Gå til innhold

[Løst]Usikker på om du skal gå IKT eller lengre utdanning?les her


3nity

Anbefalte innlegg

Bare et par innspill:

 

Det du lærer på IKT-linja (IKT-Servicefag) i dag er helt opp til deg selv. Jeg kan love deg, og si, også av personlig erfaring at om du følger med, jobber hardt å gjør en innsats så lærer du utrolig mye.

 

I motsetning til de folkene som gjør en innsats har du de som ikke gjør noe. De som spiller og ikke gidder å yte noe. Jeg tror det er de som klager mest her. Nå har jeg vært lærling i et halvt år, noe som har vært en utrolig lærerik tid. Jeg leser faglitterære bøker hele tiden, noe som gjør meg mye klokere. Feks:

 

- Bøker om programmering (C#, Java, Python)

- Nettverk (TCP/IP, VPN, Cisco)

- Tidsskrifter

- Og om data generelt

 

Lykke til videre, og STÅ PÅ!

 

Mvh

 

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare et par innspill:

 

Det du lærer på IKT-linja (IKT-Servicefag) i dag er helt opp til deg selv. Jeg kan love deg, og si, også av personlig erfaring at om du følger med, jobber hardt å gjør en innsats så lærer du utrolig mye.

 

I motsetning til de folkene som gjør en innsats har du de som ikke gjør noe. De som spiller og ikke gidder å yte noe. Jeg tror det er de som klager mest her. Nå har jeg vært lærling i et halvt år, noe som har vært en utrolig lærerik tid. Jeg leser faglitterære bøker hele tiden, noe som gjør meg mye klokere. Feks:

 

- Bøker om programmering (C#, Java, Python)

- Nettverk (TCP/IP, VPN, Cisco)

- Tidsskrifter

- Og om data generelt

 

Lykke til videre, og STÅ PÅ!

 

Mvh

 

Jørgen Pedersen

 

Fint innlegg: )

 

Jeg er nå 99,9% bestemt på å gå IKT, og sitter akkurat nå og skriver mitt første java prog!

EnkeltProgram : )

Jeg gleder meg faktisk noe sinnsykt til å starte på IKT, da motivasjonen min ikke akkurat er på topp for tida når det gjelder skole og almenne fag sånn som samfunnsfag og tysk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikkje lest alle postene her, men tenkte eg kunne poste min synsvinkel)

 

For det første. Vist du har lyst til å gå på IKT-servicefag og jobbe innen IKT burde du ikkje måtte overtale foreldra dine (fikk veldig mykje støtte fra mine foreldre når eg sa eg ville gå på IKT)

 

Det andre er att vist du skal ha det som levebrød ville eg faktisk vurdert kraftig å gå påbygg etter du er ferdig med IKT (eg gjekk service og samferdsle første år, IKT andre år og går no på påbygg) Det er ikkje så vanskelig som folk skal ha det til. Er litt surt med 10 timar norsk i veka, men det er langt ifra umulig.

 

Vist du finner ut att du vil gå på påbygg og deretter universitetet/høgskule må du undersøke kva linjer som er aktuelle. Det må du fordi de fleste IKT relaterte linjene på universitetet/høgskule krever generell studiekompetanse (får du fra påbygg)+ enten 2MX, 2MY eller 3MZ. Da må du ta eit av desse som privatist enten på til vinteren eller til høsten mens du går på påbygg.

 

2MX er det same som R1 no (teoretisk, alltså vanskelig matte, andre året studiespesialisering) 2MY er det same som S1+S2 vist eg har skjønt det riktig (det er praktisk, enkel matte, andre+tredje år på studiespesiallisering)

 

Om du skal bli lærling etter IKT burde du fortsatt vurdere og ta generell studiekompetanse før du blir lærling, det er fordi påbygg som regel er litt ventelister på og vist du venter (4 år trur eg det var) etter du har gått IKT myster du retten din til garantert skuleplass, du kommer automatisk på bunnen av ventelistene.

 

Lykke til :)

 

Edit: ser eg var litt seint ute og du har bestemt deg, men fortsatt du burde vurdere videre studier. Trur ikkje du kommer til og angre på det.

Endret av 2r3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg gikk IKT samme året som kunnskapsløftet ble vedtatt. Altså 07-08. IKT gikk da fra "IKT-driftsfag" til "IKT-servicefag". Det året var for min del ikke så kolosalt lærerikt, med tanke på at jeg kunne over 95% av materialet vi hadde om. Eneste jeg fikk noelunde utbytte av på IKT var VB programmering og selvstudie av PHP. (fikk gjøre som jeg ville ettersom jeg var et godt hakk over de andre i klassen kunnskapsmessig). Vi hadde utrolig lite om servere og vi var såvidt innom basic kunnskaper i AD. Vi hadde utrolig mye om yting av "service" i arbeidslivet, og det vi lærte stemmer ikke overens med min service-ytende hverdag på en helpdesk. Men det er ikke så farlig.

 

Jeg er nå i lære, og har vært det i snart 6måneder. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk IKT veien, selv om teori-året omtrent var bortkastet. Jeg har lært utrolig mye iløpet av disse 5 månedene (snart 6), og skal begynne på bachelor-studier innen informatikk. Drifting av system. Jobben betaler dette for meg. Så det passer meg fint. :) Jeg har også muligheten for å reise utenlands på oppdrag, og ikke minst overtid.

 

Kan vel nevne noen oppgaver jeg har vært borti på min læreplass så langt.

 

- Utenlandsreiser (vi drifter IT-system på båter rundt omkring i verden. Japan, Kina, Fillipinene, Australia, England, Nederland, Italia, Mexico, USA, Portugal, Sør-Korea)

- Administrering av nettverk (servere, switcher, klienter etc.)

- brukerstøtte (båter, brukere hos kunder vi drifter systemer for etc.)

- scripting (SNOW, PHP, SQL, C++, VB, Perl, Python, powershell)

- web-administrering

- programvare-utvikling

 

Der er noe jeg kommer på i farten. Så jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk denne veien. Mye er nok avhengig av skolen du velger, og hvordan de har tenkt å drive undervisning. Mye kommer ann på din egen innsats og vilje til å lære, og ikke minst holdning. Men jobber du hardt, får du nesten garantert igjen for det. Det er min erfaring. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer med eit godt val (imo). Eg var òg ganske sikker på å gå IKT-driftsfag etter ungdomsskulen. Heldigvis var det så lite søkjarar jamt over at dei la ned linja, og eg starta på allmenn istadenfor, dette prisar eg meg lykkelig for den dag i dag. No går eg på Datateknikk ved NTNU, og har 4 herlige år igjen på skulen :) Og liker du programmering, må du ha orden på matematikken din :)

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på med den mattematikken på dataprogrammering :)

Jeg fikk tak i boken Java som førsteprog språk, og har kommet meg gjennom halve boken snart, men jeg har kun støtt på relativt enkel matematikk så langt, slik som å regne ut arealet av en sirkel , rektangel osv.

Er det da prat på svært så avanserte algorythmer ?

Edit : Mye grafer ? kan liksom ikke forestille meg det skal være noe særlig av dem der da grafer er en stor del av den teoretiske matten i år på vg1.

Endret av 3nity
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg planlagt å bli elektriker, men etter hvert som jeg gikk på VG1 Elektro, vokste interessen for programmering. Jeg søkte meg da på IKT-servicefag hvor jeg lærte relativt lite. Gikk deretter forkurs for ingeniør og er nå lærling i en stor bedrift. Planen er å bli dataingeniør etter endt læretid. (derav forkurset..)

 

Jeg er ihvertfall fornøyd med mitt valg. Istedenfor 3 år med allmenn, ble det to morsomme år på elektro og IKT, før et dog ganske hardt år på forkurs. Gleder meg til å studere :)

 

(Regner med du allerede er kommet inn på allmenn da, siden vi er i slutten av juli :p )

Lenke til kommentar

Vi hadde Programmering (Java), og en eldre læreren som var meget dyktig, da han hadde laaaaaang fortid som systemutvikler (siv. ing med pedagogisk påbygning), var først da jeg oppdaget interessen for programmering. Kjørte samme kurset som de har på grunnkurs programmering ved høgskoler og universitet.

 

Hadde jeg aldri gått IKT, har jeg liten tro for at jeg hadde drevet på med programmering nå.

 

With that said, må være det eneste faget jeg likte det året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...