for å stoppe et abonnement man betaler for. Dette kan ikke forklarer på andre måter enn at MS prøver å drenere oppsigelse og skvise mest mulig penger ut av en før en endelig er "fri".

Det er MS sin rett å gjøre dette, men jeg tror ikke de vinner varme tanker fra kunder på dette.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Å få erstatta ein tre år gammal konsoll som tek kvelden synest eg ikkje er nokon grunn til å forelske seg i ein monopolistisk megakorporasjon. For det første, reklamasjonsretten seier at eit slikt produkt skal vare i minst 5 år, so dei har ikkje so mykje valg med tanke på å erstatte han. Om du hadde fått erstatta han etter 5 år, skulle eg kanskje ha blitt imponert. For det andre, Microsoft hadde det steike travelt med å vere først ute denne gongen, og slapp ein konsoll med ein fullstendig skammeleg feilrate. I det lengste insisterte dei på at feilraten var innanfor bransjenormene. Først ei god stund etter at det var veldig klart at det var umogleg å skjule kvalitetsproblema, kom dei med ein innrømmelse, og utvida garantien.

 

Sjølv har eg aldri opplevd at ein av konsollane mine har slutta å fungere. Til og med NES-en funkar fint, 18 år etter at eg fekk han.

 

Niks, Microsoft er ikkje glade i deg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Samtidig så utnytter de monopolet de har innen OS til å lage dårlige uferdige produkt og presse det på alle som vil kjøpe en PC... Og med Xbox 360 presser de også brukerne til å bruke DERES egne tilbehørsartikler. Kunne kommet med så maaange utrolige grunner til å "hate" microsoft. De har kompetanse og kapital til å lage et bra OS, men de lanserer et produkt som av visse sider ble kåret til årets dårligste produkt, og allikevel presser de det på forbrukerne.

 

Jeg er ingen microsoft-hater, men jeg liker bedre de to største rivalene deres innen konsoll- og OS-krigen. Er forresten også i mot den trenden at det er kult å hate microsoft.

Lenke til kommentar

Hvor god support man får hos Microsoft avhenger av hvor proft callcenteret de har outsourcet den aktuelle tjenesten til er. Alt av kundeservice hos Microsoft er outsourcet, men de forskjellige avdelingene er outsourcet til forskjellige callcentre. Da disse callcentrene er konkurenter og ikke vil dele kunnskapen sin mellom hverandre, kan man komme i en ganske kinkig situasjon når man har et problem som involverer flere Microsoft produkter og tjenester. Man kan faktisk komme opp i situasjoner der de forskjellige callcentrene forsøker å underminere og motarbeide hverandre, men dette gjelder sikkert ikke Xbox-supporten. Jeg går ut fra at Xbox- og Live-supporten er satt ut til samme leverandør?

 

Personlig har jeg sendt inn 360'en min 3 ganger, det har tatt tilsammen nesten 6 måneder, og den fungerer fortsatt ikke. Men dette er i Irland, det kan være andre selskaper som tar seg av support og reparasjoner her enn det er i Norge. Jeg har valgt å bare sette boksen min til side, etter å ha jobbet med IT-drift i over 10 år er det begrenset hvor mye av fritiden min jeg gidder å bruke på å fikse Microsoft-produkter.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad for at Sony med PS3 og også PS2 ga deg valget å sette inn hvilken som helst harddisk du kjøper selv. Har montert en 320GB i min PS3.

 

Det er hårreisende at man må betale 1400,- for å få en 120GB harddisk til Xbox360. Jeg ga 565,- for min 320GB for en stund siden til PS3.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med artikkelforfatter. X360 er en rimelig snasen sak, mange bra spill og Live-tjenesten skal visst være meget bra. Jeg har ikke X360 selv, så det er sagt. Jeg er en GNU/Linux-tilhenger og bruker det på alle mine maskiner, og ja, jeg skulle gjerne sett at flere brukte det. Derfor skjønner dere kanskje også at jeg ikke er så VELDIG glad i Microsoft, men det har ingenting med kundeservice å gjøre, eller x360 for den saks skyld. Jeg går om dagen og vurderer innkjøp av konsoll, og (skremmende) ofte trekkes jeg mot x360 da pris, spillutvalg og onlinetjenester er kanskje markedsbeste. Jeg misliker heller ikke Windows noe sånn spesielt, selv om jeg ikke bruker det.

 

Det jeg misliker er Microsofts baktanker med alt de gjør.

 

De motkjemper vedtatte ISO-standarder som ODF, HTML, OpenGL/AL etc og lager sine egne varianter som de presser over på intetanende kunder (intetandende i den forstand at de ikke vet at MS ikke følger normen), og skaper dermed en de facto-standard som ingen andre enn Microsoft er tjent med. Office-formatene, DirectX, ActiveX er noen av eksemplene. Ved alt Microsoft gjør er det så lett å lese at de motarbeider samarbeid hvor de ikke sitter på toppen og styrer showet, de motarbeider plattformuavhengig kompatibilitet, de motarbeider friheten til brukerne ved å "gi dem" "gratis" programvare som ikke lar seg fjerne (ofte kjent som malware om det kommer fra andre produsenter), de hindrer meg som Linuxbruker å jobbe sømløst sammen med Windows-brukere etc.

 

Konkurranse er bra. Det er alle enige om. Statsstyrte organer med monopol forhindrer naturlig økning i kvalitet og reduksjon i pris og motstrider internasjonale lover. Derfor ble Televerket Telenor, og Vegvesenet Mesta, og vi har fått konkurranse på disse områdene. Microsoft har også et monopol på PCer, og det er naturlig. Alle bedrifter jobber mot monopol, men så lenge du har flere om benet blir det en konkurranse der forbrukeren vinner. På PCer finnes ikke denne konkurransen. IBM har prøvd med sitt OS/2 (som forøvrig var kongebra), men feilet. Apple har jo kjørt sitt BSD-system med stort hell de senere åra, men det er fremdeles lenge til de er en reell utfordrer til MS. Apple er også en større frihetsfrariver enn MS ved at du låses fullstendig til deres maskiner. Windows kan ihvertfall installeres på flere typer maskiner. Nå kommer Linux i full fart, men det tar selvfølgelig tid å vokse seg store i en verden med flere milliarder databrukere. For ikke lenge siden var det vel registrert at Linux brukes på under 1% av verdens PC-er. Likevel er MS allerede nå ut for å knuse "motstanden" ved å dumpe prisene på operativsystemene, kommer med kjappere oppdateringer, tilby "gratis" løsninger til studenter og spytte mer penger inn hos PC-produsentene (hvilket ville bli kalt korrupsjon andre steder). De er livredde for konkurranse, og setter alle kluter til for å ødelegge mot utfordrerne. Skittent spill.

 

Derfor misliker jeg Microsoft. Ikke fordi de heter Microsoft eller lager Windows. Det er den fullstendig usunne markedsposisjonen de har opparbeidet seg gjennom skittent spill og (usynlig) forbrukerfiendtlighet.

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner som "ikke liker MS", de har ikke noe spesielt imot MS, men software produktene deres (hovedsaklig Windows). Jeg personlig (hardcore linux bruker) har brukt MS mus i flere år, helt siden jeg fikk min notebook mus fra serie en, nå har jeg en notebook mus fra serie 3000, har alltid vært fornøyd, men jeg ser at denne begynner også å bli slitt (er vell 3 år gammel nå), så får vell kjøpe meg en ny snart ;)

 

Er bra at de har så god kundeservice, er ikke ofte man finner så bra :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Oppfordrer artikkelforfatteren til å prøve å avslutte sitt XBOX LIVE abonnement og se om han fortsatt er like fornøyd med kundeservicen...

:!: Ja, da får du trøbbel.

 

Forhåpentligvis har de forbedret seg nå, men for et par år siden var det så og si umulig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...