Gå til innhold

[Løst]Usikker på om du skal gå IKT eller lengre utdanning?les her


3nity

Anbefalte innlegg

Hei , jeg er en gutt på 16 år og går for tida 1. året studiespes.

Til neste år kunne jeg tenkt meg og gått IKT, men jeg kommer fra en familie der jeg har 3 brødre som alle studere/studert ferdig, og begge foreldrene mine har studert selv.

Problemet er at de synes ikke noe i det hele tatt når jeg har bragt opp ideen om gå IKT til 2. året.

Grunnen til at jeg ikke har lyst til å fortsette med studiespes er at jeg synes rett og slett det blir for mye arbeid , og jeg har begynt å slite litt med matematikken som gikk som en lek på ungdomsskolen , delvis pga en dårlig lærer i det faget på vg.

Jeg kan gjerne utdyppe grunnen til at jeg ikke vil gå mere på studiespes, men det er ikke dette som er problemet mitt.

 

Så, kan noen komme med gode forslag slik at jeg kan få overtalt mine foreldre ?

De er som sagt svært skeptiske til dette, og argumenter de kommer med er blant annet disse: ( Finn gjerne på brae svar til disse, noen konkrete tall hadde vært fint om dere har=) )

 

-Usikkert arbeid

-Yrkesfag

-Dårlig lønn ?

 

Edit: Det viktigeste for meg er å ha et arbeid som jeg trives i , og som lønna ikke er så altfor dårlig i.

Endret av 3nity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå IKT. Jeg har gått det selv, og jeg må si at IKT i seg selv er ganske nære på å kunne kalles en ubrukelig utdanning. Eneste er hvis du skal studere videre og vil ha arbeidserfaring og evt gå almenn påbygging etterpå.

 

F.eks. om du går IKT da , kan du ikke få arbeid i en bedrift med internettsvedlikehold ?

 

Kom gjerne med for og mot :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en del som går IKT, de virker veldig positive, et pluss er jo det at du kan gå ut i lære i 2 år når du er ferdig på skolen (altså 2 år på skole så 2 år med lønn :) ) og som det allerede er sagt lengre oppe, er det en blindvei så kan du ta påbygg.

 

Et eksempel på et yrke du kan bli er jo support, hjelpe folk somhar problemer med pcen eller noe..det er bare 1 eksempel da :)

 

Lykke til

 

Perrern

Lenke til kommentar
Gikk ikke IKT fra å våre en linje til ett fag i kunnskapsløftet? Jeg går VG2 Studiespes og har blant annet faget IKT, og linjen som het IKT forsvant fra skolen under overgangen til kunnskapsløftet :hmm:

 

Joda du kan ta det som hetes for EDB som er et 5-timersfag.

Dette er dog relativt forskjellig fra IKT linen vil jeg tro.

Er det ingen her som selv arbeider med dette som kunne fortalt meg litt om jobbmuligheter, lønn osv ?

Jada , vi har rådgiver på skolen , men når det gjelder dette så føler jeg at jeg får mer hjelp her inne på forumet.

Lenke til kommentar
Joda du kan ta det som hetes for EDB som er et 5-timersfag.

Dette er dog relativt forskjellig fra IKT linen vil jeg tro.

Er det ingen her som selv arbeider med dette som kunne fortalt meg litt om jobbmuligheter, lønn osv ?

Jada , vi har rådgiver på skolen , men når det gjelder dette så føler jeg at jeg får mer hjelp her inne på forumet.

 

Jeg har fagbrev i IKT-Driftsfag, og har jobbet med det i 2år. Lønna er mildt sagt ræva, tjener ofte mer på "strø-jobber" altså jobber du får uten noen form for utdanning. Tjener vel rundt 250.000kr i året med IKT-Fagbrev. Jobbmulighetene er egentlig ganske små, mange av jobbene blir "tatt" av de som har høyere utdanning. Jobber som er "semi-ikt" altså brukersupport, og fint lite tekniske(altså lære opp folk til å skrive i word osv.) jobber, er det flere av, sjekk på finn.no feks. Føler jeg er negativ nå :p men med mindre du finner ei bedrift som vil ansette deg i fast-stilling etter lærlingtiden, så vil jeg anbefale deg å velge et annet yrke.

Lenke til kommentar
Joda du kan ta det som hetes for EDB som er et 5-timersfag.

Dette er dog relativt forskjellig fra IKT linen vil jeg tro.

Er det ingen her som selv arbeider med dette som kunne fortalt meg litt om jobbmuligheter, lønn osv ?

Jada , vi har rådgiver på skolen , men når det gjelder dette så føler jeg at jeg får mer hjelp her inne på forumet.

 

Jeg har fagbrev i IKT-Driftsfag, og har jobbet med det i 2år. Lønna er mildt sagt ræva, tjener ofte mer på "strø-jobber" altså jobber du får uten noen form for utdanning. Tjener vel rundt 250.000kr i året med IKT-Fagbrev. Jobbmulighetene er egentlig ganske små, mange av jobbene blir "tatt" av de som har høyere utdanning. Jobber som er "semi-ikt" altså brukersupport, og fint lite tekniske(altså lære opp folk til å skrive i word osv.) jobber, er det flere av, sjekk på finn.no feks. Føler jeg er negativ nå :p men med mindre du finner ei bedrift som vil ansette deg i fast-stilling etter lærlingtiden, så vil jeg anbefale deg å velge et annet yrke.

 

 

Det jeg har tenkt på er å IKKE arbeide på plasser som en skole eller noe , men heller en bedrift som fast ansatt.

Lenke til kommentar
Det jeg har tenkt på er å IKKE arbeide på plasser som en skole eller noe , men heller en bedrift som fast ansatt.

Da bør du droppe planene om å gå IKT med en gang.

Det vil stort sett alltid være noen med høyere utdannelse som søker på IT-stillinger i private bedrifter.

 

Hør på foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Jeg gikk IKT og 2 år i lære. Lønna er RÆVA. Var iallefall det da jeg hadde utdanningen min fra 2004 - 2006. Og hvis du kan litt om data fra før så lærer man ikke så mye der. 90% og vell så det kunne jeg fra før av. Stort sett så var alt standar fra begynnelsen. Hvordan bygge pc, navn på forskjellige deler, bruk av officepakken, datakortet osv. Ungdom flest kan det fra før som har litt tid på pc.

 

Lærte ganske mye mer da jeg fikk læretida mi men..

 

Jeg byttet også bransje.. IKT for meg ble det bortkasta..

Endret av Leffy
Lenke til kommentar
Joda du kan ta det som hetes for EDB som er et 5-timersfag.

Dette er dog relativt forskjellig fra IKT linen vil jeg tro.

Er det ingen her som selv arbeider med dette som kunne fortalt meg litt om jobbmuligheter, lønn osv ?

Jada , vi har rådgiver på skolen , men når det gjelder dette så føler jeg at jeg får mer hjelp her inne på forumet.

 

Jeg har fagbrev i IKT-Driftsfag, og har jobbet med det i 2år. Lønna er mildt sagt ræva, tjener ofte mer på "strø-jobber" altså jobber du får uten noen form for utdanning. Tjener vel rundt 250.000kr i året med IKT-Fagbrev. Jobbmulighetene er egentlig ganske små, mange av jobbene blir "tatt" av de som har høyere utdanning. Jobber som er "semi-ikt" altså brukersupport, og fint lite tekniske(altså lære opp folk til å skrive i word osv.) jobber, er det flere av, sjekk på finn.no feks. Føler jeg er negativ nå :p men med mindre du finner ei bedrift som vil ansette deg i fast-stilling etter lærlingtiden, så vil jeg anbefale deg å velge et annet yrke.

 

jeg har også fagbrev i IKT-Driftfag og jobber på drift i en av norges største virksomheter.

tjener ca 400k i året+diverse goder+overtid.

jeg fikk jobben på drift med 1 års erfaring fra brukerstøtte samme sted, det var all erfaringen jeg hadde.

har vært totalt 2 år i bransjen nå.

i starten av første året jeg jobbet der fikk jeg vel i gjennomsnitt en telefon pr mnd med tilbud om jobb.

 

så å si at han ikke burde gå IKT er å ta i, jeg har hatt det kjempelett etter at jeg var ferdig med utdannelsen.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar så fort , og jeg ser at det har kommet en god del både negative og positive svar her.

Om jeg skulle få 400k+goder på et år så hadde jeg vært svært fornøyd.

Jeg har også lest noen andre tråder der mange skriver om at de stiger en god del i lønn etter noen år.

 

Jeg er selvsagt meget interessert i data, og kan uten problem bygge en selv og jeg vet jo da hvilke deler som er hva.

Kan også en god del om nettverk allerede sånn som å sette opp rutere osv...

 

Ut i fra det jeg leser varierer lønna ekstremt mye som etter hvor du arbeider, og jeg vill vell ikke tro at å få seg arbeid kan være noe stort problem da ikt.driftsansvarlige trengst i stort sett alle bedrifter.

Min mor som har en utdannelse på 6 år , tjener ca 370k og hun har vært i arbeid i 35 år snart.

Lenke til kommentar
Joda du kan ta det som hetes for EDB som er et 5-timersfag.

Dette er dog relativt forskjellig fra IKT linen vil jeg tro.

Er det ingen her som selv arbeider med dette som kunne fortalt meg litt om jobbmuligheter, lønn osv ?

Jada , vi har rådgiver på skolen , men når det gjelder dette så føler jeg at jeg får mer hjelp her inne på forumet.

 

Jeg har fagbrev i IKT-Driftsfag, og har jobbet med det i 2år. Lønna er mildt sagt ræva, tjener ofte mer på "strø-jobber" altså jobber du får uten noen form for utdanning. Tjener vel rundt 250.000kr i året med IKT-Fagbrev. Jobbmulighetene er egentlig ganske små, mange av jobbene blir "tatt" av de som har høyere utdanning. Jobber som er "semi-ikt" altså brukersupport, og fint lite tekniske(altså lære opp folk til å skrive i word osv.) jobber, er det flere av, sjekk på finn.no feks. Føler jeg er negativ nå :p men med mindre du finner ei bedrift som vil ansette deg i fast-stilling etter lærlingtiden, så vil jeg anbefale deg å velge et annet yrke.

 

jeg har også fagbrev i IKT-Driftfag og jobber på drift i en av norges største virksomheter.

tjener ca 400k i året+diverse goder+overtid.

jeg fikk jobben på drift med 1 års erfaring fra brukerstøtte samme sted, det var all erfaringen jeg hadde.

har vært totalt 2 år i bransjen nå.

i starten av første året jeg jobbet der fikk jeg vel i gjennomsnitt en telefon pr mnd med tilbud om jobb.

 

så å si at han ikke burde gå IKT er å ta i, jeg har hatt det kjempelett etter at jeg var ferdig med utdannelsen.

 

Dette var kun med 2 år på VGS pluss 2 år i læra...?

Lenke til kommentar
Dette var kun med 2 år på VGS pluss 2 år i læra...?

 

stemmer...

 

3nity: at du tror du kan nettverk er ikke det samme som at du kan nettverk.

hvis du kan svare på dette uten å google, så skal jeg være med på at du kan en del.

hva er bpdu-guard?

klarte ikke svare på det nei? da er dine nettverks-kunnskaper heller lite verdt i en bedrift.

en 5-åring kan lære å bygge en pc, "ingen" kunskaper trengs der.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Dette var kun med 2 år på VGS pluss 2 år i læra...?

 

stemmer...

 

3nity: at du tror du kan nettverk er ikke det samme som at du kan nettverk.

hvis du kan svare på dette uten å google, så skal jeg være med på at du kan en del.

hva er bpdu-guard?

klarte ikke svare på det nei? da er dine nettverks-kunnskaper heller lite verdt i en bedrift.

en 5-åring kan lære å bygge en pc, "ingen" kunskaper trengs der.

Sa ikke at jeg kunne mye om nettverk , men det er jo mer enn den alminnelige kan om data, så jeg brukte bare dette som eksempel.

Jeg vil tippe at bpdu-guard er en slags brannmur av et slag :p

Lenke til kommentar

slikt som dette er stort sett 0 verdt i bedrifter.

Kan også en god del om nettverk allerede sånn som å sette opp rutere osv...

det gir inntrykk av at du mener at du kan en del om nettverk.

 

men, godt over vanlige folk ligger du sikkert :)

 

edit: Gridset har kanskje hatt veldig uflaks, vet at jeg har hatt ganske flaks med alt, ett sted mellom oss er vel kanskje mer normalt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...