Gå til innhold

[Løst]Usikker på om du skal gå IKT eller lengre utdanning?les her


3nity

Anbefalte innlegg

enda en som har skrevet nicket mitt feil :p

 

men, er ikke det samme dag ut og dag inn, jeg har "uendelig" med overtid jeg kan ta, om det er stressende eller ikke varierer ekstremt mye, til tider noe kjedelig ja, men det hører med jobben.

At det er kjedelig noen ganger kan jeg lett klare (hvilken jobb er ikke?) ,og å kunne arbeide overtid er aldri en dårlig ting så lenger det ikke ikke blir hver dag.

Er jo som sagt meget interessert i data , og ting som omhandler data.

Tror jeg kommer til å undersøke en god del mer før jeg søker videre , men har kommet en del hjelp i denne tråden :)

Mest fra Aklla (notice my spelling!) takk for svar!

Endret av 3nity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare send PM/spør her om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med :)

 

hvor utfordrende og varierte oppgaver varierer jo fra stilling til stilling, personlig er jeg borti stort sett alt innen data, ofte får man jo en eller flere deler man jobber med, noen jobber f.eks med hardware, andre med windows servere osv.

Lenke til kommentar
Hei , jeg er en gutt på 16 år og går for tida 1. året studiespes.

Til neste år kunne jeg tenkt meg og gått IKT, men jeg kommer fra en familie der jeg har 3 brødre som alle studere/studert ferdig, og begge foreldrene mine har studert selv.

Problemet er at de synes ikke noe i det hele tatt når jeg har bragt opp ideen om gå IKT til 2. året.

Grunnen til at jeg ikke har lyst til å fortsette med studiespes er at jeg synes rett og slett det blir for mye arbeid , og jeg har begynt å slite litt med matematikken som gikk som en lek på ungdomsskolen , delvis pga en dårlig lærer i det faget på vg.

Jeg kan gjerne utdyppe grunnen til at jeg ikke vil gå mere på studiespes, men det er ikke dette som er problemet mitt.

 

Så, kan noen komme med gode forslag slik at jeg kan få overtalt mine foreldre ?

De er som sagt svært skeptiske til dette, og argumenter de kommer med er blant annet disse: ( Finn gjerne på brae svar til disse, noen konkrete tall hadde vært fint om dere har=) )

 

-Usikkert arbeid

-Yrkesfag

-Dårlig lønn ?

 

Edit: Det viktigeste for meg er å ha et arbeid som jeg trives i , og som lønna ikke er så altfor dårlig i.

 

Jeg går på ikt dette året.. så bare spør om du lurer på noe.. Jeg skal si deg det at nå er det allerede sålangt dette året sluttet 5 i klassen min, enkelte takler ikke linja og andre bytter av andre gruner.. Om du såvill jobbe med ikt eller ikke så lærer du så mye på dette året så har du iallefall blitt en erfaring rikere..

 

Du kommer i et helt annet miljø og dykker lenger ned i dataverden enn noen gang foreldrene eller vennene de forestiller seg... Du får være med på store prosjekter osv.... Jeg for min del roser ikt linja opp i himmelen, og ennda lengre opp;P jeg gleder meg hver dag til skolen begynner.. Men alemnn fagene er pyton,.. men de går de også...

 

EDIT::::

SKal oppsumere med noen stikkord hva jeg har lært:

- lamp server

- linux

- widows 2008 server begynner vi snart på

- sette opp infrastrukturen i bedrift

- buss,ring og stjerne topologi og mye mer.....

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Når jeg gikk IKT sugde linja noe helt jævlig. Vi brukte første termin til å lære oss ACCESS!!!!! Hva i helvete skal vi med det? Vi lærte ingenting om servere heller. Vi brukte også timer på photoshop og videoredigering som vi ikka har noe som helst bruk for.

 

Merk at dette var før kunnskapsløftet. Men en kompis av meg som gikk ei lita stund i år sa de skulle bruke mye tid på å lære seg MS Project eller hva det nå en heter... totalt ubrukelig.

 

Nå er jeg på andre året i lærlingtida mi og trivest relativt godt.

Lenke til kommentar
Når jeg gikk IKT sugde linja noe helt jævlig. Vi brukte første termin til å lære oss ACCESS!!!!! Hva i helvete skal vi med det? Vi lærte ingenting om servere heller. Vi brukte også timer på photoshop og videoredigering som vi ikka har noe som helst bruk for.

 

Merk at dette var før kunnskapsløftet. Men en kompis av meg som gikk ei lita stund i år sa de skulle bruke mye tid på å lære seg MS Project eller hva det nå en heter... totalt ubrukelig.

 

Nå er jeg på andre året i lærlingtida mi og trivest relativt godt.

 

Det har nok forandret seg i forhold til du gikk der.. Jeg lærer så mye om servere og nettverk at du blir nesten lei:P Men stortrives med det;)

Lenke til kommentar

Jeg var borti noen ikt folk for et par år siden, og de sugde fullstendig hele gjengen, og ville aldri fått noe ansettelse av meg hvertfall. Mitt inntrykk da var at de fleste som går ikt er folk som ikke orker å gå allmenn, og da gjerne er litt subbete folk som ikke har ståpå-vilje. Det finnes selvfølgelig folk som velger ikt fordi det er hva de brenner for, men det er altfor mange som velger det fordi allmenn er for tøft. De fleste som er flinke nok sikter høyere enn IKT.

Lenke til kommentar

IKT kan deles opp i to grupper: De som er der for og spille CS fordi de ikke orker og gå noe annet, og de som faktisk interesserer seg for faget. Min erfaring er at det er ca 50/50.

 

Angående utdannelse, så gir fagbrevet som ikt-driftsoperatør deg muligheter til videre utdannelse uten og ha generel studiekompetanse. Mange høgskoler tilbyr noe som heter y-veien. Betyr i praksis at du går 3 år på høyskole og når du er ferdig får du en bachelor grad. Eneste forskjellen på deg og de som kommer rett fra VGS er at første året har du langt mer realfag (matte, fysikk osv).

 

Så om foreldrene dine er bekymra for at du tar for lite utdannelse, så sleng de i trynet på de. Uansett, så burde ikke deres meninger ha noe og si, da det er DU som skal studere, ikke de.

 

Angående lønn og sånt, så har jeg hørt alt fra 250 000 til 500 000. Dette er avhengig av kunnskapsnivå, bedrift, arbeidsoppgaver og ansvar. Men snittet vil jeg tro ligger på en 300 000. Om jeg hadde fortsatt på skolen hvor jeg var lærling, så ville jeg begynt på ca 280 000 ifølge rektor. Så lønna er ikke akkurat noe og hoppe i taket over, som mange her i tråden har påpekt. Finnes jo unntak, men ikke forvent deg det helt store om du bare skal ta fagbrevet.

 

Av det jeg husker fra skolen så kan jeg nevne følgende:

 

Windows 2003 server.

Novell Netware.

Linux (Hovedsakelig SUSE)

Nettverk. (Oppbygning, topologier, kabling osv)

Programvare. (Ms Office og en del annet jeg ikke husker)

 

Om du har litt "peiling" fra før, så lærer du ikke så veeeeldiiiig mye på IKT. Min erfaring er at du først begynner og lære noe når du begynner som lærling. Jeg var utrulig heldig i læretiden min, og fikk en sjef som kunne utrolig mye. Jeg kan vel takke han for at jeg har et fagbrev det står "Bestått meget godt" på.

 

Uansett, bottom line er at om du vil gå det, og vil gjøre noe annet enn og spille CS. Så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gå ikt. Om du føler at det er for lite kan du enten gå allmen påbygg etter IKT, eller fullføre læretiden og gå på høgskole.

 

Klokka er 03:15, lørdags natt. Jeg ber om at skrivefeil og annet småplugg ignoreres ^^

Lenke til kommentar
Så jeg kan faktisk gå på en høyskole etter ikt , uten å ha tatt pabygning og få bachelorgrad ? !

 

Det finnes for noen fagområder, og muligens innen IT også (uten at jeg har hørt om det). Dette kalles 3-semesterordning, noe som innebærer at du må regne med å bruke store deler av sommerferiene på å ta matte og fysikk.

 

Mange bedrifter ansetter som sagt ikke personer med IKT, men ønsker personer med høyere utdannelse. Det er neppe noen grunn til at det skal endre seg. Selvfølgelig finnes det flinke folk med IKT-fagbrev som arbeidsgiverne velger å investere i ved å bl.a. gi god lønn. Men 400k er nok urealistisk for de fleste (det er omtrent det man kan forvente som startlønn med femårig høyere utdannelse...).

 

Sjekk ut http://www.shift.no for mange spennende høyere utdannelser!

Lenke til kommentar

Dette med IKT-Driftsfag er noe jeg også har sett diverse dårlige erfaringer rundt. Selv tror jeg dette har alt med hvilken skole man velger og hvilken type undervisning som brukes på den aktuelle skolen. Selv gikk jeg IKT-Driftsfag i 2003 og var da første kull som var del av et prøveprosjekt som benyttet seg av såkalt "Prosjektbasert læring", noe som betyr at vi ikke hadde tavle-undervisning i særlig stor grad. Vi hadde helt frie tøyler og jobbet som i bedrift. Vi fikk utlevert konkrete oppgaver og skulle løse disse innen en viss tidsfrist. Deretter skulle vi skrive utfyllende rapport på arbeidet og også ha med egenvurdering av egen innsats, samt sluttresultat. Denne type undervisning var utrolig lærerik, samt at det var enkelt å luke ut de svake kandidatene. Også type prosjekter var spesielt utfordrende. Vi måtte f. eks sette opp komplette serversystemer til "virtuelle" bedrifter og måtte derfor sette oss inn i det meste som man møter på når man jobber i bedrift og skal gjøre slik type jobb. Vi måtte også lære oss nettverkstopologi, kabling og patching av nettverkskontakter og patchepanel. Dette hjalp utrolig for å få god lærlingeplass der jeg også fikk særkilt stort ansvar. Noe som igjen førte til at jeg fikk bestått meget på eksamen og fikk dermed god jobb i et større IT-firma som egentlig kun tar inn kandidater med minst 3-åring høyskoleutdannelse. Så sånn sett har jeg ikke hatt behov for høyskoleutdannelse i heletatt. Personlig erfaring settes temmelig høyt i denne bransjen. Har man peiling så får man jobb! :) Men man må da ha GOD peiling. :)

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk går på ikt linje for å lære og viser pågangsmott fra første stund, får du igjen for det... Lærerne er kjemefornøyd med min innsats og har sagt seg villig til å være referanse for meg når jeg skal ut i lære...

Det kommer an på deg selv som Pasient sa. Enten er du der og gir alt, ellers spiller du cs og klarer akkuratt og bestå det året.

 

Enkelte tror ikt er ei enkel linje som er akkuratt som å sitte med pcen og trykke litt.. Det er ikke det.. Er så mange at du kan telle det på over ei hånd i klassen min som har sluttet pga dem ikke passer eller har byttet skole for ikt er ikke noe for dem... Så om du er en person med et stort pågangsmot og lysten til å lære.. så ville jeg søkt ikt.. MEN skal du bare spille, ville jeg ikke godt den linja.....

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Jeg tror du vil ha flere og bedre betalte muligheter om du går for generell studiekompetanse og universitet. Uansett om det er vanlig allmenn eller ikt med påbygging så kan du på NTNU med generall studiekompetanse komme deg inn på de litt mer avanserte ikt utdanningene. Datateknikk, Informatikk, etc. Er både master og bachelor utgaver (5 og 3 år) og en del valgfrihet og muligheter der. Leste litt statistikk der etter som jeg selv vurderer den retningen og i 2007 så hadde 90% av mastergrads informatikkstudentene tilbudt jobb før de var ferdig med masteroppgaven.

Lenke til kommentar

Jau... du har et poeng... Men de som går lære får jo en del jobb erfaring.. Undersøkelser viser at de som kommer fra læretida gjerne klarer seg bedre enn de som har sittet på skolebenken.Dette viser undersøkelser levert av opplæringskontoret...... Så under viser min tankegang hvordan jeg skal utdanne meg...

- 1 år på ikt linja

- 1 år lære

- andre 2år lære

- påbygg eller påbygg under læretiden

- 1 år ved datateknikk ved teknisk fagskole

- 2 år ved datateknikk ved teknisk fagskole

- eventuell master og informatikk kurs ved ntnu eller hist.. Forhåpentligvis jobb etter da...

EDIT: endra skrivefeil og la til mer forståelig svar^^

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Vell jeg er absolutt en elev som følger heftig med i timen , værtfall når det er noe som interreserer meg.

Tingen er at jeg rett og slett ikke gidder å fullføre 2 år til med studiespes da jeg synes at dette rett og slett blir for mye arbeid med "kjedelige" ting.

Det ble et veldig stort hopp fra ungdomsskolen til vgs, og jeg har til nå sunket fra 5,3 i snitt , til 4,0-4,3.

Jeg er jo selvsagt skyldig i dette , da jeg rett og slett ikke gidder å gjøre leksene mine lenger fordi jeg føler at å vite f.eks. hva som skjer når et atom/molekyl sender ut alfastråling.

 

Har nå som sagt planer om å begynne på IKT til neste år da jeg ut i fra denne tråden har skjønt at dersom du virkelig vil arbeide med data, og du henger med i IKT timen, så bør du klare deg relativt greit i arbeidslivet : )

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at IKT-fagbrevet ikke er verdt like mye som feks fagbrevet som rørlegger. Jeg ser på fagbrevet som en "inngangsbillett" til jobbmarkedet eller høyere utdanning. To har egentlig to valg om du vil jobbe med ikt:

 

1, gå ikt, ta fagbrev, kom deg ut i jobb og skaff deg sertifiseringer/erfaring og la det bli med det.

2, gå 3 år til på høyskole og ta det derifra.

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at IKT-fagbrevet ikke er verdt like mye som feks fagbrevet som rørlegger. Jeg ser på fagbrevet som en "inngangsbillett" til jobbmarkedet eller høyere utdanning. To har egentlig to valg om du vil jobbe med ikt:

 

1, gå ikt, ta fagbrev, kom deg ut i jobb og skaff deg sertifiseringer/erfaring og la det bli med det.

2, gå 3 år til på høyskole og ta det derifra.

 

Enig med deg i det.. Men etter punkt to gjerne ikke dumt å ta et år studiespesialiseing...

Lenke til kommentar

Nei, forsåvidt. Men om jeg slipper et år til på VGS med og gå "y-veien", så gjør jeg det. Heller 3 år på høyskole, enn 1 år på VGS og SÅ 3 år på høyskole.

 

Såfremst det er datateknikk osv du vil utdanne deg i. Om du er lei av IKT, så må du jo ha generel studiekompetanse for og studere noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv IKT i 06/07, og fikk rimelig godt utbytte av dette. Jeg lærte en del, ettersom jeg hadde masse interesse før jeg begynte, men heller lite kunnskap egentlig. Jeg har lest en del steder at folk har dårlige erfaringer med IKT, det vil jeg tro kommer litt an på personen, og evt lærerne. Jeg gikk på Bjørgvin i Bergen, og var ypperlig fornøyd med lærerne og innholdet. Vel, med visse forbehold :p

 

Jeg er nå lærling inne i mitt siste halvår i en av de beste kommunene innenfor IT i hordaland. Jeg har lært veldig mye mer etter jeg kom hertil, og har mildt sagt jævlig mye mer de vil jeg skal lære etter nyttår :) Det som jeg mener er alfa omega om du går IKT, er å komme seg i lære et sted der du får jobbe med dyktige og kompetente folk. Gjerne en kommune, her får du et svært bredt spekter med områder og oppgaver.

 

MEN. Vi har nå inne en lærling som har vært med et halvt år, og han gikk IKT etter at alle skolelinjene fikk noen ny navn og noe greier. Vel, de har fokket opp hele IKT-linja. Det er fint lite data der nå, bare officepakken og serviceytelse der går i der nå. Han hadde såvidt vært borti server og AD da han kom til oss. Så hvordan det vil være å gå IKT nå, vet jeg ikke. Og abre en liten kommentar til han som mente at Access ikke var noe man kunne bruke, hvis du er dyktig i access, da skal jeg love deg det er fine muligheter til å få seg en godt betalt jobb. Access er gull verdt dersom man kan bruke det.

 

Ang. muligheter etter at du har fått fagbrev, er det jo uendelig! Du kan kurse deg opp, ta div sertifiseringer, evt gå rett i en jobb og lære mer og stige i gradene der, du kan ta forkurs til ingeniør osv. Det er bare opp til deg selv å finne ut hva DU vil.

 

Det var mine tanker på trykk. Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du vil jobbe med data, så er IKT linja+2 år i lære en god start. Dette gir deg som sagt en god del jobberfaring og du lærere veldig mye mer i lære enn på skolen.

 

Selv har jeg gått IKT linja+2 år i lære og jobber nå på det andre året mitt som fast ansatt med fagbrev. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke håpet for mye på å lære masse på IKT linja. Den skolen jeg gikk på var det nesten ingen læring. Læreren kom om morgenen, sjekket om alle var der, samme om de var der eller ikke, så gikk han å drakk kaffe i to timer, kom tilbake å sjekket om det var kommet flere, og gikk igjen.

 

Men bottom line, IKT linja+læretid er en god vei å gå. Og dersom du liker data vil du sikkert gå mer skole senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...