Gå til innhold

Ungdomsopprør i Hellas


Anbefalte innlegg

Hva syns dere om dette opprøret?

 

 

Når jeg ser på de sketsjene på VG TV blir jeg skikkelig provusert. At folk/Ungdommer kan oppføre seg så jævelig.

Som jeg forstod da jeg leste dette, var det en 15 åring som ble skutt. Men er det kanskje ikke litt naturlig at et skudd går løs når en haug ungdommer prøver å slå 2 stakkars poltifolk som kjørte i patruljebil ihjel? Politiet har rett til å skyte om forholdene blir truende nok og dette var noe disse forbaska ungdommene selv forårsaket. At en masse av ungdommer kan gå så voldsomt bannanas er noe jeg irriterer meg over. Ødlegger biler butikker til menesker som aldri har hatt noe å gjøre med drapet. Disse trangsynte individene ødlegger alt de kan og tror at verden vil bli rettferdig etter. Om det var opp til meg så ville jeg dratt inn millitant støtte og skutt ned de som ikke kunne oppføre seg. Slike villfolk har ikke verden plass til.

 

Er jeg den enste med et slikt syn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når politiet, den utøvende makten i samfunnet, henretter en 15år gammel gutt på åpen gate er det klart det blir bråk.

Når du ser det i sammenheng med hvordan staten har håndtert asylsøkere den siste tiden og det faktum at en gruppe mennesker føler seg jævla dårlig behandla av staten så er det ikke rart det smeller.

"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Men nå har det faktisk vært en del bråk i forkant av denne skytingen.

Det virker som om staten jobber mot folket og da blir det bråk.

Det er en dårlig likt regjering som styrer. De har gitt skattelette for de rikeste og studentene mener skoletilbudet har blitt vesentlig dårligere. Det er høy arbeidsledighet blant ungdom i alderen 20-25 år og asylsøkerne i landet har det generelt jævlig.

Når du så igjen skyter en 15år gammel gutt som passer godt inn i beskrivelsen over her så blir det bråk.

Den politikonstabelen som skjøt har blitt anmeldt for mord og ulovlig bruk av våpen i tjenesten. Den andre av de involverte er anmeldt for å medvirke til mord. Begge har fått sparken og de dro med seg politisjefen i byen. Også Prokopis Pavlopoulos, ( http://en.wikipedia.org/wiki/Minister_for_...sation_(Greece) ) har spurt om å få trekke seg.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Hva syns dere om dette opprøret?

 

 

Når jeg ser på de sketsjene på VG TV blir jeg skikkelig provusert. At folk/Ungdommer kan oppføre seg så jævelig.

Som jeg forstod da jeg leste dette, var det en 15 åring som ble skutt. Men er det kanskje ikke litt naturlig at et skudd går løs når en haug ungdommer prøver å slå 2 stakkars poltifolk som kjørte i patruljebil ihjel? Politiet har rett til å skyte om forholdene blir truende nok og dette var noe disse forbaska ungdommene selv forårsaket. At en masse av ungdommer kan gå så voldsomt bannanas er noe jeg irriterer meg over. Ødlegger biler butikker til menesker som aldri har hatt noe å gjøre med drapet. Disse trangsynte individene ødlegger alt de kan og tror at verden vil bli rettferdig etter. Om det var opp til meg så ville jeg dratt inn millitant støtte og skutt ned de som ikke kunne oppføre seg. Slike villfolk har ikke verden plass til.

 

Er jeg den enste med et slikt syn?

 

Du beskriver mitt syn på saken ganske eksakt, er enig med deg. begriper ikke at det er mulig å være så tett i nøtten at en tror at det gjør verden bedre å angripe politibetjenter, biler, butikker osv osv.

 

Nei anarkister, Blitz, venstreekstremister og alt annet bråkete pakk har jeg ikke mye til overs for, det er kansje de dummeste, mest trangsynte menneskene jeg vet om, hadde det vært opp til meg hadde ikke slike ekstremister fått opperere ustraffet noen som helst steder.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Hellas har en lang historie med politivold, autoritære regimer og annen faenskap. For å forstå hva som skjer der nede må man nesten kjenne til landets historie. At politiet ikke har lov til å bevege seg inn på universitetsområder sier kanskje endel. Selv har jeg ikke så mye peiling på Hellas' historie eller nåværende politiske og sosiale situasjon, så jeg vil ikke dømme hverken den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Når politiet, den utøvende makten i samfunnet, henretter en 15år gammel gutt på åpen gate er det klart det blir bråk.

Når du ser det i sammenheng med hvordan staten har håndtert asylsøkere den siste tiden og det faktum at en gruppe mennesker føler seg jævla dårlig behandla av staten så er det ikke rart det smeller.

"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

 

Ja, hva er da mer naturlig enn å brenne naboens bil, plyndre den lokale kjøpmannen og knuse noen tilfeldige ruter...

 

Evt. er det nok en gang bare pøbel, som har funnet en "værdig unskyldning" til å sloss, plyndre og herje...

Lenke til kommentar

Forstod det som om disse "demonstrantene" (avskummet) har drevet med dette ganske lenge men nå endelig fikk en unnskyldning til å eskalere. Og hvis det stemmer at gutten anngrep med brannbomber og politiet skjøt i selvforsvar så var det vell kanskje ikke så grusomt alikevell. Er nok uansett liten tvil om at dette er søppelet av befolkningen som driver hærverk og lager bråk og ikke politisk engasjert ungdom.

Lenke til kommentar

Det er ille at flere greske byer brenner, men det er verre enn som så. Uskyldige nordmenn er også ofre i denne saken. Den norske supermodellen Sindre frykter nå for at han kan tape flere modelloppdrag. Kilde: Dagbladet

 

Beklager at dette ikke er så on topic men av og til skjønner jeg ikke hva norske medier driver med. Måtte lufte litt.

 

On T: Jeg er ikke noen stor kjenner av gresk moderne historie. Men det som trekkes fram er venstresidens skepsis med en autoritær, konservativ regjering. Kun politisk misnøye er neppe årsaken. Hvordan er den sosiale situasjonen til de som deltar (økonomi, utdanning, sosial posisjon etc)? Kan det trekkes noen likheter med optøyene i Frankrike noen år tilbake?

Lenke til kommentar
Kan det trekkes noen likheter med optøyene i Frankrike noen år tilbake?

Noen likhetstrekk er det nok, men jeg tror ikke situasjonene kan sammenlignes sånn uten videre. I Frankrike var det marginalisert minoritetsungdom i fattige drabantbyer som gikk bananas, i Hellas ser det ut til å være ungdommer fra flere lag av samfunnet.

Lenke til kommentar
Det er ille at flere greske byer brenner, men det er verre enn som så. Uskyldige nordmenn er også ofre i denne saken. Den norske supermodellen Sindre frykter nå for at han kan tape flere modelloppdrag. Kilde: Dagbladet

Ja, stakkars Sindre, en person er død og det er opprør i byen. Synes det er fint at han likevel klarer å fokuserer på det som er det viktigste i denne konflikten: Han kan tape modelloppdrag!

Lenke til kommentar

Disse anarkistene er altså rasende fordi politiet ble tvunget til å drepe i selvforsvar, og de uttrykker dette raseriet ved å bedrive herværk og ødelegge bilene og butikkene til uskyldige borgere. De får ingen støtte fra min side. Jeg synes de burde bli satt i gulag alle som en. Det eneste nyttige disse skadedyrene kan brukes til er tvangsarbeid.

Lenke til kommentar

Ser at det er flere versjoner av hendelsesforløpet. Noen sier at Grigoropoulos skal ha kastet en moltov cocktail etter politiet, andre sier at politiet ble konfrontert av noen ungdommer som etterhvert kastet flasker og stein etter politiet som da gikk ut av bilen og skøyt Grigoropoulos. Sannheten ligger kanskje midt mellom? De to politibetjentene har uansett allerede fått sparken og etterforskes for drap, politisjefen har også fått sparken.

 

Men det er sikkert enklere å kalle alle som deltar i demonstrasjonene og opptøyene for anarkister, avskum og svin som burde settes i gulag. Jeg vet ikke hva som er verst, å reagere på politivold eller å ønske å sette folk i gulag ...

Lenke til kommentar
Når politiet, den utøvende makten i samfunnet, henretter en 15år gammel gutt på åpen gate er det klart det blir bråk.

Når du ser det i sammenheng med hvordan staten har håndtert asylsøkere den siste tiden og det faktum at en gruppe mennesker føler seg jævla dårlig behandla av staten så er det ikke rart det smeller.

"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

 

kan godt være meg som har lest feil på vg og nyhetene at politiet ikke henrettet som i å drepe med vilje tenåringen, som mitt hode leste denne saken var kanskje mer som et uhell?

 

uansett så leter folk etter noe å krangle, så de tar det første de kan finne og blusser opp med ekstra vold slik at enda flere blir hard skadd og eventuelt dør slik at de kan bruke mer vold slik at enda flere blir skadet.

Lenke til kommentar
Det er ille at flere greske byer brenner, men det er verre enn som så. Uskyldige nordmenn er også ofre i denne saken. Den norske supermodellen Sindre frykter nå for at han kan tape flere modelloppdrag. Kilde: Dagbladet

 

Beklager at dette ikke er så on topic men av og til skjønner jeg ikke hva norske medier driver med. Måtte lufte litt.

 

On T: Jeg er ikke noen stor kjenner av gresk moderne historie. Men det som trekkes fram er venstresidens skepsis med en autoritær, konservativ regjering. Kun politisk misnøye er neppe årsaken. Hvordan er den sosiale situasjonen til de som deltar (økonomi, utdanning, sosial posisjon etc)? Kan det trekkes noen likheter med optøyene i Frankrike noen år tilbake?

 

Smukkasen mister modelloppdrag. Stakkars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...