Gå til innhold

Nytt norsk flagg og andre "problemer"


Nytt flagg?  

72 stemmer

  1. 1. Kunne du tenkt deg et nytt norskt flagg?

    • Ja
      18
    • Nei
      54


Anbefalte innlegg

Statsreligion burde vi ha avskaffet for mange mange år siden, det er idiotisk at vi blir født inn i en religion

religion er noe vi bør bestemme selv :realmad:

 

Du er ikke medlem i kirka før du er døpt. Da er det foreldrene dine du må klage til, som tok det valget uten ditt samtykke da du var spedbarn.

 

Flagget betyr så mye mer enn at Norge er et kristent land. Hvis det er religionen det klages på bør man først gå inn for å skille stat og kirke, ikke endre flagget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Statsreligion burde vi ha avskaffet for mange mange år siden, det er idiotisk at vi blir født inn i en religion

religion er noe vi bør bestemme selv :realmad:

 

Du er ikke medlem i kirka før du er døpt. Da er det foreldrene dine du må klage til, som tok det valget uten ditt samtykke da du var spedbarn.

 

Flagget betyr så mye mer enn at Norge er et kristent land. Hvis det er religionen det klages på bør man først gå inn for å skille stat og kirke, ikke endre flagget.

Med mindre foreldrene dine aktivt melder deg inn i et annet trossamfunn, så betaler en vel "kirkeskatt" til statskirken automatisk.

(med forbehold om at jeg ikke kjenner systemet helt).

Lenke til kommentar
Hehe, er det ikke en sang som har en strofe ala "Stryk kristenkorset av ditt flagg og reis det rent og rødt"? Var det Arnulf Øverland som skrev det i sin tid kanskje?

Øverland ja:

"Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt.

La ingen by deg det bedrag at frelseren er født.

Og vil du ikke dø som en trell, så må du saktens fri deg selv."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Statsreligion burde vi ha avskaffet for mange mange år siden, det er idiotisk at vi blir født inn i en religion

religion er noe vi bør bestemme selv :realmad:

 

Du er ikke medlem i kirka før du er døpt. Da er det foreldrene dine du må klage til, som tok det valget uten ditt samtykke da du var spedbarn.

 

Flagget betyr så mye mer enn at Norge er et kristent land. Hvis det er religionen det klages på bør man først gå inn for å skille stat og kirke, ikke endre flagget.

Med mindre foreldrene dine aktivt melder deg inn i et annet trossamfunn, så betaler en vel "kirkeskatt" til statskirken automatisk.

(med forbehold om at jeg ikke kjenner systemet helt).

Kirka får overføringer fra staten uavhengig av medlemstall, andre trossamfunn får overføringer basert på medlemstall og hva kirken har fått.

 

Forøvrig så er det mye kluss med medlemslistene til kirka, så selv om du ikke er døpt så skal du ikke se bort ifra at du likevel er medlem.

Lenke til kommentar

Det skal være slik at du er skrevet opp i kirkebøkene hvis foreldrene dine er medlem, men du er ikke fullverdig medlem selv før du er døpt.

 

Ettersam kristendommen burde vært fjerna for lenge si så ja til begge.

Vekk med elendigheita (kristendommen), og då kjem det naturlig nok eit nytt flagg. Kva med ei kjøttkake i midten?

Alt anna enn det jævla korset.

 

Jeg går ut i fra at det var litt sarkastisk ment, men likevel, det norske flagget symboliserer mer enn kristendommen.

Lenke til kommentar

1. Nei, jeg mener vi bør beholde av historiske årsaker. Det er et sterkt nasjonalsymbol, og et av de flotteste flaggene i verden. Dessuten er korset liggende, med andre ord like mye et Satankors som et kristent kors. Selv om jeg ikke er kristen, føler jeg ikke at flagget kun representerer minoriteten av kristne her i landet. Men hvis flertallet vil ha nytt flagg, er jeg selvsagt åpen for det. Hva med å åpne en poll i tråden?

 

2. Ideelt sett bør ikke politikk og religion ha noe som helst med hverandre å gjøre, men det er helt klart også fordeler med å beholde en mer og mer moderat og liberal statskirkeordning, blant annet blir det vanskeligere for ekstreme religiøse grupper å få innflytelse. Vanskelig å si, men jeg heller mot et JA; vi bør fjerne statsreligionen.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med en poll når ingen har ytret ønske om å skifte flagget?

 

Hvis ingen hadde sagt fra at denne innbilte trusselen om flaggskifte, så virker det som folk gladelig hadde fortsatt med å fordømme imaginære skumlinger som var ute etter flagget vårt.

 

Vi trenger ikke mer påsmøring av plumpe virkemidler for å understreke at flagget vårt er en fin ting.

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til utviklingen i tråden. Kan det spørres etter poll i en tråd burde det også være rom for å protestere mot en poll.

 

Det oppfordres tidligere i denne tråden fra en moderator om å sende PM på reaksjoner om moderering, men da må personen som la til pollen nødvendigvis gjøre seg til kjenne først.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...