Gå til innhold

Ungdomsopprør i Hellas


Anbefalte innlegg

Bildespesialer og intervjuer nordmenn i vg. Gode argumenter. Hva med å høre fra en av de innblande partene? Hva en nordmann sier til vg burde ikke være noe argument i en diskusjon. Den eneste grunnen til at hun får uttale seg er jo nettopp fordi hun er norsk og såvidt jeg forstår er ikke hun i samme situasjon som hverken regjeringen, arbeiderklassen eller anarkistene i hellas.

Hva hun måte mene om anarkister og sosialister er for meg rivende likegyldig da slike intervjuer har en typisk "5 på gata" stil og bør ikke brukes til noe mer enn nettopp speile hennes personlige inntrykk av situasjonen.

 

Og igjen Shiktu, hva du tror jeg ser og leser er da helt irrelevant for diskusjonen og slike herskerteknikker er ufin oppførsel i en debatt.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toppers, ikke sant? Folk som støtter dette mølet er rett og slett trangsynte og barnslige.

Hva gjorde de voksne som var i arbeid for å demostrere? Jo, de stakk fra jobb! De dro ikke hjem for å lage brannbomber og tenne på noen biler rundt omkring, men stakk fra jobb for å vise dems syn og sak. Og om alle streiker, så vill heller ikke Hellas gå framover og de er nødt til å gjøre noe.

 

Sovidt eg har forstått det er ein del av problemet galopperande arbeidsledsløyse mellom dei unge.

 

 

 

Fleire postarar på the economist og news.bbc presenterar seg som grekarar. Dei opptrer forholdsvis fornuftig og har ei lengre liste over ting som er feil i Hellas for tida. Korrupsjon, ubrukeleg utdanningssystem, politivold, arbeidslause, låge løner som aldri veks ("700 euro generasjonen"), mangelen på jobbar med høg utdanning, kravet om kontaktar for å få seg arbeid og eit partisystem som har spelt fallit.

 

700 Euro i månaden for eit arbeid med 10 timars arbeidsdag. Ca 60 000 NOK i året? Mjo... Dette hadde vel frepparane her på forumet nekta å akseptere.

 

Eit par historier og ein artikkel om generasjon 700, ifrå 2007.

 

 

Spania og Italia ser ut til å slite med noko liknande, noko spanjolane kallar generasjon 1000 Euro.

Lenke til kommentar

Ungdomsopprøret har eskalert

 

Nå har ungdommer i flere byer meldt seg på. Hittil er det byene Berlin, London, Istanbul, Moskva, Roma, København, Barcelona og Madrid som er rammet av demonstrasjoner. Jeg håper virkelig ikke dette kommer til Oslo også, men det er sikkert noen venstreekstremister eller anarkister som ser på dette som en god mulighet til å være bajas.

 

Ingen vet vel egentlig hovedårsaken til at politet skøyt 15-åringen, men obduksjoner viser at det var en rikosjett og ikke et direkte skudd. Dette underbygger bare politiets påstand om at de skøyt varselskudd og ikke direkte på gutten.

 

Jeg kan godt skjønne at det kan være frustrerende for mange av de som har levd på lav lønn i Hellas. blackcurrant beskriver deres frustrasjon godt i innlegget over her. Det jeg ikke fatter er hvorfor de går så amok. Er det å bedrive voldshandlinger, hærverk og generelt å lage kvalm den beste måten å fortelle myndighetene at de ikke er fornøyd med dem? Det tviler jeg sterkt på. Lurer på hva dem tenker noen ganger. "Om jeg kaster et par steiner og knuser noen flere ruter, vil myndigheten veldig gjerne sette opp lønna mi."

Lenke til kommentar

302959.jpeg

Venstreorienterte supportere viser sin støtte

 

Ps: Snakket for noen dager med en greker som fortalte meg at dette ikke bare er en reaksjon på ungdommen som ble drept - men også PAOK-supportere som ble brutalt arrestert/drept for noen uker siden. Også folk fra høyresiden skal være med på demonstrasjonene, noe som er svært uvanlig i Hellas.

Endret av Gynekologen
Lenke til kommentar

Så alle fotballinteresserte menn i Hellas er venstreorienterte?

 

Det kan jo hende de bruker banneret kun for å hedre Alexandros Grigoropoulos som kanskje (hva vet jeg?) var PAOK-supporter. Det mest sannsynlige er nok at kjernen av supporterne er venstrefolk/ arbeiderklasse som støtter demonstrasjonene. Jeg lurer på hva klubben synes om det.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Nei, men i Hellas er tribunen delt inn i flere seksjoner, f.eks Gate 13 (Panatinaikos-fans) har en seksjon, som bare er deres. Og i Hellas/+ de fleste andre land er fotball storpolitikk, og de fleste harde Panatinaikos supportere er dermed venstreorientert.

 

Nei, langt ifra alle fans i Hellas er vensteorienterte, det er også mange grupper som er dypt høyreorienterte/nasjonalister

Endret av Gynekologen
Lenke til kommentar
Når politiet da i tillegg dreper en 15-år gammel gutt med kaldt blod

En 15-åring som angrep politiet, og som det viste seg ble drept av en rikosjett etter varselskudd?

 

 

Noen på dette forumet klarer faktisk å skille to saker og se ting litt mer nyansert.

Du mener det er nyansert å rakke ned på de som sier noen sannhetens ord om disse vandalene? Deg om deg.

 

Poenget er kanskje at vi egentlig ikke har noe sikkert og fundamentert grunnlag for å si hvor stor andel av demonstrantene som kaster stein.

Det trenger vi ikke, siden det er vandalene som diskuteres.

 

 

Så du ser altså bare på denne tråden som en arena for deg å ventilere ut ditt fordomsfulle hat ditt mot "disse gruuuusomme vandaaaaalene"?

Hva slags fordommer, helt konkret? Er det en fordel å påpeke at vandaler er vandaler?

 

Og ingen med andre meninger enn deg selv bør få lov å si noe?

Venter jo fortsatt på at noen skal fortelle hva som kan rettferdiggjøre brannbomber og hærverk...

 

For med en gang folk begynner å si noe fornuftig, så stiller de deg i et veldig dårlig lys.

Har du et eksempel på noe fornuftig som er sagt?

 

Stå på, det venter en diktatorplass på deg i ett eller annet land.

Det du sier her er morsomt når man ser på det første jeg har sitert over :)

Lenke til kommentar

Pricks, ein del av greia er at folk ikkje lenger stoler på politi og rettsvesen. Konklusjonane til rettskommisjonen er desverre underordna følelsen av å bli lurt og leika med.

 

Det jeg ikke fatter er hvorfor de går så amok. Er det å bedrive voldshandlinger, hærverk og generelt å lage kvalm den beste måten å fortelle myndighetene at de ikke er fornøyd med dem? Det tviler jeg sterkt på. Lurer på hva dem tenker noen ganger. "Om jeg kaster et par steiner og knuser noen flere ruter, vil myndigheten veldig gjerne sette opp lønna mi."

 

 

Eg synst og det der er rart. Fleire har kommentert politivold som veldig utbredt i Hellas, spesielt for asylantane. Korfor då so slepphendt med valdelege demonstrantar som brenner ned gateplanet og butikkar?

 

Demonstrantane veit ikkje eg heilt kva dei tenkjer med, men ein mistenke ligg der. Kanskje har dei eigeninteresse i å øydeleggje so mykje som mogleg. Nokon må jo hyrast inn til å rydde opp, og den jobben er forefallande arbeid som ikkje nødvendigvis er so himmla etterspurt hos folk med fast stilling.

 

 

 

 

Merkeleg at ingen bedrifter ser ut til å etablere seg i Hellas, etter det folk skriv om landet sitt. Ein skulle tru utdanninga til folk var god nok, men kanskje det er nettopp det den ikkje er? Eg får og eit inntrykk av eit avgiftssystem som ikkje er konsistent, noko som fordyrar nyetableringar. Finst ikkje det ei nedre middelklasse i det landet, som driv "den lille bedriften" og som argumenterar for den?

 

 

Kan det vere vanskeleg å få til fornuftig venstre- og høgrepolitikk, når landet har ei nær forhistorie med diktatur? Spania, Hellas og Frankrike hadde sine dårlege periodar med det etter 2. verdskrig. Om klassekampen er for hysterisk, klarar folk kanskje ikkje å snakke ilag og påverke kvarandre.

Lenke til kommentar

Herregud, forbanna udisiplinerte unger.

 

Det der viser jo bare at unge folk over hodet ikke klarer å holde rett kurs i et så liberalt samfunn. Kanskje det er på tide å stramme inn friheten og kjøre strengere disiplin i både skole og rettsvesen, slik at de lærer seg å respektere autoritetene?

 

Alle kan gjøre feil, men å reagere på en slik måte tyder bare på hvor umoden og respektløs dagens vestlige ungdom er.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal jammenmeg kaste molotov cocktails på Ikea, for en venn av meg ble banket opp av en svensk politimann når han var i fyllearesten der. Jeg så til og med merkene da vi hentet ham på politistasjonen!

 

Hvis det virkelig skal godtas at ungdom ramponerer butikker som ikke har noe med konflikten å gjøre, så burde vil vel innført andre barbariske tilstander, som f.eks. blodhevn også? Jeg trodde virkelig vi hadde kommet lenger her i Vesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...