Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite problem med en Intel 520 som står i SATA-spor 1 og som 1st boot. Når Windows foretar en reboot for å installere oppdateringer, finner ikke systemet noen boot disk. Dette skjer kun ved reboot, når jeg slå maskinen helt av, for deretter å starte den, booter den riktig. Er det noe feil i mitt oppsett tro eller er det snakk om BIOS feil eller liknende? Maskinen er en Dell Latitude E5440.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har et lite problem med en Intel 520 som står i SATA-spor 1 og som 1st boot. Når Windows foretar en reboot for å installere oppdateringer, finner ikke systemet noen boot disk. Dette skjer kun vedreboot, når jeg slå maskinen helt av, for deretter å starte den, booter den riktig. Er det noe feil i mitt oppsett tro eller er det snakk om BIOS feil eller liknende? Det er snakk om en Dell Latitude av nyere dato forresten.

Dell har tydligvis hatt samme problem med Kingston V300 . Der påstås det at feilen er med firmware i SSD . Noe jeg synes høres litt søkt ut.

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19622487

 

Nå har du samme "no disk found" issue med en Intel 520 og warm reboot:(

 

Edit: Prøv å fjern Intel RST driver og kjør med MSAHCI driver. Dette løser dette (DIPM) problemet for Thinkpad T/W 520/530

https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-W-Series-Laptops/Intel-SSD-530-startup-problems-on-ThinkPad-W520-Bug-in-SSD-or/td-p/1312999

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, lykke til med det :)

 

Det er noe som Intel har i sin driver som ikke støttes i SSD firmware tilsvarende som med Kingston v300.

DIPM (Device Initiated Power Management et eller annet i den)

Intel 520 begynner å dra på årene og har fremdeles denne gamle velbrukte 2281 sandforce kontrolleren.

 

http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-034877.htm

 

 

Intel® High Performance Solid-State Drive

Intel® Solid-State Drive (Intel® SSD) and Sandforce* Controller Compatibility

 

Compatibility issues have been reported for Intel® Solid-State Drives using Sandforce* controllers. This issue is happening, with older chipsets, such as ones used in Apple Macbook Pro* 2009.

 

Reported issues:

 

1.5 Mbps connection speeds

Periods of high drive activity/stuttering

No drive detected

We are unable to satisfactorily resolve all of these issues. Contact your system manufacturer for possible driver updates.

 

Operating System:

OS Independent

This applies to:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakgrunnen til DIPM enablingen i IRST

Den kan slås av/på i registry http://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-management-enable-hipm-dipm.html

 

Optimizing Power Consumption

Device Initiated Power Management (DIPM) does not really increase performance, but does increase the potential battery duration for SSDs in laptops and also minimizes power consumption for SSDs in servers.

 

Activate DIPM [3]

Windows 7:[4]

The Intel RST driver will activate DIPM on mobile systems

The Microsoft MSAHCI driver supports DIPM, however only activates it in power saving mode by default. Powercfg can also activate other modes

Linux:

Has supported DIPM since Kernel 2.6.24[5][6]

Deactivate Defragmentation

SSDs do not require defragmentation.[7]

Lenke til kommentar

Hadde vært fint med en AS SSD test, med 8Gb pakke eller hva det nå enn er som er størst :)

 

Hvis du har tid og lyst hadde jeg satt veldig pris på en Cinbench R15 også(med max TDP på,veldig usikker på om dette er en instilling i bios eller om det skjer automatisk(altså 25W)), da det enda ikke er publiset noe på notebookcheck.net.

 

AS SSD på 10GB og Cinebench på CPU + GPU. Var ingen innstilling jeg kunne endre på i BIOS. Alt er rett ut av esken uten at jeg har brukt flere timer på windows up date, så resultater med forbehold. 

post-121091-0-16053700-1439925297_thumb.jpg

post-121091-0-97148800-1439925313_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 Ser ut som om W8.1 og W10 er omtrent like gode i AHCI mode.

 

 

Interressant når de tester i NVMe :

 

Looking at PCIe NVMe, it is pretty clear that Windows 10 delivers superior performance in comparison to Windows 8.1. This is something that we are really glad to see, because we are moving into a new era of storage performance and SATA is not coming along with us.
 

 

:)

Lenke til kommentar

 

Hadde vært fint med en AS SSD test, med 8Gb pakke eller hva det nå enn er som er størst :)

 

Hvis du har tid og lyst hadde jeg satt veldig pris på en Cinbench R15 også(med max TDP på,veldig usikker på om dette er en instilling i bios eller om det skjer automatisk(altså 25W)), da det enda ikke er publiset noe på notebookcheck.net.

 

AS SSD på 10GB og Cinebench på CPU + GPU. Var ingen innstilling jeg kunne endre på i BIOS. Alt er rett ut av esken uten at jeg har brukt flere timer på windows up date, så resultater med forbehold. 

 

Takk skal du ha. Fikk testet den selv på Elkjøp. Omtrent samme resultatene på SSD'en, men fikk bare 120cb i Cinebench. Fant heller ikke ut av hordan man bytter TDP i bios(det var en veldig rar bios på denne laptoen). Den forrige modellen, altså A4-6210 scorer jo bedre en denne med en TDP på 15W. Kanskje det er opp til produsentene å velge en innstilling(TDP på 12W gir jo lengere batteritid, så da kan de skryte av det).

For min del blir denne for treg og jeg syntes ikke dette IPS-panelet var mye å skryte av. Har nok min F501A i noen år til. 

Ellers er vel dette en rimelig grei score for en laptop SSD?

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært fint med en AS SSD test, med 8Gb pakke eller hva det nå enn er som er størst :)

 

Hvis du har tid og lyst hadde jeg satt veldig pris på en Cinbench R15 også(med max TDP på,veldig usikker på om dette er en instilling i bios eller om det skjer automatisk(altså 25W)), da det enda ikke er publiset noe på notebookcheck.net.

 

AS SSD på 10GB og Cinebench på CPU + GPU. Var ingen innstilling jeg kunne endre på i BIOS. Alt er rett ut av esken uten at jeg har brukt flere timer på windows up date, så resultater med forbehold. 

 

Takk skal du ha. Fikk testet den selv på Elkjøp. Omtrent samme resultatene på SSD'en, men fikk bare 120cb i Cinebench. Fant heller ikke ut av hordan man bytter TDP i bios(det var en veldig rar bios på denne laptoen). Den forrige modellen, altså A4-6210 scorer jo bedre en denne med en TDP på 15W. Kanskje det er opp til produsentene å velge en innstilling(TDP på 12W gir jo lengere batteritid, så da kan de skryte av det).

For min del blir denne for treg og jeg syntes ikke dette IPS-panelet var mye å skryte av. Har nok min F501A i noen år til. 

Ellers er vel dette en rimelig grei score for en laptop SSD?

 

Bare til opplysning, det er ikke den hvite (DC13M) modellen som har IPS panel med FHD, det er den sorte (DC16X) modellen som har dette. Kan ta et sammenligningsbilde og poste i morgen hvis jeg får tid. Det er enorm forskjell på de to panelene. Men også en grunn til at det er 1000,- forskjellig pris på de to. (AC nettverkskort på den sorte, N300 på den hvite er den siste forskjellen). 

Det er flere SSD'er i laptoper i dag som har høyere score, men ikke på dette prisnivået. Der ser det ut som toshiba er alene enn så lenge. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde vært fint med en AS SSD test, med 8Gb pakke eller hva det nå enn er som er størst :)

 

Hvis du har tid og lyst hadde jeg satt veldig pris på en Cinbench R15 også(med max TDP på,veldig usikker på om dette er en instilling i bios eller om det skjer automatisk(altså 25W)), da det enda ikke er publiset noe på notebookcheck.net.

 

AS SSD på 10GB og Cinebench på CPU + GPU. Var ingen innstilling jeg kunne endre på i BIOS. Alt er rett ut av esken uten at jeg har brukt flere timer på windows up date, så resultater med forbehold. 

 

Takk skal du ha. Fikk testet den selv på Elkjøp. Omtrent samme resultatene på SSD'en, men fikk bare 120cb i Cinebench. Fant heller ikke ut av hordan man bytter TDP i bios(det var en veldig rar bios på denne laptoen). Den forrige modellen, altså A4-6210 scorer jo bedre en denne med en TDP på 15W. Kanskje det er opp til produsentene å velge en innstilling(TDP på 12W gir jo lengere batteritid, så da kan de skryte av det).

For min del blir denne for treg og jeg syntes ikke dette IPS-panelet var mye å skryte av. Har nok min F501A i noen år til. 

Ellers er vel dette en rimelig grei score for en laptop SSD?

 

Bare til opplysning, det er ikke den hvite (DC13M) modellen som har IPS panel med FHD, det er den sorte (DC16X) modellen som har dette. Kan ta et sammenligningsbilde og poste i morgen hvis jeg får tid. Det er enorm forskjell på de to panelene. Men også en grunn til at det er 1000,- forskjellig pris på de to. (AC nettverkskort på den sorte, N300 på den hvite er den siste forskjellen). 

Det er flere SSD'er i laptoper i dag som har høyere score, men ikke på dette prisnivået. Der ser det ut som toshiba er alene enn så lenge. 

 

Dette sjønte jeg ikke! Denne har ips panel, mens denne har ikke? De er jo helt like i følge prisjakt.no, bortsett fra fargen.

Endret av JadaNei
Lenke til kommentar

Ser at du har hentet opp DC16Z modellen, den jeg tok bilde av var en DC13M modell uten IPS, derav forvirringen. De to du linket til er identiske bortsett fra fargen. Hvis du ikke likte IPS'en vil du "hate"! DC13M modellens TN panel :p

Ikke likte og ikke likte, jeg syntes bare det var alt for mye gjenskinn i skjermen. Så jo en stor forbedring på bilddekvalitet fra min "gamle" Asus. Det er også kjipt at den har en mye dårligere prosessor enn min, og med egeninstalert SSD, er min rask nok for meg. Jeg syntes det blir for dyrt med 5K,- ut bare for å få IPS panel. 

Lenke til kommentar

Har nettopp bestilt deler til ny gaming PC (4690K/GTX 970) og lurer på om en Samsung Pro 850 512GB er overkill?   De hadde ikke 256GB inne på lager der jeg bestillte og tenkte at 256GB kan bli i det minste laget for gaming pc i dag uansett.    Har ikke lyst å kjøpe EVO ettersom jeg ikke tar sjansen på at de samme problemene som på EVO 840 dukker opp på den også.

Så tilbake til opprinnelige spørsmål, er PRO 512GB overkill? :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...