Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ny Intel NVMe driver:

 

New for this release:

• Windows 10 Certification

• Single installer for both x32 and x64 based Operating Systems. The following was fixed in this release:

• After uninstall device shows an “unknown device” now will report as PCIe device.

• BSOD when installed on systems with 0x120 logical cores.

• Installer using silent install does not copy the license.

 

https://downloadcenter.intel.com/download/23929/Intel-Solid-State-Drive-Data-Center-Family-for-PCIe-Drivers

Dette er kanskje innenfor det man kaller statistisk støy? Vanskelig å si så veldig mye om den nye driveren.

 

1.2.0.1002

MpZjBUt.png

 

1.3.0.1007

we17KwU.png

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikkje driveren til å funke med P3700 engang :p Bare testet i Win 8.1. Hos meg så er win 10 håpløs til hovedmaskin enn så lenge. Win 10 hater TX 3-way sli og surround swift tydeligvis.

Installasjonen tryna første gangen men sa alt gikk bra andre. Viste seg at Windows hadde resatt til Microsoft sin NVMe driver. Så jeg oppdaterte driveren manuelt og det funka fint.

 

Her er riktig resultat for 1.3.0.1007

 

we17KwU.png

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

sm951 oppnår 110 ºC

XP 941 oppnår 117 ºC

 

Det der er bare uakseptabelt etter min mening, spessielt siden ytelsen går ned pga. throttling. Intel sin SSD 750 i 2.5" format er en mye bedre løsning tror jeg, fordi den kan man sette foran i kabinettet der man har vifter som suger luft inn over den. Enten det eller at man har en vifte som blåser direkte på Samsung SM951/950 PRO. Noe som kan være litt vanskelig med skjermkort i SLI.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

sm951 oppnår 110 ºC

XP 941 oppnår 117 ºC

Det der er bare uakseptabelt etter min mening, spessielt siden ytelsen går ned pga. throttling. Intel sin SSD 750 i 2.5" format er en mye bedre løsning tror jeg, fordi den kan man sette foran i kabinettet der man har vifter som suger luft inn over den. Enten det eller at man har en vifte som blåser direkte på Samsung SM951/950 PRO. Noe som kan være litt vanskelig med skjermkort i SLI.

Gjør man det vansklig, blir det vanskelig ;)

 

Det er lett å kjøle sm951 med vifte om man vil. Om man ikkje vil, så kjøper man noe annet. Så må man tenke også hvor ofte man kopierer veldig store filer... Ikkje ofte på en os ssd :p

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt Nizzen, men en lagringsenhet i 2015 burde ikke ha varmeproblemer i utgangspunktet... I mitt hode sier det at teknologien ikke er helt klar enda.

Så igjen, hvor ofte blir ssden for varm slik at ytelsen går ned? Samme som hvor ofte blir "3,5GB" vram i gtx 970 for lite. Man fikk jo inntrykk en stund, av at alle med gtx 970 spilte Skyrim i 4k oppløsning med hd texture pack dagen lang...

 

Intel 750 ssd er sykt bra, det er bare at sm951 nvme er enda kjappere på 4k rr. Derfor har jeg den nå til os. Ingen annen grunn. Så har noen spill på sm951, noen spill på p3700 og noen spill på 3x 850pro r0 array. Alt er igrunn veldig kjapt. I mange tilfeller er det sikkert cpu som er flaskehals :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Intel 750 ssd er sykt bra, det er bare at sm951 nvme er enda kjappere på 4k rr. Derfor har jeg den nå til os. Ingen annen grunn.

 

Da kan jeg spørre deg hva du bruker din SM951 til som gjør at du klarer å oppfatte forskjell mellom 40 MB/s 4K rw, og 60 MB/s rw?  ;)

Hvis vi skal se bort fra benchmarks her nå.

Lenke til kommentar

 

 

Intel 750 ssd er sykt bra, det er bare at sm951 nvme er enda kjappere på 4k rr. Derfor har jeg den nå til os. Ingen annen grunn.

Da kan jeg spørre deg hva du bruker din SM951 til som gjør at du klarer å oppfatte forskjell mellom 40 MB/s 4K rw, og 60 MB/s rw? ;)

Hvis vi skal se bort fra benchmarks her nå.

Ingen kommentar :D
Lenke til kommentar

 

Intel 750 ssd er sykt bra, det er bare at sm951 nvme er enda kjappere på 4k rr. Derfor har jeg den nå til os. Ingen annen grunn.

 

Da kan jeg spørre deg hva du bruker din SM951 til som gjør at du klarer å oppfatte forskjell mellom 40 MB/s 4K rw, og 60 MB/s rw?  ;)

Hvis vi skal se bort fra benchmarks her nå.

 

Nå var det vel strengt talt R/R det var snakk om? (ikke R/W)

Og 4K RR er vel det som gir størst forskjell i lasting av spill, OS, programmer osv... Om det gir merkbar forskjell skal jeg ikke si noe på. 

 

Men på et eller annet tidspunkt så må da noe hjelpe. Det er jo en gjenganger  at man sier at man i normal bruk ikke merker forskjell på økt minnefrekvens, CPU-frekvens osv... Men om dette er sant, så hvor ligger da falskehalsen? For mange ting tar fortsatt en "evighet" i vanlig bruk. Alt fra innlasting av programmer, til oppstart av div. 

 

Menger av forbedringspotensiale med andre ord. 

Lenke til kommentar

Vurderer en SM951 som os-disk nå. Vil jeg merke praktisk forskjell til dagens disk, en 850EVO 250GB?

Er det noe forskjeller i standarder nå med ulike versjoner av m.2 osv? Risikerer jeg problemer eller er det ok så lenge hovedkortet har m.2? (Asus Maximus Ranger 7).

Takker så mye om noen har gode svar. :)

Lenke til kommentar

Etter litt mer research kan jeg svare på et av mine egne spørsmål. M.2 har flere hastighetsstandarder, opp til 32Gbps.

Trist da å oppdage at mitt eget hk har en M.2 port for 10Gbps.

Om opplevd hastighet vil være bedre med SM951 enn med 850Evo er vel uansett vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar

Den vil jo være raskere uansett (overføring). Snakker vi NVMe så får du raskere tilgangstider også. Om du vil merke forskjell blir vanskeligere å svare på.

Hva må til for å snakke NVMe her? Er det ikke NVMe når den er kjørt via PCIe? Og er ikke M.2 via PCIe?

Lenke til kommentar

Etter litt mer research kan jeg svare på et av mine egne spørsmål. M.2 har flere hastighetsstandarder, opp til 32Gbps.

Trist da å oppdage at mitt eget hk har en M.2 port for 10Gbps.

Om opplevd hastighet vil være bedre med SM951 enn med 850Evo er vel uansett vanskelig å svare på.

Z97 støtter vel uansett ikke M.2 32Gbps så vidt jeg vet?

Kan hende det er et eller annet som støtter det hvis du kun har 1 skjermkort, men har ikke sett det. Det er ihvertfall ikke mulig hvis du har sli, siden z97 kun har 16 pcie 3.0 lanes.

Lenke til kommentar

 

Etter litt mer research kan jeg svare på et av mine egne spørsmål. M.2 har flere hastighetsstandarder, opp til 32Gbps.

Trist da å oppdage at mitt eget hk har en M.2 port for 10Gbps.

Om opplevd hastighet vil være bedre med SM951 enn med 850Evo er vel uansett vanskelig å svare på.

Z97 støtter vel uansett ikke M.2 32Gbps så vidt jeg vet?

Kan hende det er et eller annet som støtter det hvis du kun har 1 skjermkort, men har ikke sett det. Det er ihvertfall ikke mulig hvis du har sli, siden z97 kun har 16 pcie 3.0 lanes.

Joda, en del Asrock z97 har det iallefall :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...