Gå til innhold

Test: Samsung I8510 Innov8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til tross for et smart operativsystem og et bredt utvalg av nyttefunksjoner, presenterer Samsung først og fremst I8510 som en multimedietelefon.

Er det noen spesiell grunn til at en telefon med et "smart operativsystem" skal være noe dårligere på multimedia enn telefoner basert på properitære operativsystem?

Lenke til kommentar

_________________________________________________________________________ - Ett motiv.

- Bilde tatt med mobilen.

- Bilde tatt med standard 1500 kr. kompaktkamera.

 

Still opp disse to bildene ved siden av hverandre.

__________________________________________________________________________

 

 

 

Dette er oppskriften på hva som hadde gitt oss lesere et skikkelig kvalitetsinntrykk av kameraet.

Lenke til kommentar

Takker for en bra test!

 

Virker som en meget bra kameratelefon. Noen av bildene var jo nesten...fantastiske til en telefon og være.

 

Jeg undres likevel litt av at den får minus for å ikke ha trykkskjerm eller fulltastatur.

Det vil si...fulltastatur kunne fungert, men jeg tror ikke trykkskjerm ville hatt så mye på denne telefonen å gjøre.

Jeg synes dette maset om trykkskjerm er en smule overdrevet, og noe som er hypet opp i kjølvannet av suksessen til iPhone.

 

Ikke misforstå, jeg har iPhone sjøl, og berøringsskjermen på denne fungerer glimrende til det den skal, men det er bare fordi at operativsystemet er laget for det. Jeg tror ikke det ville hatt samme effekten på en telefon av samme typen som innov8.

 

Det dere heller skulle trekt litt for er oppløsningen på skjermen. Jeg vet av nettsurfing kan oppleves som litt "anstrengt" på telefoner med slik oppløsning, og dette er også hovedgrunnen til at jeg tviholder på min iPhone. Oppløsning, OS og berøringsskjerm av glass gjør sitt til at det er særdeles vanskelig å gå tilbake på kvalitet.

Jeg har riktignok veldig lyst på en skikkelig kameratelefon da, og selv om denne ikke tilfredsstiller de vanene jeg har fra iPhone (som nevnt over), så virker det som et nesten komplett produkt på sine områder. Seriøst bra bilder!

 

Med fare for å fyre opp en ny iPhone debatt her (det var virkelig ikke meningen), så vil jeg bare avslutte med å si at min erfaring tilsier at det spiller ingen rolle om det er vanlig mobiltastatur, qwerty, trykkbasert system, osv, bare telefonen fungerer bra på det den gjør for den personen bruker den.

Selv om jeg synes berøringssystemet til iPhone er glimrende til tastatur godtar jeg selvfølgelig at det er andre som ikke er like begeistret.

 

Da er det jo perfekt at vi har produsenter som Samsung som kan dette med å skru sammen telefoner :thumbup:

Lenke til kommentar
Det dere heller skulle trekt litt for er oppløsningen på skjermen. Jeg vet av nettsurfing kan oppleves som litt "anstrengt" på telefoner med slik oppløsning, og dette er også hovedgrunnen til at jeg tviholder på min iPhone.

Med tanke på at Iphone ikke har så mye bedre oppløsning (320*480) fordelt på 3,5" i motsetning til Innov8 som har 240*320 fordelt på en skjerm på 2,8" tviler jeg på at man vil merke så veldig stor forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg kaster meg på diskusjonen ang. batteritid. Du (hessel) skriver at du forventer det som står i spesifikasjonslisten fra produsenten. Der står det "opp til", altså er det vanskelig å si hvor lenge den normalt kommer til å vare -- det er for mange variabler som til slutt gir fasiten på dette.

 

At telefonen må lades hvert døgn er dessverre ikke noen uvanlighet på dagens (smart)telefoner. XD.no har selvsagt godtatt "reklamasjonen", siden de ikke kan nekte noen å sende telefonen til verksted. Men jeg tviler på at det blir gjort noe annet enn å oppgradere programvaren på service, så vi får for all del håpe at det hjelper.

 

Mvh Pål

Lenke til kommentar
At telefonen må lades hvert døgn er dessverre ikke noen uvanlighet på dagens (smart)telefoner. XD.no har selvsagt godtatt "reklamasjonen", siden de ikke kan nekte noen å sende telefonen til verksted. Men jeg tviler på at det blir gjort noe annet enn å oppgradere programvaren på service, så vi får for all del håpe at det hjelper.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan sette inn et bedre batteri. En kompis av meg har et batteri på 2500mAh (vanlig for dagens smarttelefoner er 1000 - 1300 mAh).

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan sette inn et bedre batteri. En kompis av meg har et batteri på 2500mAh (vanlig for dagens smarttelefoner er 1000 - 1300 mAh).

 

Kan godt hende at det er det de gjør; setter inn bedre batteri i tillegg til å oppgradere firmware.

 

Man må ihvertfall kunne forvente at smarttelefoner har batteritid på mer enn ett døgn. Alle smarttelefoner jeg har hatt hittil har vart i 2-3 døgn før de måtte lades, med moderat bruk av ringing, sms og andre tjenester (wifi/3G/bluetooth).

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig en mulighet for at du har fått et defekt batteri, men hvis dette er tilfelle er det ikke vits i å sende inn hele telefonen, og dessuten vil ikke batteriet fungere optimalt før det har blitt brukt i en uke eller to.

 

Du har ikke så mye å fare med, dessverre.

 

Jeg gjør det jeg har blitt bedt om av XD.no: å sende inn både telefon og batteri. Estimert feilretting er 5-7 dager før jeg får tilbake telefonen.

 

Telefonen ble brukt i 2 uker før jeg reklamerte.

 

Har dårlig erfaring med mobilservice så jeg tror nok det tar lengre tid enn det

Lenke til kommentar
Det dere heller skulle trekt litt for er oppløsningen på skjermen. Jeg vet av nettsurfing kan oppleves som litt "anstrengt" på telefoner med slik oppløsning, og dette er også hovedgrunnen til at jeg tviholder på min iPhone.
Med tanke på at Iphone ikke har så mye bedre oppløsning (320*480) fordelt på 3,5" i motsetning til Innov8 som har 240*320 fordelt på en skjerm på 2,8" tviler jeg på at man vil merke så veldig stor forskjell.
Nei, det er ganske så mye høy pikseltett på iPhone (27500 mot 44000 piksler per tomme). Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Det dere heller skulle trekt litt for er oppløsningen på skjermen. Jeg vet av nettsurfing kan oppleves som litt "anstrengt" på telefoner med slik oppløsning, og dette er også hovedgrunnen til at jeg tviholder på min iPhone.
Med tanke på at Iphone ikke har så mye bedre oppløsning (320*480) fordelt på 3,5" i motsetning til Innov8 som har 240*320 fordelt på en skjerm på 2,8" tviler jeg på at man vil merke så veldig stor forskjell.
Nei, det er ganske så mye høy pikseltett på iPhone (27500 mot 44000 piksler per tomme).

Hvordan regnet du deg fram til det?

 

EDIT: Ser nå at du bare har delt antall piksler på antall tommer, det blir feil siden antall tommer blir målt med en diagonal fra det ene hjørnet til det som er på motsatt side. Dermed vil en fordobling av tommer utgjøre en firedobling av overflaten.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Wow for en flott telefon, lovende.

 

Men dette:

Dersom du skulle savne noen programmer er det i tillegg stor sjanse for at du finner dem i det stadig dypere bassenget av S60-programvare der ute.
Det har vært snakk om at S60-telefoner fra Korea ikke støtter alle S60-programmer fungerer like godt som på en S60-telefon fra Nokia. Har dere prøvd mange S60v3-programmer, og hva er erfaringen?

 

Er det mulig å finne ut hva av Serie60 programvare som er kompatibelt med denne noe sted? Må ha bekreftelse på at Sybase OneBridge funker før jeg kan gå til innkjøp.

 

Dessuten: At den ikke har fullt tastatur eller trykkskjerm er ikke et minus, det er bare et stort pluss.

 

Også: Hvorfor fikk han stakkaren som hadde fått levert en ny telefon med et batteri som varer bare en tiendel av det som var lovet i spesifikasjonen så mye pes her? Hva er vitsen med det egentlig?

Lenke til kommentar
Hvorfor fikk han stakkaren som hadde fått levert en ny telefon med et batteri som varer bare en tiendel av det som var lovet i spesifikasjonen så mye pes her? Hva er vitsen med det egentlig?
Sannsynligvis fordi flere her er eller har vært forhandlere (jeg har selv jobbet hos en elektronikk-butikk i fem år), og er vant til at mange klager på dårlig batteritid når det ofte er egen kunnskap det er for lite av. Det kan være svært mange ting som gjør at folk opplever dårlig batteritid, og defekt batteri er veldig skjelden årsaken til dette. Her er det vanligste:

 

- Man har tidligere hatt en S40-/A200-telefon som ofte har bedre batteri enn en smarttelefon.

- Man har ikke forstått at programmer legger seg i bakgrunnen, og disse blir derfor ikke lukket før personen slår av telefonen i frustrasjon over at telefonen av "en merkelig grunn" ikke har minne til å starte bildegalleriet.

- Man benytter animerte temaer og bakgrunner. Selv har jeg en skjermsparer med store ikoner så jeg aldri trenger å skru av skjermsparer for å sjekke klokka eller se om det har kommet nye meldinger/tapte anrop samt et tema med fokus på god kontrast og lesbarhet.

- Man har ikke ladet telefonen tre-fire ganger som kreves for at batteriet skal gi maks effekt.

- Man benytter OneCall uten å være klar over at de bruker to telefonnett, og dermed bruker telefonen unødvendig strøm på å bytte mellom de to nettene og sende unødvendig sterkt for å ha god dekning med det foretrukkete Network Norway-nettet.

- Man tror 3G betyr videosamtaler, og har derfor ikke peiling på at man kan skru av 3G-nettet eller eventuelt bytte til kun UMTS.

 

Når han bestemt mener at dette er for dårlig, og sier han har sendt den til verksted uten nærmere forklaring (det ble først senere klart at nettbutikken hadde sagt dette var greit, og at han hadde prøvd den i to uker) gir det et inntrykk om at han ikke vet bedre.

 

Om det i tillegg stemmer at Samsung har satt et printscreen-program til å kjøre skjult i bakgrunnen (hvilket er idiotisk) gjør det også denne saken svært uvanlig.

 

 

(Dette mer min personlige mening, og jeg ønsker ikke å legge ord i munnen på noen).

 

Må ha bekreftelse på at Sybase OneBridge funker før jeg kan gå til innkjøp.
Kanskje noen med i8510 er kompis nok til å teste ut programmer for deg? En 30 dagers prøveversjon kan bestilles her. :) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...